Mer siffror från Sydafrikas 4:e våg kommer från en privat vårdgivare som driver 49 sjukhus med akutmottagning (om jag nu minns rätt, länk nedan).
Tabell som visar utfall för COVID-19-patienter under Sydafrikas fyra vågor med statistik över behandling och utfall.

December 30, 2021
Characteristics and Outcomes of Hospitalized Patients in South Africa During the COVID-19 Omicron Wave Compared With Previous Waves, https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2787776?guestAccessKey=919da83d-b6f9-4e05-8de1-05cca4541a59&utm_source=silverchair&utm_medium=email&utm_campaign=article_alert-jama&utm_content=olf&utm_term=123021
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Nu får du lugna dig lite.

citat:
”Idag går danska smittskyddsmyndigheten ut med att risken för att hamna på sjukhus med omikronvarianten av covid-19 bara är hälften så stor jämfört med deltavarianten. Uppgiften om ett mildare sjukdomsförlopp av omikron ligger i linje med andra rapporter de senaste veckorna.”

Källa:
[länk]
Det hjälper liksom inte så mycket att risken att hamna på sjukhus är halverad när smittspridningen ökar så att dubbelt så många blir sjuka, då blir i alla fall antalet på sjukhusen lika stort. Det underlättar inte heller när dubbelt så stor andel av personalen är frånvarande pga. sjukskrivning, vabb och familjekarantän.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
blackarrow blackarrow skrev:
Mer siffror från Sydafrikas 4:e våg kommer från en privat vårdgivare som driver 49 sjukhus med akutmottagning (om jag nu minns rätt, länk nedan).
[bild]

December 30, 2021
Characteristics and Outcomes of Hospitalized Patients in South Africa During the COVID-19 Omicron Wave Compared With Previous Waves, [länk]
Framgår det hur stor andel som har varit tidigare sjuk eller är vaccinerade under de olika vågorna?
Sånt påverkar ju utfallet väldigt mycket.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
Det hjälper liksom inte så mycket att risken att hamna på sjukhus är halverad när smittspridningen ökar så att dubbelt så många blir sjuka, då blir i alla fall antalet på sjukhusen lika stort. Det underlättar inte heller när dubbelt så stor andel av personalen är frånvarande pga. sjukskrivning, vabb och familjekarantän.
Som sagt, isolera de ovaccinerade så halveras beläggningen på sjukhus…
Och nivåerna är inte i närheten av vad de varit…
 
Nissens
D djac skrev:
Man ska generellt sett läsa papperstidningar, de har större redaktioner och mer tid innan publicering att verifiera detaljerna, on-line media får man ta för vad det är, snabba gissningar och sladder.
Jag vill göra dig uppmärksam på att kvällstidningarna sedan en tid finns på internet, jag tror inte att @optimum sitter och skannar in pappersvarianten för att ständigt posta dem här.. :)
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
J
blackarrow blackarrow skrev:
Mer siffror från Sydafrikas 4:e våg kommer från en privat vårdgivare som driver 49 sjukhus med akutmottagning (om jag nu minns rätt, länk nedan).
[bild]

December 30, 2021
Characteristics and Outcomes of Hospitalized Patients in South Africa During the COVID-19 Omicron Wave Compared With Previous Waves, [länk]
Väldigt positiv data, men en stor brasklapp för att de i våg 4 är betydligt yngre och en stor andel verkar ha vårdats på sjukhus av annat skäl än covid då relativt få hade syrgasbehov.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
optimum optimum skrev:
Ja det är synd om de som behöver söka vård för andra skador eller sjukdomar nu då de riskerar att komma ett stycke ned i kön. Sjukvården belastas av fler saker än bara pandemin och har svårt att ta emot massa fler som prioriterat nöjesresor och kan belasta sjukvården. Nej det är inte bara skidåkning som kan ge ökad belastning utan allt som innebär ökad kontakt, trängsel och smittspridning som FHM bett oss undvika.

Källa eller länk. Jo jag trodde de flesta läser AB och Expressens sidor så det var förstasidan på Aftonbladet.
[länk]
Oavsett om folk läser Aftonbladet eller inte är det lämpligt att ge en länk så andra kan läsa artikeln också, inte bara rubrik och en bild. aftonbladet.se är en rätt usel hänvisning eftersom det är en länk till hela deras webb, inte till den aktuella artikeln som vi nu alltså inte kan läsa.

Jag anser fortfarande skidåkning är bra då man kommer ut och får motion.
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Som sagt, isolera de ovaccinerade så halveras beläggningen på sjukhus…
Och nivåerna är inte i närheten av vad de varit…
Det går ju inte att isolera alla ovaccinerade för då blir det problem med en del samhällskritiska funktioner. Vi lever inte heller i ett land där det ens går att isolera alla ovaccinerade i hemmet, det finns en del mänskliga fri- och rättigheter här.

Det är ju tur eftersom sjukvården inte längre klarar av lika många covidpatienter eftersom det är färre som är anställda på sjukhusen, det finns influensapatienter, en större del av personalstyrkan är sjukskriven, vabbar eller är i familjekarantän osv. pga. av den stora smittspridningen av flera sorters virus.

I Västmanland är det lika många på sjukhus som under våg 3.
Vi vet också att extra hög belastning leder till sämre vård och högre dödlighet.

Dessutom stiger fortfarande antalet på sjukhus så det lär inte stanna på dagens nivå.
 
Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
Det går ju inte att isolera alla ovaccinerade för då blir det problem med en del samhällskritiska funktioner. Vi lever inte heller i ett land där det ens går att isolera alla ovaccinerade i hemmet, det finns en del mänskliga fri- och rättigheter här.

Det är ju tur eftersom sjukvården inte längre klarar av lika många covidpatienter eftersom det är färre som är anställda på sjukhusen, det finns influensapatienter, en större del av personalstyrkan är sjukskriven, vabbar eller är i familjekarantän osv. pga. av den stora smittspridningen av flera sorters virus.

I Västmanland är det lika många på sjukhus som under våg 3.
Vi vet också att extra hög belastning leder till sämre vård och högre dödlighet.

Dessutom stiger fortfarande antalet på sjukhus så det lär inte stanna på dagens nivå.
Tänkte mer bildligt talat angående isolering.
Jag tror ändå det är mindre dåligt att omikron sprids. Det kan vara början på slutet av eländet.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Framgår det hur stor andel som har varit tidigare sjuk eller är vaccinerade under de olika vågorna?
Sånt påverkar ju utfallet väldigt mycket.
Det finns en tabell 1 i rapporten. Där finns statistik över de som sökt vård på deras sjukhus i 4:e vågen. 24% var vaccinerade, 66% ovaccinerade och resten okänd vaccinationsststus. Vaccinstatus borde väl inte slå igenom som förklaring. Alla patienter har provtagits vid besök så en hög andel asymptomatiska kan ha kommit med i siffrorna.

The study has several limitations. First, patients’ virus genotyping was not available. The Omicron variant was estimated to be 81% of the variants isolated by November and 95% isolated by December 2021.4 Second, 7% of the patients were still hospitalized as of December 20. Third, patients’ behavior and the profile of admissions could have differed between waves as different national restrictions and lockdowns were implemented. These factors should not have affected urgent admissions. Fourth, patients admitted for COVID-19 could not be differentiated from asymptomatic patients admitted for other diagnoses with an incidental positive test result, and this likely differed between waves, suggested by the lower proportion admitted with respiratory diagnoses in wave 4
Further research is needed to determine if the differences between waves are affected by preexisting acquired or natural immunity (44.3% of the adult South African population was vaccinated as of December 20215 and >50% of the population has had previous exposure to SARS-CoV-26) or if Omicron may be less pathogenic than previous variants.
Hur stor andel som har antikroppar, summan av genomgången sjukdom eller vaccin framgår inte.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J
blackarrow blackarrow skrev:
Det finns en tabell 1 i rapporten. Där finns statistik över de som sökt vård på deras sjukhus i 4:e vågen. 24% var vaccinerade, 66% ovaccinerade och resten okänd vaccinationsststus. Vaccinstatus borde väl inte slå igenom som förklaring. Alla patienter har provtagits vid besök så en hög andel asymptomatiska kan ha kommit med i siffrorna.



Hur stor andel som har antikroppar, summan av genomgången sjukdom eller vaccin framgår inte.
Det kan alltså finnas en del delta i våg 4, man kan ju hoppas att delta är överrepresenterad bland de som är sjuka i covid (syrgasbehov) i våg 4.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Det är ju bara att titta på profilbilden för att förstå vad det är för en vi har att göra med.
Så mata inte…
Den tror jag att han väntat på. Tror att vi kommer att få lära oss att det är en gammal indisk symbol osv.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
optimum
International Craftsman International Craftsman skrev:
Är det Nissens eller optimum
det gäller att hålla isär profilerna när du postar
Trams. Håll dig till trådens ämne och sluta anklaga mig för skit. Otrevligheter får du hålla för dig själv.
 
optimum
Fairlane Fairlane skrev:
Oavsett om folk läser Aftonbladet eller inte är det lämpligt att ge en länk så andra kan läsa artikeln också, inte bara rubrik och en bild. aftonbladet.se är en rätt usel hänvisning eftersom det är en länk till hela deras webb, inte till den aktuella artikeln som vi nu alltså inte kan läsa.

Jag anser fortfarande skidåkning är bra då man kommer ut och får motion.
Ja håller man sig till längdåkning så ger det bra motion samt att för man kunna hålla bra distans och oftast är det inte massa alkohol och festande inblandat.
 
Redigerat:
BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Jag tror ändå det är mindre dåligt att omikron sprids. Det kan vara början på slutet av eländet.
Det kan vara så men det får inte gå för fort ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.