2 356 898 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 099 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 099 inlägg
Det finns ju statistik från Wuhan som visar vad som hände i samband med deras lock-down etc. Det var ju sånt som var uppe i tråden i mars eller april.Ulltand skrev:
BirgitS skrev:
När kom WHO ut med den siffran?
Det är ju viktigt att veta hur de har beräknat den.
I en rapport från 6 mars står siffran 3 - 4 % men då har de beräknat antalet avlidna dividerat med antal rapporterade fall vilket ju ger en kraftigt för hög siffra när vi vet att det är väldigt många utan symtom och det framgår att WHO är väldigt osäkra.
[länk]
Ett rapporterat fall kan och bör vara från antikroppstest och PCR. Då får man an bra bild av hur många som smittats utan den osäkerhet du beskriver.
Så arbetar FHM med sin siffra som nyligen höjdes till 0,6 %. Det var inte fler som hade antikroppar i relation till dödstalen.
Vet du att WHO inte gör så?
Vad har det med ditt påstående att göra?BirgitS skrev:
Du skiver att en karantän för alpresenärerna skulle ha fördröjt smittan i Sverige med ett par dagar. Finns det en källa på det?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 099 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 099 inlägg
Lite resultat från en antikroppsstudie:
Och en annan:
Stämmer det så var det knappt 10 % av alla infekterade som som räknades som bekräftade fall.
Sen räknar webbsidan vidare och kommer fram till en dödlighet på 1,4 %.
Endast 4.5 % av dödsfallen gäller människor under 65 år och utan underliggande sjukdom.
Så dödligheten i ett visst land bestäms i stor utsträckning av åldersfördelning, hälsoläget och sjukvårdens kvalitet. Det blir därför lite meningslöst att ta en siffra för dödlighet i ett land eller för hela världen och använda den för beräkningar i ett annat land.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 13.46
Och en annan:
https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-death-rate/
Stämmer det så var det knappt 10 % av alla infekterade som som räknades som bekräftade fall.
Sen räknar webbsidan vidare och kommer fram till en dödlighet på 1,4 %.
Endast 4.5 % av dödsfallen gäller människor under 65 år och utan underliggande sjukdom.
Så dödligheten i ett visst land bestäms i stor utsträckning av åldersfördelning, hälsoläget och sjukvårdens kvalitet. Det blir därför lite meningslöst att ta en siffra för dödlighet i ett land eller för hela världen och använda den för beräkningar i ett annat land.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 099 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 099 inlägg
Jag har ingen aning om hur WHO gör men du hänvisar till en siffra från dem ett flertal gånger utan att uppge någon källa så därför efterfrågar jag en källa.Ulltand skrev:
Ett rapporterat fall kan och bör vara från antikroppstest och PCR. Då får man an bra bild av hur många som smittats utan den osäkerhet du beskriver.
Så arbetar FHM med sin siffra som nyligen höjdes till 0,6 %. Det var inte fler som hade antikroppar i relation till dödstalen.
Vet du att WHO inte gör så?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 099 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 099 inlägg
Varför skulle en karantän av vissa smittspridare i Sverige bli helt annorlunda än när man just gjorde det i Wuhan?Ulltand skrev:
Naturligtvis har ingen kunnat studera ett faktiskt utfall av vad som hade hänt i Sverige om just alpresenärer hade satts i karantän utan man får ju jämföra med liknande situationer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 099 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 099 inlägg
Ja, men utan att veta när och hur den siffran har tagits fram så blir det ju meningslöst att bara uppge WHO som källa. Jag skrev ju om en rapport från dem där de uppger en annan siffra så de har uppenbarligen gett olika siffror vid olika tillfällen.Ulltand skrev:
Jag tänker inte gå tillbaks i tråden till mars och april för att leta fram den grafen åt dig.
Dödlighet Covid19 vs influensa
WHO
"While the true mortality of COVID-19 will take some time to fully understand, the data we have so far indicate that the crude mortality ratio (the number of reported deaths divided by the reported cases) is between 3-4%, the infection mortality rate (the number of reported deaths divided by the number of infections) will be lower. For seasonal influenza, mortality is usually well below 0.1%. However, mortality is to a large extent determined by access to and quality of health care. "
https://www.who.int/docs/default-so...0306-sitrep-46-covid-19.pdf?sfvrsn=96b04adf_4
Dölighet influensa wiki 0,1%
Kan vi enas om att dödligheten i Covid19 inte är i närheten av en influensa?
