Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Ulltand Ulltand skrev:
Dödlighet influensa är ca 0,1 %. Dödlighet Covid19 tycks ligga i spannet 1-3 %

Overall influenza-associated mortality has been estimated to 13.8 per 100,000 person-years (Thompson, 2003).

[länk]
Det går inte att beräkna ännu, då vi inte vet hur många som varit sjuka, man har ju bara testat dm som sökt vård och lagts in, och det har varit en stor överrepresentation av äldre. Allt eftersom antalet konstaterade smittade ökar bland dem under 70, samtidigt som erfarenheterna om hur man ska vårda de svårast sjuka kommer dödlighetsprocenten att minska.

F f91jsw skrev:
Asiaten hade en dödlighet på 0.3-0.7%, vilket är ungefär samma som covid-19 verkar ha. Så det är ungefär samma.
Nja dödligehetn för covid19 varierar på olika platser WHO talar om upp emot 3% I spannet 1-3 % kommer förmoligen snittet att hamna.

Det finns enstaka influesor med hög dödlighet men snittet är 0,1 % Covid19 är alltås minst 10 ggr dödligare.

Tittar man dessutom på hur vårdkrävande sjukdomen är blir skillnaden ännu mycket större.

Kommer det en influensa med 1 % dödlighet kommer vi förhoppningsvis hantera den därefter.

Redigerat:
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
D djac skrev:
Är han så magisk som du anser och han söker jobbet så får han säkert det, men en del drar sig för ansvaret som kommer med att ta riktiga beslut som får riktiga konsekvenser och föredrar och sitta sidan om och kommentera skeenden.

Jag vet inte riktigt vad som gäller i hans fall.
Jag säger inte att han är magisk, jag säger bara att han uttalat sig ur ett virusperspektiv hela tiden, han behöver ju inte ta hänsyn till ekonomi och folkhälsa i övrigt mm. Det gör att han kan hamna "mer rätt". Vad han också gjorde från början var att kritisera FHM utifrån de "fakta" han kom över som inte alltid stämde med de fakta FHM presenterade. Därmed inte sagt att dessa "fakta" var mer rätt.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Nja dödligehetn för covid19 varierar på olika platser WHO talar om upp emot 3% I spannet 1-3 % kommer förmoligen snittet att hamna.

Det finns enstaka influesor med hög dödlighet men snittet är 0,1 % Covid19 är alltås minst 10 ggr dödligare.

Tittar man dessutom på hur vårdkrävande sjukdomen är blir skillnaden ännu mycket större.

Kommer det en influensa med 1 % dödlighet kommer vi förhoppningsvis hantera den därefter.
Det är rimligt att jämföra med en ny pandemisk influensa. Dvs spanska sjukan, asiaten, eller Hong Kong.

F f91jsw skrev:
Det är rimligt att jämföra med en ny pandemisk influensa. Dvs spanska sjukan, asiaten, eller Hong Kong.
Säkert en riktigt jävlig inflensa har hög dödlighet. Spanska sjukan hade väl extremt hög dödlighet?

Genomsnittsinfluensan är dock en betydligt snällare sjukdom.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Märkligt nog var ju Östersund (där jag bor) spanska sjukans "huvudstad" enligt vissa. Resorna var väl rätt begränsade då så varför blir en liten stad i Norrlands inland så hårt drabbad.

Ulltand Ulltand skrev:
De vetenskapliga studier jag sett anger 0.5-0.9% infection fatality rate (t ex Roques et al. Biology, och Verity et al. Lancet).

• Gilla
patst577 och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
https://www.aftonbladet.se/family/a/8mg2pW/farre-fods-extremt-for-tidigt-i-coronakrisen

I Danmark har barnmorskor och läkare lagt märke till att det föds färre barn för tidigt än det brukar göra. Något som även slås fast i en ny studie som gjorts av Statens Serum Institut och Neonatalklinikken vid Rigshospitalet i Köpenhamn.

Normalt brukar det vara två av tusen barn som föds extremt för tidigt i Danmark, det vill säga före vecka 28. Nu under coronakrisen ligger den siffran på 0,19 av 1000 barn, visar studien. Det är en dramatisk minskning menar Morten Breindahl, ledande överläkare vid Neonaltalklinikken, på Rikshospitalet.

– Det är påfallande att den markanta minskningen av extremt för tidiga födslar tidsmässigt sammanfaller helt med det ögonblick då Danmark stängde, säger han till Danmarks radio.

Samma observation har gjorts på Neonatalkliniken i Lund, säger Karin Källen, professor i epidemiologi vid Lunds universitet till Sveriges Radio.

I studien jämförs perioden den 12 mars-14 april i år med motsvarande period under fem föregående år.

Studiens resultat skulle kunna vara en slump, men det tror inte Morten Breindahl.

– Det är en väldigt väldigt liten sannolikhet att det är en slump.

BirgitS
pacman42 pacman42 skrev:
Och nu då tror jag att du är lösningen på spåret. Det beror helt enkelt på vad man gör om du smittar eller inte utan symtom. Spinning på gymmet är nog en väldigt dålig idé att tillåta bara för att ge ett exempel.

Dessa studier blir så enkelriktade för att de skall kunna begränsa sig, vilket gör att man tappar fokus på det som är viktigt.
Tack, men det är inte jag som är något på spåren utan grunden till det jag skrev är den artikel om superspridarhändelser som jag länkade till häromdagen, inlägg #16473, och artikeln verkar bygga en hel del på en intervju med Tegnell. I artikel nämns att spridning under zumba-träning förekommit medan lugnare pilates verkar vara ett bättre val för närvarande.

BirgitS BirgitS skrev:
Tack, men det är inte jag som är något på spåren utan grunden till det jag skrev är den artikel om superspridarhändelser som jag länkade till häromdagen, inlägg #16473, och artikeln verkar bygga en hel del på en intervju med Tegnell. I artikel nämns att spridning under zumba-träning förekommit medan lugnare pilates verkar vara ett bättre val för närvarande.
Om Tegnell har koll på detta med att symtomfria smittar vid vissa aktiviteter (jag vet att även Agnes Wold har viss koll på det då hon sagt en del i GP om detta tidigare, bland annat att körsång är bland det farligaste som finns) så är det ju konstigt att FHM inte stoppar alla aktiviteter som innebär stor smittspridning av även symtomfria personer. Med mer riktade insatser så kan man ju ha mindre restriktioner som istället är mer träffsäkra.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Den strora skillanden ligger imo i om man tillämpar försiktighetsprincipen, vilket FHM konsekvent inte gör.

Jag tror också att FHM låst sig vid att det måste till en flockimmunitet men inte sett hur snabbt ett vaccin kan komma eller läkemedel som tar ner dödligheten.

Att vara för insnöad på epedemiologi kan alltså vara en nackdel om inte samtigit kan lyfta blicken och se helheten. Där har våra nordiska grannar lyckats mycket bättre än vi.
Ulltand Ulltand skrev:
Det är nog lite fel slutstat att försiktigehstprincipen här skulle innbära att vi stänger ner landet varje år det kommer en influensa. Det har aldrig hört någon föreslå.

Försiktighetsprincipen här kunde som exempel vara att

"Då vi vet väldigt lite om viruset men att det har hög dödlighet så ska vi försöka fördröja smittspridningen så länge det går. Under tiden kan vi lära oss mer och bygga upp kapacitet i vården"

En annan variant.

"För säkerhets skull sätter vi hemvändande alpresenärer i två veckor hemkarantän"

Tänk vilken skillnad det hade gjort!
FHM:s uppdrag/roll är inte att bara ta hänsyn till antalet sjuka och avlidna utan att se till vad som sker i hela samhället, t.ex. alla de brev de fick i mars/april där barn bönföll dem om att inte stänga skolan för de var rädda för tvingas vara hemma med föräldrar som är våldsamma, inte lagar mat etc.

Med tanke på att det i Sverige väl finns ca 10 % som är över 70 år och dessutom många yngre i riskgrupper så är det frågan om det går att nå flockimmunitet om dessa skyddas helt, vilket ju är vad FHM vill.

Du menar alltså att regeringen skulle ha kört över FHM så som politiker i våra grannländer körde över deras motsvarigheter till FHM?

