Byggahus.se

Coronavirus

1. L
    Medlem · Nivå 12
    Den här tråden har kommit att bli en allmän diskussionstråd om coronaviruset och covid-19.

Här hittar du information om covid-19 och vart du ska vända dig om du är sjuk:

https://www.1177.se
    https://www.folkhalsomyndigheten.se

Senaste råden från Folkhälsomyndigheten 1/4 2020:

– Var och en i Sverige har ett ansvar för att förhindra spridning. De nya allmänna råden innebär att man bör undvika större sammanhang där flera personer träffas, som fester, bröllop och andra tillställningar. Det är också viktigt att människor håller avstånd till varandra på exempelvis idrottsplatser, gym, köpcentrum, i kollektivtrafiken med mera, säger Johan Carlson, Folkhälsomyndighetens generaldirektör.

Alla verksamheter i Sverige är skyldiga att, utifrån Folkhälsomyndighetens rekommendationer, vidta åtgärder för att minska risken för smittspridning. Det kan vara att informera allmänheten, undvika att flera personer samlas, markera avstånd i exempelvis köer och erbjuda möjlighet till handtvätt med tvål och vatten.

• Butiker, köpcentrum och gallerior bör begränsa antalet kunder som vistas i lokalen samtidigt. De bör också ta fram alternativa lösningar till kassaköer eller anvisa hur långt kunderna kan stå mellan varandra.
    • Idrottsföreningar bör om möjligt hålla träningar och andra idrottsaktiviteter utomhus, skjuta upp matcher, träningsmatcher, tävlingar och cuper och begränsa antalet åskådare.
    • Ideella föreningar bör om möjligt skjuta upp årsmöten och likande, om mötet kräver att deltagarna träffas på samma plats.
    • Arbetsgivare bör se till att personal och besökare håller avstånd, att anställda arbetar hemifrån och undviker onödiga resor om det är möjligt.
    • I kollektivtrafik och allmänna färdmedel bör antalet resenärer begränsas, och antalet turer anpassas så att trängsel kan undvikas.
    Personer över 70 år och de som tillhör andra riskgrupper bör begränsa sina fysiskt nära kontakter med andra och helt undvika att åka med kollektivtrafik och andra allmänna färdmedel.

Är man över 70 bör man också undvika att handla i butiker som apotek och matvarubutiker eller vistas på andra platser där människor samlas.

/Admin

URSPRUNGLIGT STARTINLÄGG PÅ TRÅDEN NEDAN.
    ------------------------------------------------

Hej
    Hoppas att ingen av er har drabbats av det. Jag var på en affärsresa i Sydkorea för ett par veckor sen. Tyvärr tog jag med mig min fru och vår son. När vi kom fram då var det lugn men helt plötsligt började antal smittade explodera.
    Ingen De flesta flygbolag ställde in sina flyg inklusive våran.
    Vi kunde inte ta oss ur landet vilket kändes väldigt obehagligt. Igår kom vi äntligen hem genom att resa runt halva jordklotet.
    Vi har inga symptom och känner oss rätt så friska. Men vi skulle vara mycket lugnare genom att testa oss för Covic19.
    Ringde 1177 imorse och hon som jag pratade med sa att vi uppfyller första kravet för att ge tester att vi kommer från Sydkorea men vi måste ha symptom oxå för att de ska testa oss.
    Så länge vi inte har några symptom då kan de inte testa oss.
    Finns det andra allternativ för att kunna testa sig för Coviv19 ?

-----------------------------------------------

Redigerat av moderator 30 apr 14:36
  2. J
    Medlem · Nivå 10
    Otrolig tröghet i systemet. Skulle ha åkt till teneriffa imorse med frun och barnen (1 & 3år) var i huvudsak inte orolig för smitta utan karantän och isolering. Små barn i februari är ju inte precis feberfria.

Jag förstår er önskan, jag hade nog krigat och via 1177 påstått att familjen nu fått feber. Inga problem att säga att alla tagit nedsättande inför läkarbesök.

3. Emma242
    Allvetare · Nivå 5
    Varför belasta vården på grund av irrationell panik, i synnerhet genom att ljuga som föreslås ovan? Ta det lugnt, blir ni sjuka så stanna hemma framför Hem till gården i vanlig ordning. För säkerhets skull kan ni ju stanna hemma en vecka även om ni inte är sjuka, där kan väl en liten vit lögnaktig sjukskrivning vara mer acceptabel.

Helt bananas vilken upphetsad stämning det är. Folk som belastar vården i sådana här tider bara för att de inte kan sitta ner i båten och bara tänker på sig själva har jag väldigt lite respekt för.

4. H
    Moderator · Nivå 25
    Fast det handlar ju knappast om att bara tänka på sig själv. Är du smittad så är det bara att ta det lugnt, det finns ändå inget botemedel. Utan viljan att testa sig handlar om att undvika att smitta andra.

5. Emma242
    Allvetare · Nivå 5
    Det är väldigt låg sannolikhet att smitta någon om man inte är sjuk. Själva symptomen är virusets sätt att sprida sig. Att testa alla som inte har symptom är helt orimligt, både vetenskapligt och ekonomiskt.

6. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Hela grejen är uppskruvad till orimliga proportioner. Det dör fler i influensan varje år än vad Corona kommer orsaka.

De smittskyddsrekommendarioner som finns är helt rimliga, det är inte digerdöden som är på ingående för sjutton gubbar.

7. B
    Medlem · Nivå 22
    Nu vet jag inte vad som gäller det här Coronavirus men det kan vara så att testet inte ger utslag förrän man har så många virus i kroppen att man har symptom. Om de testar innehållet i slem från näsa och hals kan det nog vara så att innan man har symptom så är virushalten i slemmet så låg att testen inte fungerar, och om de i stället letar efter antikroppar i blodet så har man inte heller sådana förrän man också har symptom.

8. A
    Medlem Nivå 4
    Kan du se in i framtiden? Hur kommer det gå på börsen i mars?

Om det nya Corona-viruset skulle ”släppas fritt” så visar statistiken, som det ser ut nu, att det skulle dö betydligt fler av detta virus än i vanlig influensa... Jag tycker definitivt inte att det är orimliga proportioner på de förebyggande åtgärder som satts in för att minimera/minska smittspridning. På det sättet köps åtminstone tid för framtagning av ett vaccin.

Redigerat 1 mar 19:28
  9. F
    Husägare · Nivå 10
    Nej, testa inte om du inte har symtom. Vad ska du göra med informationen?
    Om du testar ”frisk”, betyder det ju tyvärr inte att du är frisk, bara att du just nu inte har tillräckligt mycket virus för att testet ska reagera. Ponera att du är i inkubationstadiet, och du testar ”frisk”. Då kan du ju utveckla en riktig infektion om två dagar, när virusnivån är högre.
    Har du testat ”falskt frisk”, riskerar du ju dessutom att springa runt och sprida virus om du utvecklar en infektion senare eftersom ”det är bara en förkylning, jag har testats för corona”.
    Det här med testning, labbprover, sensitivitet och specificitet är verkligen en djungel för lekmän, så gå på de riktlinjer som rekommenderas och försök inte ljuga dig till något. Det gynnar varken dig, din familj eller omgivningen.

10. L
    Medlem · Nivå 12
    Jag får inte vara i min arbetsplats ändå. Mitt företag har beslutat att be alla anställa som kommer från de mest drabbade länderna att jobba hemifrån i 2 vevkor.

11. Emma242
    Allvetare · Nivå 5
    Då så. Gör så och ta det lugnt. Oron gör dig knappast friskare.

12. L
    Medlem · Nivå 12
    Det som jag har sett i Seuol och Daego påminner om digerdöden i alla fall. Jag tror rekommendationer i Sverige är väldigt lågställda just nu.

13. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 19
    Det är intressant panik runtom. Folk har börjat bunkra upp matvaror för att klara denna apokalypsen

14. tttomten
    Medlem · Nivå 13
    Personligen är jag mera oroad över påverkan på ekonomin, företagskonkurser etc än för själva smittan.
    Att hålla sig i huskarantän (jobba hemma) är ju att föredra efter misstanke om möjlig smitta då covid-19 endast spris via droppspridning, precis som all kräksjuka.
    Hoppas TS klarar sig från smitta.

15. L
    Medlem · Nivå 12
    Både ja och nej. Beror på hur de tar tester. Det finns metoder som visar smittan i tidigt stadie.
    Jag har ingen aning vilka tester kan de ta i Sverige.