P
BirgitS BirgitS skrev:
Att ökningstakten har minskat tyder på en något avtagande smittspridning under själva julhelgen.
Ungefär som Tegnell trodde att det skulle bli alltså?
 
  • Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
Testa att åka med familjen en gång. Min bild av det är lite annorlunda.
Det är en stor skillnad, det förstår jag, men nog är det väl rätt många som är för unga för att ha familj med barn som åker på skidsemester?
 
P
Fairlane Fairlane skrev:
Absolut, skidåkning undviker vi, cykling undviker vi, promenader undviker vi, bilåkning likaså.
Visserligen ger ovanstående saker ett mervärde också, men stryk allt som har en negativ sida också och som inte enbart är positivt.
Allt det du räknade upp torde inte medföra lika stor risk för att behöva akut sjukvård. Dessutom beror risken på hur tränad man är i de olika aktiviteterna. Några av dem du räknade upp borde du väl kunna våga dig på? ;)

Själv tar jag promenader i skogen med våra hundar flera gånger i veckan och det har gått bra hittills …
Ikväll skottade jag snö också. Det kändes lite riskfyllt, men jag behövde inte åka till akuten. :)
 
Nissens
P pmd skrev:
Det tycks inte vara helt klart än. Visserligen verkar det som att omikron inte ger lika allvarliga symptom i allmänhet, men den är rejält mycket smittsammare än tidigare varianter, så hur slutsumman blir vet vi nog inte riktigt än. Jag tycker att det vore dumt att chansa på att det går bra att låta skobarn bli smittade.
Vet inte vilka ”vi” du menar… men det Danska smittskyddsinstitutet har gått ut med att det är 40-70% mindre risk att bli så sjuk av omikron att man behöver sjukhusvård jämfört med andra varianter av Corona.

Du menar att de inte vet vad de pratar om?
 
P
Nej, jag menar att omikrons högre smittsamhet kan motverka dess mindre farlighet.
Facit om det har vi inte än.
 
  • Gilla
Lilak och 2 till
  • Laddar…
optimum
Jag tror det är för tidigt att ropa hej om hur farlig Omikron egentligen är.
Alltså om den är mildare men mer smittsam och går igenom skyddet av vaccin så kan det bli allvarligt för sjukvården. Det verkar bli många som behöver sjukvård.

Här uppgifter om antalet på sjukhus för några länder med hög andel Omikron och man ser nedgången efter Delta och nu kraftig ökning med Omicron.


Graf som visar antalet COVID-19 patienter på sjukhus per miljon människor i USA, Frankrike, UK, Kanada och Australien.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://ourworldindata.org/explorer...+positivity=false&country=USA~GBR~CAN~FRA~AUS
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
P pmd skrev:
Allt det du räknade upp torde inte medföra lika stor risk för att behöva akut sjukvård. Dessutom beror risken på hur tränad man är i de olika aktiviteterna. Några av dem du räknade upp borde du väl kunna våga dig på? ;)

Själv tar jag promenader i skogen med våra hundar flera gånger i veckan och det har gått bra hittills …
Ikväll skottade jag snö också. Det kändes lite riskfyllt, men jag behövde inte åka till akuten. :)
Ja men folk ramlar och slår sig när de tar promenader i halkan till exempel.

Det jag reagerar mot är att det blivit så illa att åka till fjällen, att kopplingen alltid dras till afterski och fylla. Det går alldeles utmärkt att åka till fjällen och åka skidor utan att gå på afterski. Så har majoriteten av mina fjällresor varit. Afterski har varit undantag för mig och inget som skulle vara svårt att undvara.

Det är som att utgå ifrån att bara för man åker till Brasilien så kommer man inte klara av att undvika att vara för nära okända människor eftersom man såklart måste gå på karneval.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Det är en annan fråga än hur pandemin ska hanteras akut. Så småningom blir det räfst och rättarting i vissa landsting, men det är då och nu är nu.

Vilket landsting är det f.ö. som du har ett horn i sidan till?
Akut och akut, nu har det gått två år och min region, Skåne, tycker fortfarande att ytterliggare sparpaket är vägen framåt, så förbättring är inte i sikte utan fler försämringar är planerade.
 
Nissens
optimum optimum skrev:
Jag tror det är för tidigt att ropa hej om hur farlig Omikron egentligen är.
Alltså om den är mildare men mer smittsam och går igenom skyddet av vaccin så kan det bli allvarligt för sjukvården. Det verkar bli många som behöver sjukvård.

Här uppgifter om antalet på sjukhus för några länder med hög andel Omikron och man ser nedgången efter Delta och nu kraftig ökning med Omicron.


[bild]

[länk]
Jag tror att det Danska smittskyddsinstitutet har koll på detta. De säger att risken är 40-70% lägre att behöva sjukhusvård än de tidigare versionerna.

Förstår att du tycker att det är trist att kvällspressens katastrofscenarion inte finns i verkligheten, men det är ju mer regel än undantag att det är så.

Många länder har slutat att försöka stoppa viruset och begränsar de ovaccinerade människorna istället.

Det är nog det rätta att göra.
 
BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Jag tror att det Danska smittskyddsinstitutet har koll på detta. De säger att risken är 40-70% lägre att behöva sjukhusvård än de tidigare versionerna.
Visst, men om då dubbelt så många människor blir smittade i stället?

Nissens Nissens skrev:
Många länder har slutat att försöka stoppa viruset och begränsar de ovaccinerade människorna istället.
Många länder har en massa restriktioner riktade mot alla människor, särskilt sen omikron kom.
 
Fairlane
P pmd skrev:
Det är en stor skillnad, det förstår jag, men nog är det väl rätt många som är för unga för att ha familj med barn som åker på skidsemester?
Säkert är det så, men det är inte på något sätt ovanligt med familjer i fjällvärden, iallafall har det varit vanligt när jag varit där förr om åren. Då var det till och med riktigt vanligt, troligen en stor majoritet och därför tycker jag kravet på att förbjuda folk att åka till fjällvärlden för skidåkning är galet. Stoppa afterskin istället, för det är väl där det stora problemet ligger?
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
Visst, men om då dubbelt så många människor blir smittade i stället?
Många länder har en massa restriktioner riktade mot alla människor, särskilt sen omikron kom.
Nja, som jag sagt ett tag nu, så kan man halvera belastningen på sjukvården om man de ovaccinerade begränsas ellrer vaccineras. Det verkar ju komma sådana regler strax. :)

Allt fler länder släpper på restriktioner som drabbar alla, utan riktar in sig på de ovaccinerade.
 
optimum
Fairlane Fairlane skrev:
Säkert är det så, men det är inte på något sätt ovanligt med familjer i fjällvärden, iallafall har det varit vanligt när jag varit där förr om åren. Då var det till och med riktigt vanligt, troligen en stor majoritet och därför tycker jag kravet på att förbjuda folk att åka till fjällvärlden för skidåkning är galet. Stoppa afterskin istället, för det är väl där det stora problemet ligger?
Jag tror du är inne på rätt spår. Säkra upp afterski så är det nog lugnare. Ute i friska luften är risken minimal att smittas. Och åker man och bor familjevis så bör det nog gå bra. Värre när ett gäng från olika familjer och områden åker och bor tillsammans så ökar risken för smittspridning.
Kollegan som var i Österrike på skidresa mars 2020 såg effekten av just sådant. De var 10, alltså 5 par som reste och festade ihop. Alla fick covid. Dock spred de den inte vidare då alla fick karantän via deras arbetsgivare. En del från Volvo som hade samma regler som vi hade. Då visste vi lite om hur länge det smittade så de fick alla 2 veckor hemma. Även om de varit friska när de kom hem.
Jag antar att du är på gång med skidresa och önskar en trevlig resa och att allt går bra för er.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.