P paralun skrev:
Jo men du vet ju min syn och jag tror det är en stor andel som nu besöker sjukhusen som lika gärna kunde ligga hemma i lugn och ro och vara sjuka.
Hursomhelst så blir det spännande i morgon hur Fohm resonerar.
En bekant som är akutläkare bekräftar bilden av 90-taliser på akuten.

-Det gör ont i halsen när jag sväljer.

-Diagnos halsfluss.
 
Nissens
P paralun skrev:
Jag kan inte se att det särskilt akut ut men jag noterar att våra kvällsblaskor gör allt för att skrämma folk.
[länk]
Sen att det blir stor tillströmning av patienter kan bero på att många får panik och behöver en tids omvårdnad på vanlig avdelning.
Ja, dessa kvällstidningar… märkligt att folk fortfarande går på deras rubriker och vinklade artiklar…
 
Nissens
optimum optimum skrev:
Det är när man läser sådant här man tycker det är lite väl egoistiskt att prioritera resor med nuvarande ökad smittspridning. Men för vissa är skidresor mm något man måste hålla på med.
Man borde visa hänsyn åt alla som sliter mycket på våra sjukhus.

[bild]
Ta det lugnt. Skidresor i sig är inget problem. Problemet är om ovaccinerade åker…
 
Fairlane
P paralun skrev:
Nej jag tror det är en förlegad doktrin för ett land med en högt vaccinerad befolkning.
Se Danmark!
Men vad händer om 10% av personalen på sjukhuset blir sjuk? Eftersom de är vaccinerade och vi talar om en mildare version så behöver de inte sjukhusvård, men de kan inte arbeta så trycket på de kvarvarande 90% blir såklart högre.

På dotterns skola var en knapp tredjedel av personalen sjuk strax före jul. Hur stor andel som var Covid-19 vet jag inte, men många sjuka, oavsett anledning gav effekter. Elever i årskurs 1-3 som normalt har fritids efter skolan fick inte vara där för det fanns helt enkelt ingen personal. Det i sin tur fick effekten att föräldrar till dessa barn inte kunde arbeta fullt ut, så en stor smittspridning kan ha stora effekter på samhället
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Danmark har ju många covidpatienter så det är klart att det påverkar deras sjukvård.
[länk]

Tillägg: Danmark har också en högre vaccinationstäckning, 5 procentenheter för minst dubbelvaccinerade och mycket fler boosterdoser, halva befolkningen har fått en tredje dos jämfört med Sveriges en fjärdedel av befolkningen.
Jo men det är inga panikrubriker och de danska myndigheterna tar det här med gott mod.
Den här nyheten gömde man snabbt undan... (man kan ju inte ge något positivt som lugnar en befolkning)
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/668xlr/danska-prognosen-da-ar-livet-tillbaka
 
Ska bli spännande o se hur det går för sverige, finland o danmark mfl
Linjediagram över nya COVID-19-fall per miljon invånare i Danmark, Storbritannien, Finland, Norge och Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ulltand Ulltand skrev:
En bekant som är akutläkare bekräftar bilden av 90-taliser på akuten.

-Det gör ont i halsen när jag sväljer.

-Diagnos halsfluss.
Till skillnad mot oss äldre:
1) Har ont i halsen när man sväljer, gissar av erfarenhet på halsfluss och vill ha antibiotika.
2) Ringer vårdcentral för att få någon att titta i halsen och skriva ut ett recept.
3) Vårdcentralen svarar att man har en ledig tid om tre veckor…
4) Blir förbannad på den underdimensionerade vården som gör att de enda alternativen man har är en digital läkarapp eller åka till akuten fast det inte är akut - man vet rätt säkert vad felet är och vill bara ha ett recept.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Dilato och 4 till
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Ska bli spännande o se hur det går för sverige, finland o danmark mfl
Jo Danmark får en riktig flockimmunitet före oss!

Sen är jag helt säker utan att ha frågat någon som jobbar inom sjukvården att man hellre tar en tung Januari än ett långsamt lidande framåt våren.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
optimum
P paralun skrev:
Jag kan inte se att det särskilt akut ut men jag noterar att våra kvällsblaskor gör allt för att skrämma folk.
[länk]
Sen att det blir stor tillströmning av patienter kan bero på att många får panik och behöver en tids omvårdnad på vanlig avdelning.
De gör det givetvis av samma anledningar som kvällstidningar gör, sälja mer. Men ger oss också information om läget och vi får redan signaler från flera håll att smittspridningen ökar.
Från frugan (som jobbar som chef på ett större sjukhus) får jag motsvarande signaler då hon under helgerna hållt på med på ledig tid att ta hand om omplaceringar och bokning av personal som har som har symptom och de som redan fått positiva svar. Backa tillbaka en månad och telefon och dator var lugnt nedpackade under helgerna.

Om du inte ser det som akut så undrar jag vad du har för källor?
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
optimum
Fairlane Fairlane skrev:
Det är väl inte fel att ange källa och gärna en länk?

Själv ser jag inget stort problem med skidåkning i sig. Man är ute nu och rör på sig, det är inga problem att hålla avstånd. Afterski däremot är en annan femma, men att åka iväg med familjen och åka skidor tycker jag låter helt ok.

Risken jag ser är väl att det blir ökad belastning på sjukvården när folk skadar sig. Ska man undvika skidåkning av den anledningen så bör man undvika väldigt mycket annat som innebär skaderisker.
Ja det är synd om de som behöver söka vård för andra skador eller sjukdomar nu då de riskerar att komma ett stycke ned i kön. Sjukvården belastas av fler saker än bara pandemin och har svårt att ta emot massa fler som prioriterat nöjesresor och kan belasta sjukvården. Nej det är inte bara skidåkning som kan ge ökad belastning utan allt som innebär ökad kontakt, trängsel och smittspridning som FHM bett oss undvika.

Källa eller länk. Jo jag trodde de flesta läser AB och Expressens sidor så det var förstasidan på Aftonbladet.
https://www.aftonbladet.se/
 
Nissens
optimum optimum skrev:
Jo jag trodde de flesta läser AB och Expressens sidor så det var förstasidan på Aftonbladet.
[länk]
Det är många som inte läser kvällspressen… av många skäl…
 
  • Gilla
  • Älska
pmd och 3 till
  • Laddar…
optimum
International Craftsman International Craftsman skrev:
Det här är covid vaccin nyheter från en Kanadensisk organisation.
[länk]
Vad vill du ha sagt med ditt inlägg.
Är det emot eller för vaccinen?

Jag brukar undvika att klicka på länkar då syftet är oklart.
 
  • Gilla
  • Haha
pmd och 2 till
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
De gör det givetvis av samma anledningar som kvällstidningar gör, sälja mer. Men ger oss också information om läget och vi får redan signaler från flera håll att smittspridningen ökar.
Från frugan (som jobbar som chef på ett större sjukhus) får jag motsvarande signaler då hon under helgerna hållt på med på ledig tid att ta hand om omplaceringar och bokning av personal som har som har symptom och de som redan fått positiva svar. Backa tillbaka en månad och telefon och dator var lugnt nedpackade under helgerna.

Om du inte ser det som akut så undrar jag vad du har för källor?
Det man på sin höjd kan använda kvällspressen till är att ögna igenom rubrikerna, sedan kollar med trovärdiga källor hur det ligger till egentligen…
 
  • Älska
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Vad vill du ha sagt med ditt inlägg.
Är det emot eller för vaccinen?

Jag brukar undvika att klicka på länkar då syftet är oklart.
Är det Nissens eller optimum
det gäller att hålla isär profilerna när du postar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.