D
BirgitS BirgitS skrev:
Som lite omväxling efter alla inlägg om munskydd och smittspridning i nyhetstråden blir det nu en nyhet.

Alla de åtgärder som vidtogs förra året, allt från handtvätt via färre sociala kontakter till färre utlandsresor, bidrog till att många slapp insjukna i andra sjukdomar.
Antalet fall med campylobacter minskade med 50 %.
Salmonella, yersinia, ehec och hepatit A, liknande minskning
Influensa och RS-virus, mycket liten förekomst
Den vanliga vinterökningen av calicivirus (vinterkräksjuka) uteblev.
Hepatit B och C minskade med drygt 25 %.
HIV minskade med 15 %.
TBE (fästing) minskade.
Antibiotikaresistenta bakterier minskade.
invasiva grupp-A streptokocker minskade med 50 %.
Tuberkulos, malaria, denguefeber och giardiainfektion minskade med 30–70 %.
[länk]

Så den som vill rädda så många liv som möjligt fortsätter med noggrann handtvätt, avstånd, inga utlandsresor osv.
Uj, ja det var svårsmält, såklart glad för alla som inte blivit sjuka av olika saker. Samtidigt som man nog får se detta som en kostnad av att leva. Utan närhet, utan resor och möten så överlever vi men vi varken lever eller går framåt, kanske inte ens förökar oss.

Nä långsamt kollektivt självmord är inte min melodi, hellre de risker som är förknippade med ett liv då.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
[länk]

Kanske inte helt oväntat. Men om det nu är kvinnor som drabbas av detta i stor majoritet varför inte då ge Astras vaccin till bara män?
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Kanske inte helt oväntat. Men om det nu är kvinnor som drabbas av detta i stor majoritet varför inte då ge Astras vaccin till bara män?
Riktigt så är det nog inte:
Av dessa var 51 kvinnor och 28 män i ålder mellan 18 och 79 år.
https://www.dn.se/vetenskap/detta-vet-vi-om-blodproppsbiverkningarna-av-vaccinerna/

Ovanstående är från brittiska läkemedelsverket. De har ju gett AZ till de äldre i huvudsak och därmed en liten övervikt kvinnor men i EU har ju AZ getts till sjukvårdspersonal i huvudsak som har en kraftig övervikt av kvinnor.
 
BirgitS
D djac skrev:
Uj, ja det var svårsmält, såklart glad för alla som inte blivit sjuka av olika saker. Samtidigt som man nog får se detta som en kostnad av att leva. Utan närhet, utan resor och möten så överlever vi men vi varken lever eller går framåt, kanske inte ens förökar oss.

Nä långsamt kollektivt självmord är inte min melodi, hellre de risker som är förknippade med ett liv då.
Inte min heller men det finns ju vissa i tråden som verkar tycka att alla ska göra väldigt stora uppoffringar för att rädda liv.

Det man kan hoppas på för framtiden är väl att folk kan fortsätta att vara bättre på handhygien, stanna hemma även vid lindriga symtom, använda skydd i större utsträckning inom omsorgen och annat liknande.
 
BirgitS
Region Uppsala har nått maxtaket för sin kapacitet.
Regionens hälso- och sjukvårdsdirektör Mikael Köhler säger i ett pressmeddelande att läget på sjukhusen är värre än någonsin. Samtidigt vet de inte om de nått toppen av den tredje vågen.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/senaste-nytt-om-coronaviruset-i-uppsala-lan kl. 14.05

Dock är transporter av IVA-patienter riskfyllda och dödligheten ökar.
 
Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
Så kan det vara.

I studien från klassrum med ventilation tyder på det i en jämförelse med att alla håller 2 meter till varandra. Då talar vi fortsatt enkla munskydd

Skulle man istället kräva FFP2 (apotekets tillverkade för covid19) är det för modligen rätt safe med 40.000
Du har fortfarande inte förstått skillnaden mellan en studie och en matematisk modell?
Detta trots att du svarade att det är självklart att resultatet som man får ut av den matematiska modellen blir fel om indata/parametrar är fel?

Om det vore samma sak så skulle man ju kunna hoppa över alla testar av vaccin, eller iallafall Fas 2 och Fas 3. Det är ju bara att titta på resultaten från Fas 1 och så sätter man upp en matematisk modell baserat på de parametrar man har fått från Fas 1 och vips så har man bevis för att vaccinet fungerar som det är tänkt.

Det är mycket möjligt att munskydd är bättre än avstånd under vissa situationen, men att tro att en matematisk modell är ett bevis, ja då är man ute på cykelsemester.
 
  • Gilla
sunqan och 7 till
  • Laddar…
engs
BirgitS BirgitS skrev:
TBE (fästing) minskade.
Denna var väl lite oväntad, med tanke på att folk rört sig i naturen mer än någonsin?
 
  • Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
engs engs skrev:
Denna var väl lite oväntad, med tanke på att folk rört sig i naturen mer än någonsin?
Japp, jag vet inte varför och det kan ju lika gärna vara att det var en dålig vinter för fästingarna som att folk blev mer uppmärksamma på fästingar för att inte riskera att bli sjuka så de behövde uppsöka en hårt belastad sjukvård där de riskerade att smittas med covid eller något annat.
 
