2 356 896 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Ja det är helt klart för jävligt att skicka hem friska barn. Jag är inte ensam i denna by =)Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag kan förstå din frustration över att man skickar hem friska barn.
Men det finns en annan sida av myntet också det fins föräldrar som blir helt tokiga om man inte ringer till dem så fort deras barn har ett myggbett eller råkar nysa.
Men återigen om man verkligen behöver barnomsorg så finns det alltid barnomsorg att tillgå i detta land, om det så är julafton.
Jag har även svårt att se att det finns arbetsplatser i detta land där personalen aldrig åker på en kurs dagtid?
Vårt dagis ringde inte när han ramlat och skrapat pannan, inte blev jag sur för det. Bara löjligt så länge det är smått skit.
Jag tycker det är frustrerande att personalen säger att de är snoriga men när barnet inte snorat en droppe sen hämtning och det gick en vecka (röd dag, klämdag och en utbildning) så blev jag bara irriterad. Men de fick en order om att sätta in mätare på luften i lokalerna istället.
Jag har mycket svårt för att se varför en förskola år 1-6 skall ha en heldag med utbildning, de har redan gått 3 år högskola och de bör ju hålla, många har redan gått 3 år på gymnasiet innan med
Men de får göra som de vill. Vi tar ledigt med semesterdag och leker istället.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 094 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 094 inlägg
Som omväxling mot alla inlägg om att gamla inte får åka till sjukhus etc. så är det här en lång artikel om de sista dagarna för Helmi som är 98 år och som blir erbjuden ambulans till sjukhus men inte vill följa med därför:
För kommer man till sjukhuset kan det bli så här:
https://www.dn.se/sthlm/helmi-98-lat-mig-bara-fa-do-har-hemma-vad-ska-jag-till-sjukhus-att-gora/
P

Rekommenderar alla att läsa den, en underbar berättelse från verkligheten och kanske också tänkvärt för många, inte minst i den här tråden där en del har svårt att förstå att vi dör när vi blir gamla och sköra.
Dessutom att döden är efterlängtad ibland.
Precis den jag tänkte länka till, du hann föreBirgitS skrev:
Rekommenderar alla att läsa den, en underbar berättelse från verkligheten och kanske också tänkvärt för många, inte minst i den här tråden där en del har svårt att förstå att vi dör när vi blir gamla och sköra.
Dessutom att döden är efterlängtad ibland.
Medlem
· Halland
· 4 497 inlägg
Vi måste lära oss att de enda smarta är taiwaneser och sydkoreaner.pacman42 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 094 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 094 inlägg
En artikel om superspridarhändelser och om hur SARS-epidemin började just p.g.a. en sån person som råkade smitta kring 100 personer innan man begrep vad som hände och hur man behövde skydda sig och om några välkända sådana händelser under våren t.ex. den som orsakade det stora utbrottet i Sydkorea och varför de demonstrationer som pågår i flera länder för närvarande kan bli sådana händelser. Det har ju spekulerats i att finalen i Melodifestivalen den 7 mars skulle vara en sån händelse men det går inte att se att antalet nya fall kraftigt ökar en vecka efteråt.
Det tas också upp att en forskargrupp preliminärt har kommit fram till att 10 % av de infekterade orsakar 80 % av smittspridningen, en annan att det gäller 20 % i stället, men det innebär att slumpen kommer att spela stor roll för hur sjukdomen utvecklas i ett land eller i ett område. Vid smittspårning innebär det att ett enda missat fall kan orsaka ett stort utbrott.
En dansk preliminär studie för fram att det därför är viktigast att förhindra sådana superspridningshändelser för att hålla ner smittspridningen medan andra restriktioner som stängningar av skolor och arbetsplatser inte har så stor effekt men är väldigt dyra för samhället. Kollektivtrafik tas som superspridningshändelser förutom stora events. Den innehåller även en intressant simuleringsjämförelse mellan modeller som ska motsvara vad Danmark resp. Sverige har infört för restriktioner.
Det tas också upp att en forskargrupp preliminärt har kommit fram till att 10 % av de infekterade orsakar 80 % av smittspridningen, en annan att det gäller 20 % i stället, men det innebär att slumpen kommer att spela stor roll för hur sjukdomen utvecklas i ett land eller i ett område. Vid smittspårning innebär det att ett enda missat fall kan orsaka ett stort utbrott.
En dansk preliminär studie för fram att det därför är viktigast att förhindra sådana superspridningshändelser för att hålla ner smittspridningen medan andra restriktioner som stängningar av skolor och arbetsplatser inte har så stor effekt men är väldigt dyra för samhället. Kollektivtrafik tas som superspridningshändelser förutom stora events. Den innehåller även en intressant simuleringsjämförelse mellan modeller som ska motsvara vad Danmark resp. Sverige har infört för restriktioner.
https://www.google.se/amp/s/www.new...tibility-to-COVID-19-respiratory-failure.aspx
Just nu är jag extra glad för att jag har blodgrupp 0, skulle jag råka få Covid-19 verkar det som om jag löper mindre risk att bli allvarligt sjuk.
Just nu är jag extra glad för att jag har blodgrupp 0, skulle jag råka få Covid-19 verkar det som om jag löper mindre risk att bli allvarligt sjuk.
