Ulltand Ulltand skrev:
Många länder har just nu en exceptionell smittsamhet och borde följa WHOs rekommendation om att vänta med dos 2.
De borde följa den svenska strategin i stället och vaccinera kontinuerligt. Det tar för lång tid annars. :rolleyes:
Enligt SVT https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset 10:55
”Sverige får in nya vaccin varje vecka så tanken är att befolkningen också ska vaccineras kontinuerligt. Alltså behöver vi inte vänta på att en grupp som fått en första dos ska få sin andra för att vaccinera ytterligare en grupp med första dosen. Det skulle göra vaccineringen otroligt långsam. Man kan läsa mer om leveransen av vaccin här.”
SVT · Iva Horvatovic

Om man i ett län får 2925 doser/vecka med start v53, hur många kan man då vaccinera vecka 3:e, efter 21 dagar när dos 2 ges? :thinking:
 
Redigerat:
Angående det moraliska dilemmat med att fortsätta med placebokontrollerade vaccinstudier när det finns godkända vaccin. Det gäller ju både vid start av nya studier och att få folk att stanna kvar i pågående studier.

“It is interesting that the Sanofi GSK announcement describes the “proposed comparison with an authorised COVID-19 vaccine”. This is actually consistent with FDA guidance that states “If the availability of a COVID-19 vaccine proven to be safe and effective precludes ethical inclusion of a placebo control group, then vaccine could serve as the control treatment in a study designed to evaluate efficacy with non-inferiority hypothesis testing”. In other words, once a vaccine is approved, it is harder to justify the continuing use of placebo and an approved vaccine sets the bar from which others will be judged.” , SMC
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
De borde följa den svenska strategin i stället och vaccinera kontinuerligt. Det tar för lång tid annars. :rolleyes:
Enligt SVT [länk] 10:55
”Sverige får in nya vaccin varje vecka så tanken är att befolkningen också ska vaccineras kontinuerligt. Alltså behöver vi inte vänta på att en grupp som fått en första dos ska få sin andra för att vaccinera ytterligare en grupp med första dosen. Det skulle göra vaccineringen otroligt långsam. Man kan läsa mer om leveransen av vaccin här.”
SVT · Iva Horvatovic

Om man i ett län får 2925 doser/vecka med start v53, hur många kan man då vaccinera vecka 3:e, efter 21 dagar när dos 2 ges? :thinking:

Ptja det skulle gå betydligt snabbare att klara av alla i riskgruppen om vi följde WHO och höll andra dosen i sex veckor. Eller som britterna i 12 veckor.

Då när tillgången på vaccin är betydligt bättre och riskgrupperna är avklarade ger man den andra dosen!

Själva grunden som gör detta möjligt är att man sett att första dosen ger 91% effektivitet efter ett tag.
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Ptja det skulle gå betydligt snabbare att klara av alla i riskgruppen om vi följde WHO och höll andra dosen i sex veckor. Eller som britterna i 12 veckor.

Då när tillgången på vaccin är betydligt bättre och riskgrupperna är avklarade ger man den andra dosen!

Själva grunden som gör detta möjligt är att man sett att första dosen ger 91% effektivitet efter ett tag.
Det är mer ett matematiskt och tillverkningsproblem. Det går att räkna på 12 veckor också.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Pfizer fyller flaskorna med lite extra vaccin för att vara säkra på att det alltid går att få ut minst 5 doser men under vissa förutsättningar kan det gå att få ut 6 doser. EMA godkände i fredags att denna sjätte dos får användas under förutsättning att sprutan har en dödvolym under 35 mikroliter. Rester från flera flaskor får inte blandas ihop pga. risken för kontaminering.
TT via t.ex. [länk]

Eller så suger man ut från flera slattar och låter dem blandas i sprutan för att få ut en extra dos.

Då slipper man risken för kontaminering och kan utnyttja allt.
 
