Nissens
optimum optimum skrev:
Många verkar tro det är över redan.

[bild]
Så länge man inte bryter mot restriktionerna så…
Man kan ju inte hitta på egna regler och tro att andra skall följa dem…
 
Nissens Nissens skrev:
Så länge man inte bryter mot restriktionerna så…
Man kan ju inte hitta på egna regler och tro att andra skall följa dem…
Nu är det då "rekommendationer" sen vad spelar det för roll? Allt hänger på om han/hon är vaccinerad eller ej!!
 
Nissens
P paralun skrev:
Nu är det då "rekommendationer" sen vad spelar det för roll? Allt hänger på om han/hon är vaccinerad eller ej!!
Javisst, @optimum verkar ha ont av att folk reser. Men de bryter inte mot restriktionerna automatiskt för det…
 
Nissens Nissens skrev:
Javisst, @optimum verkar ha ont av att folk reser. Men de bryter inte mot restriktionerna automatiskt för det…
Ja och vad spelar det för roll med ett virus som Omikron? Det viruset tar sig igenom alla passkontroller i hela världen! Sen vad spelar det för roll om vi är vaccinerade? Ok, vi kan bli sjuka men inte svårt sjuka.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
BirgitS
P paralun skrev:
Smittan är ju inte något problem med en högt vaccinerad befolkning.... så släpp loss smittan så har vi med all sannolikhet snabbt en flockimmunitet! (det är ju kontentan över vad man funderar på i Israel, men ingen skulle våga säga det här högt i Sverige)
SVT kl. 15:00 ang. Israel
"Men det är till priset av väldigt många smittade. Siffrorna måste vara mycket höga för att nå flockimmunitet. Det går men vi vill inte nå dit med hjälp av smitta, vi vill att det ska ske som ett resultat av många vaccinerar sig," sade han.
De har också fler (45 % av hela befolkningen) som har fått en tredje dos än i Sverige så det är en större andel som är bättre skyddad. De har också just haft den fjärde vågen medan den håller på och börjar här.

Tillägg, just skrivet på SVT:
"- Det är helt fullt i hela Stockholm, och vi vet inför trettondagshelgen att det bara blir mer och mer patienter, säger akutläkaren Lina Stålhane till Sveriges Radio P4 Stockholm.
Redan nu är samtliga slutenvårdsplatser i regionen upptagna, enligt Stålhane:
- Det är helt fullt. I hela Stockholm, på alla akutsjukhus, alla intensivvårdsavdelningar och alla geriatriker."
Tillägg 2: Nu finns en särskild sida om det: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/akut-platsbrist-i-stockholmsvarden
:cry:
 
Redigerat:
BirgitS BirgitS skrev:
SVT kl. 15:00 ang. Israel


De har också fler (45 % av hela befolkningen) som har fått en tredje dos än i Sverige så det är en större andel som är bättre skyddad. De har också just haft den fjärde vågen medan den håller på och börjar här.

Tillägg, just skrivet på SVT:
"- Det är helt fullt i hela Stockholm, och vi vet inför trettondagshelgen att det bara blir mer och mer patienter, säger akutläkaren Lina Stålhane till Sveriges Radio P4 Stockholm.
Redan nu är samtliga slutenvårdsplatser i regionen upptagna, enligt Stålhane:
- Det är helt fullt. I hela Stockholm, på alla akutsjukhus, alla intensivvårdsavdelningar och alla geriatriker."
:cry:
Nu är jag helt övertygad om att de svenska sjukhusen klarar av att hantera det här, helt säker!
Sen kan då just Stockholm vara ett problem men det är nog mer politiskt! (har väl aldrig sett så korkade politiker)
 
  • Älska
djac
  • Laddar…
BirgitS
P paralun skrev:
Nu är jag helt övertygad om att de svenska sjukhusen klarar av att hantera det här, helt säker!
Sen kan då just Stockholm vara ett problem men det är nog mer politiskt! (har väl aldrig sett så korkade politiker)
Man löser ju sånt genom att prioritera hårdare, det såg vi ju under våg 1 då man sa stopp och inte lät äldreboendena skicka sina boende till sjukhusen och folk fick ligga hemma längre än senare under pandemin. Sämre vård leder till ökad dödlighet, det såg man under våg två.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Man löser ju sånt genom att prioritera hårdare, det såg vi ju under våg 1 då man sa stopp och inte lät äldreboendena skicka sina boende till sjukhusen och folk fick ligga hemma längre än senare under pandemin. Sämre vård leder till ökad dödlighet, det såg man under våg två.
Man blir lite nyfiken på hur mycket vården har byggts ut under de senaste två åren för att hantera den högre belastningen pandemin medfört?

Man panikutökade IVA-platser i början av pandemin men mycket av det togs bort igen efter vågorna, men vad har gjorts för att hantera det bestående ökade trycket med återkommande vågor undrar jag? Det går nog inte hur länge som helst att lösa problemet med återkommande restriktioner som inskränker medborgarna utan någon gång måste man inse att man behöver en hållbar lösning på sikt med förstärkt vård.
 
  • Gilla
skogaliten
  • Laddar…
BirgitS
tusenett skrev:
Man blir lite nyfiken på hur mycket vården har byggts ut under de senaste två åren för att hantera den högre belastningen pandemin medfört?

Man panikutökade IVA-platser i början av pandemin men mycket av det togs bort igen efter vågorna, men vad har gjorts för att hantera det bestående ökade trycket med återkommande vågor undrar jag? Det går nog inte hur länge som helst att lösa problemet med återkommande restriktioner som inskränker medborgarna utan någon gång måste man inse att man behöver en hållbar lösning på sikt med förstärkt vård.
Jag tycker det snarast verkar som att åtminstone IVA har mindre kapacitet idag än för två år sen eftersom intensivvårdssköterskorna nu är 19 % färre (var i alla fall ett av sjukhusen här som sa det under hösten) och det är de som i stor utsträckning bestämmer hur många platser det finns.

Sjuksköterskeutbildningen är tre år lång och sen tillkommer specialistutbildningen. Kommer ihåg att förra hösten skrevs det om att det var ovanligt många sökande till sjuksköterskeutbildningen.
 
  • Gilla
blomknopp och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Man löser ju sånt genom att prioritera hårdare, det såg vi ju under våg 1 då man sa stopp och inte lät äldreboendena skicka sina boende till sjukhusen och folk fick ligga hemma längre än senare under pandemin. Sämre vård leder till ökad dödlighet, det såg man under våg två.
Jo men Stockholms valda politiker verkar ju klart aviga under hela pandemin som att de verkar vilja göra en "upphandling" för att lösa eländet, enbart en massa galenskaper.!
Sen att man har sjukhus som "Nya Karolinska" där man är för fina för vanlig vård är en gåta.
I övrigt i Sverige så kommer man att klara det här bra!
 
P
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tycker det snarast verkar som att åtminstone IVA har mindre kapacitet idag än för två år sen eftersom intensivvårdssköterskorna nu är 19 % färre (var i alla fall ett av sjukhusen här som sa det under hösten) och det är de som i stor utsträckning bestämmer hur många platser det finns.

Sjuksköterskeutbildningen är tre år lång och sen tillkommer specialistutbildningen. Kommer ihåg att förra hösten skrevs det om att det var ovanligt många sökande till sjuksköterskeutbildningen.
Då tycker jag man bör sätta fart ordentligt för jag undrar hur länge till Sveriges röstberättigade befolkning kommer tolerera återkommande restriktioner för ”att klara vården”?
 
  • Gilla
blomknopp och 1 till
  • Laddar…
tusenett skrev:
Då tycker jag man bör sätta fart ordentligt för jag undrar hur länge till Sveriges röstberättigade befolkning kommer tolerera återkommande restriktioner för ”att klara vården”?
Svarar flera.

Jag har haft samma tanke.

