Staffans2000
Nu är jag ute på jobb igen och då har jag tid för lite Coronaavståndstagande i det Göteborgska kvällsvimmlet.
Det går sådär, kan man säga. Vid kungsportsbron såg jag detta flytetyg.

Folkfylld flotte på vattnet vid Kungsportsbron i Göteborg under kvällstid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och på sjuan, var det inte tomt heller.

Uteservering i Göteborg kvällstid, människor sitter vid bord, gatutsikt med uteserveringen "sjuan".
Skapa konto

Du sitter inte i den @Jocke Best

Staffans

Redigerat:
  • Älska
optimum
  • Laddar…
Fairlane
Har Danmark haft munskyddstvång? Jag såg matchen Danmark-Belgien igår. Inte många munskydd där, men det var kanse redan bortplockat. Däremot en väldig massa folk som satt riktigt tätt, inte som på många andra matcher jag sett där det är betydligt längre avstånd mellan åskådarna.

J
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Nu är jag ute på jobb igen och då har jag tid för lite Coronaavståndstagande i det Göteborgska kvällsvimmlet.
Det går sådär, kan man säga. Vid kungsportsbron såg jag detta flytetyg.

[bild]

Och på sjuan, var det inte tomt heller.

[bild]

Du sitter inte i den @Jocke Best

Staffans
Nä men satt bredvid för en vecka sen. Grym Wallenbergare:love:

Staffans2000
J Jocke Best skrev:
Nä men satt bredvid för en vecka sen. Grym Wallenbergare:love:
Avalon?

Staffans

J
Avalon?

Staffans
Restaurang Kungstorget

E
T Thomas_Blekinge skrev:
Och då bör man veta att Tysklands smittotal och dödstal är mycket lägre än Sveriges.
Helt fel.
Antal döda Tyskland:
90 884
Antal döda Sverige:
14 636

Staffans2000
E El-Löken66 skrev:
Helt fel.
Antal döda Tyskland:
90 884
Antal döda Sverige:
14 636
Antal eller procent?

Staffans

Staffans2000
E El-Löken66 skrev:
Vad liknar det, menar du?
Ingen aning faktiskt. Med tanke på ditt något udda sätt att förklara dig.:D

Staffans

• Wow
El-Löken66
  • Laddar…
Tja, matematik och språk är svårt.
Hade 90884% eller om vi antar en felskrivning 90,884% av tyskarna varit döda hade vi nog pratat mer om situationen i Tyskland.
Graf över dagligen bekräftade COVID-19-dödsfall per miljon med jämförelse mellan länder.
Skapa konto

Edit: Av någon anledning syns inte dödsfall från Sverige sedan 12/6 i statistiken här om man byter vy, eller så är det mindre än 1 fall på miljonen? (Det går att byta vy längst upp om man använder länken). Har vi haft några dödsfall från 12/6 och 7 dagar framåt?
https://ourworldindata.org/explorer...tbreaks=false&country=USA~GBR~DEU~ITA~SWE~ESP

Redigerat:
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Edit: Av någon anledning syns inte dödsfall från Sverige sedan 12/6 i statistiken här om man byter vy, eller så är det mindre än 1 fall på miljonen? (Det går att byta vy längst upp om man använder länken). Har vi haft några dödsfall från 12/6 och 7 dagar framåt?
kan ha med att sminet har varit nedstängt ett tag

• Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
blackarrow blackarrow skrev:
Tja, matematik och språk är svårt.
Hade 90884% eller om vi antar en felskrivning 90,884% av tyskarna varit döda hade vi nog pratat mer om situationen i Tyskland.
Så sant.

Tillåt mig att omformulera mig.
Med lika stor befolkning, skulle Sverige haft ca 120.000 döda. Medans Tyskland har 90.000. Altså har sverige 25 procent fler döda än Tyskland om man tar hänsyn till innevånarantalet i de respektive länderna. Phuu. Nu då?

Det var det väl ändå bara löken som missförstod på allvar?

Staffans

E
Så sant.

Med lika stor befolkning, skulle Sverige haft ca 120.000 döda. Medans Tyskland har 90.000. Altså har sverige 25 procent fler döda än Tyskland om man tar hänsyn till innevånarantalet i de respektive länderna. Phuu. Nu då?

Staffans
Och överdödligheten?

BirgitS
Så sant.

Staffans
Tyskland klarade första vågen mycket bra (utan munskydd för att knyta an till ämnet) men under våg 2 var det ju ingen större skillnad och Tyskland har varit sämre än´Sverige på att få ner dödstalet (per capita) än Sverige under våren.
Graf över veckovisa bekräftade COVID-19 dödsfall per miljon i Tyskland och Sverige under 2020-2021.
Skapa konto

https://ourworldindata.org/explorer...on=true&Align+outbreaks=false&country=SWE~DEU

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
BirgitS
E El-Löken66 skrev:
Och överdödligheten?
Tyskland hade en lägre överdödlighet under 2020 dock är inte skillnaden så stor som man kan tro utifrån diagrammet i inlägget ovan.
Sverige: 7,6 %
Tyskland: 5,3 %
Båda länderna klarade sig mycket bra jämfört med de länder som hade närmare 20 % överdödlighet.
Enligt https://www.svt.se/nyheter/inrikes/forskning-sveriges-dodstal-bland-de-lagre-i-europa

Enligt https://ourworldindata.org/explorer...on=true&Align+outbreaks=false&country=SWE~DEU hade Tyskland ovanligt många som avled under augusti-oktober medan det i Sverige då var en underdödlighet.

Redigerat:
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
E
BirgitS BirgitS skrev:
Tyskland hade en lägre överdödlighet under 2020 dock är inte skillnaden så stor som man kan tro utifrån diagrammet i inlägget ovan.
Sverige: 7,6 %
Tyskland: 5,3 %
Båda länderna klarade sig mycket bra jämfört med de länder som hade närmare 20 % överdödlighet.
Enligt [länk]
Tack BirgitS, fantastiskt fin service här. :cool:

Finns det statistik för halvår 1 2021 också?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.