BirgitS BirgitS skrev:
Som du tydligt har visat vet du inget om hur hur effektivt vaccinet är för de som är sjuka och kring 90 år, och ändå mindre hur det blir om de bara får en dos. Du kan bara gissa. Alltså kan det vara så att de skyddas väldigt dåligt med bara en dos jämfört med två. Du kan spekulera hur mycket du vill om det men det är fortfarande bara just gissningar och spekulation. Det går alltså inte att verkligen veta vilken vaccineringsprincip som räddar flest liv med de data som vi har.

Så enkelt är det.
Vi vet inte heller om jorden kommer att utplånas av en meteorit i morgon så varför vaccinera övht?

Det finna inga studier på att vaccinera 100-åringar. Så varför tror du vi vaccinerar dem ändå?

Vet man inte måste man välja det mest sannolika i den här situationen. Det är inga gissningar. Det är ett rationellt val utifrån tillgängliga data.

Det finns heller inga andra data än att vaccindos nummer 2 ökar effektiviteten med 4 procentenheter. Alltså i princip försumbart.

Men vad får det för konsekvenser att "spara" 150.000 doser? Ja det kan vi direkt räkna ut blir ett stort antal dödsfall.
 
Redigerat:
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
optimum
Säkert en nyhet för flera här.
Om man ger vaccinet till någon som är 200 år så är effekten lika med noll.
Garanterat 0% skydd mot covid-19 eller andra virus.
Finns ingen forskning på området men en självklarhet för de flesta.

Alltså att dividera hit eller dit om vaccinets verkan är rätt så meningslös.
Det är ändå så pass hög nivå att de som bestämmer anser det är ok.

2021 kommer bli ett helt fantastiskt år.
Tänk positivt, jag lovar, det gör inte ont.:cool:

Ja det sista var nyheter också, så ni behöver inte anmäla denna tråden också.:heart:
 
Mikael_L
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Japp. Och det resulterade i total passivitet när det skulle smittspåras. "-Nä. Det skall inte vi göra. Det är deras jobb". Till och med ministern svor sig fri och deklarerade att inte heller hon var ansvarig. Så enligt gammal god Svensk tradition, är ingen skyldig när det går åt skogen. Och skulle det inte funka tillsätter man Dan Eliasson:D

Staffan
Finns det något land där det fungerar som du tänkte dig/ som du gillar?

Ge ett exempel på när någon minister tagit på sig ansvaret för att något så där långt ner i organisationerna brustit.
Då ska jag omvärdera dina åsikter!
 
  • Haha
optimum
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Vi vet inte heller om jorden kommer att utplånas av en meteorit i morgon så varför vaccinera övht?

Det finna inga studier på att vaccinera 100-åringar. Så varför tror du vi vaccinerar dem ändå?

Vet man inte måste man välja det mest sannolika i den här situationen. Det är inga gissningar. Det är ett rationellt val utifrån tillgängliga data.

Det finns heller inga andra data än att vaccindos nummer 2 ökar effektiviteten med 4 procentenheter. Alltså i princip försumbart.

Men vad får det för konsekvenser att "spara" 150.000 doser? Ja det kan vi direkt räkna ut blir ett stort antal dödsfall.
Mycket passande har DN:s vetenskapsredaktion en ny artikel om detta.
https://www.dn.se/vetenskap/amina-m...e-om-hur-vaccinet-ska-anvandas-pa-basta-satt/
Några citat:
Det finns en del osäkerheter med beräkningen av hur högt skyddet är efter en dos. Dessutom vet ingen hur långvarigt skyddet är. Pfizer har sagt att det saknas data för att skyddet varar efter 21 dagar, man har inte undersökt vilket skydd bara en dos ger.
Det finns också en oro att en dos inte ger tillräckligt skydd hos äldre.
Forskare har även uttryckt oro för att detta i värsta fall kan leda till vaccinresistenta virusmutationer. Strategin kan också ge fler smittade i slutänden, om de som bara fått en dos av vaccinet tror att de är skyddade när de i själva verket inte är det. Dessutom kan det leda till sämre förtroende för vaccin över lag om många som är vaccinerade ändå blir sjuka.
Ska man ta det säkra före det osäkra och vaccinera ett fåtal men ge dem ett dokumenterat högt skydd, eller chansa och vaccinera många med lägre skydd och samtidigt riskera att skyddet minskar efter några veckor?
Experterna är inte överens. Somliga tycker att det enda rätta i den svåra situation som råder är att chansa. Andra att riskerna är för höga.
Den amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA avråder från en förändring av vaccinationsschemat.
Så när experterna inte vet vad som är bäst tycker jag det är mycket underligt att du kan veta det. Har du mer och bättre kunskap än FDA eller är det så att du gissar mer än vad de gör?
 
  • Gilla
  • Haha
Ingenjören och 8 till
  • Laddar…
T
optimum optimum skrev:
Säkert en nyhet för flera här.
Om man ger vaccinet till någon som är 200 år så är effekten lika med noll.
Garanterat 0% skydd mot covid-19 eller andra virus.
Finns ingen forskning på området men en självklarhet för de flesta.
Det är inte en självklarhet på något sätt. Svårigheten att forska på området ligger naturligtvis i att det är svårt att hitta människor som är så gamla, men att för den skull dra slutsatsen att ett vaccin inte skulle fungera (0%!!) är förstås inget man kan göra. Då gissar och tror man, vilket är helt motsatt vetenskap och därmed föga värt.