Redigerat:
  • Arg
Jocke Best
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Det är mer ett matematiskt och tillverkningsproblem. Det går att räkna på 12 veckor också.
På 12 veckor skulle vi i princip kunna ha vaccinerat alla över 70 år om vi ger en dos och får 100.000 doser i veckan.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Eller så suger man ut från flera slattar och låter dem blandas i sprutan för att få ut en extra dos.
Då slipper man risken för kontaminering och kan utnyttja allt.
Eller så använder man sprutor där det inte blir en skvätt vaccin kvar i sprutan och är försiktig med att fylla sprutan för mycket. Då räcker flaskan till en extra dos.
Ulltand Ulltand skrev:
På 12 veckor skulle vi i princip kunna ha vaccinerat alla över 70 år om vi ger en dos och får 100.000 doser i veckan.
Hur många doser vill du ha 13:e veckan och hur många under 70 vill du vaccinera då?
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Eller så suger man ut från flera slattar och låter dem blandas i sprutan för att få ut en extra dos.

Då slipper man risken för kontaminering och kan utnyttja allt.
Och du menar på allvar att du tror att folk på EMA och liknande ställen är så dumma i huvudet att de inte har kommit på och övervägt det alternativet?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
På 12 veckor skulle vi i princip kunna ha vaccinerat alla över 70 år om vi ger en dos och får 100.000 doser i veckan.
Om det går som önskat med godkännanden och leveranser av vaccin så är det väl tänkt att på ung. 12 veckor så har samtliga i fas 1 och 2 fått sina två doser.
 
tusenett skrev:
Mängden vaccin levererat och beräknas levereras finns på FoHMs webbplats [länk]
Jag hade blivit glad om Sverige skulle få ca 10’000 fler doser vecka 3 isf 10’000 färre doser. Men vi får väl hoppas produktion och leveranser ökar.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
blackarrow blackarrow skrev:
Jag hade blivit glad om Sverige skulle få ca 10’000 fler doser vecka 3 isf 10’000 färre doser. Men vi får väl hoppas produktion och leveranser ökar.
Jag kan tänka mig åtminstone två möjliga orsaker, Modernas vaccin kommer i en liten mängd denna vecka men sen blir det uppehåll innan ordinarie leveransschema startar eller att antalet doser inom EU fördelas efter antal innevånare men måste väl också anpassas efter antalet doser i en "container" så ibland blir blir det lite färre och ibland blir det lite fler för att få rätt totalsumma.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Och du menar på allvar att du tror att folk på EMA och liknande ställen är så dumma i huvudet att de inte har kommit på och övervägt det alternativet?
Om dom hade övervägt det så hade dom nog kommenterat det.

Men att dom skulle vara "dumma i huvudet" får stå för dig.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Eller så använder man sprutor där det inte blir en skvätt vaccin kvar i sprutan och är försiktig med att fylla sprutan för mycket. Då räcker flaskan till en extra dos.
Hur många doser vill du ha 13:e veckan och hur många under 70 vill du vaccinera då?
Problemet är att det inte alltid fungrar i parktiken. Inte ens alla försöker. Och då när det blir lite kvar, tex en halv dos så kastas den.

När riskgrupperna är vaccinerade är det rimligt att börja ge dem en andra dos. Ganska snart därefter kommer vi få in stora mängder vaccin och kan börja beta av på flockimmuniteten.

Jag tycker för övrigt att fas 3 borde reserveras för gruppen 50-70 år som har betydligt högre dödlighet än +40.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Om dom hade övervägt det så hade dom nog kommenterat det.

Men att dom skulle vara "dumma i huvudet" får stå för dig.
Nu uttrycker de ju saken så här:
Do not pool from multiple vials to make up an extra dose.
https://www.ema.europa.eu/en/news/extra-dose-vials-comirnaty-covid-19-vaccine
så de uttrycker sig just så att alla sorters sätt att få ihop en vaccindos från flera flaskor är förbjudna, inte bara att hälla innehåll från en flaska till en annan.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.