2 356 896 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Jag har aldrig använt det ordet, men jag har i pressen sett nån artikel om nån som skulle tatuera sig med Tegnells porträtt, sen om det var allvar eller ej vet jag inte.Fairlane skrev:
Som andra redan har påpekat så har han också fel många gånger (märkligt vore det annars, det har vi alla), men du missade tydligen hela poängen.
Jag frågade varför du väljer ord som "Tegnell dyrkare" (Tegnelldyrkare). Vi har sett det några gånger förr i tråden, folk som säger att är men inte emot allt FHM säger så har man idolbilder på Tegnell på väggen hemma. Varför lägga in sådant överhuvudtaget? Det är väl ingen som på fullt allvar tror att någon har idolbilder eller dyrkar och tillber någon i detta läge?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 867 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 867 inlägg
Nej, du har inte gjort det, men mitt inlägg var ju ett svar på Hyltran som använde sig av den skrivningen och jag frågade varför man måste sätta etiketter på det viset på folk.Snailman skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 867 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 867 inlägg
Jag tror att FHM också använder sig av försiktighetsprincipen, exempelvis när man rekommenderade att folk inte reste längre från hemmet än 1-2 timmar.Ulltand skrev:
Att konsekvent använda sig av försiktighetsprincipen när det gäller sjukdomar är svårt, för då får vi stänga landet varje år. Därför bör försiktighetsprincipen istället i normalfallet vara att se till att det finns skyddsutrustning, att personalen följer hygienregler etc. Det ligger dock utanför FHMs ansvarsområde, iallafall genomförandedelen.
Kanske lite skillnad ändå, eller snarare rätt stor skillnad. Björn Olsen har haft väldigt mycket rätt även när han har haft fel. Men en pytteliten skillnad så hade det han förutspått inträffat. Väldigt små skillnader får väldigt stort genomslag inom virologin. Han varnade bland annat för att fågelinfluensan skulle kunna hoppa över och spridas människa till människa, något som händer ibland, men inte så ofta. Hade det skett så hade vi haft en pandemi då också. Detta har han fått mycket "skit" för trots att det var väldigt "nära" statistiskt att det hände, men nu hände det inte. Men om det hände så hade man varit nästintill oförberedd eftersom man inte byggde upp lager av ansiktsmasker mm. Sådant som hade behövts om det hade hänt.tusenett skrev:
Detta får mig än en gång att tänka på Tage Danielssons "Om sannolikhet". Det är så osannolikt att man inte riktigt tror att det kan ha hänt fastän det redan har skett, och tvärtom...
Jag har en syn på det som ligger någonstans mittemellan. Man kan faktiskt ta till lite hårdare i restriktionerna än man behöver. Att kräva munskydd är ett exempel på detta. Det är bättre att kräva munskydd i det offentliga för att sedan ta tillbaka kravet när man vet mer. Detta skadar inte så mycket. Det är bättre att kräva att hela familjen är hemma när någon i familjen är sjuk i misstänkt Covid-19. Osv. Det finns många exempel på saker man kunnat göra som inte hade varit tydliga och som hade kunnat innebära skillnad. Man valde från FHMs sida att inte göra dessa saker trots att det fanns indikationer (men inte bevis) på att de skulle kunna göra skillnad.Fairlane skrev:
Jag tror att FHM också använder sig av försiktighetsprincipen, exempelvis när man rekommenderade att folk inte reste längre från hemmet än 1-2 timmar.
Att konsekvent använda sig av försiktighetsprincipen när det gäller sjukdomar är svårt, för då får vi stänga landet varje år. Därför bör försiktighetsprincipen istället i normalfallet vara att se till att det finns skyddsutrustning, att personalen följer hygienregler etc. Det ligger dock utanför FHMs ansvarsområde, iallafall genomförandedelen.
Just när det gäller munskydd så var jag initialt emot, ända till dess att man förklarade att syftet är detsamma som för läkaren som opererar, dvs att den som inte vet om att genom att ha munskydd så minska risken för att sprida smitta FRÅN den som har munskyddet.
Fairlane skrev:
Det är nog lite fel slutstat att försiktigehstprincipen här skulle innbära att vi stänger ner landet varje år det kommer en influensa. Det har aldrig hört någon föreslå.
Försiktighetsprincipen här kunde som exempel vara att
"Då vi vet väldigt lite om viruset men att det har hög dödlighet så ska vi försöka fördröja smittspridningen så länge det går. Under tiden kan vi lära oss mer och bygga upp kapacitet i vården"
En annan variant.
"För säkerhets skull sätter vi hemvändande alpresenärer i två veckor hemkarantän"
Tänk vilken skillnad det hade gjort!
Nej, det sa han faktiskt inteNyfniken skrev:
https://www.quora.com/Did-Bill-Gates-really-say-that-640KB-memory-is-enough-for-everyone?share=1
Fast dödligheten är ju ungefär som influensa? Så egentligen är väl samma åtgärder som vid influensa rimliga? Dock något mer eftersom ingen har immunitet och det inte finns vaccin. Vilket är precis vad man gjort.Ulltand skrev:
Det är nog lite fel slutstat att försiktigehstprincipen här skulle innbära att vi stänger ner landet varje år det kommer en influensa. Det har aldrig hört någon föreslå.
Försiktighetsprincipen här kunde som exempel vara att
"Då vi vet väldigt lite om viruset men att det har hög dödlighet så ska vi försöka fördröja smittspridningen så länge det går. Under tiden kan vi lära oss mer och bygga upp kapacitet i vården"
En annan variant.
"För säkerhets skull sätter vi hemvändande alpresenärer i två veckor hemdkarantän"
Tänk vilken skillande det hade gjort!
Det är löjligt att sitta här och säga "så här borde man ha gjort", för det du säger är "så här skullw man gjort då om man då visste vad vi vet nu". Och det har även FoHM konstaterat. Med andra ord slår du in en öppen dörr.
Om man ska införa ett krav på munskydd så fort man går utanför hemmet så måste man förstås också bygga upp ett system för att detta efterlevs, dvs lagar/förordningar, ett stort antal personer med befogenhet att straffa, osv.
Säger inte att det är omöjligt - men hur ofta ser man en polis eller väktare när man går ut?
Säger inte att det är omöjligt - men hur ofta ser man en polis eller väktare när man går ut?
Anna_H skrev:
Fast dödligheten är ju ungefär som influensa? Så egentligen är väl samma åtgärder som vid influensa rimliga? Dock något mer eftersom ingen har immunitet och det inte finns vaccin. Vilket är precis vad man gjort.
Det är löjligt att sitta här och säga "så här borde man ha gjort", för det du säger är "så här skullw man gjort då om man då visste vad vi vet nu". Och det har även FoHM konstaterat. Med andra ord slår du in en öppen dörr.
Nej dödligheten är inte samma som influensa. Vad har du fått det ifrån?
Du missar helt att många inkl jag själv propagerade för tex karantän när det begav sig. Det är ingen efterklokhet. Vi såg det som ett stort risktagande redan då.
"För att hålla en bufféservering öppen måste man uppfylla kraven i Folkhälsomyndighetens föreskrift " Folkhälsomyndighetens föreskrifter och allmänna råd om att förhindra smitta av covid-19 på restauranger och caféer m.m." samt fortsätta att följa verksamhetens ordinarie hygienrutiner."Darling McFluff skrev:
https://www.livsmedelsverket.se/liv...-och-mogelsvampar1/coronavirus/offentliga-kok
Dödlighet influensa är ca 0,1 %. Dödlighet Covid19 tycks ligga i spannet 1-3 %
Overall influenza-associated mortality has been estimated to 13.8 per 100,000 person-years (Thompson, 2003).
https://www.ecdc.europa.eu/en/seasonal-influenza/facts/factsheet
Overall influenza-associated mortality has been estimated to 13.8 per 100,000 person-years (Thompson, 2003).
https://www.ecdc.europa.eu/en/seasonal-influenza/facts/factsheet
Asiaten hade en dödlighet på 0.3-0.7%, vilket är ungefär samma som covid-19 verkar ha. Så det är ungefär samma.Ulltand skrev:
Är han så magisk som du anser och han söker jobbet så får han säkert det, men en del drar sig för ansvaret som kommer med att ta riktiga beslut som får riktiga konsekvenser och föredrar och sitta sidan om och kommentera skeenden.pacman42 skrev:
Kanske lite skillnad ändå, eller snarare rätt stor skillnad. Björn Olsen har haft väldigt mycket rätt även när han har haft fel. Men en pytteliten skillnad så hade det han förutspått inträffat. Väldigt små skillnader får väldigt stort genomslag inom virologin. Han varnade bland annat för att fågelinfluensan skulle kunna hoppa över och spridas människa till människa, något som händer ibland, men inte så ofta. Hade det skett så hade vi haft en pandemi då också. Detta har han fått mycket "skit" för trots att det var väldigt "nära" statistiskt att det hände, men nu hände det inte. Men om det hände så hade man varit nästintill oförberedd eftersom man inte byggde upp lager av ansiktsmasker mm. Sådant som hade behövts om det hade hänt.
Detta får mig än en gång att tänka på Tage Danielssons "Om sannolikhet". Det är så osannolikt att man inte riktigt tror att det kan ha hänt fastän det redan har skett, och tvärtom...
Jag vet inte riktigt vad som gäller i hans fall.