1 014 110 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
De tester man beställer via 1177 är ju inte snabbtester utan PCR-tester och de har mycket sällan falskt positiva. Det var ju en stor nyhet när man hittade en dålig sändning på sensommaren där just det hände.Snigla skrev:
Har länge funderat på vad man ska tro om snabbtesterna för covid-19 .. för det lägger en stor grund till hur man ska tolka resten av informationen som cirkulerar.
Om de är opålitliga, ja då har vi ingen susning om hur många sjuka eller inte vi har/har haft. Att det är ett mörkertal på de som inte testat sig, men varit sjuka.. vet vi - men vi vet inte hur många ”falska positiva” besked som getts
Har som sagt familj som jobbar inom vården och det har varit ”intressant” att höra när de berättat om testningar på jobbet.
Det har fått mig att bli lite fundersam som sagt.
De har nämligen regler som gjort att de fått testa om sina brukare efter ett par dagar, om de testat positivt (det är ju jättebra att de gör det!). Och det har visat sig att flertalet av de första testerna visat just ”falskt positivt”.
Visst, jättebra att de inte hade covid! Men hur många vanliga ”Svenssons” som testar sig.. har blivit automatiskt kallade till ny extrakoll efter två dagar?
Så hur pålitliga ska man tro att testerna varit/är?
Kom och tänka på det nu när våra skidstjärna råkade ut för samma sak häromdagen. I normala fall hade de ju inte testat om henne heller direkt..
..och då hade man heller inte vetat om det var ett ”falskt positivt” eller ej! Det är ju bara ”utvalda” få som testar om.
Det är väl just inom vården och omsorg som dessa snabbtester har börjat användas rätt nyligen och där är det ju meningen att kunskapen om hur resultaten ska tolkas ska vara tillräckligt stor (åtminstone hos ansvarig sjuksköterska). Snabbtesterna finns med olika kvalitet. De som är godkända enligt Fohm:s riktlinjer ska sällan visa falskt positivt men kan däremot missa fall eftersom känsligheten är lägre än PCR-testernas.
Det du beskriver med omtestning efter några dagar, och där det första är positivt och det andra negativt, tycker jag likaväl kan tolkas som att virushalterna i näsan har sjunkit under de där dagarna därför att kroppens immunsystem har jobbat på bra. Jag har för mig att FHM har skrivit att snabbtester ska tas inom 5 dagar räknat från symtomdebut just för att de efter den tiden kan visa negativt eftersom känsligheten är lägre, och är det en patient med lite symtom så kanske man inte märker när de börjar och då kanske första testet sker dag 3 och omtesten dag 6 (eller vad som nu gäller i dessa fall).
Men då måste man väl ta 3 tester så man har 2 negativa i följd i alla fall?BirgitS skrev:
De tester man beställer via 1177 är ju inte snabbtester utan PCR-tester och de har mycket sällan falskt positiva. Det var ju en stor nyhet när man hittade en dålig sändning på sensommaren där just det hände.
Det är väl just inom vården och omsorg som dessa snabbtester har börjat användas rätt nyligen och där är det ju meningen att kunskapen om hur resultaten ska tolkas ska vara tillräckligt stor (åtminstone hos ansvarig sjuksköterska). Snabbtesterna finns med olika kvalitet. De som är godkända enligt Fohm:s riktlinjer ska sällan visa falskt positivt men kan däremot missa fall eftersom känsligheten är lägre än PCR-testernas.
Det du beskriver med omtestning efter några dagar, och där det första är positivt och det andra negativt, tycker jag likaväl kan tolkas som att virushalterna i näsan har sjunkit under de där dagarna därför att kroppens immunsystem har jobbat på bra. Jag har för mig att FHM har skrivit att snabbtester ska tas inom 5 dagar räknat från symtomdebut just för att de efter den tiden kan visa negativt eftersom känsligheten är lägre, och är det en patient med lite symtom så kanske man inte märker när de börjar och då kanske första testet sker dag 3 och omtesten dag 6 (eller vad som nu gäller i dessa fall).
I och med 1 av 100 kommer visa felaktigt negativt, hur många av dessa är superspridare?
Vilka val vi gör nu kommer ju direkt påverka hur många som blir sjuka och kanske dör på kortsiktiga, men kommer också att påverka hur nästa års våg kommer att se ut, eller om vaccinerade rent av återinsjuknar redan om ett halvår.
USA har väl lärt sig den hårda vägen om riskerna med att göra avsteg med hur man använder en godkänd medicin. Börjar man använda en medicin på ett annat sätt eller ge till en annan patientgrupp än den är utvecklad för och godkänd för, så kan det ibland gå riktigt galet. Det blir dålig PR och dyra rättsprocesser.