Som framkommer i andra inlägg så är inte dödligheten i Covid-19 väldigt mycket högre än i influensa, inte alls som SARS som har 6 % dödlighet för 25-44 år och mer än 50 % för dem som är över 65 år. Där kan man prata om hög dödlighet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sars_(sjukdom) som dessutom anger dödligheten i influensa till 0,6 %.

Nu vet vi ju att coronaviruset inte bara kom via alpresenärer utan även från USA, Storbritannien och Belgien m.fl. länder. Så enligt din tolkning av försiktighetsprincipen borde väl alla som reste in till Sverige sättas i karantän från mitten av februari. Det lär ha blivit några 100 000 det.

F f91jsw skrev:
De vetenskapliga studier jag sett anger 0.5-0.9% infection fatality rate (t ex Roques et al. Biology, och Verity et al. Lancet).
WHO har nog också vetenskap som uderlag för sin bedömning.

Jag tror lösningen ligger i stora skillander regionalt. Som det verkar är tex dödligheten klart lägre i länder som vaccinerar mot TBC.

Dödligheten lär väl också sjunka över tid när vi lär oss mer om behandling och med nya läkemedel börjar användas.

D
pacman42 pacman42 skrev:
Om Tegnell har koll på detta med att symtomfria smittar vid vissa aktiviteter (jag vet att även Agnes Wold har viss koll på det då hon sagt en del i GP om detta tidigare, bland annat att körsång är bland det farligaste som finns) så är det ju konstigt att FHM inte stoppar alla aktiviteter som innebär stor smittspridning av även symtomfria personer. Med mer riktade insatser så kan man ju ha mindre restriktioner som istället är mer träffsäkra.
Fast körsång med avstånd lär ju inte vara farligt, så grundrekommendationerna gäller och jag förstår att man inte kan lista alla situationer separat. Det är ju här som människor själva har möjligheten att visa sitt omdöme och mognad.

Lyssnade på Lördagsintervjun med Björn Eriksson och det är just så varje enskild sport får göra, ta rekommendationerna och tolka hur de kan appliceras på de olika sporterna, sen kan FHM bistå om de har frågor.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
FHMs mål har ju bara varit att alla Covid19 patienter skall kunna får vård. Inget mer än det. Och vi vet ju tex att dödligheten är mycket hög trots vård. Alltså har man valt en linje som ger hög dödlighet och många svårt sjuka.
Det var ju inte helt sant för att det har ju även varit sagt att äldre och riskgrupper ska skyddas. Som jag skrev nyss så är inte dödligheten mycket hög jämfört med SARS.

• Gilla
patst577
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
FHM:s uppdrag/roll är inte att bara ta hänsyn till antalet sjuka och avlidna utan att se till vad som sker i hela samhället, t.ex. alla de brev de fick i mars/april där barn bönföll dem om att inte stänga skolan för de var rädda för tvingas vara hemma med föräldrar som är våldsamma, inte lagar mat etc.

Med tanke på att det i Sverige väl finns ca 10 % som är över 70 år och dessutom många yngre i riskgrupper så är det frågan om det går att nå flockimmunitet om dessa skyddas helt, vilket ju är vad FHM vill.

Du menar alltså att regeringen skulle ha kört över FHM så som politiker i våra grannländer körde över deras motsvarigheter till FHM?

Som framkommer i andra inlägg så är inte dödligheten i Covid-19 väldigt mycket högre än i influensa, inte alls som SARS som har 6 % dödlighet för 25-44 år och mer än 50 % för dem som är över 65 år. Där kan man prata om hög dödlighet.
[länk] som dessutom anger dödligheten i influensa till 0,6 %.

Nu vet vi ju att coronaviruset inte bara kom via alpresenärer utan även från USA, Storbritannien och Belgien m.fl. länder. Så enligt din tolkning av försiktighetsprincipen borde väl alla som reste in till Sverige sättas i karantän från mitten av februari. Det lär ha blivit några 100 000 det.
Ja självklart hade varit bättre om poltikerna kört över FHM denna någon. Så som man gjorde i Norge tex.

I princip hade det ju också varit bättre att sätta alla 200.000 hemvändande i karantän jämfört med hur det blev. Men det fanns nog ingen som tyckte det då. Men gällande resenärterna från alperna var det flera som tyckte att risknivån var tillräckligt hög för försiktighetsprincipen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.