Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D djac skrev:
Fast körsång med avstånd lär ju inte vara farligt, så grundrekommendationerna gäller och jag förstår att man inte kan lista alla situationer separat. Det är ju här som människor själva har möjligheten att visa sitt omdöme och mognad.

Lyssnade på Lördagsintervjun med Björn Eriksson och det är just så varje enskild sport får göra, ta rekommendationerna och tolka hur de kan appliceras på de olika sporterna, sen kan FHM bistå om de har frågor.
Körsång med avstånd utomhus smittade ju nästan en hel kör på Vrångö utanför Göteborg, det var då Agnes Wold gick i taket över att de i kören borde ha förstått det...

• Gilla
djac
  • Laddar…
D
Ulltand Ulltand skrev:
Den strora skillanden ligger imo i om man tillämpar försiktighetsprincipen, vilket FHM konsekvent inte gör.

Jag tror också att FHM låst sig vid att det måste till en flockimmunitet men inte sett hur snabbt ett vaccin kan komma eller läkemedel som tar ner dödligheten.

Att vara för insnöad på epedemiologi kan alltså vara en nackdel om inte samtigit kan lyfta blicken och se helheten. Där har våra nordiska grannar lyckats mycket bättre än vi.
De kör verkligen försiktighetsprincipen men till skillnad från de med enögd coronaskräck så tar de in fler faktoreroch faror i kalkylen och är försiktiga baserade på denna större beslutsbas. Ordet flockimmunitet skulle, med tanke på vilken skada och besatthet det skapat hos vissa, aldrig uttalats, baserat på det jag ser här sitter det nog många och gungar fram och tillbaks medan de upprepar detta enda ord.

Personligen tror jag inte på vaccinspåret, det kommer komma försent, för lite, och alldeles för få kommer vilja ta det. Men det var en ren spådom från min sida, de som mot alla odds tror att det kommer snabbt kan ju vinna (det händer på lotto varje vecka).

Kommentaren ang helheten är helt fel såklart , det är ju detta som FHM gör medan de som sitter och kommenterar i olika tv-soffor ofta kommenterar ur ett snävt enfrågeperspektiv.

• Gilla
patst577 och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
De kör verkligen försiktighetsprincipen men till skillnad från de med enögd coronaskräck så tar de in fler faktoreroch faror i kalkylen och är försiktiga baserade på denna större beslutsbas. Ordet flockimmunitet skulle, med tanke på vilken skada och besatthet det skapat hos vissa, aldrig uttalats, baserat på det jag ser här sitter det nog många och gungar fram och tillbaks medan de upprepar detta enda ord.

Personligen tror jag inte på vaccinspåret, det kommer komma försent, för lite, och alldeles för få kommer vilja ta det. Men det var en ren spådom från min sida, de som mot alla odds tror att det kommer snabbt kan ju vinna (det händer på lotto varje vecka).

Kommentaren ang helheten är helt fel såklart , det är ju detta som FHM gör medan de som sitter och kommenterar i olika tv-soffor ofta kommenterar ur ett snävt enfrågeperspektiv.
Påtvingat vaccin till nästan hela befolkningen är det enda som kan få ut 70-plussarna i samhället igen, eller skall de vara isolerade i flera år framöver? Att de vaccinerar sig själva kan fungera om man gör ett antikroppstest och kollar att vaccinet fungerat. Men för de som det inte fungerar för då? Hur skall de göra?

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Påtvingat vaccin till nästan hela befolkningen är det enda som kan få ut 70-plussarna i samhället igen, eller skall de vara isolerade i flera år framöver? Att de vaccinerar sig själva kan fungera om man gör ett antikroppstest och kollar att vaccinet fungerat. Men för de som det inte fungerar för då? Hur skall de göra?
Ja det kan du superglömma, kan du se polisens insatsstyrka köra från hus till hus, slå in dörrar och injicera folk?