USA har väl lärt sig den hårda vägen om riskerna med att göra avsteg med hur man använder en godkänd medicin. Börjar man använda en medicin på ett annat sätt eller ge till en annan patientgrupp än den är utvecklad för och godkänd för, så kan det ibland gå riktigt galet. Det blir dålig PR och dyra rättsprocesser.
Ett halvår, nä nu låter du väl negativ, ett år ska det väl minst hålla men mer troligt ett par.blackarrow skrev:
Vilka val vi gör nu kommer ju direkt påverka hur många som blir sjuka och kanske dör på kortsiktiga, men kommer också att påverka hur nästa års våg kommer att se ut, eller om vaccinerade rent av återinsjuknar redan om ett halvår.
USA har väl lärt sig den hårda vägen om riskerna med att göra avsteg med hur man använder en godkänd medicin. Börjar man använda en medicin på ett annat sätt eller ge till en annan patientgrupp än den är utvecklad för och godkänd för, så kan det ibland gå riktigt galet. Det blir dålig PR och dyra rättsprocesser.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Om det negativa testet beror på att det har gått 6 dagar efter symtomdebut och att virushalterna därmed är för låga för att snabbtestet ska detektera dem (men man kan fortfarande vara smittsam) så hjälper det ju inte att ta ett test till för virushalten är ju fortfarande på samma nivå.E El-Löken66 skrev:
Superspridare är ovanligt till att börja med och de bör väl dessutom ha höga virushalter (just för att de lätt smittar många) och därmed är ju risken mycket liten att de missas av ett snabbtest.
Men det är ju inte utan anledning som man än så länge avråder från snabbtester av allmänheten utanför vård och omsorg (där finns det personal tillgänglig som kan väga in flera olika aspekter).
Nu missade du nog poängen. Att man ska följa doseringsprincipen med 2 doser så man får ett kraftigt och långvarigt stabilt immunförsvar av vaccineringen.E El-Löken66 skrev:
Om vi går på vad man vet och inte vad man är rädd för så bör man nog lita på vaccinutvecklarna vet hur de tänkt vaccinet ska fungera. Det är ingen slump att andra dosen ska ges inom 21 till 42 dagar.
Sars-cov-2 viruset muterar inte så snabbt som vissa andra virus så än så länge känns det som vi ska vinna kampen mot det.
Fast man kan lika gärna vända på resonemanget och chansa på att utrota viruset på ett halvår och strunta i om vaccineringen hos de vaccinerade slutar fungera om ett halvår...
Sen kanske det faktiskt dyker upp ett muterar virus som vaccinet inte biter på, men det betyder ändå inte att det är meningslöst att vara immun mot det gamla viruset.
Edit: Siffran 1/2år är tagen ur luften, som exempel, men med viss koppling till antikroppsnivåer och misstänkt återinsjuknande.
Anekdotiskt: En bekant som bara var lätt sjuk när hela familjen vad covidsjuk har insjuknat med samma symptom igen efter 6 månader.
Redigerat:
Mycket diskussion om att spara vaccin för en "rainy day" det tror jag nog är dåligt, skulle vi göra så överlag och på alla nivåer skulle det få konsekvenser för mycket. Nu får vi nog ha tillit till distributionskedjorna och köra på, att få bred spridning av vaccinerade och imuna är det som kommer bromsa detta. Nu är inte läge för fegspel, anfall är bästa försvar!
Administrator
· Skåne
· 8 667 inlägg
Då vill jag påminna om att detta är en nyhetstråd där vi länkar till nyheter och kommenterar dessa.
Tänk också på att man inte behöver ha sista ordet alltid, det räcker att invända mot det någon annan påstår en gång.
Ett tips till den som bara vill läsa nyhetstipsen är att använda funktionen att se endast inlägg med lånkar. Se bild nedan.
/Moderator
Tänk också på att man inte behöver ha sista ordet alltid, det räcker att invända mot det någon annan påstår en gång.
Ett tips till den som bara vill läsa nyhetstipsen är att använda funktionen att se endast inlägg med lånkar. Se bild nedan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
/Moderator
Bättre då att lyssna på WHO än att läsa DN uppenbarligen. Det går snabbt och detta är bara en tre dagar gammal nyhetBirgitS skrev:
Som jag skrev var det enligt gårdagens DN-artikel. Eftersom du inte länkar så vet jag inte åldern på dina citat. För övrigt så verkar citaten just ta upp att det inte finns någon forskning som visar att det är minst lika bra att vänta med dos två men pragmatiskt så kan man överväga det under vissa exceptionella omständigheter.
Antalet som dör i Sverige är inte exceptionellt jämfört med en del andra länder och det finns länder i världen som får mycket färre doser vaccin i förhållande till folkmängden.
"""The World Health Organization's Strategic Advisory Group of Experts on immunization said the interval between doses of Pfizer-BioNTech's COVID-19 vaccine can be extended up to 42 days in countries with severe supply constraints, according to interim guidance published Jan. 8
The ideal interval between doses is 21 to 28 days, though in countries that "face exceptional circumstances of vaccine supply constraints combined with a high disease burden," the second dose may be delayed up to six weeks. The recommendation was based on available clinical trial data.""
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Alltså det bästa är 3-4 veckor emellan. De förespråkar alltså inte att man väntar längre men de säger att man kan göra undantag under vissa exceptionella omständigheter.Ulltand skrev:
Belgien som har ung. lika många innevånare som Sverige räknar nu med drygt 20 000 avlidna med Covid, där har du exceptionellt antal avlidna. Storbritannien som har mycket högre smittspridning än i Sverige trots hårdare restriktioner är också ett exceptionellt undantag.
Vi har en exceptionell situation. Vi ligger runt de 20 värst drabbade länderna i världen OCH vi har stor brist på vaccin OCH har hög dödlighet i realtidBirgitS skrev:
För tex Israel ser det bättre ut med 20 % av befolkningen vaccinerade. De kan vacciner en andra dos efter tre veckor. Riskgrupperna är redan vaccinerade.
Storbritannien håller andra dosen 12 veckor för att rädda så många liv som möjligt.
Barn-IVA riskerar att slå i taket pga av Corona.
– Vi vill inte skrämma föräldrar, det är viktigt att understryka att det här är ett väldigt ovanligt tillstånd, och när det tillstöter vet vi hur vi ska behandla det, med framgång, säger Stefan Berg.
– Men vi måste ligga steget före. Ingen har nekats vård än, men jag är ändå orolig för att det ska hända om inte vår situation uppmärksammas nu, säger Karin Palmblad.
https://www.dn.se/sverige/lakarna-oroade-racker-iva-nu-nar-barnen-kommer/
– Vi vill inte skrämma föräldrar, det är viktigt att understryka att det här är ett väldigt ovanligt tillstånd, och när det tillstöter vet vi hur vi ska behandla det, med framgång, säger Stefan Berg.
– Men vi måste ligga steget före. Ingen har nekats vård än, men jag är ändå orolig för att det ska hända om inte vår situation uppmärksammas nu, säger Karin Palmblad.
https://www.dn.se/sverige/lakarna-oroade-racker-iva-nu-nar-barnen-kommer/
Därför viktigt att personalen på sådana avdelningar omgående säkras upp så de blir vaccinerade.Ulltand skrev:
Barn-IVA riskerar att slå i taket pga av Corona.
– Vi vill inte skrämma föräldrar, det är viktigt att understryka att det här är ett väldigt ovanligt tillstånd, och när det tillstöter vet vi hur vi ska behandla det, med framgång, säger Stefan Berg.
– Men vi måste ligga steget före. Ingen har nekats vård än, men jag är ändå orolig för att det ska hända om inte vår situation uppmärksammas nu, säger Karin Palmblad.
[länk]
Även personal som kan behöva få gå in på sådana avdelningar som förstärkning.
Och givetvis övriga kritiska avdelningar.
Helt ofattbart hur FHM tänkte när de gick ut med att vi tar dessa i en andra omgång.
Jag anser vi borde se på hur situationen är i Storbritannien nu för att förstå var vi kan hamna.
Där lägger man in 800 nya covid patienter om dygnet vilket är ca 1 nytt sjukhus per dygn.
Nu är de ca 7 gånger större befolkningsmässigt än Sverige men vi skulle kunna hamna i ett läge med typ 100 nya covid patienter per dygn här.
Då är det viktigt att säkra personalen omgående.
Corona-antikroppar kvar efter åtta månader
”Immunitet mot covid-19 kvarstår troligen i minst åtta månader efter insjuknande, enligt resultatet i en amerikanske studie.
I en studie som publicerats nyligen i tidskriften Science, har amerikanska forskare studerat flera olika komponenter av immunförsvaret hos över 180 personer som tillfrisknat från covid-19, de allra flesta med milda symptom.”
https://sverigesradio.se/artikel/764239
Forskningsartikeln: https://science.sciencemag.org/content/early/2021/01/06/science.abf4063
”Immunitet mot covid-19 kvarstår troligen i minst åtta månader efter insjuknande, enligt resultatet i en amerikanske studie.
I en studie som publicerats nyligen i tidskriften Science, har amerikanska forskare studerat flera olika komponenter av immunförsvaret hos över 180 personer som tillfrisknat från covid-19, de allra flesta med milda symptom.”
https://sverigesradio.se/artikel/764239
Forskningsartikeln: https://science.sciencemag.org/content/early/2021/01/06/science.abf4063