Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Ulltand Ulltand skrev:
Jag kanske skall vara smickrad men försök tänka utanför min person nu. Frågan är trots allt mycket viktigare än personligt tjafs.

Varför ser det ut som det gör?
Varför går det så dåligt som det gör i nordiska länder? Förklara det nu.

• Linjediagram som visar COVID-19-dödsfall per miljon invånare i Norden över tid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
BirgitS
  • Laddar…
Staffans2000
Ulltand Ulltand skrev:
Fråga till de som tycker Sverige gjort det mesta rätt. Vad är förklaringen till det vi ser nu?

[bild]
Belgien!

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Varför går det så dåligt som det gör i nordiska länder? Förklara det nu.
Du tror alltså att alla andra nordiska länder underrapporterar dödsfallen i corona och de egentligen har lika hög dödlighet som vi?

Men vore det egentligen inte en världsunik konspiration? Borde man inte då se det tex på deras IVA-belastning osv?

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Du tror alltså att alla andra nordiska länder underrapporterar dödsfallen i corona och de egentligen har lika hög dödlighet som vi?

Men vore det egentligen inte en världsunik konspiration? Borde man inte då se det tex på deras IVA-belastning osv?
Noterade du inte den nya linjen i diagrammet? :D

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Att "vi" slappnade av för mycket efter sommarens låga nivåer på smittspridning och slutade följa rekommendationerna.
Här i Uppsala blev studenternas sammankomster och fester drivande plus att många slutade jobba hemifrån samtidigt.

Men efter skärpta restriktioner tycks det i alla fall här i Uppsala samt på nationell nivå bromsa in smittspridningen/ antalet sjukdomsfall något, tyvärr syns ju inte det i kurvan för dödsfall lika snabbt.

[bild]

[länk]
Med alla signaler som kom efter sommaren var ju att allt ser bara bättre och bättre ut enligt FHM (och det stämde ju).

Nu ökar vi till 300. 70 plus kan gå ut igen. Besöksförbudet på äldreboende upphävas.

Samtidigt när det började se illa ut i Europa var FHM inte så oroliga. Vi har ju också en viss flockimmunitet nu sa Tegnell.

Kunde man förvänta sig något annat än en mer avspänd attityd?

BirgitS BirgitS skrev:
Noterade du inte den nya linjen i diagrammet? :D
Jo det var ju grunden till min analys av inlägget. Var det oklart för dig?

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Jo det var ju grunden till min analys av inlägget. Var det oklart för dig?
okej
Synnerligen, tyckte det var ett konstigt svar till en jämförelse med ett land med låga värden oavsett vilket namn det står på linjen. Det var ju i alla fall inte det där landet som har förbjudit ordet Covid.

Men det finns väl länder som har lyckats bättre än Norge och Finland, eller hur?
Så vad gjorde Norge och Finland för fel?

Staffans2000
Ulltand Ulltand skrev:

Nej nej nej!
Våra Coronadödssiffror beror på att vi, ärliga blonda Svenskar, redovisar våra döda, helt enligt europeisk standard. Medans andra nynazistiska länder, likt Norge, levererar falska siffror, för att deras korruptka ledare (Solberg) kan fortsätta att suga ut massorna.

Tips!
Negativt om Sverige = Lögn.
Positivt om Sverige = Sant.

Hur svårt kan det vara?

Staffan

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
okej
Synnerligen, tyckte det var ett konstigt svar till en jämförelse med ett land med låga värden oavsett vilket namn det står på linjen. Det var ju i alla fall inte det där landet som har förbjudit ordet Covid.

Men det finns väl länder som har lyckats bättre än Norge och Finland, eller hur?
Så vad gjorde Norge och Finland för fel?
Du vill heller inte försöka svara på varför det ser ut som det gör? Men hur illa ska det då bli innan du ser ett problem övht? Det finns ju alltid någon som lyckats sämre och då är allt OK?

Jag delar gammelnördens tankar i stort men ser också att det faller tillbaka på FHM agerande.

Ulltand Ulltand skrev:

IVA i Nordkorea?

Du tror ju inte ens själv att någon i den här tråden sitter på svaret på frågan, du vill ju bara visa grafen som får det att se värre ut än vad det är....

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Du vill heller inte försöka svara på varför det ser ut som det gör? Men hur illa ska det då bli innan du ser ett problem övht? Det finns ju alltid någon som lyckats sämre och då är allt OK?

Jag delar gammelnördens tankar i stort men ser också att det faller tillbaka på FHM agerande.
Med din formulering av inlägget så riktade du inte frågan till mig.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
IVA i Nordkorea?

Du tror ju inte ens själv att någon i den här tråden sitter på svaret på frågan, du vill ju bara visa grafen som får det att se värre ut än vad det är....

Jo i den gruppen som kritiserat FHM sedan i mars månad finns det hur många svar som helst på vad som gått fel.

Jag tänkte därför att de som oftast hävdar att FHM har gjort allt rätt kanske har några tankar om varför det ändå gått så pass illa?

Varför blir att piss om man gör det mesta rätt?

Gammelnörden
Ulltand Ulltand skrev:
Nu ökar vi till 300. 70 plus kan gå ut igen. Besöksförbudet på äldreboende upphävas.
Jag har fått den uppfattningen utifrån nyhetsrapporteringen att situationen blev ohållbar och trycket från näringslivet, idrott- och kulturverksamheter samt äldrevården och 70+:are blev så stort att man gav vika genom att försiktigt lätta något på restriktionerna men att det sammanföll olyckligt med att allmänheten slappnat av för mkt.

Ökningen i Europa var väl något man till viss del förväntade sig utifrån att de kört lockdown? Hittills har smittspridningen inte varit så kraftig i Sverige som i vissa delar av övriga Europa så på det sättet kanske vi ändå har lite nytta av en viss flockimmunitet?

Om man själv tolkar lättnader för vissa grupper som en signal för att kunna slappna av så ser det ju ut så. Men jag tycker personligen inte att det varken i media eller från FoHM har pratats om något annat än att vi fortfarande befann oss (och befinner oss) mitt uppe i pandemin och att vi ska följa rekommendationerna för det är långt i från över.

• Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Fråga till de som tycker Sverige gjort det mesta rätt. Vad är förklaringen till det vi ser nu?

[bild]
Problemet med denna kurvan är att det borde stå Stockholm istället för Sverige på den övre kurvan.
Linjediagram över dödsfall per miljon invånare i Covid-19 för Sverige, Danmark, Norge och Finland.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Övriga landet följer Danmarks kurva.
Enligt data från 201118 är det < 250 st döda i covid-19 bland dom som är yngre än 60 år i hela Sverige.
En annan sak att begrunda är att det är bara totalt 78 döda i åldern under 50 år i covid-19 och 170 i åldersgruppen 50-59 år.
Själv är jag 70+ och håller avstånd, handlar på ICA med paddan.

Redigerat:
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Jo i den gruppen som kritiserat FHM sedan i mars månad finns det hur många svar som helst på vad som gått fel.

Jag tänkte därför att de som oftast hävdar att FHM har gjort allt rätt kanske har några tankar om varför det ändå gått så pass illa?
Ja, vad är det egentligen som gått snett?

Jag såg ju också Uppdrag Gransknings dokumentär, och jag håller ju med om att det är lite konstigt att vi inte kunde öka på testningen lika fort som de andra länderna...

Att hävda att vi kunde gjort som Island är ju bara naivt, vi hade ju hälften så många som det bor i hela landet på skidsemester i Alperna vid det laget...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.