D
S skogaliten skrev:
Svarar flera.

Jag har haft samma tanke.

Även om "leveranstiden" på nyutbildade specialister i IVA vård är lång, så borde man satt igång med att utöka antalet platser för minst ett år sedan, när det blev tydligt att "pandemin är ett maratonlopp".
Det är väl heller inte enbart IVA, som behöver fler vårdplatser, utan det bör gälla infektionssjukdomar i allmänhet.
Vi har fått en ny sjukdom som kommer att finnas kvar, som kommer att addera till behovet som redan fanns för att ta hand om säsongsinfluensa, lunginflammation, vinterkräksjuka med mera.

Allt handlar nog inte om att nyutbilda heller:

En del verkar också handla om att värna den personal som redan finns, så att folk vill och orkar stanna kvar.

Det verkar inte heller enbart handla om pengar, utan också om arbetsvillkor i både det stora och det lilla.

Vad avser att värna om personal som finns, så tycks som vanligt Stockholm sticka ut med totalt tondöva politiker.
De som använder uttryck som att vården är belastad pga Covis är tondöva och historielösa, vården har genomgått en organisatorisk kollaps under lång tid innan denna influensan, visst har den synliggjort en del brister och synder men var inte så naiva att gå på den att "beredskapen borde varit högre", nej vårdorganisationen borde varit robustare och mer ramstark så hade man kunnat absorbera detta bättre. Några munskydd i ett förråd hade inte gjort någon betydande skillnad.
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
D djac skrev:
De som använder uttryck som att vården är belastad pga Covis är tondöva och historielösa,
Du får väl läsa det som "vården är extra hårt belastad pga. covid".
 
D djac skrev:
De som använder uttryck som att vården är belastad pga Covis är tondöva och historielösa, vården har genomgått en organisatorisk kollaps under lång tid innan denna influensan, visst har den synliggjort en del brister och synder men var inte så naiva att gå på den att "beredskapen borde varit högre", nej vårdorganisationen borde varit robustare och mer ramstark så hade man kunnat absorbera detta bättre. Några munskydd i ett förråd hade inte gjort någon betydande skillnad.
Jag är den första att skriva under på att jag gärna betalar högre landstingsskatt om det leder till att man anställer några tusen fler sjuksköterskor, höjer deras lön till minst 40.000 och kanske bygger fler sjukhus.
 
  • Älska
  • Gilla
blomknopp och 1 till
  • Laddar…
D
BirgitS BirgitS skrev:
Du får väl läsa det som "vården är extra hårt belastad pga. covid".
Ja man får såklart säga vad man vill men jag tycker personligen att något i stil med att ”vården är hårt belastad pga av grav och långvarig vanskötsel, detta blir extra påtagligt pga pandemin” är en bättre beskrivning av verkligheten.
 
  • Gilla
Surly och 3 till
  • Laddar…
D
B b8q skrev:
Jag är den första att skriva under på att jag gärna betalar högre landstingsskatt om det leder till att man anställer några tusen fler sjuksköterskor, höjer deras lön till minst 40.000 och kanske bygger fler sjukhus.
Jag utesluter inte heller att betala mer men första åtgärden är ju att ersätta de talanglösa med normalbegåvade och uppåt, det löser nog mycket.

Pengar hjälper inte när man saknar förmåga, jag slår inte Stefan Holm i höjdhopp, oavsett hur mycket pengar jag får :)
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Danska SSI har kommit fram till att risken för att behöva sjukhusvård är hälften så stor efter en infektion med omikron jämfört med delta. De säger också att det mer normala livet kan vara tillbaks i Danmark om två månader under förutsättning att danskarna följer de åtgärder som finns.
[länk]

Dock ska man komma ihåg att delta medförde betydligt större risk för sjukhusvård än de varianter som gick runt 2020 så man är snarast tillbaka på nivån för de tidiga varianterna.
Om man tänker en population som är vaccinerad till +80% så är risken med "Delta" iaf betydligt lägre än en ovaccinerad grupp med ursprungsviruset.

Det betyder att den som är dubbelvaccinerad och åker på Omicron har ca 20 ggr lägre risk att bli svårt sjuk i jämförelse med när pandemin startade och alla var ovaccinerade
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det betyder att den som är dubbelvaccinerad och åker på Omicron har ca 20 ggr lägre risk att bli svårt sjuk i jämförelse med när pandemin startade och alla var ovaccinerade
Hur fick du fram just 20?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Hur fick du fram just 20?
90 % lägre risk efter vaccin generellt och Omciron har hälften så hög risk enligt danskarna.
 
Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
90 % lägre risk efter vaccin generellt och Omciron har hälften så hög risk enligt danskarna.
Se ut som felräkning igen.
Till exempel ser det ut som att du räknat att risken att behöva sjukhusvård är hälften så stor med Omikron jämfört med Delta, men bara för gruppen dubbelvaccinerade, ibte för ovaccinerade. Eller också jämför du Delta mot den första versionen. Något märkligt är det.
 
P paralun skrev:
Nej jag tror själv inte det, vi har redan så många med immunförsvar.
Sen varför skulle man göra mer? Det ska vara då i "landet bakvänt" att det är orättvist mot de som inte vaccinerat sig?
Vilken grund har du för att tro det? Jobbar du i vården eller har nära kontakt med nån som gör det? Den information jag har från vården är att den står inför en mycket hög belastning. Att då släppa på restriktionerna i detta läge skulle vara dom ett hån mot det hårda arbete som dom utför dagar, kvällar, nätter och helger.
Läget just nu enligt SVT:
Diagram över antalet COVID-19 patienter på IVA i Sverige över en månad, visar ökning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Nu är jag helt övertygad om att de svenska sjukhusen klarar av att hantera det här, helt säker!
Sen kan då just Stockholm vara ett problem men det är nog mer politiskt! (har väl aldrig sett så korkade politiker)
Till vilket pris? Har du nån aning om hur tufft detta är för de som arbetar i vården? Ditt uttalande tyder på noll insikt i situationen och noll medkänsla för dom som arbetar i vården.
 
  • Gilla
pmd och 6 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Se ut som felräkning igen.
Till exempel ser det ut som att du räknat att risken att behöva sjukhusvård är hälften så stor med Omikron jämfört med Delta, men bara för gruppen dubbelvaccinerade, ibte för ovaccinerade. Eller också jämför du Delta mot den första versionen. Något märkligt är det.
Nej det är som vanligt rätt och du hänger inte med.

Risken för en vaccinerad att åka på sjukhusvård pga omicron är ca 20 ggr lägre än den var för en ovaccinerad och urprungsvarianten. Det betyder IRL att det måste vara väldigt många fler smittade nu för belasta sjukvården som tidigare i pandemin. Det är intressant för inom kort kommer omicron stå för en mycket stor andel av fallen.

Sedan har vi gruppen ovaccinerade nu som jag inte berört men som i sig förstås är en belastning.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Nej det är som vanligt rätt och du hänger inte med.

Risken för en vaccinerad att åka på sjukhusvård pga omicron är ca 20 ggr lägre än den var för en ovaccinerad och urprungsvarianten. Det betyder IRL att det måste vara väldigt många fler smittade nu för belasta sjukvården som tidigare i pandemin. Det är intressant för inom kort kommer omicron stå för en mycket stor andel av fallen.

Sedan har vi gruppen ovaccinerade nu som jag inte berört men som i sig förstås är en belastning.
Danskarna jämförde med delta som har ungefär dubbelt så stor risk för allvarlig sjukdom som ursprungsvarianten. Så omikron medför ungefär lika stor risk som ursprungsvarianten. Detta skrev jag redan i #14821

Sen har vi inte sett någon uppgift från SSI om det gäller alla grupper, vaccinerade, ovaccinerade och tidigare sjuka eller om det är ett genomsnitt för de som behöver sjukhusvård där ju de ovaccinerade är mycket kraftigt överrepresenterade. Det behöver förstås inte vara lika för alla tre grupperna.

Omikron står nog redan för en majoritet av fallen i åtminstone Skåne, Västerbotten och Stockholm.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Danskarna jämförde med delta som har ungefär dubbelt så stor risk för allvarlig sjukdom som ursprungsvarianten. Så omikron medför ungefär lika stor risk som ursprungsvarianten. Detta skrev jag redan i #14821
Min poäng är att jämföra vaccinerade med omikron (som kommer att vara det vanliga) med hur det såg ut när ingen var vaccinerad och sjukvården gick på knäna.

Vi tål 20 ggr större smitta i den gruppen nu.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Min poäng är att jämföra vaccinerade med omikron (som kommer att vara det vanliga) med hur det såg ut när ingen var vaccinerad och sjukvården gick på knäna.

Vi tål 20 ggr större smitta i den gruppen nu.
Nu har ju inte sjukvården gått på knäna någon gång med delta däremot två gånger med de varianter som var vanliga 2020 så jämfört med det är det 10 gånger.

Sen är det ju rätt ointressant eftersom det är de ovaccinerade som är vanligast inom vården och därmed står för den största belastningen.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.