1 016 280 läst ·
19 546 svar
1016k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Mer siffror från Sydafrikas 4:e våg kommer från en privat vårdgivare som driver 49 sjukhus med akutmottagning (om jag nu minns rätt, länk nedan).
December 30, 2021
Characteristics and Outcomes of Hospitalized Patients in South Africa During the COVID-19 Omicron Wave Compared With Previous Waves, https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2787776?guestAccessKey=919da83d-b6f9-4e05-8de1-05cca4541a59&utm_source=silverchair&utm_medium=email&utm_campaign=article_alert-jama&utm_content=olf&utm_term=123021
December 30, 2021
Characteristics and Outcomes of Hospitalized Patients in South Africa During the COVID-19 Omicron Wave Compared With Previous Waves, https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2787776?guestAccessKey=919da83d-b6f9-4e05-8de1-05cca4541a59&utm_source=silverchair&utm_medium=email&utm_campaign=article_alert-jama&utm_content=olf&utm_term=123021
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 132 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 132 inlägg
Det hjälper liksom inte så mycket att risken att hamna på sjukhus är halverad när smittspridningen ökar så att dubbelt så många blir sjuka, då blir i alla fall antalet på sjukhusen lika stort. Det underlättar inte heller när dubbelt så stor andel av personalen är frånvarande pga. sjukskrivning, vabb och familjekarantän.Nissens skrev:
Nu får du lugna dig lite.
citat:
”Idag går danska smittskyddsmyndigheten ut med att risken för att hamna på sjukhus med omikronvarianten av covid-19 bara är hälften så stor jämfört med deltavarianten. Uppgiften om ett mildare sjukdomsförlopp av omikron ligger i linje med andra rapporter de senaste veckorna.”
Källa:
[länk]
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 132 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 132 inlägg
Framgår det hur stor andel som har varit tidigare sjuk eller är vaccinerade under de olika vågorna?blackarrow skrev:
Mer siffror från Sydafrikas 4:e våg kommer från en privat vårdgivare som driver 49 sjukhus med akutmottagning (om jag nu minns rätt, länk nedan).
[bild]
December 30, 2021
Characteristics and Outcomes of Hospitalized Patients in South Africa During the COVID-19 Omicron Wave Compared With Previous Waves, [länk]
Sånt påverkar ju utfallet väldigt mycket.
Som sagt, isolera de ovaccinerade så halveras beläggningen på sjukhus…BirgitS skrev:
Det hjälper liksom inte så mycket att risken att hamna på sjukhus är halverad när smittspridningen ökar så att dubbelt så många blir sjuka, då blir i alla fall antalet på sjukhusen lika stort. Det underlättar inte heller när dubbelt så stor andel av personalen är frånvarande pga. sjukskrivning, vabb och familjekarantän.
Och nivåerna är inte i närheten av vad de varit…
Jag vill göra dig uppmärksam på att kvällstidningarna sedan en tid finns på internet, jag tror inte att @optimum sitter och skannar in pappersvarianten för att ständigt posta dem här..D djac skrev:
Redigerat:
Väldigt positiv data, men en stor brasklapp för att de i våg 4 är betydligt yngre och en stor andel verkar ha vårdats på sjukhus av annat skäl än covid då relativt få hade syrgasbehov.blackarrow skrev:
Mer siffror från Sydafrikas 4:e våg kommer från en privat vårdgivare som driver 49 sjukhus med akutmottagning (om jag nu minns rätt, länk nedan).
[bild]
December 30, 2021
Characteristics and Outcomes of Hospitalized Patients in South Africa During the COVID-19 Omicron Wave Compared With Previous Waves, [länk]
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 889 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 889 inlägg
Oavsett om folk läser Aftonbladet eller inte är det lämpligt att ge en länk så andra kan läsa artikeln också, inte bara rubrik och en bild. aftonbladet.se är en rätt usel hänvisning eftersom det är en länk till hela deras webb, inte till den aktuella artikeln som vi nu alltså inte kan läsa.optimum skrev:
Ja det är synd om de som behöver söka vård för andra skador eller sjukdomar nu då de riskerar att komma ett stycke ned i kön. Sjukvården belastas av fler saker än bara pandemin och har svårt att ta emot massa fler som prioriterat nöjesresor och kan belasta sjukvården. Nej det är inte bara skidåkning som kan ge ökad belastning utan allt som innebär ökad kontakt, trängsel och smittspridning som FHM bett oss undvika.
Källa eller länk. Jo jag trodde de flesta läser AB och Expressens sidor så det var förstasidan på Aftonbladet.
