2 356 223 läst ·
32 467 svar
2356k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Kan det vara den här:S Snickerick skrev:
https://www.expressen.se/ledare/slapp-motstandet-mot-munskydden-tegnell/
Länk vidare till denna:
https://www.forskning.se/2020/11/04/munskydd-eller-inte-det-ar-fragan/
En lång fäktningsmatch mellan olika forskare. Många påståenden om det är bevisat effektivt eller inte.
Så långt jag hann läsa så var det ingen som åberopande någon rapport om att det faktiskt ökar spridningen. Bara samma återanvända argument att "Om man gör fel så KAN det bli en större risk". Hypotetiskt alltså, per individ, medan det då finns andra studier som visar en total positiv effekt.
Här är inlägget JAG avsåg:S Snickerick skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/coronavirus.367003/page-2035#post-3945039
Det står att det är 37 studier, varav 23 säger att smittspridningen minskar, 1 att det minskar mycket lite, och 3 att det inte ger effekt. Då återstår alltså 10 stycken av dessa 37, och så står det att de negativa studierna inte är granskade och därför inte ger mycket bevis. Jag kanske var lite hastig i min gissning att alla de tio som inte nämns är negativa, förstås - det framgår inte, utan är min tolkning.
Har du hör talas om internet?BirgitS skrev:
Folk som protesterar behöver inte fysiskt marschera på gator och torg.
Men man kan demonstrera enskilt också i fysisk form.
Upprinnelsen till det du nu håller på att hackar på är att någon vill att vi som vågar kritisera myndigheternas i vad vi anser felaktiga sätt ska hålla tyst.
Yttrandefrihet är en av våra fantastiska rättigheter i detta landet.
Håller du inte med?
https://www.byggahus.se/forum/threads/coronavirus.367003/page-2035#post-3945039H Hank_Ö skrev:
10 av 37 som alltså inte tydligt omnämns som positiva eller neutrala till munskydd.
Och det säger FHM också: "Det kan dock finnas situationer där det är svårt att undvika trängsel och nära kontakt under längre tid. Där kan munskydd vara av värde."H Hank_Ö skrev:
https://www.folkhalsomyndigheten.se...n-och-smittspridning/smittspridning/munskydd/
Därför att du potentiellt samlar på viruset (förutsatte att det var det användningsområdet av mask vi pratade om, inte rent fetisch eller jobbmässigt).Staffan2000 skrev:
Det är ju inte bara en läkare eller forskare som uttryckts sig om munskyddets ”hållbarhetstid”.. och när jag nämnde saken verkade det ju snarare irritera dig än informera.
Det vill säga att din ståndpunkt verkar vara att du inte tror på deras forskning/uttalanden och antingen gör som andra läkare/forskare sagt (brukar finnas forskning på bägge sidor om allt) eller gör som du själv tror är rätt.
Och låt säga att just de (forskarna/läkarna jag lyckats se på tv/läsa av/om) har rätt i vad de säger/skriver .. att alla munskydd (även högre klassade) bör användas som engångsutrustning, pga coronaviruset...och därför kastas efter varje tillfälle de använts (de kastas ju inte pga att de slits ut i tygoch trådar direkt) utan pga av den potentiellt höga mängden viruspartiklar du samlat i munskyddet (droppsmitta) under tiden det använts.
Då har ju du samlat dem på hög så att säga.. och du har kanske folk som besöker dig eller bor med dig.. som kommer i närheten av ditt munskydd/dina munskydd... som då skulle kunna smitta dem om de (eller du) rör dem innan viruset försvunnit.
Och då kommer man ju in på området.. hur länge överlever eg viruset utanför?.. där verkar de lärda tvista.
Vissa påstod många dagar på handtag/tryckknappar på tåg osv.. medan andra tror på ett par dagar bara.. och nu har de börjat fundera på hur luftburet det är (pga fynd i ventilationssystemen på sjukhus .. men det är snarare vattenpartiklarnas/nys/host räckvidd som styr och som sedan dras upp med ventilationen).
Men så länge man inte vet, så är det synd att chansa på fel.. (ska man chansa.. får man chansa på den längsta tiden då antar jag.. ).
Så om du då sedan använder dem efter tre dagar igen, är risken (om än liten) att det finns kvar levande småttingar på ditt munskydd.. och så börjar det om igen när du fyller på med ny andningsljudet. Dvs alltid ett färskt lager av virus på munskyddet/hemma (eller där du nu förvarar munskydden)
Givetvis förutsätter det att man ”tror att den som bär masken är smittspridare”
Observera att det är mycket potentiellt nu... allt är ju som sagt en tolkningsfråga (därför tråden så ofta spårar ur).
Jag tror o hoppas att du är frisk som en nötkärna
Men spekulationerna i munskyddens bra och dåliga sidor är många! Därför jag passat på att gräva ner mig lite extra i just munskydd..nu när jag har knäproblem och är sängliggande)
(Jag ligger där på mitten o väger själv i frågan om munskyddets ”vara eller icke vara”.. men har insett, efter min lilla utflykt o titta på människor med munskydd, att alla vet verkligen inte hur de ska hantera ett munskydd, 1/3 av de jag kikade på hade det t ex inte över näsan..
Vi tror o tycker inte alltid lika (Varken du och jag, eller vi och de andra i tråden)., men i slutänden tror jag varenda kotte här i tråden vill samma sak - att Corona försvinner, så fort och så säkert som möjligt.
You lost me.. vilket pratar du om egentligen? Det du citerade först innehöll bara några få meningar mer än min önskan om statistik i ”frågan”.S Snickerick skrev:
Så eftersom det inte var speciellt långt (eller direkt informativt på något vis), kan det omöjligen vara det du tänker på?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
Naturligtvis håller jag med om din åsikt om yttrandefrihet och jag anser också att rätten att demonstrera är viktig, liksom rätten att utöva sin religion på det sätt man vill är viktig (även om det inte rör mig eftersom jag inte är religiös). Men båda dessa två rättigheter har blivit beskurna i och med beslutet om 8 personers gräns. Därmed inte sagt att det var fel beslut.optimum skrev:
Har du hör talas om internet?
Folk som protesterar behöver inte fysiskt marschera på gator och torg.
Men man kan demonstrera enskilt också i fysisk form.
Upprinnelsen till det du nu håller på att hackar på är att någon vill att vi som vågar kritisera myndigheternas i vad vi anser felaktiga sätt ska hålla tyst.
Yttrandefrihet är en av våra fantastiska rättigheter i detta landet.
Håller du inte med?
Jag tycker att du och andra naturligtvis får kritisera myndigheter. Även om jag personligen föredrar ny kritik och inte ältande som upplevs som tjatigt. Jag har inte uppfattat det som att någon annan tycker att man inte får kritisera myndigheter. Men ska man kritisera ska det vara korrekt, som exempel är det inte korrekt att kritisera FHM för att regionerna inte har beredskapslager utan då ska man kritisera politikerna som styr regionerna och därmed faller kritiken på de som har röstat fram politikerna.
Inte riktigt.BirgitS skrev:
För väljarna måste kunna förvänta sig att vilken regering vi än har, så finns det alltid ett "basutbud". De olika politiska idéerna är som sockret på semlan. För hur vore det annars vid varje val? -Vi kommunistliberaler lovar gratis skolluncher till alla. Eller -Vi Sverigecenterpartivännet lovar yttrandefrihet åt alla.
Vem i hela friden kunde föreställa sig att vi inte hade ett beredskaplager av munskydd?
Staffan
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
Nu tycker jag väl att det redan för årtionden sen pratades/skrevs om att beredskapslager monterades ner.Staffan2000 skrev:
Inte riktigt.
För väljarna måste kunna förvänta sig att vilken regering vi än har, så finns det alltid ett "basutbud". De olika politiska idéerna är som sockret på semlan. För hur vore det annars vid varje val? -Vi kommunistliberaler lovar gratis skolluncher till alla. Eller -Vi Sverigecenterpartivännet lovar yttrandefrihet åt alla.
Vem i hela friden kunde föreställa sig att vi inte hade ett beredskaplager av munskydd?
Staffan
Man kan ju också se det som att eftersom privata företag kan betala kompetenta personer mycket mer än vad landstingspolitiker får (dvs. våra skattepengar) så får vi den kompetens som vi är villiga att betala för. Dock något långdraget och jag har inte tänkt på det just så förut.
”Det går snabbare än vad vi är vana vid” säger du... personligen har jag ingen vana alls av pandemier. Vilka erfarenheter har du av pandemier, och hur fort har de gått?Ulltand skrev:
Det är inte min bedömning. Vi har då vaccinerat minst 4 miljoner och haft ett större antal sjuka. Flockimmuniteten kommer vara av stort värde då.
Som nära nog alltid under Coronan så går det snabbare än vad vi är vana vid. Dessutom kan du inte utgå ifrån att alldeles för många tappar sin immunitet. Det är en ren gissning. Många tycks ju bli sjuka nu också i den andra vågen och FHM har lovat minst 6 månader vilket då blir betydligt längre genomsnitt.
Till sommaren är det över.
Ju mer man vet...
Nu är jag inte övertygad om allmän maskanvändning men just den där studien är rätt tveksam. Troligtvis underpowered för att svara på frågeställningen pga för låg smittspridning i samhället. Den besvarar inte heller frågan om munskydd minskar smitta i samhället - utan frågeställningen blir snarare om man skyddas personligen av att själv använda munskydd i samhället. Att korrekt använt munskydd fungerar på individnivå finns det numera gott om forskning som visar (förvånansvärt lite innan COVID avseende andra sjukdomar dock).tusenett skrev:Det var den stora Danska studien med 6000 deltagare som varit uppe tidigare i tråden som nu blivit publicerad.
Den visade att munskydd inte skyddar bäraren, Google translate:
"Studien bekräftar således inte den förväntade halveringen av infektionsrisken hos bäraren av munstycket, men resultaten kan indikera en mer måttlig skyddsnivå på 15-20% - studien kan dock inte utesluta att masken inte skyddar bäraren."
[länk]
Studien finns att läsa här: [länk]
Länka gärna till någon av dessa undersökningar som visar hur mycket munskyddstvång hjälper i ett europeiskt eller amerikanskt land.J Jonobe skrev:Nu är jag inte övertygad om allmän maskanvändning men just den där studien är rätt tveksam. Troligtvis underpowered för att svara på frågeställningen pga för låg smittspridning i samhället. Den besvarar inte heller frågan om munskydd minskar smitta i samhället - utan frågeställningen blir snarare om man skyddas personligen av att själv använda munskydd i samhället. Att korrekt använt munskydd fungerar på individnivå finns det numera gott om forskning som visar (förvånansvärt lite innan COVID avseende andra sjukdomar dock).