Även om "leveranstiden" på nyutbildade specialister i IVA vård är lång, så borde man satt igång med att utöka antalet platser för minst ett år sedan, när det blev tydligt att "pandemin är ett maratonlopp".
Det är väl heller inte enbart IVA, som behöver fler vårdplatser, utan det bör gälla infektionssjukdomar i allmänhet.
Vi har fått en ny sjukdom som kommer att finnas kvar, som kommer att addera till behovet som redan fanns för att ta hand om säsongsinfluensa, lunginflammation, vinterkräksjuka med mera.

Allt handlar nog inte om att nyutbilda heller:

En del verkar också handla om att värna den personal som redan finns, så att folk vill och orkar stanna kvar.

Det verkar inte heller enbart handla om pengar, utan också om arbetsvillkor i både det stora och det lilla.

Vad avser att värna om personal som finns, så tycks som vanligt Stockholm sticka ut med totalt tondöva politiker.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
En infektion med Delta skyddar inte mot Beta, beta skyddar inte mot delta. Delta skyddar inte mot omikron, men omikron skyddar mot delta. Vet inte om skyddar är rätt ord. Risken är iaf kraftigt reducerad.
Studien är gjord med levande virus och celler celler i biosafety lever 3 labb i Sydafrika.

Omicron infection enhances neutralizing immunity against the Delta variant
https://www.ahri.org/wp-content/uploads/2021/12/MEDRXIV-2021-268439v1-Sigal_corr.pdf

Omicron has been shown to be highly transmissible and have extensive evasion of neutralizing
32 antibody immunity elicited by vaccination and previous SARS-CoV-2 infection. Omicron infections
33 are rapidly expanding worldwide often in the face of high levels of Delta infections. Here we
34 characterized developing immunity to Omicron and investigated whether neutralizing immunity
35 elicited by Omicron also enhances neutralizing immunity of the Delta variant. We enrolled both
36 previously vaccinated and unvaccinated individuals who were infected with SARS-CoV-2 in the
37 Omicron infection wave in South Africa soon after symptom onset. We then measured their ability
38 to neutralize both Omicron and Delta virus at enrollment versus a median of 14 days after
39 enrollment. Neutralization of Omicron increased 14-fold over this time, showing a developing
40 antibody response to the variant. Importantly, there was an enhancement of Delta virus
41 neutralization, which increased 4.4-fold. The increase in Delta variant neutralization in individuals
42 infected with Omicron may result in decreased ability of Delta to re-infect those individuals. Along
with emerging data indicating that Omicron, at this time in the pandemic, is less pathogenic than Delta, such an outcome may have positive implications in terms of decreasing the Covid-19 burden of severe disease.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Den höga smittspridningen av allt möjligt har nu lett till:
På Akademiska sjukhuset i Uppsala har tre anställda tillåtits att jobba, trots att de har sjuka personer i covid-19 hemma.
- Det kan vara risk för patientsäkerheten om vissa människor inte kommer in på jobb, säger Johan Nöjd, smittskyddsläkare i region Uppsala, till TV4.
Enligt en enkät som TV4 Nyheterna gjort uppger ytterligare fem regioner att de gjort samma undantag.
Johan Nöjd medger att undantagen medför en risk för smittspridning.
TT via t.ex. https://www.gp.se/nyheter/sverige/akademiska-gör-undantag-från-covidregler-1.63002811
 
  • Ledsen
pmd
  • Laddar…
BirgitS
Danska SSI har kommit fram till att risken för att behöva sjukhusvård är hälften så stor efter en infektion med omikron jämfört med delta. De säger också att det mer normala livet kan vara tillbaks i Danmark om två månader under förutsättning att danskarna följer de åtgärder som finns.
https://nyheder.tv2.dk/2022-01-03-ssi-vi-kan-have-vores-normale-liv-tilbage-om-to-maaneder

Dock ska man komma ihåg att delta medförde betydligt större risk för sjukhusvård än de varianter som gick runt 2020 så man är snarast tillbaka på nivån för de tidiga varianterna.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.