[länk]
Jag anser fortfarande skidåkning är bra då man kommer ut och får motion.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 132 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 132 inlägg
Det går ju inte att isolera alla ovaccinerade för då blir det problem med en del samhällskritiska funktioner. Vi lever inte heller i ett land där det ens går att isolera alla ovaccinerade i hemmet, det finns en del mänskliga fri- och rättigheter här.Nissens skrev:
Det är ju tur eftersom sjukvården inte längre klarar av lika många covidpatienter eftersom det är färre som är anställda på sjukhusen, det finns influensapatienter, en större del av personalstyrkan är sjukskriven, vabbar eller är i familjekarantän osv. pga. av den stora smittspridningen av flera sorters virus.
I Västmanland är det lika många på sjukhus som under våg 3.
Vi vet också att extra hög belastning leder till sämre vård och högre dödlighet.
Dessutom stiger fortfarande antalet på sjukhus så det lär inte stanna på dagens nivå.
Tänkte mer bildligt talat angående isolering.BirgitS skrev:
Det går ju inte att isolera alla ovaccinerade för då blir det problem med en del samhällskritiska funktioner. Vi lever inte heller i ett land där det ens går att isolera alla ovaccinerade i hemmet, det finns en del mänskliga fri- och rättigheter här.
Det är ju tur eftersom sjukvården inte längre klarar av lika många covidpatienter eftersom det är färre som är anställda på sjukhusen, det finns influensapatienter, en större del av personalstyrkan är sjukskriven, vabbar eller är i familjekarantän osv. pga. av den stora smittspridningen av flera sorters virus.
I Västmanland är det lika många på sjukhus som under våg 3.
Vi vet också att extra hög belastning leder till sämre vård och högre dödlighet.
Dessutom stiger fortfarande antalet på sjukhus så det lär inte stanna på dagens nivå.
Jag tror ändå det är mindre dåligt att omikron sprids. Det kan vara början på slutet av eländet.
Det finns en tabell 1 i rapporten. Där finns statistik över de som sökt vård på deras sjukhus i 4:e vågen. 24% var vaccinerade, 66% ovaccinerade och resten okänd vaccinationsststus. Vaccinstatus borde väl inte slå igenom som förklaring. Alla patienter har provtagits vid besök så en hög andel asymptomatiska kan ha kommit med i siffrorna.BirgitS skrev:
The study has several limitations. First, patients’ virus genotyping was not available. The Omicron variant was estimated to be 81% of the variants isolated by November and 95% isolated by December 2021.4 Second, 7% of the patients were still hospitalized as of December 20. Third, patients’ behavior and the profile of admissions could have differed between waves as different national restrictions and lockdowns were implemented. These factors should not have affected urgent admissions. Fourth, patients admitted for COVID-19 could not be differentiated from asymptomatic patients admitted for other diagnoses with an incidental positive test result, and this likely differed between waves, suggested by the lower proportion admitted with respiratory diagnoses in wave 4
Hur stor andel som har antikroppar, summan av genomgången sjukdom eller vaccin framgår inte.Further research is needed to determine if the differences between waves are affected by preexisting acquired or natural immunity (44.3% of the adult South African population was vaccinated as of December 20215 and >50% of the population has had previous exposure to SARS-CoV-26) or if Omicron may be less pathogenic than previous variants.
Det kan alltså finnas en del delta i våg 4, man kan ju hoppas att delta är överrepresenterad bland de som är sjuka i covid (syrgasbehov) i våg 4.blackarrow skrev:
Det finns en tabell 1 i rapporten. Där finns statistik över de som sökt vård på deras sjukhus i 4:e vågen. 24% var vaccinerade, 66% ovaccinerade och resten okänd vaccinationsststus. Vaccinstatus borde väl inte slå igenom som förklaring. Alla patienter har provtagits vid besök så en hög andel asymptomatiska kan ha kommit med i siffrorna.
Hur stor andel som har antikroppar, summan av genomgången sjukdom eller vaccin framgår inte.
Ja håller man sig till längdåkning så ger det bra motion samt att för man kunna hålla bra distans och oftast är det inte massa alkohol och festande inblandat.Fairlane skrev:
Oavsett om folk läser Aftonbladet eller inte är det lämpligt att ge en länk så andra kan läsa artikeln också, inte bara rubrik och en bild. aftonbladet.se är en rätt usel hänvisning eftersom det är en länk till hela deras webb, inte till den aktuella artikeln som vi nu alltså inte kan läsa.
Jag anser fortfarande skidåkning är bra då man kommer ut och får motion.
Redigerat: