1 015 249 läst ·
19 546 svar
1015k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Mycket snabb ökning av Covidinlagda på sjukhus.
""Enligt statistiken på torsdagen vårdas cirka 920 personer på sjukhus, vilket är mer än 100 fler än vad som rapporterades på onsdagen.
Av de drabbade vårdas 110 på intensivvårdsavdelning (iva), enligt intensivvårdsregistret. Antalet iva-patienter med covid har legat över 100 sedan den 28 december, med som mest 121 patienter den 3 januari.
Folkhälsomyndigheten konstaterade på onsdagens pressträff att 75 procent av de covidsjuka som lades in på iva förra veckan var ovaccinerade.
Det stora flertalet covidsjuka vårdas på slutenvårdsavdelning. Enligt den senast tillgängliga statistiken, från tisdagen, har antalet stigit till 822, enligt SVT Nyheter. Det är en väsentlig ökning sedan dygnet före, då antalet var 685."" SvD
""Enligt statistiken på torsdagen vårdas cirka 920 personer på sjukhus, vilket är mer än 100 fler än vad som rapporterades på onsdagen.
Av de drabbade vårdas 110 på intensivvårdsavdelning (iva), enligt intensivvårdsregistret. Antalet iva-patienter med covid har legat över 100 sedan den 28 december, med som mest 121 patienter den 3 januari.
Folkhälsomyndigheten konstaterade på onsdagens pressträff att 75 procent av de covidsjuka som lades in på iva förra veckan var ovaccinerade.
Det stora flertalet covidsjuka vårdas på slutenvårdsavdelning. Enligt den senast tillgängliga statistiken, från tisdagen, har antalet stigit till 822, enligt SVT Nyheter. Det är en väsentlig ökning sedan dygnet före, då antalet var 685."" SvD
Verkar inte som dessa scenarier och minskad smittspridning i julhelgerna stämmer speciellt bra.Ulltand skrev:
Mycket snabb ökning av Covidinlagda på sjukhus.
""Enligt statistiken på torsdagen vårdas cirka 920 personer på sjukhus, vilket är mer än 100 fler än vad som rapporterades på onsdagen.
Av de drabbade vårdas 110 på intensivvårdsavdelning (iva), enligt intensivvårdsregistret. Antalet iva-patienter med covid har legat över 100 sedan den 28 december, med som mest 121 patienter den 3 januari.
Folkhälsomyndigheten konstaterade på onsdagens pressträff att 75 procent av de covidsjuka som lades in på iva förra veckan var ovaccinerade.
Det stora flertalet covidsjuka vårdas på slutenvårdsavdelning. Enligt den senast tillgängliga statistiken, från tisdagen, har antalet stigit till 822, enligt SVT Nyheter. Det är en väsentlig ökning sedan dygnet före, då antalet var 685."" SvD
Blev inte speciellt imponerad vid gårdagens seans (pressträff) utan kändes bara som att "vi har inte kontroll på det här"
Dock ser det ut som de har förpassat Tegnell till hemarbete och får svara på Aftonbladets frågor om ditt och datt. Han gör nog minst skada då. (min åsikt)
Det som oroar mig nu är att vi har dålig användning av munskydd, ganska tama restriktioner, och relativt låg vaccinationsgrad med dos 3. Det borde rimligen göra att vi får en betydligt större smitta än Dansken som för övrigt också har vaccinerat fler även med dos 2.optimum skrev:
Verkar inte som dessa scenarier och minskad smittspridning i julhelgerna stämmer speciellt bra.
Blev inte speciellt imponerad vid gårdagens seans (pressträff) utan kändes bara som att "vi har inte kontroll på det här"
Dock ser det ut som de har förpassat Tegnell till hemarbete och får svara på Aftonbladets frågor om ditt och datt. Han gör nog minst skada då. (min åsikt)
Besökte Danmark i november och fick visa vaccinpass på Donken. Här kanske det kommer snart. Men just den åtgärden har nog störst effekt i att få folk att vaccinera sig.
Ja troligen kommer slappheten att använda munskydd inom kollektivtrafiken ge effekt att vi får ett mycket stor smittspridning med Omikron. En hel del har varit lediga men på måndag är det full fart igen.Ulltand skrev:
Det som oroar mig nu är att vi har dålig användning av munskydd, ganska tama restriktioner, och relativt låg vaccinationsgrad med dos 3. Det borde rimligen göra att vi får en betydligt större smitta än Dansken som för övrigt också har vaccinerat fler även med dos 2.
Besökte Danmark i november och fick visa vaccinpass på Donken. Här kanske det kommer snart. Men just den åtgärden har nog störst effekt i att få folk att vaccinera sig.
Gott att man har egen bil att åka till jobbet med. Även en hel del distansarbete nu igen.
känns underbart varje gång man tankar och får betala över 20 kr/litern.
Allt går väl till sjukvården så jag skulle gärna betala 30kr/liter.
De som svär över priset har inte fattat hur det hänger ihop.
"Det är häftigt att betala skatt"
Nej inte jag som myntade det utan någon som själv inte kunde hålla ordning på ekonomin.
Det kommer inte att märkas någon skillnad pga avsaknaden av munskydd. Lika lite som det märks när länder inför munskyddstvång…optimum skrev:
Ja troligen kommer slappheten att använda munskydd inom kollektivtrafiken ge effekt att vi får ett mycket stor smittspridning med Omikron. En hel del har varit lediga men på måndag är det full fart igen.
Gott att man har egen bil att åka till jobbet med. Även en hel del distansarbete nu igen.
känns underbart varje gång man tankar och får betala över 20 kr/litern.
Allt går väl till sjukvården så jag skulle gärna betala 30kr/liter.
De som svär över priset har inte fattat hur det hänger ihop.
"Det är häftigt att betala skatt"
Nej inte jag som myntade det utan någon som själv inte kunde hålla ordning på ekonomin.
Är ”Dansken” sämre än Sverige nu i dina ögon?Ulltand skrev:
Det som oroar mig nu är att vi har dålig användning av munskydd, ganska tama restriktioner, och relativt låg vaccinationsgrad med dos 3. Det borde rimligen göra att vi får en betydligt större smitta än Dansken som för övrigt också har vaccinerat fler även med dos 2.
Besökte Danmark i november och fick visa vaccinpass på Donken. Här kanske det kommer snart. Men just den åtgärden har nog störst effekt i att få folk att vaccinera sig.
Detta ständiga hackandet på en som gjort ett grymt jobb under lång tid med risiga förutsättningar är tröttsamt.optimum skrev:
Speciellt när det kommer från personer som verkligen inte har koll.
Japp, helt rätt, ondgörandet från @optimum är helt irrationellt. Man kan inte generalisera och tro det värsta jämt. Att förbjuda fjällresor generellt är väldigt trubbigt…Fairlane skrev:
Säkert är det så, men det är inte på något sätt ovanligt med familjer i fjällvärden, iallafall har det varit vanligt när jag varit där förr om åren. Då var det till och med riktigt vanligt, troligen en stor majoritet och därför tycker jag kravet på att förbjuda folk att åka till fjällvärlden för skidåkning är galet. Stoppa afterskin istället, för det är väl där det stora problemet ligger?
Det talar för att man bör begränsa rörligheten för de ovaccinerade ytterligare…Ulltand skrev:
Mycket snabb ökning av Covidinlagda på sjukhus.
""Enligt statistiken på torsdagen vårdas cirka 920 personer på sjukhus, vilket är mer än 100 fler än vad som rapporterades på onsdagen.
Av de drabbade vårdas 110 på intensivvårdsavdelning (iva), enligt intensivvårdsregistret. Antalet iva-patienter med covid har legat över 100 sedan den 28 december, med som mest 121 patienter den 3 januari.
Folkhälsomyndigheten konstaterade på onsdagens pressträff att 75 procent av de covidsjuka som lades in på iva förra veckan var ovaccinerade.
Det stora flertalet covidsjuka vårdas på slutenvårdsavdelning. Enligt den senast tillgängliga statistiken, från tisdagen, har antalet stigit till 822, enligt SVT Nyheter. Det är en väsentlig ökning sedan dygnet före, då antalet var 685."" SvD
För att ingen skall råka tro på vad Nissen säger så minskade tex R-talet med över 40% som mest när munskydd infördes i Tyska städer. Då med så kallade kirurgiska skydd av enklaste slag.Nissens skrev:
I dag finns det ju gott om bättre skydd som egentligen är vad alla borde ha. Läste en chatt med Tove Fall idag och hon rekommenderar FFP2 skydd.
Är det "Jena-studien" du tar upp igen...Ulltand skrev:
För att ingen skall råka tro på vad Nissen säger så minskade tex R-talet med över 40% som mest när munskydd infördes i Tyska städer. Då med så kallade kirurgiska skydd av enklaste slag.
I dag finns det ju gott om bättre skydd som egentligen är vad alla borde ha. Läste en chatt med Tove Fall idag och hon rekommenderar FFP2 skydd.
Eller finns någon annan källa?
Precis och där studerades också ett större antal Tyska städer i förlängningen. Forskarna slutsats blev att munskydd är ett effektivt sätt minska smittan.S skogaliten skrev:
Sedan kom det en mycket stor studie till utförd i Pakistan som visade det samma.
Danmark gjorde också en studien för att se om risken att smittas för friska användare skulle påverkas. Utfallet blev i faktiska siffror ett skydd på mellan 15-20 % Antalet som blev smittade totalt var dock för litet för att studien skulle få tillräcklig statistisk säkerhet.
En svensk studie där man mätte virusnivåer framför sångare som sjöng i relation till när de andades. En intressant spinn off var att virusnivåerna sjönk dramatisk när sångarna fick ta på ett munksydd.
Sedan finns det en massa labstudier och modelleringar som all visas samma sak.
Bevisläget är gott och den egentliga frågan är inte om munskydd har god effekt utan hur stor den är. Här varierar det . 20% 30% eller rent av 40%? Givetvis skulle man kunna nå mycket högrre än så med FFP2 munskydd.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Hur många är ett större antal?Ulltand skrev:
Vad blev resultatet i dessa städer?
På vilket sätt säkerställde forskarna att folk inte hade ändrat sitt beteende på andra sätt som påverkar smittspridningen i samband med att användningen av munskydd påbörjades?
BirgitS skrev:
Du får läsa studien. Den är är publicerad i en ansenlig vetenskaplig tidskrift och granskad av andra forskare.
Jag vet att du och några andra här brukar komma med hemsnickrade argument mot alla stuider som visar att munskydd fungerar. (bla från Swiss Policy resarch). Och det finns tom akademiker som inte tror på vare sig vaccin eller att CO2 orsakar uppvärmning av jorden. Det är väl helt enkelt en livsstil?
uppvärmning
Jag minns den enda gången jag fick en konkret gissning ur domedagsprofeterna i tråden, det var handbollen i Danmark deras prognos var att det skulle bli förödande att arrangera det, det hände absolut ingenting den gången heller.Nissens skrev: