1 015 793 läst ·
19 546 svar
1016k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Allt det du räknade upp torde inte medföra lika stor risk för att behöva akut sjukvård. Dessutom beror risken på hur tränad man är i de olika aktiviteterna. Några av dem du räknade upp borde du väl kunna våga dig på?Fairlane skrev:
Själv tar jag promenader i skogen med våra hundar flera gånger i veckan och det har gått bra hittills …
Ikväll skottade jag snö också. Det kändes lite riskfyllt, men jag behövde inte åka till akuten.
Vet inte vilka ”vi” du menar… men det Danska smittskyddsinstitutet har gått ut med att det är 40-70% mindre risk att bli så sjuk av omikron att man behöver sjukhusvård jämfört med andra varianter av Corona.P pmd skrev:Det tycks inte vara helt klart än. Visserligen verkar det som att omikron inte ger lika allvarliga symptom i allmänhet, men den är rejält mycket smittsammare än tidigare varianter, så hur slutsumman blir vet vi nog inte riktigt än. Jag tycker att det vore dumt att chansa på att det går bra att låta skobarn bli smittade.
Du menar att de inte vet vad de pratar om?
Jag tror det är för tidigt att ropa hej om hur farlig Omikron egentligen är.
Alltså om den är mildare men mer smittsam och går igenom skyddet av vaccin så kan det bli allvarligt för sjukvården. Det verkar bli många som behöver sjukvård.
Här uppgifter om antalet på sjukhus för några länder med hög andel Omikron och man ser nedgången efter Delta och nu kraftig ökning med Omicron.
https://ourworldindata.org/explorer...+positivity=false&country=USA~GBR~CAN~FRA~AUS
Alltså om den är mildare men mer smittsam och går igenom skyddet av vaccin så kan det bli allvarligt för sjukvården. Det verkar bli många som behöver sjukvård.
Här uppgifter om antalet på sjukhus för några länder med hög andel Omikron och man ser nedgången efter Delta och nu kraftig ökning med Omicron.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://ourworldindata.org/explorer...+positivity=false&country=USA~GBR~CAN~FRA~AUS
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Om någon som inte kan italienska vill läsa mer om det så har TT skrivit: https://nyheter24.se/nyheter/utrikes/981322-italien-infor-vaccinkrav-for-alla-over-50B b8q skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 886 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 886 inlägg
Ja men folk ramlar och slår sig när de tar promenader i halkan till exempel.P pmd skrev:Allt det du räknade upp torde inte medföra lika stor risk för att behöva akut sjukvård. Dessutom beror risken på hur tränad man är i de olika aktiviteterna. Några av dem du räknade upp borde du väl kunna våga dig på?
Själv tar jag promenader i skogen med våra hundar flera gånger i veckan och det har gått bra hittills …
Ikväll skottade jag snö också. Det kändes lite riskfyllt, men jag behövde inte åka till akuten.![]()
Det jag reagerar mot är att det blivit så illa att åka till fjällen, att kopplingen alltid dras till afterski och fylla. Det går alldeles utmärkt att åka till fjällen och åka skidor utan att gå på afterski. Så har majoriteten av mina fjällresor varit. Afterski har varit undantag för mig och inget som skulle vara svårt att undvara.
Det är som att utgå ifrån att bara för man åker till Brasilien så kommer man inte klara av att undvika att vara för nära okända människor eftersom man såklart måste gå på karneval.
Akut och akut, nu har det gått två år och min region, Skåne, tycker fortfarande att ytterliggare sparpaket är vägen framåt, så förbättring är inte i sikte utan fler försämringar är planerade.P pmd skrev:
Jag tror att det Danska smittskyddsinstitutet har koll på detta. De säger att risken är 40-70% lägre att behöva sjukhusvård än de tidigare versionerna.optimum skrev:
Jag tror det är för tidigt att ropa hej om hur farlig Omikron egentligen är.
Alltså om den är mildare men mer smittsam och går igenom skyddet av vaccin så kan det bli allvarligt för sjukvården. Det verkar bli många som behöver sjukvård.
Här uppgifter om antalet på sjukhus för några länder med hög andel Omikron och man ser nedgången efter Delta och nu kraftig ökning med Omicron.
[bild]
[länk]
Förstår att du tycker att det är trist att kvällspressens katastrofscenarion inte finns i verkligheten, men det är ju mer regel än undantag att det är så.
Många länder har slutat att försöka stoppa viruset och begränsar de ovaccinerade människorna istället.
Det är nog det rätta att göra.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Visst, men om då dubbelt så många människor blir smittade i stället?Nissens skrev:
Många länder har en massa restriktioner riktade mot alla människor, särskilt sen omikron kom.Nissens skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 886 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 886 inlägg
Säkert är det så, men det är inte på något sätt ovanligt med familjer i fjällvärden, iallafall har det varit vanligt när jag varit där förr om åren. Då var det till och med riktigt vanligt, troligen en stor majoritet och därför tycker jag kravet på att förbjuda folk att åka till fjällvärlden för skidåkning är galet. Stoppa afterskin istället, för det är väl där det stora problemet ligger?P pmd skrev:
Nja, som jag sagt ett tag nu, så kan man halvera belastningen på sjukvården om man de ovaccinerade begränsas ellrer vaccineras. Det verkar ju komma sådana regler strax.BirgitS skrev:
Allt fler länder släpper på restriktioner som drabbar alla, utan riktar in sig på de ovaccinerade.
Jag tror du är inne på rätt spår. Säkra upp afterski så är det nog lugnare. Ute i friska luften är risken minimal att smittas. Och åker man och bor familjevis så bör det nog gå bra. Värre när ett gäng från olika familjer och områden åker och bor tillsammans så ökar risken för smittspridning.Fairlane skrev:
Säkert är det så, men det är inte på något sätt ovanligt med familjer i fjällvärden, iallafall har det varit vanligt när jag varit där förr om åren. Då var det till och med riktigt vanligt, troligen en stor majoritet och därför tycker jag kravet på att förbjuda folk att åka till fjällvärlden för skidåkning är galet. Stoppa afterskin istället, för det är väl där det stora problemet ligger?
Kollegan som var i Österrike på skidresa mars 2020 såg effekten av just sådant. De var 10, alltså 5 par som reste och festade ihop. Alla fick covid. Dock spred de den inte vidare då alla fick karantän via deras arbetsgivare. En del från Volvo som hade samma regler som vi hade. Då visste vi lite om hur länge det smittade så de fick alla 2 veckor hemma. Även om de varit friska när de kom hem.
Jag antar att du är på gång med skidresa och önskar en trevlig resa och att allt går bra för er.