Mycket intressant. Jag tror dock att det är mer komplext än så. Vissa arbetsplatser och arbetsuppgifter kan agera facilitator för superspridaren, medan andra inte gör det. Kassören på affären är en sådan position, utan plexiglas så kan det få enorm påverkan. Det finns även vissa "översociala" personer på en arbetsplats eller en skola som om de är superspridare kan ställa till det rejält. Betänk också hur olika stora arbetsplatser kan vara. I min kontorsbyggnad sitter 1600 personer som beblandas med varandra i korridorer, i lunchrestaurang, vid kaffemaskiner mm...BirgitS skrev:
En artikel om superspridarhändelser och om hur SARS-epidemin började just p.g.a. en sån person som råkade smitta kring 100 personer innan man begrep vad som hände och hur man behövde skydda sig och om några välkända sådana händelser under våren t.ex. den som orsakade det stora utbrottet i Sydkorea och varför de demonstrationer som pågår i flera länder för närvarande kan bli sådana händelser. Det har ju spekulerats i att finalen i Melodifestivalen den 7 mars skulle vara en sån händelse men det går inte att se att antalet nya fall kraftigt ökar en vecka efteråt.
Ja jag tror väl också att verkligheten är lite mer komplex än att allt löser bara man gör som alla andra gör.tusenett skrev:Lockdown har effekter, men frivillig fysisk distansering har också effekter. Åtminstone en studie påstår att lockdown i Italien, Spanien, Frankrike och Storbritannien inte gjorde någon större skillnad i smittspridningen jämfört med grannländerna som inte hade lockdown.
“Comparing the trajectory of the epidemic before and after the lockdown, we find no evidence of any discontinuity in the growth rate, doubling time, and reproduction number trends. Extrapolating pre-lockdown growth rate trends, we provide estimates of the death toll in the absence of any lockdown policies, and show that these strategies might not have saved any life in western Europe. We also show that neighboring countries applying less restrictive social distancing measures (as opposed to police-enforced home containment) experience a very similar time evolution of the epidemic.”
[länk]
Fysisk distansering har också dubbla effekter, dels genom att hindra smittpridning, dels ekonomiska effekter.
Ser man till andra delar av sverige än de största städerna har ju strategin fungerat bra. Ser man till stockholm tror jag hälften av dödsfallen var kopplade till äldreboenden. Jämfört med tex Helsingfors har vi en helt annan omsättning på människor via resor via Arlanda, hur påverkar sådant förutsättningarna? Det skulle vara intressant att normalisera startläget för länderna, men jag gissar att det är svårt.
En israelisk undersökning visar att rökare intagna på sjukhus är kraftigt underrepresenterade. Det tycks ha en halverad risk för svårare Covid19.
Tidigare har man sett liknande data i Frankrike och Kina.
Blir spännande att se om den kommande undersökningen av snusare i Sverige ger liknande resultat.
Tidigare har man sett liknande data i Frankrike och Kina.
Blir spännande att se om den kommande undersökningen av snusare i Sverige ger liknande resultat.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 094 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 094 inlägg
Det varierar ju över världen vilka blodgrupper som dominerar så det blir ju intressant att se om dödligheten blir lägre i länder som Chile där 86 % är 0+ (naturligtvis korrigerat för ålder och kända riskfaktorer först) eller hur det blir i länder med många B+ som Indien.B b8q skrev:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Blodgruppsfördelning
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 094 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 094 inlägg
Naturligtvis har de fått göra förenklingar för att få ihop en modell som går att simulera.pacman42 skrev:
Mycket intressant. Jag tror dock att det är mer komplext än så. Vissa arbetsplatser och arbetsuppgifter kan agera facilitator för superspridaren, medan andra inte gör det. Kassören på affären är en sådan position, utan plexiglas så kan det få enorm påverkan. Det finns även vissa "översociala" personer på en arbetsplats eller en skola som om de är superspridare kan ställa till det rejält. Betänk också hur olika stora arbetsplatser kan vara. I min kontorsbyggnad sitter 1600 personer som beblandas med varandra i korridorer, i lunchrestaurang, vid kaffemaskiner mm...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 094 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 094 inlägg
SVT har en graf som visar andel avlidna/1 000 000 invånare där x-axeln som är gjord så att varje lands kurva börjar den dag då landet hade 1 avliden/1 000 000 invånare:MathiasS skrev:
https://www.svt.se/datajournalistik/har-sprider-sig-coronaviruset/ rubrik Utvecklingen av dödsfall och sen får man välja Andel döda
Där kan man även klicka upptill på linjen Dag 1 och välja t.ex. Dag 15 för att se hur det ser ut tidigt i förloppet innan några restriktioner har hunnit få någon effekt.
Då kan man ju se hur Spanien väldigt fort sticker iväg och på bara en vecka når 10 döda/miljon medan det gick 2 veckor innan Norge hade nått samma värde (och Finland ändå längre tid). För mig så tyder ju sånt på att det finns grundläggande skillnader i hur smittspridningen började i länderna eftersom restriktionerna då inte hade hunnit få någon betydelse.
DN har en intressant artikel om rapportering av antalet döda.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/h...dstal-kan-sla-mot-synen-pa-sveriges-strategi/
I Sverige motsvarar våra rapporterade döda 80% av överdödligheten. Förmodligen har vi alltså 25% fler döda än vad som rapporterats.
I UK är samma siffra 75%, Spanien 63% och Italien 59%. En trolig förklaring är naturligtvis att länder har olika bra statistik på hur många som dör i Covid-19 och det belyser också problemen med att jämföra vem som har "högst dödlighet i världen". Det blir lätt en tävling om vem som har bäst koll på sina siffror.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/h...dstal-kan-sla-mot-synen-pa-sveriges-strategi/
I Sverige motsvarar våra rapporterade döda 80% av överdödligheten. Förmodligen har vi alltså 25% fler döda än vad som rapporterats.
I UK är samma siffra 75%, Spanien 63% och Italien 59%. En trolig förklaring är naturligtvis att länder har olika bra statistik på hur många som dör i Covid-19 och det belyser också problemen med att jämföra vem som har "högst dödlighet i världen". Det blir lätt en tävling om vem som har bäst koll på sina siffror.