BirgitS
Tre nya vaccin mot covid-19 granskas för godkännande i EU, men lanseringarna dröjer
– Det är brist på utrustning och långa ledtider. Dessutom har USA en del exportrestriktioner som kan ställa till det, säger Sveriges vaccinsamordnare Richard Bergström.
Den tyska vaccintillverkaren Curevac, där den tyska staten gått in som delägare, har tagit fram ett vaccin som – precis som Modernas och Pfizers – är ett mrna-vaccin, där man injicerar delar av virusets genetiska kod.
Men godkännandet dröjer och vaccinsamordnarens prognos är nu att vi kan få se ett godkännande från EMA tidigast i juni.
i stället för som tänkt i april.
Sputnik V är likt Astra Zenecas och Janssens vaccin ett virusvektorvaccin och det är i nuläget oklart huruvida ett godkännande från EU skulle leda till att vaccinet används i Sverige.
– Sputnik har väldigt begränsad kapacitet och sedan får man även betänka att detta är samma klass av vaccin som Astras och Janssens.
Novavax är en amerikansk tillverkare som tagit fram ett så kallat proteinvaccin, där forskarna utgår ifrån ett protein hos coronaviruset.
Novavax har likt Curvac haft en del problem med att producera vaccinet i stora volymer och lider av brist på utrustning.
https://www.dn.se/sverige/lansering-av-nya-vaccin-drojer-brist-pa-utrustning-och-langa-ledtider/
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
BirgitS
Fairlane Fairlane skrev:
Du har fortfarande inte förstått skillnaden mellan en studie och en matematisk modell?
Detta trots att du svarade att det är självklart att resultatet som man får ut av den matematiska modellen blir fel om indata/parametrar är fel?

Om det vore samma sak så skulle man ju kunna hoppa över alla testar av vaccin, eller iallafall Fas 2 och Fas 3. Det är ju bara att titta på resultaten från Fas 1 och så sätter man upp en matematisk modell baserat på de parametrar man har fått från Fas 1 och vips så har man bevis för att vaccinet fungerar som det är tänkt.

Det är mycket möjligt att munskydd är bättre än avstånd under vissa situationen, men att tro att en matematisk modell är ett bevis, ja då är man ute på cykelsemester.
Jo hjärtat jag förstår skillnaden mycket väl :)

Men varför tror du man gör modeller? För att det är kul tidsfördriv när forskarna inte har så mycket att göra?

Nej så är det ju inte. Man gör modellerna för att det är det bästa man göra för att nå större kunskap. Det är inga 100% sanningar men det bästa vi har vid en viss tidpunkt.

BTW Fanns det några modeller eller studier för hur munskydd ökar smittan eller kan vi vara överens om att det var en gissning helt utan grund?

Du kan ju ta bort delar av ditt inlägg som är direkt felaktiga att jag har sagt att det är ett bevis.
Ingen vinner på att hitta på saker som inte är sant. Ja kanske vissa politiker
 
P
Ulltand Ulltand skrev:
Jo hjärtat jag förstår skillnaden mycket väl :)

Men varför tror du man gör modeller? För att det är kul tidsfördriv när forskarna inte har så mycket att göra?

Nej så är det ju inte. Man gör modellerna för att det är det bästa man göra för att nå större kunskap. Det är inga 100% sanningar men det bästa vi har vid en viss tidpunkt.

BTW Fanns det några modeller eller studier för hur munskydd ökar smittan eller kan vi vara överens om att det var en gissning helt utan grund?
Kan vi vara överens om att det där du som påstår något som ska styrka dina påståenden och inte någon annan som ska visa motsatsen.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
tusenett skrev:
Kan vi vara överens om att det där du som påstår något som ska styrka dina påståenden och inte någon annan som ska visa motsatsen.
Du får gärna utveckla denna viktiga fråga men försök att hålla dig till sak för en gångs skull.

Vad är din fråga?

Att munskydd är bättre än avstånd har jag visat i en studie.

Men var är studierna om att avstånd är bättre än munskydd? Vilket uttalas av tex FHM.
 
Redigerat:
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
[länk] kl. 14.05

Dock är transporter av IVA-patienter riskfyllda och dödligheten ökar.

Sjukvården klarar alltså inte längre "kruvan" när dödligheten ökar pga transporter av svårt sjuka.

Å andra sidan vet vi redan att cancervården också släpar efter pga alla covidfall

Grundmålsättning att att vården skall klara antalet covidfall har alltså också misslyckats
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
Jo hjärtat jag förstår skillnaden mycket väl :)
Jag tror faktiskt inte du förstår skillnaden när du följer upp med nedanstående.
Ulltand Ulltand skrev:
Att munskydd är bättre än avstånd har jag visat i en studie.
Ulltand Ulltand skrev:
Men var är studierna om att avstånd är bättre än munskydd? Vilket uttalas av tex FHM.
Om du med studier menar en matematisk modell, så har jag redan visat en, men om du vill se den igen så bjuder jag på det.

Matematisk modell för smittspridning:
Om munskydd extrem spridning
Om avstånd låg spridning

Tror jag på ovanstående matematiska modell? Nej det gör jag inte, men det visar väldigt tydligt på att med fel modell eller fel parametrar så så blir slutresultatet fel.

Tar den modellen så du hänvisar till hänsyn till att visa använder kirurgmask och andra använder en mask med ventil? Hur påverkar det smittspridningen om personen med ventilmasken är smittat utan att veta om det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.