Fairlane
optimum optimum skrev:
Ja håller man sig till längdåkning så ger det bra motion samt att för man kunna hålla bra distans och oftast är det inte massa alkohol och festande inblandat.
Jag har åkt både längdåkning och slalom i mina dagar. Avstånd har gått bra även i slalombacken. Undantaget har väl varit liftköer, men om det är uppstart så borde det inte vara något problem.

Det var några år sen jag åkte, men jag vill minnas att det var hyfsad träning även i utförsåkning och jag har inget minne av att jag drack alkohol heller är jag åkte. Det hände att man tog en öl eller ett glas vin hemma i stugan igen, men det kan jag ju göra hemma i huset också.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
optimum
Fairlane Fairlane skrev:
Jag har åkt både längdåkning och slalom i mina dagar. Avstånd har gått bra även i slalombacken. Undantaget har väl varit liftköer, men om det är uppstart så borde det inte vara något problem.

Det var några år sen jag åkte, men jag vill minnas att det var hyfsad träning även i utförsåkning och jag har inget minne av att jag drack alkohol heller är jag åkte. Det hände att man tog en öl eller ett glas vin hemma i stugan igen, men det kan jag ju göra hemma i huset också.
Problemet uppstår i liknande situationer som afterski och andra ställen där folk samlas.
Om alla kunde garantera att man bara var ute i friska luften och med bra avstånd mellan varandra så skulle det troligen inte vara några problem. Det mest optimala för smittspridning var/är nog ställen som påminner om "skidåkandet" i Ischgl

Lite dårskap att titta på.
Hoppas allt sådant är stängt nu.


Första rådet i listan vi nu har är:

  • Alla bör undvika miljöer med trängsel.

Källa:
https://www.folkhalsomyndigheten.se...-23-december-nar-smittspridningen-vantas-oka/
 
Fairlane
Precis, det är afterski som är problematiskt, inte skidåkning
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
optimum
Fairlane Fairlane skrev:
Precis, det är afterski som är problematiskt, inte skidåkning
Ja troligen det största problemet. Sedan är det frukostar, lunch och middag och om personer från flera familjer delar rum mm.

Skidåkningen ifall man skadar sig men troligen inget jätteproblem om sjukvården hinner ta hand om skadorna.
Resor till och från skidorter om man har dåligt rustad bil. Flyg och kollektivtrafik borde vara klart olämpligt.

Men tveksamt om man överhuvudtaget ska hålla på med sådant under pandemin som läget är nu. Sjukvården är rätt så tungt belastad ändå.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nu får du lugna dig lite.

citat:
”Idag går danska smittskyddsmyndigheten ut med att risken för att hamna på sjukhus med omikronvarianten av covid-19 bara är hälften så stor jämfört med deltavarianten. Uppgiften om ett mildare sjukdomsförlopp av omikron ligger i linje med andra rapporter de senaste veckorna.”

Källa:
[länk]
Jo det är nog ingen tvekan om att Omicronen är lindrigare. Dansken har dock tryck i den tredje dosen i 48% av befolkningen och vi bara 23 %. Det är lite skary.
 
optimum
Nytt rekord 41.785 rapporterade idag
Dubbelt så många som vid förra veckans första rapportering.
Stockholm vinner igen med 14.006 fall

Jo jag har läst att Omikron är bara 50% risk att hamna på sjukhus mot Delta.
Alltså med mångfalt fler som blir smittade så bådar det inte gott för sjukhusen.

Alltså inte dags att ropa hej ännu.
Man bör givetvis följa FHM:s råd och lägg gärna till lite egen extra säkerhet så blir det bättre.

Statistikdiagram över COVID-19 fall, vaccinerade och IVA-patienter i Sverige med dagens data.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Källa: https://c19.se/
 
  • Haha
Nissens
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Dansken har dock tryck i den tredje dosen i 48% av befolkningen och vi bara 23 %.
Dock upp i 30 % nu. Men det är ju relativt få vaccinerade inom sjukvården och de flesta av dem har redan haft möjlighet att få den tredje dosen länge.

Från Skåne idag:
• De vaccinerade covidpatienterna på sjukhus utgör en helt annan grupp. Här är två av tre äldre än 70 år. De allra flesta (åtta av tio) har förutom covid en annan sjukdom som gör dem sårbara för infektioner.
https://www.sydsvenskan.se/2022-01-04/rekordmanga-nya-fall-av-covid-i-skane

Ulltand Ulltand skrev:
Det är lite skary.
Instämmer, det är högt tryck i den danska sjukvården nu samt för många ovaccinerade medelålders som samma artikel också rapporterar:
63 procent av de senaste fem veckornas covidpatienter i Skåne var ovaccinerade enligt Socialstyrelsens statistik.
...
Sex av tio patienter är mellan 30 och 59 år, bara en av tio över 70 år.
 
optimum
P
optimum optimum skrev:
Ja troligen det största problemet. Sedan är det frukostar, lunch och middag och om personer från flera familjer delar rum mm.

Skidåkningen ifall man skadar sig men troligen inget jätteproblem om sjukvården hinner ta hand om skadorna.
Resor till och från skidorter om man har dåligt rustad bil. Flyg och kollektivtrafik borde vara klart olämpligt.

Men tveksamt om man överhuvudtaget ska hålla på med sådant under pandemin som läget är nu. Sjukvården är rätt så tungt belastad ändå.
För att inte tala om cykling, det borde omedelbart upphöra. 2000 personer skadades år 2020 i cykelolyckor. Vid bilkörning skadas 20 000 varje år. Promenad är ännu värre, 27 000 fotgängare skadas varje år.

Tveksamt om man överhuvudtaget ska hålla på med sådant under pandemin som läget är nu. Sjukvården är rätt så tungt belastad ändå.

*kan innehålla spår av ironi*
 
  • Gilla
  • Älska
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
D
tusenett skrev:
För att inte tala om cykling, det borde omedelbart upphöra. 2000 personer skadades år 2020 i cykelolyckor. Vid bilkörning skadas 20 000 varje år. Promenad är ännu värre, 27 000 fotgängare skadas varje år.

Tveksamt om man överhuvudtaget ska hålla på med sådant under pandemin som läget är nu. Sjukvården är rätt så tungt belastad ändå.

*kan innehålla spår av ironi*
Resistance Is Futile, vem vill leva livet när man kan undvika så många olyckor och risker genom att bara lägga sig ner för att sakta och tryggt dö?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Borde det inte vara lämpligt att han ber om ursäkt snart för sina galna gissningar?
Nu när vi sett resultatet.

Någon som vet vad han använder för sina spådomar?
[bild]

[länk]
Det har ju redan påpekats att det inte var någon gissning utan i DN-artikeln som Omnis notis bygger på så framgår det att Tegnell konstaterade att smittspridningen minskade rätt mycket under julhelgerna förra året, liksom under nästan alla andra ledigheter och större helger.

Sen är det ju så att de som smittades under de tre juldagarna knappt är med i statistiken än eftersom det går så lång tid mellan smittotillfälle och analys av provet (5 dagar inkubation, 1 dag innan beställa prov, 1-3 dagar innan möjlighet att provta sig, 1-3 dagar innan analys gjord) så de höga värdena från nyårsafton och -dagen är ju sådana som smittades innan julafton typ på skolavslutningar, julfiranden på jobb och julhandling. Smittspridningen under själva julhelgen visar sig under denna vecka.
 
optimum
tusenett skrev:
För att inte tala om cykling, det borde omedelbart upphöra. 2000 personer skadades år 2020 i cykelolyckor. Vid bilkörning skadas 20 000 varje år. Promenad är ännu värre, 27 000 fotgängare skadas varje år.

Tveksamt om man överhuvudtaget ska hålla på med sådant under pandemin som läget är nu. Sjukvården är rätt så tungt belastad ändå.

*kan innehålla spår av ironi*
Jag tycker det är viktiga saker du tar upp. Allt detta ger belastning till sjukvården och vi alla bör nog medverka till att det inte ökar och gärna minskar.

Jag ser varje dag i mörkret nu idioter som går med mörka kläder utan reflexer. I tron om att de är odödliga vänder de på klacken och kliver ut på övergångsställen för de har rättighet att göra så (tror de)
Även cyklister utan reflexer eller tända lampor.
Hur korkade får folk vara.

Bilförare med dåliga däck som kör för fort och skyller på halkan när de hamnar i diket. Ja för inte kan det vara deras fel.

Alla kan göra något för att förbättra situationen.
En stor hyllning till alla med reflexer på sig. De som fattar att man ska anpassa hastigheten med bilen efter väglaget och trafiksituationen.
Idioter som ska ut genom snösträngen på 2:1 vägar för att komma förbi. Ja jag kör inte långsamt men förståndigt och jag låg i 90 men de skulle om ändå. Jag kör en 4-hjulsdriven SUV med jäkligt bra däck men vill fortsätta utan inblandad i olyckor som jag klarat mig ifrån i nu 45 år. Man tänker själv när man ska köra bil och lyssna gärna på myndigheternas varningar om väglaget. Ibland åker man inte alls eller så väntar man tills vägarna är plogade och säkrare att köra på.
Flera bilar som körde om var vanliga 2-hjulsdrivna och troligen inte bättre däck än vad jag har.

Men det var bra saker du tog upp. Kan vi minska olyckor med 10-20% nu så har vi skapat mer kapacitet till sjukvården.

Jo promenader. Jag har vinterkängor som jag använder när jag går ut med hunden. Förra vintern köpte jag lösa skruvdubb och satte i sulorna. Utstick ca 6 mm) Kanonbra lösning som man inte glömmer att sätta på som lösa broddar samt de sitter fast och ger ett jäkligt bra grepp på hårdpackad snö och is.
(jo det finns färdiga kängor med dubbar men jag tycker man ska återvinna om det funkar)
Dock ger de fula märken i yttertrappan av tryckimpregnerat så där har jag nu satt på gummimattor på trappstegen att kliva på. (de ska bort till våren igen) På så sätt har jag radikalt minskat risken att halka.

Nej det är inte OT, det handlar om hur vi alla kan hjälpas åt att se till att sjukvårdens resurser räcker till bättre och speciellt ni mitt i pandemin.
 
  • Gilla
fiskbuggaren och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
@Nissens och andra som inte riktigt tror att det är problem med den nuvarande belastningen på sjukvården

"Personal på akutsjukhusen i Stockholm slår larm om fulla avdelningar – redan innan trettonhelgen, som normalt sett brukar utgöra årets tuffaste dagar för vården."

Om akutmottagningar:
"På akutmottagningen på Danderyds sjukhus har fackförbunden Kommunal, Sveriges läkarförening och Vårdförbundet tillsammans gjort en anmälan till Arbetsmiljöverket, för att man anser att arbetsmiljön är ohållbar."
"– Vissa har väntat i 20 timmar, det är extremt fullt på hela sjukhuset. Patienter ligger i läkarexpeditioner som gjort om, säger hon."

Om IVA:
94 av totalt 105 intensivvårdsplatser var upptagna. (Då ska man komma ihåg att 20 % ledigt är rekommendationen för att klara av en större trafikolycka, brand etc., min anm.)
"Av de inlagda patienterna vårdades en tredjedel, 31 patienter för covid-19. Det är en relativ ökning jämfört med dagarna före jul, då en fjärdedel av iva-patienterna i regionen vårdades med konstaterad covid-19."
"Håkan Kalzén, verksamhetsområdeschef för anestesi - och intensivvård på Södertälje sjukhus, säger att det utöver ökningen av covidpatienter har varit väldigt hög belastning inom den vanliga intensivvården i regionen den senaste tiden."
"På länets minsta sjukhus i Norrtälje, med normalt tre intensivvårdsplatser, vårdades fem patienter, varav tre med covid-19."
"Vi flyttar nu personal som har erfarenhet av intensivvård, bland annat från primärvården, säger Sune Forsberg."
https://www.dn.se/sthlm/overfulla-akuter-patienter-far-ligga-i-lakarexpeditioner/

Detta då i ett läge när alla kurvor pekar uppåt.

Gäller förstås inte bara sjukvården utan här är en rapport från skolvärlden om hur hög smittspridning leder till att barnen inte får den undervisning som de har rätt till: https://www.dn.se/sverige/lararen-om-smittspridning-i-skolan-orkar-inte-med-en-runda-till/
 
Redigerat:
BirgitS
L lob skrev:
[länk]

Vet inte om hans inlägg får att läsa utanför fb men det här är rätt intressanta siffror om ovaccinerade. Framförallt kanske åldern på de som vårdas.
Verkar som MO har SVT som källa.
Inga problem med att läsa sidan för mig i alla fall och det stämmer ju bra överens med vad Skåne rapporterade tidigare idag. #14903
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.