Den är som bäst 600% dödligare men mer troligt över 1000% dödligare
WHO
"While the true mortality of COVID-19 will take some time to fully understand, the data we have so far indicate that the crude mortality ratio (the number of reported deaths divided by the reported cases) is between 3-4%, the infection mortality rate (the number of reported deaths divided by the number of infections) will be lower. For seasonal influenza, mortality is usually well below 0.1%. However, mortality is to a large extent determined by access to and quality of health care. "
https://www.who.int/docs/default-so...0306-sitrep-46-covid-19.pdf?sfvrsn=96b04adf_4
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 867 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 867 inlägg
Finns det ens lagligt stöd att sätta folk i hemkarantän i två veckor baserat på att de varit på en viss plats, exempelvis i Alperna, en viss period?
Om inte känns det ju tveksamt att säga att det skulle man gjort?
Jag vet att det finns tvångsisolering i smittskyddslagen, men frågan är om det skulle vara aktuellt för Covid-19 och om man skulle ha möjlighet att tvångsisolera stora mängder människor. En uppmaning kan man alltid ge och jag har för mig att man delvis åtminstone gjort det och särskilt om man visat symptom.
Om inte känns det ju tveksamt att säga att det skulle man gjort?
Jag vet att det finns tvångsisolering i smittskyddslagen, men frågan är om det skulle vara aktuellt för Covid-19 och om man skulle ha möjlighet att tvångsisolera stora mängder människor. En uppmaning kan man alltid ge och jag har för mig att man delvis åtminstone gjort det och särskilt om man visat symptom.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Ingen begär mirakel men om man gång på gång väljer att gå sin egen väg jämfört med nästan hela världen och får ett klart sämre resultat än jämförbara länder.Nyfniken skrev:
Om du höjer blicken litegrann och jämför Tegnell med andra prognosmakare, t.ex:
så framstår ju Tegnell som i det närmaste ett orakel av träffsäkerhet.
- Meteorologer
- Aktieanalytiker
- Valanalytiker
- Riksbankschefer
- Sportkommentatorer
Varför begär du mirakel av denna expert när alla andra experters track record är helt uselt?
Så ska man tänka om tycker jag.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 099 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 099 inlägg
Det där är ju samma rapport som jag länkade till förut och som är från 6 mars. Det har hänt väldigt mycket sen 6 mars och det finns numera data från betydligt fler länder. Typ från New York som jag tog upp i inlägg #16800.Ulltand skrev:
Dödlighet Covid19 vs influensa
WHO
[länk]
[bild]
Dessutom är den siffra på 3-4 % som står där antalet avlidna / antalet bekräftade fall och bekräftade fall vet vi ju är en bråkdel av det totala antalet fall.
Så varifrån kommer siffran 1-3 % som du har skrivit om flera gånger under dagen?
Även om dödligheten är några få % så är det fortfarande långt ifrån den höga dödlighet som SARS och MERS har.
Så här skriver FHM om säsongsinfluensan:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/influensa-/Influensa är en av våra vanligaste dödsorsaker men det är svårt att mäta denna dödlighet. Det beror på att det är komplikationer till influensa och inte influensainfektionen i sig som de flesta dör av. Influensainsjuknandet kan hos den äldre vara milt och ganska atypiskt från början och inte märkas. Det vanligaste som man avlider av är en efterföljande bakteriell lunginflammation, men hjärtinfarkt eller hjärtsvikt är också vanligt. Därför går det inte att räkna antalet dödsfall på grund av influensa direkt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 099 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 099 inlägg
Pandemin är inte slut än så inget vet hur det har blivit om några år.Hyltran från Veglemyren skrev:
Våra grannländer är inte direkt jämförbara av olika orsaker, Stockholm är inte särskilt likt Köpenhamn, Oslo och Helsingfors vare sig till befolkningstäthet eller användning av kollektivtrafik. Det var ett högre inflöde av smittade till Sverige än till Norge och Finland. Osv.