• Gilla
patst577 och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja det kan du superglömma, kan du se polisens insatsstyrka köra från hus till hus, slå in dörrar och injicera folk?
Så FHM har blåst 70-plussarna alltså?

D
pacman42 pacman42 skrev:
Körsång med avstånd utomhus smittade ju nästan en hel kör på Vrångö utanför Göteborg, det var då Agnes Wold gick i taket över att de i kören borde ha förstått det...
Fast som du själv varit inne på så funkar ju en barriär, och en sådan är avstånd, då har helt enkelt avståndet inte varit tillräckligt.

D
pacman42 pacman42 skrev:
Så FHM har blåst 70-plussarna alltså?
De har aldrig lovat ett vaccin snabbt? Det är en dröm som vissa här när, verkligheten är att det kommer ta tid, vara brist på det och människor kommer vara tveksamma till att ta det.

• Gilla
patst577 och 1 till
  • Laddar…
Bra tabell över dödlighet i influensa. Engelska wiki under influensa. Som synes är den även här 0,1%. Asiaten 0,2 . Covid 19 globalt enligt WHO 1-3 % Allstå inte jämförbart förutom med Spanska sjukan.

Tabell över stora influensapandemier med data om datum, världsbefolkning, subtyp, smittantal, dödsfall och dödlighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
I princip hade det ju också varit bättre att sätta alla 200.000 hemvändande i karantän jämfört med hur det blev. Men det fanns nog ingen som tyckte det då. Men gällande resenärterna från alperna var det flera som tyckte att risknivån var tillräckligt hög för försiktighetsprincipen
Fast att plocka bort bara en del smittspridande personer från samhället i en sån situation har ju visat sig ha väldigt liten praktisk betydelse. Det fördröjer förloppet med några få dagar bara.

Dödligheten i Covid-19 är ju väldigt beroende av vilken vård man får.
Undrar hur hög dödligheten var om vi inte hade några respiratorer eller syresättning?

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Fast att plocka bort bara en del smittspridande personer från samhället i en sån situation har ju visat sig ha väldigt liten praktisk betydelse. Det fördröjer förloppet med några få dagar bara.
Du kan allstå visa på att om alpresenärerna satts i karantän skulle det ha fördröjt smittan med några dagar?

Vore mycket intressant att se den beräkningen!

• Wow
blackarrow
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Dödligheten i Covid-19 är ju väldigt beroende av vilken vård man får.
Undrar hur hög dödligheten var om vi inte hade några respiratorer eller syresättning?
Tror att man klarar över 50% på IVA. Alla fick ju ingen vård men halverad dödlighet skulle jag kunna tänka mig som rimligt.

Nu med bätter kunskaper och läkemdel kanske man klarar 4 ggr fler än annars.

D djac skrev:
Fast som du själv varit inne på så funkar ju en barriär, och en sådan är avstånd, då har helt enkelt avståndet inte varit tillräckligt.
De följde FHMs rekommenderade avstånd vad jag förstått från artiklarna.

D djac skrev:
De har aldrig lovat ett vaccin snabbt? Det är en dröm som vissa här när, verkligheten är att det kommer ta tid, vara brist på det och människor kommer vara tveksamma till att ta det.
De har sagt att 70-plussarna behöver isolera sig till dess att risken för smitta minskat. De sade iofs inte att de skulle behöva isolera sig i flera år...

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Covid 19 globalt enligt WHO 1-3 %
När kom WHO ut med den siffran?
Det är ju viktigt att veta hur de har beräknat den.
I en rapport från 6 mars står siffran 3 - 4 % men då har de beräknat antalet avlidna dividerat med antal rapporterade fall vilket ju ger en kraftigt för hög siffra när vi vet att det är väldigt många utan symtom och det framgår att WHO är väldigt osäkra.
https://www.who.int/docs/default-so...0306-sitrep-46-covid-19.pdf?sfvrsn=96b04adf_2

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.