Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P
T tanaris skrev:
Dvs ungefär vad Tegnell påstod för någon vecka sedan. Vilket väl lite bekräftar det jag sagt hela tiden, att de på FHM har ett något bättre kunskapsläge än ett gäng forumskribenter med för mycket fritid :)

BirgitS BirgitS skrev:
Finns på många ställen t.ex. CNBC: [länk]
"We have a number of reports from countries who are doing very detailed contact tracing," she said. "They're following asymptomatic cases. They're following contacts. And they're not finding secondary transmission onward. It's very rare.""
"To be sure, asymptomatic and presymptomatic spread of the virus appears to still be happening, Van Kerkhove said but remains rare."
Det avfärdar väl också tidigare påståenden att asymptomatiska driver smittspridningen.

Samt avfärdar användandet av munskydd av alla som inte har symptom för att skydda andra (har man symptom ska man var hemma, inte gå ut med munskydd).

Redigerat av moderator:
BirgitS BirgitS skrev:
Nu har jag inte sett någon rapport utan bara artikeln och där står det [länk]

Kommer inte ihåg så mycket om den gamla rapporten med 0,7 dagar men var det så att den utgick från när det var högst halter virus vid provtagning i näsan och/eller svalget?
I så fall kanske det beror på att innan man hostar eller liknande så kommer inte viruset särskilt långt?
Körsång och gudstjänster med sång har ju varit superspridarhändelser troligen för att vid sång med öppen mun under lång tid och med djupandning så sprids mycket droppar långt med utandningsluften.
Och nu då tror jag att du är lösningen på spåret. Det beror helt enkelt på vad man gör om du smittar eller inte utan symtom. Spinning på gymmet är nog en väldigt dålig idé att tillåta bara för att ge ett exempel.

Dessa studier blir så enkelriktade för att de skall kunna begränsa sig, vilket gör att man tappar fokus på det som är viktigt.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Att uttala sig om förhållanden där man inte vet svaret, utan han har helt enkelt gissat och anpassat gissningarna utifrån en mall som är tänkt att att minska oron bland svenska folket.
Kanske inte exakt som du skriver här, men inte långt ifrån. FHM har också till ansvar att lugna befolkningen, vilket gör att det de sagt inte nödvändigtvis alla gånger stämt med deras kunskapsläge.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D
Ulltand Ulltand skrev:
Ja det finns ju en uppsjö av både experter och framsynta lekmän som gjort helt andra bedömningar än FHM.

FHMs mål har ju bara varit att alla Covid19 patienter skall kunna får vård. Inget mer än det. Och vi vet ju tex att dödligheten är mycket hög trots vård. Alltså har man valt en linje som ger hög dödlighet och många svårt sjuka.

Som konsekvens hoppas man så klart på flockimmunitet.
Så ser alla branscher ut, tar du finansbraschen så går det 13 på dussinet som prickar in de mest häpnadsväckande upp eller nedgångar, däremot är det ca 3 promille som gör det över tid. Kul för Björn att han gissat rätt, när han har gjort det många gånger så kan man börja tro att han är ett ämne.

• Gilla
patst577
  • Laddar…
D djac skrev:
Så ser alla branscher ut, tar du finansbraschen så går det 13 på dussinet som prickar in de mest häpnadsväckande upp eller nedgångar, däremot är det ca 3 promille som gör det över tid. Kul för Björn att han gissat rätt, när han har gjort det många gånger så kan man börja tro att han är ett ämne.
Björn har haft väldigt fel tidigare, men det beror på att han kört med försiktighet i första hand. Dvs, han har målat upp faran i förväg även när den inte har hänt. Denna gång hände det.

• Gilla
patst577
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Björn har haft väldigt fel tidigare, men det beror på att han kört med försiktighet i första hand. Dvs, han har målat upp faran i förväg även när den inte har hänt. Denna gång hände det.
Klandrar inte honom, det är väl kul med lite akademiskt spånande, jag tror bara att alla dessa uttalanden tas ur sitt sammanhang och läses fel av folk här, dvs att uttala sig när man sitter på läktaren är en sak (inga konsekvenser) men när man är huvudtränare så blir man mer försiktig och spelar väljer mer trygga kort i viktiga matcher.

• Gilla
patst577 och 1 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Ja, och en av de som anses (ansågs) var en av de främsta experterna inom detta pandemier är väl Neil Ferguson och hans uttalanden får också ganska mycket kritik, så det gäller att välja rätt expert att lyssna på.

pacman42 pacman42 skrev:
Ja, det finns en del som i decennier förutspått att bostadspriserna ska krascha, någon gång kommer de få rätt och kan då äntligen få utropa ”vad var det jag sa”.

• Gilla
patst577
  • Laddar…
Fairlane
MultiMan MultiMan skrev:
Det är uppenbart att många i tråden inte tycker att en expert bör kunna mer än en lekman och man kan inte ställa några högre krav på Tegnell än Britta-Ola i lägenheten bredvid som virkat hela sitt liv.
Jag är helt övertygad om att Tegnell kan mycket mer än en lekman vad gäller smittskyddsfrågor, immunologi, virus etc.
Däremot tycker jag det är rimligt att han inte kan allt om Covid-19 nu, även om han säkert kan mycket mer än gemene man.
Jag tycker också det är rimligt att han inte kunde något alls om Covid-19 för ett år sen.
Han, liksom alla andra lär sig efterhand, men han börjar på en högre nivå än lekmanen som suttit hemma och virkat hela sitt liv.

