1 016 280 läst ·
19 546 svar
1016k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Ja det stämmer om Delta ger dubbellt så hög sjuklighet som ursprungsvarianten.BirgitS skrev:
Så när du skriver att vi är tillbaka på ruta 1 igen så är det aningen förvirrande. Som sämst är vi i ett 10 ggr bättre utgångsläge nu med omicron,
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 132 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 132 inlägg
Socialstyrelsen räknade ut att alfa orsakade 50-75 % fler sjukhusinläggningar/bekräftat fall under våg 3 än varianten som orsakade våg 2 och delta ska ju ha varit "farligare" än alfa så 100 % för delta verkar vara en rimlig uppskattning.Ulltand skrev:
Det var utan hänsyn till vaccinering och tidigare genomgången sjukdom. Det är ju framför allt ovaccinerade och ej tidigare sjuka som belastar sjukvården mest.Ulltand skrev:
Tyvärr är risken stor att vaccinerade kommer stå för ökad andel av sjukhusvårdade med tanke på alla genombrottsinfektioner med omikron. De vaccinerade brukar inte vara särskilt sjuka, men rätt vanligt med äldre som inte klarar sig i hemmet och därför behöver vårdplanering för att starta hemtjänst. Det brukar ta väldigt lång tid även om de inte är på sjukhus av medicinska skäl.BirgitS skrev:
Det är när man läser sådant här man tycker det är lite väl egoistiskt att prioritera resor med nuvarande ökad smittspridning. Men för vissa är skidresor mm något man måste hålla på med.
Man borde visa hänsyn åt alla som sliter mycket på våra sjukhus.
Man borde visa hänsyn åt alla som sliter mycket på våra sjukhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 889 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 889 inlägg
Som vanligt vet jag inte, din matematik har uppvisat rejäla brister, men kanske kan dina beräkningar stämma här, beroende på ingående värden.Ulltand skrev:
Du har dock helt rätt i att jag inte hänger med, vilket kanske kan bero på att du inte är tydlig?!
Jag kan inte se att det särskilt akut ut men jag noterar att våra kvällsblaskor gör allt för att skrämma folk.optimum skrev:
https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/
Sen att det blir stor tillströmning av patienter kan bero på att många får panik och behöver en tids omvårdnad på vanlig avdelning.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 889 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 889 inlägg
Det är väl inte fel att ange källa och gärna en länk?optimum skrev:
Själv ser jag inget stort problem med skidåkning i sig. Man är ute nu och rör på sig, det är inga problem att hålla avstånd. Afterski däremot är en annan femma, men att åka iväg med familjen och åka skidor tycker jag låter helt ok.
Risken jag ser är väl att det blir ökad belastning på sjukvården när folk skadar sig. Ska man undvika skidåkning av den anledningen så bör man undvika väldigt mycket annat som innebär skaderisker.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 132 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 132 inlägg
Problemet nu beror ju också på att det är stor smittspridning av influensa och RS-virus förutom förkylningar och covid vilket leder till att en ovanligt stor andel av personalen är sjukskrivna, vabbar eller är i familjekarantän. Tidigare under pandemin har ju knappt influensa och RS-virus förekommit. Influensan i år är dessutom en svårare typ så det är ovanligt många influensapatienter också.P paralun skrev:
Under första vågen införde man inte familjekarantän för att man såg att då skulle frånvaron bli så stor att sjukvården skulle fungera för dåligt (med reservation för att jag minns för dåligt det som hände för snart två år sen).
Någon gång i december var det en region som rapporterade att de hade lika många influensapatienter som covidpatienter. Nu upphäver en del regioner familjekarantänsregeln och avbryter folks semestrar för att få vården att fungera lite bättre.
Redigerat:
Jo men du vet ju min syn och jag tror det är en stor andel som nu besöker sjukhusen som lika gärna kunde ligga hemma i lugn och ro och vara sjuka.BirgitS skrev:
Problemet nu beror ju också på att det är stor smittspridning av influensa och RS-virus förutom förkylningar och covid vilket leder till att en ovanligt stor andel av personalen är sjukskrivna, vabbar eller är i familjekarantän. Tidigare under pandemin har ju knappt influensa och RS-virus förekommit. Influensan i år är dessutom en svårare typ så det är ovanligt många influensapatienter också.
Under första vågen införde man inte familjekarantän för att man såg att då skulle frånvaron bli så stor att sjukvården skulle fungera för dåligt (med reservation för att jag minns för dåligt det som hände för snart två år sen).
Någon gång i december var det en region som rapporterade att de hade lika många influensapatienter som covidpatienter.
Hursomhelst så blir det spännande i morgon hur Fohm resonerar.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 132 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 132 inlägg
De lär ju bli hemskickade. Eller vad säger @KristinaRT ?P paralun skrev:
Håller med så länge man är vaccinerad.Fairlane skrev:
Det är väl inte fel att ange källa och gärna en länk?
Själv ser jag inget stort problem med skidåkning i sig. Man är ute nu och rör på sig, det är inga problem att hålla avstånd. Afterski däremot är en annan femma, men att åka iväg med familjen och åka skidor tycker jag låter helt ok.
Risken jag ser är väl att det blir ökad belastning på sjukvården när folk skadar sig. Ska man undvika skidåkning av den anledningen så bör man undvika väldigt mycket annat som innebär skaderisker.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 132 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 132 inlägg
Danmark har ju många covidpatienter så det är klart att det påverkar deras sjukvård.P paralun skrev:
https://ourworldindata.org/explorer...on=true&Align+outbreaks=false&country=DNK~SWE
Tillägg: Danmark har också en högre vaccinationstäckning, 5 procentenheter för minst dubbelvaccinerade och mycket fler boosterdoser, halva befolkningen har fått en tredje dos jämfört med Sveriges en fjärdedel av befolkningen.
Redigerat: