BirgitS BirgitS skrev:
Nu har ju inte sjukvården gått på knäna någon gång med delta däremot två gånger med de varianter som var vanliga 2020 så jämfört med det är det 10 gånger.
Ja det stämmer om Delta ger dubbellt så hög sjuklighet som ursprungsvarianten.

Så när du skriver att vi är tillbaka på ruta 1 igen så är det aningen förvirrande. Som sämst är vi i ett 10 ggr bättre utgångsläge nu med omicron,
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Ja det stämmer om Delta ger dubbellt så hög sjuklighet som ursprungsvarianten.
Socialstyrelsen räknade ut att alfa orsakade 50-75 % fler sjukhusinläggningar/bekräftat fall under våg 3 än varianten som orsakade våg 2 och delta ska ju ha varit "farligare" än alfa så 100 % för delta verkar vara en rimlig uppskattning.

Ulltand Ulltand skrev:
Så när du skriver att vi är tillbaka på ruta 1 igen så är det aningen förvirrande.
Det var utan hänsyn till vaccinering och tidigare genomgången sjukdom. Det är ju framför allt ovaccinerade och ej tidigare sjuka som belastar sjukvården mest.
 
J
BirgitS BirgitS skrev:
Nu har ju inte sjukvården gått på knäna någon gång med delta däremot två gånger med de varianter som var vanliga 2020 så jämfört med det är det 10 gånger.

Sen är det ju rätt ointressant eftersom det är de ovaccinerade som är vanligast inom vården och därmed står för den största belastningen.
Tyvärr är risken stor att vaccinerade kommer stå för ökad andel av sjukhusvårdade med tanke på alla genombrottsinfektioner med omikron. De vaccinerade brukar inte vara särskilt sjuka, men rätt vanligt med äldre som inte klarar sig i hemmet och därför behöver vårdplanering för att starta hemtjänst. Det brukar ta väldigt lång tid även om de inte är på sjukhus av medicinska skäl.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
optimum
Det är när man läser sådant här man tycker det är lite väl egoistiskt att prioritera resor med nuvarande ökad smittspridning. Men för vissa är skidresor mm något man måste hålla på med.
Man borde visa hänsyn åt alla som sliter mycket på våra sjukhus.

Sjukhuspersonal i skyddsutrustning arbetar med patienter på en intensivvårdsavdelning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
Nej det är som vanligt och du hänger inte med.
Som vanligt vet jag inte, din matematik har uppvisat rejäla brister, men kanske kan dina beräkningar stämma här, beroende på ingående värden.
Du har dock helt rätt i att jag inte hänger med, vilket kanske kan bero på att du inte är tydlig?!
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Det är när man läser sådant här man tycker det är lite väl egoistiskt att prioritera resor med nuvarande ökad smittspridning. Men för vissa är skidresor mm något man måste hålla på med.
Man borde visa hänsyn åt alla som sliter mycket på våra sjukhus.
Jag kan inte se att det särskilt akut ut men jag noterar att våra kvällsblaskor gör allt för att skrämma folk.
https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/
Sen att det blir stor tillströmning av patienter kan bero på att många får panik och behöver en tids omvårdnad på vanlig avdelning.
 
Fairlane
optimum optimum skrev:
Det är när man läser sådant här man tycker det är lite väl egoistiskt att prioritera resor med nuvarande ökad smittspridning. Men för vissa är skidresor mm något man måste hålla på med.
Man borde visa hänsyn åt alla som sliter mycket på våra sjukhus.

[bild]
Det är väl inte fel att ange källa och gärna en länk?

Själv ser jag inget stort problem med skidåkning i sig. Man är ute nu och rör på sig, det är inga problem att hålla avstånd. Afterski däremot är en annan femma, men att åka iväg med familjen och åka skidor tycker jag låter helt ok.

Risken jag ser är väl att det blir ökad belastning på sjukvården när folk skadar sig. Ska man undvika skidåkning av den anledningen så bör man undvika väldigt mycket annat som innebär skaderisker.
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
P paralun skrev:
Jag kan inte se att det särskilt akut ut men jag noterar att våra kvällsblaskor gör allt för att skrämma folk.
[länk]
Sen att det blir stor tillströmning av patienter kan bero på att många får panik och behöver en tids omvårdnad på vanlig avdelning.
Problemet nu beror ju också på att det är stor smittspridning av influensa och RS-virus förutom förkylningar och covid vilket leder till att en ovanligt stor andel av personalen är sjukskrivna, vabbar eller är i familjekarantän. Tidigare under pandemin har ju knappt influensa och RS-virus förekommit. Influensan i år är dessutom en svårare typ så det är ovanligt många influensapatienter också.

Under första vågen införde man inte familjekarantän för att man såg att då skulle frånvaron bli så stor att sjukvården skulle fungera för dåligt (med reservation för att jag minns för dåligt det som hände för snart två år sen).

Någon gång i december var det en region som rapporterade att de hade lika många influensapatienter som covidpatienter. Nu upphäver en del regioner familjekarantänsregeln och avbryter folks semestrar för att få vården att fungera lite bättre.
 
Redigerat:
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Problemet nu beror ju också på att det är stor smittspridning av influensa och RS-virus förutom förkylningar och covid vilket leder till att en ovanligt stor andel av personalen är sjukskrivna, vabbar eller är i familjekarantän. Tidigare under pandemin har ju knappt influensa och RS-virus förekommit. Influensan i år är dessutom en svårare typ så det är ovanligt många influensapatienter också.

Under första vågen införde man inte familjekarantän för att man såg att då skulle frånvaron bli så stor att sjukvården skulle fungera för dåligt (med reservation för att jag minns för dåligt det som hände för snart två år sen).

Någon gång i december var det en region som rapporterade att de hade lika många influensapatienter som covidpatienter.
Jo men du vet ju min syn och jag tror det är en stor andel som nu besöker sjukhusen som lika gärna kunde ligga hemma i lugn och ro och vara sjuka.
Hursomhelst så blir det spännande i morgon hur Fohm resonerar.
 
BirgitS
P paralun skrev:
Jo men du vet ju min syn och jag tror det är en stor andel som nu besöker sjukhusen som lika gärna kunde ligga hemma i lugn och ro och vara sjuka.
Hursomhelst så blir det spännande i morgon hur Fohm resonerar.
De lär ju bli hemskickade. Eller vad säger @KristinaRT ?
 
  • Gilla
vanpire och 1 till
  • Laddar…
J
Fairlane Fairlane skrev:
Det är väl inte fel att ange källa och gärna en länk?

Själv ser jag inget stort problem med skidåkning i sig. Man är ute nu och rör på sig, det är inga problem att hålla avstånd. Afterski däremot är en annan femma, men att åka iväg med familjen och åka skidor tycker jag låter helt ok.

Risken jag ser är väl att det blir ökad belastning på sjukvården när folk skadar sig. Ska man undvika skidåkning av den anledningen så bör man undvika väldigt mycket annat som innebär skaderisker.
Håller med så länge man är vaccinerad.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
De lär ju bli hemskickade. Eller vad säger @KristinaRT ?
Jo men jag kan tänka mig att ett antal kommer in med full panik men efter omvårdnad, kontroll syrehalt mm så kan man skicka hem dessa. Mycket smitta är ingen fara! (förutom för ovaccinerade)
 
BirgitS
P paralun skrev:
Mycket smitta är ingen fara! (förutom för ovaccinerade)
Mycket smitta är en fara för allas sjukvård.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Mycket smitta är en fara för allas sjukvård.
Nej jag tror det är en förlegad doktrin för ett land med en högt vaccinerad befolkning.
Se Danmark!
 
BirgitS
P paralun skrev:
Nej jag tror det är en förlegad doktrin för ett land med en högt vaccinerad befolkning.
Se Danmark!
Danmark har ju många covidpatienter så det är klart att det påverkar deras sjukvård.
https://ourworldindata.org/explorer...on=true&Align+outbreaks=false&country=DNK~SWE

Tillägg: Danmark har också en högre vaccinationstäckning, 5 procentenheter för minst dubbelvaccinerade och mycket fler boosterdoser, halva befolkningen har fått en tredje dos jämfört med Sveriges en fjärdedel av befolkningen.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.