Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Nissens Nissens skrev:
Nu håller inte heller Danskarna med dig, och det står till och med i Aftonbladet. :)
Från SVT, om studien:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...RCN4kgsz9LS2ngSGO6LDJCcSuyEY6cOqhjX0jZrT_sF8A

Ca 15-20% mindre risk att smittas med munskydd än utan, 2,1% risk utan munskydd och 1,8% med munskydd, om övriga restriktioner följs. Inte 70% som vissa hävdat.
Dvs den svenska modellen, att rekommendera munskydd i situationer där restriktionerna inte går att följa är den rimliga. Tex i vårdsituationer.

• Gilla
muraren2
  • Laddar…
J
E El-Löken66 skrev:
Länka gärna till någon av dessa undersökningar som visar hur mycket munskyddstvång hjälper i ett europeiskt eller amerikanskt land.
Det var inte det jag påstod - jag är själv inte övertygad om det. Jag var lite otydlig, jag menade inte studier på maskanvändning i samhället. Snarare om det har skyddande effekt överhuvudtaget.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
S Snickerick skrev:
Observera att det gäller "tättslutande" andningsskydd. Och har alltså ingenting att göra med de masker som används mot Corona. Återigen fullständig villfarelse.
Det är tättslutande skydd som ska användas. Om man använder de engångsskydd som normalt används i vården har de ett mycket stort läckage åt sidorna, varvid man om man använder dessa måste hålla stort avstånd i sidled istället för framåt, De är alltså direkt olämpliga att använda exempelvis i kollektivtrafiken där du aldrig kan undvika att ha folk bredvid dig.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du tror inte att det är lite jobbigt att köpa 2000 i minuten (eller vad det nu blir)?
Alltså inte bara köpet utan ta hand om leveransen också.

Jag tror nog att ska det fungera att få in tillräckligt många så måste de vända sig till grossister och tillverkningsföretag direkt. I våras vände sig ju Socialstyrelsen direkt till företag i Kina m.fl. länder.
Jag var inne på Ö&B i Gamlestan, Göteborg för några veckor sedan. Då såg jag att de sålde kinesiska masker av sådan där enkel modell som tandläkarna och folk på vårdcentraler har. Bara att de tog 9 kr styck i storpack i ställer för 2-3 kr styck som jag köpte för på internet i Kina. Borde dock gå att köpa billigare direkt från Kina. I förpackningarna låg typiskt kinesiska etiketter med röda stämplar på som alla produkter har i Kina så jag är 90%+ säker på att det är köpt direkt från Kina.

Kan Ö&B så måste andra kunna. Tror inte det är särskilt svårt att få tag i enklare munskydd idag.

Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Nu tycker jag väl att det redan för årtionden sen pratades/skrevs om att beredskapslager monterades ner.
Nu trodde jag det var uppenbart att jag inte menade kanoner.

Staffan

BirgitS
J Jonobe skrev:
Nu är jag inte övertygad om allmän maskanvändning men just den där studien är rätt tveksam. Troligtvis underpowered för att svara på frågeställningen pga för låg smittspridning i samhället. Den besvarar inte heller frågan om munskydd minskar smitta i samhället - utan frågeställningen blir snarare om man skyddas personligen av att själv använda munskydd i samhället. Att korrekt använt munskydd fungerar på individnivå finns det numera gott om forskning som visar (förvånansvärt lite innan COVID avseende andra sjukdomar dock).
Nåja, studien gjorde i april och maj och ungefär 2 % av deltagarna (95 st) blev smittade på en månad så det var ju en hel del smittspridning i alla fall. Men visst är det ett litet antal personer och osäkerheten kring siffrorna är rätt stora, t.o.m. så att med 95 % konfidensintervall kan det faktiskt vara så att risken för att smittas när man har mask kan vara något större än risken att smittas när man inte har mask.
The between-group difference was −0.3 percentage point (95% CI, −1.2 to 0.4 percentage point; P = 0.38) (odds ratio, 0.82 [CI, 0.54 to 1.23]; P = 0.33).
https://www.acpjournals.org/doi/10.7326/M20-6817
Be mig inte att förklara alla siffror och förkortningar. Men skillnaden mellan de två grupperna kan p.g.a. det lilla antalet med 95 % sannolikhet vara i intervallet -1,2 % och +0,4 %. Det är alltså tveksamt om det är någon skillnad mellan grupperna och i så fall åt vilket håll.

Samtliga deltagare skulle följa alla andra restriktioner som rådde i Danmark vid det tillfället, t.ex. hålla avstånd.

Det som jag reagerade på i den studien var det stora bortfallet. Det var 6024 personer från början men en månad senare så var det bara 4862 som fortfarande var med. Jag skulle vilja veta mer om vad orsaken och vilka som lämnat. Det kanske står längre ner i rapporten. Om folk har slutat för att de inte orkade följa riktlinjerna om maskbärande eller av något annat skäl.

BirgitS
A Anders_Nilsson skrev:
Jag var inne på Ö&B i Gamlestan, Göteborg för några veckor sedan. Då såg jag att de sålde kinesiska masker av sådan där enkel modell som tandläkarna och folk på vårdcentraler har. Bara att de tog 9 kr styck i storpack i ställer för 2-3 kr styck som jag köpte för på internet i Kina. Borde dock gå att köpa billigare direkt från Kina. I förpackningarna låg typiskt kinesiska etiketter med röda stämplar på som alla produkter har i Kina så jag är 90%+ säker på att det är köpt direkt från Kina.

Kan Ö&B så måste andra kunna. Tror inte det är särskilt svårt att få tag i enklare munskydd idag.
En del regioner verkar rapportera om en mer bekymmersam situation i alla fall. Man får hoppas att det blir lite lättare framöver nu när smittspridningen verkar avta i en del västeuropeiska länder i alla fall.

BirgitS
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Nu trodde jag det var uppenbart att jag inte menade kanoner.

Staffan
Jag menade inte heller kanoner. Beredskapslagren innehöll ju mängder med sånt som behövs för sjukvård i stor skala, t.ex. skyddsutrustning och respiratorer.

D
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Inte riktigt.
För väljarna måste kunna förvänta sig att vilken regering vi än har, så finns det alltid ett "basutbud". De olika politiska idéerna är som sockret på semlan. För hur vore det annars vid varje val? -Vi kommunistliberaler lovar gratis skolluncher till alla. Eller -Vi Sverigecenterpartivännet lovar yttrandefrihet åt alla.
Vem i hela friden kunde föreställa sig att vi inte hade ett beredskaplager av munskydd?

Staffan
Man hade ju kunnat önska det. I verkligheten bör man nog istället vara lite skeptisk, om det verkar för bra för att vara sant så är det förmodligen inte sant. Dvs lovas det för mycket till för lite så kan man nog anta att det genas i hörnen.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
”Det går snabbare än vad vi är vana vid” säger du... personligen har jag ingen vana alls av pandemier. Vilka erfarenheter har du av pandemier, och hur fort har de gått?

Ju mer man vet...

Vi är vana vid att det tar åratal att utveckla ett vaccin. Nu tog det mindre än ett år.

Räcker det som exempel eller vill du ha fler?

Fråga till de som tycker Sverige gjort det mesta rätt. Vad är förklaringen till det vi ser nu?

Linjediagram som visar dödsfall per miljon invånare p.g.a. Covid-19 i Norden, med Sverige högst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P
Ulltand Ulltand skrev:
Fråga till de som tycker Sverige gjort det mesta rätt. Vad är förklaringen till det vi ser nu?

[bild]
Jag tycker mig notera att du förefaller ha börjat skriva "vi” och ”Sverige” istället för som tidigare ”FHM” och ”Tegnell” när du klagar på allt ang pandemin.

Har du börjat tycka att FHM inte kan beskyllas för allt som du tycker går fel? Kommer du börja ge ”WHO” en släng av sleven snart också kanske rent av?;)

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
tusenett skrev:
Jag tycker mig notera att du förefaller ha börjat skriva "vi” och ”Sverige” istället för som tidigare ”FHM” och ”Tegnell” när du klagar på allt ang pandemin.

Har du börjat tycka att FHM inte kan beskyllas för allt som du tycker går fel? Kommer du börja ge ”WHO” en släng av sleven snart också kanske rent av?;)
Jag kanske skall vara smickrad men försök tänka utanför min person nu. Frågan är trots allt mycket viktigare än personligt tjafs.

Varför ser det ut som det gör?

• Gilla
Kreutzer och 1 till
  • Laddar…
Gammelnörden
Ulltand Ulltand skrev:
Vad är förklaringen till det vi ser nu?
Att "vi" slappnade av för mycket efter sommarens låga nivåer på smittspridning och slutade följa rekommendationerna.
Här i Uppsala blev studenternas sammankomster och fester drivande plus att många slutade jobba hemifrån samtidigt.

Men efter skärpta restriktioner tycks det i alla fall här i Uppsala samt på nationell nivå bromsa in smittspridningen/ antalet sjukdomsfall något, tyvärr syns ju inte det i kurvan för dödsfall lika snabbt.

Linjediagram visar ökning av sjukdomsfall per miljon invånare i Sverige under 10 veckor fram till november 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-de-senaste-tio-veckorna/

• Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
J
BirgitS BirgitS skrev:
Nåja, studien gjorde i april och maj och ungefär 2 % av deltagarna (95 st) blev smittade på en månad så det var ju en hel del smittspridning i alla fall. Men visst är det ett litet antal personer och osäkerheten kring siffrorna är rätt stora, t.o.m. så att med 95 % konfidensintervall kan det faktiskt vara så att risken för att smittas när man har mask kan vara något större än risken att smittas när man inte har mask.
[länk]
Be mig inte att förklara alla siffror och förkortningar. Men skillnaden mellan de två grupperna kan p.g.a. det lilla antalet med 95 % sannolikhet vara i intervallet -1,2 % och +0,4 %. Det är alltså tveksamt om det är någon skillnad mellan grupperna och i så fall åt vilket håll.

Samtliga deltagare skulle följa alla andra restriktioner som rådde i Danmark vid det tillfället, t.ex. hålla avstånd.

Det som jag reagerade på i den studien var det stora bortfallet. Det var 6024 personer från början men en månad senare så var det bara 4862 som fortfarande var med. Jag skulle vilja veta mer om vad orsaken och vilka som lämnat. Det kanske står längre ner i rapporten. Om folk har slutat för att de inte orkade följa riktlinjerna om maskbärande eller av något annat skäl.
Jag är väl medveten om vad siffrorna och förkortningarna betyder. Det stod väl nånstans att de förväntade sig hälften så många smittade i interventionsgruppen och ol effekten hade varit så stor hade de kanske kunnat påvisa detta med detta antal deltagare med denna grad av smittspridning - men studien utesluter inte direkt att masker har någon effekt under dessa förutsättningar - därav det stora konfidensintervallet.

Jag tycker ändå att det är ett imponerande stort antal deltagare med relativt litet bortfall ändå i förhållande till interventionen.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.