Det är lite som att läsa tips från börsanalytiker som har läst på ordentligt om ett bolag. De kanske rekommenderar sälj, men Britta-Ola tittar i tidningen 6 månader senare och ser att "köp" hade varit bättre, och det var precis det som Britta-Ola kände på sig. Alltså är det bevisat att Britta-Ola kan mer än börsanalytikern. De andra 50 företagen där börsanalytikerns haft mer rätt än Britta-Olas känsla är ointressanta för vi har helt plöstligt bevisat att börsanalytikern inte visste ett dugg.

• Gilla
patst577 och 4 till
  • Laddar…
D
tusenett skrev:
Ja, och en av de som anses (ansågs) var en av de främsta experterna inom detta pandemier är väl Neil Ferguson och hans uttalanden får också ganska mycket kritik, så det gäller att välja rätt expert att lyssna på.

Ja, det finns en del som i decennier förutspått att bostadspriserna ska krascha, någon gång kommer de få rätt och kan då äntligen få utropa ”vad var det jag sa”.
Ja men så är det, läser man DI varje morgon så är halva tidningen full av experter som spår uppgång och andra halvan av experter som spår nedgång, alla experter och hälften kommer ju faktiskt ha rätt.

Så sent som imorse sa DI med säker stämma att idag ska vi upp och nu är vi ner 1,36%..

Fairlane
Snailman Snailman skrev:
Okej, Björn Olsen har ju sedan början på detta sagt hur han trodde att det skulle gå, och har haft rätt gång på gång, nu skulle jag vilja att du skriver på vilket sätt Björn Olsen inte är expert?
Som andra redan har påpekat så har han också fel många gånger (märkligt vore det annars, det har vi alla), men du missade tydligen hela poängen.

Jag frågade varför du väljer ord som "Tegnell dyrkare" (Tegnelldyrkare). Vi har sett det några gånger förr i tråden, folk som säger att är men inte emot allt FHM säger så har man idolbilder på Tegnell på väggen hemma. Varför lägga in sådant överhuvudtaget? Det är väl ingen som på fullt allvar tror att någon har idolbilder eller dyrkar och tillber någon i detta läge?

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har nu läst detta flera gånger och är lite osäker på om jag tolkar det rätt, men WHOs rapport säger enligt min tolkning att de patienter som helt saknar symtom inte sprider smittan särskilt mycket. Sedan blir det otydligare vad det gäller presymptomatic spread där jag inte riktigt blir klok på vad de menar, men min tolkning är att denna fortfarande anses förekomma. Då har vi ju den tidigare rapporten som hävdade att man är som mest smittsam 0,7 dagar innan man själv får symtom, vilken då inte är emotsagd av denna rapporten och i så fall så betyder inte denna rapporten särskilt mycket i alla fall. Eller?

Hur tolkar ni detta?

Jag tolker det som att man har inte tittat på presymtomatisk spridning i stuiden men vi vet ju att den finns.

Sedan skivar man lite ödmjukt att det bebövs fler studier för att slå fast om deras resultat stämmer.

D djac skrev:
Den strora skillanden ligger imo i om man tillämpar försiktighetsprincipen, vilket FHM konsekvent inte gör.

Jag tror också att FHM låst sig vid att det måste till en flockimmunitet men inte sett hur snabbt ett vaccin kan komma eller läkemedel som tar ner dödligheten.

Att vara för insnöad på epedemiologi kan alltså vara en nackdel om inte samtigit kan lyfta blicken och se helheten. Där har våra nordiska grannar lyckats mycket bättre än vi.

• Gilla
Lars48 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, det är väl bra att man kan uppdatera sig när man lär sig mer?
Alternativt kunde vi såklart vara efterkloka i förväg och stängt Sveriges gränser, gått in i en hård lockdown redan i januari.
Eller så kunde vi gjort som den stora förebilden Kina och i januari startat propagandamaskineriet och påbjudit bärande av mask. Fast vi har ju inga masker för Sverige producerar inga varor längre. Tack vare Thomas Bodström lagras alla uppgifter om var din mobiltelefon varit och det kunde man ju använt till en smittspårningsapp som visar grön, gul eller röd kod utan att någon behöver röja exakt var man varit. Och man kunde sattin lockdown bara där det behövdes, dvs i Stockholm.Och infört karantän för alla som anländer från högriskområden, typ Italien. Eftersom hotellnärningen ändå stängt ner hade det inte kostat något jämfört med att ge stöd till hotellnäriningen eller betala a-kassa till alla före detta hotellanställda. Och man kunde stoppat inresa för vissa länder.

Kom nu ihåg att nästa gång studera, Kina, Taiwan och Sydkorea.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Fråga: Får restaurangerna servera buffé?

Noterat att det förekommer lite överallt att lunchrestaurangerna gör det, jag trodde inte det var tillåtet.

Fairlane
A Anders_Nilsson skrev:
Eller så kunde vi gjort som den stora förebilden Kina och i januari startat propagandamaskineriet och påbjudit bärande av mask.
Varför nöja sig med det om nu Kina är förebilden? Varför inte svetsa igen dörrar, slänga folk i fängelseom de försöker tala om viruset, och förneka allt? Jag vill minnas att Kina vet hur man hanterar olagliga demonstrationer också...

Nej, Kina som förebildsland har jag inte.

• Gilla
patst577 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.