För övrigt är det bekämmande hur du anser dig ha rätt att agera moderator gentemot andra, när du själv tramsar sönder hela tråden.
 
  • Gilla
  • Haha
gaidin och 5 till
  • Laddar…
Jag tycker faktiskt nivån i tråden har höjts. Argumentationen i sidospåren är bättre och det grävs fram studier för att understryka argumenten.

Sen om det är intressant med sidospår om gamla, 90 åringar som det inte gjort studier på, behöver två doser eller inte och om återpublicerande av bilder från Aftonbladet skulle vara mer intressant är väl en personlig intressefråga.

Jag tycker nyheter, TT stuket, fast med länkar till studier eller andra källor och argumentation, gör tråden intressant.
 
  • Gilla
brfbo och 3 till
  • Laddar…
Att man i USA inte vill avvika från de godkända vaccineringsdoseringarna (tiderna) har nog mer med rädslan för kostnader för stämningar om något skulle gå snett att göra, och inte så mycket om medicinsk vetenskap.

Att fördröja andra dosen nån vecka kanske är okay, men att hoppa över den för de äldsta gamla tror jag är en dålig idé. Snarare behöver de lite högre dos. Varför valde man annars att testa ett starkare influensavaccin?

Starkare influensavaccin för äldre, SverigesRadio 8 september 2020
När höstens vaccinationer mot säsongsinfluensa startar i november kommer ett nytt vaccin för äldre prövas. Fyra regioner har beställt det nya högdosvaccinet som nyligen har godkänts i Sverige, och som väntas ge ett bättre influensaskydd för människor över 65.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Så när experterna inte vet vad som är bäst tycker jag det är mycket underligt att du kan veta det. Har du mer och bättre kunskap än FDA eller är det så att du gissar mer än vad de gör?
Du länkspammar och kliver ifrån sakfrågan. Tydligen imponerar det på vissa.

Det är vanligt med delade uppfattningen även bland expertisen. Tyvärr är vare sig utbildning eller titel en garanti för att tänka rätt.

Om du tagit till dig mina argument hade du också förstått varför de är bäst. De har inget med "gissningar" att göra som du så gärna skriver. Det är humanitärt logiska beslut på tillgängliga data.

Om jag vänder på det hela och låter dig förklara varför det "skulle" vara värt att spara 150.000 doser vaccin när vi vet att det leder till hundratals dödsfall? På vilket realistiskt sätt räknar du hem det?
 
Redigerat:
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
Färre dör enligt FHM men data för det saknas.

""Veckan före jul dog i snitt 87 personer med covid-19 per dygn i Sverige.

Nu hävdar Folkhälsomyndigheten att dödstalen har sjunkit till 60–70 – utan att vilja förklara hur man kom fram till den siffran.

Samtidigt fortsätter både andelen positiva och antalet intensivvårdade att öka.""


""Tidigare fel om dödstalen

Företrädare för Folkhälsomyndigheten har under pandemin flera gånger lämnat felaktiga uppgifter om de svenska dödstalen.

Den 14 april, mitt under den första vågens topp, hävdade statsepidemiolog Anders Tegnell att antalet avlidna under perioden 7–9 april var 185, vilket var det antal som då hade rapporterats in för dessa datum. På fråga från Expressen sade Anders Tegnell att inga nya dödsfall skulle komma att rapporteras in för de datumen.

Det skulle visa sig att ytterligare 100 dödsfall rapporterades in för perioden 7–9 april, vilket alltså gav en totalsiffra på 285 dödsfall dessa datum; 54 procent högre än vad statsepidemiologen påstått.

Den 18 november berättade Anders Tegnell för Dagens Nyheter hur många dödsfall Sverige hade just då.

– Vi har inte en rasande brant ökning, men det är en uppgång som vi har sett sedan mitten av oktober. Då hade vi 4 till 5 dödsfall om dagen och nu är vi uppe i omkring 20, sade han.

Han fortsatte:

– Det är inte så att vi plötsligt har gått upp från de här 20 dödsfallen om dagen som vi haft tidigare till 40, 50. Så är det inte alls.""


Jag kan heller inte så någon större minskning av dödstalen som rapporterats in hitintills.

Linjediagram över COVID-19 dödsfall per miljon invånare i Norden över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det är vanligt med delade uppfattningen även bland expertisen. Tyvärr är vare sig utbildning eller titel en garanti för att tänka rätt.
Men du som saknar både utbildning i ämnet och titel tänker alltså rätt enligt dig själv om jag förstår dig rätt. Hört talas om Dunning–Kruger-effekten?

Ulltand Ulltand skrev:
Om du tagit till dig mina argument hade du också förstått varför de är bäst. De har inget med "gissningar" att göra som du så gärna skriver. Det är humanitärt logiska beslut på tillgängliga data.
Som det togs upp i DN-artikeln är inte saken så enkel utan just att ge bara en enda dos kan leda till fler dödsfall än om alla får två fast det senare tar längre tid. Du verkar inte ta till dig och förstå forskarnas argument.

Ulltand Ulltand skrev:
Om jag vänder på det hela och låter dig förklara varför det "skulle" vara värt att spara 150.000 doser vaccin när vi vet att det leder till hundratals dödsfall?
Det vet vi inte som sagt. Enligt vissa så kan det vara tvärtom. Alltså blir din fråga meningslös.

Ulltand Ulltand skrev:
Du länkspammar och kliver ifrån sakfrågan. Tydligen imponerar det på vissa.
Mina länkar visar ju att det finns många med mycket större kunskap än vad du har som inte håller med dig. Eftersom jag vet att jag inte är särskilt kunnig i ämnet jämfört med de som är utbildade i och jobbar med det så utgår jag från vad just dessa andra kommer fram till.

Jag vet förstås inte varför många gillar inlägget men det är kanske just för att det tar upp fakta från olika forskare.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men du som saknar både utbildning i ämnet och titel tänker alltså rätt enligt dig själv om jag förstår dig rätt. Hört talas om Dunning–Kruger-effekten?


Som det togs upp i DN-artikeln är inte saken så enkel utan just att ge bara en enda dos kan leda till fler dödsfall än om alla får två fast det senare tar längre tid. Du verkar inte ta till dig och förstå forskarnas argument.


Det vet vi inte som sagt. Enligt vissa så kan det vara tvärtom. Alltså blir din fråga meningslös.


Mina länkar visar ju att det finns många med mycket större kunskap än vad du har som inte håller med dig. Eftersom jag vet att jag inte är särskilt kunnig i ämnet jämfört med de som är utbildade i och jobbar med det så utgår jag från vad just dessa andra kommer fram till.

Jag vet förstås inte varför många gillar inlägget men det är kanske just för att det tar upp fakta från olika forskare.
För att hålla isär saker och ting. Ursprungligen diskuterade vi om det är rätt att spara hälften av doserna för att säkertälla att det finns en dos två

Jag konstaterar att du tycker som Regionerna har en avvikande uppfattning från FHM. Vilket vetenskapligt stöd har du för det?

Fråga två som har glidit in lite från sidan. Är det smart att vänta längre med dos två för att vaccinera så många som möjligt med en dos? Upprepar frågan till dig. Hur motiverar du att inte göra det när det betyder att människor avlider och vet att en dos ger ett bra skydd?


Du har ju en förkärlek för att länka till olika ståndpunkter. Men vad säger din analys av situationen?

WHO säger vänta med dos två upp till 6 veckor för att rädda så många liv som möjligt. Du tycker alltså att det är en dålig rekommendation?

https://www.cbc.ca/news/health/who-vaccine-interval-recommendation-1.5865889
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Samtidigt fortsätter både andelen positiva och antalet intensivvårdade att öka.
Antalet intensivvårdade sjunker enligt Svenska Intensivvårdsregistret under de senaste dagarna även om det är lite eftersom de som finns där ligger inne i många dagar. Att smittspridningen verkar ha sjunkit under julhelgen verkar rätt tydligt när man ser på antalet nya på IVA de senaste dagarna.
Diagram över antal coronapatienter på IVA i Sverige, visar sjunkande trend och ofullständiga senaste data.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den gråa delen på dagens stapel beror på att alla avdelningar inte har rapporterat in än.

Graf över nya unika coronapatienter på IVA i Sverige med sjunkande trend och delvis uppdaterad data.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rosa trendlinjen är 7 dagars glidande medelvärde fram till för 3 dagar sen, de senaste 3 dagarna är i grått eftersom viss mindre eftersläpning finns.
Stadigt sjunkande trend sen 1 januari då det var 36 st

Källa: https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Sen får man se vad som händer om 1-2 veckor när det börjar märkas hur det gick med smittspridningen när folk började jobba efter helgerna.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Antalet intensivvårdade sjunker enligt Svenska Intensivvårdsregistret under de senaste dagarna även om det är lite eftersom de som finns där ligger inne i många dagar. Att smittspridningen verkar ha sjunkit under julhelgen verkar rätt tydligt när man ser på antalet nya på IVA de senaste dagarna.
[bild]
Den gråa delen på dagens stapel beror på att alla avdelningar inte har rapporterat in än.

[bild]
Rosa trendlinjen är 7 dagars glidande medelvärde fram till för 3 dagar sen, de senaste 3 dagarna är i grått eftersom viss mindre eftersläpning finns.
Stadigt sjunkande trend sen 1 januari då det var 36 st

Källa: [länk]

Sen får man se vad som händer om 1-2 veckor när det börjar märkas hur det gick med smittspridningen när folk började jobba efter helgerna.
Du borde hantera statistiken mer varsamt. I själva verket har antalet IVA-patienter ökat utom de senaste 4 dagarna.

Visa bilaga 476471

Och senaste veckan är också en ökning som helhet.

Visa bilaga 476474
 
Redigerat:
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
För att hålla isär saker och ting. Ursprungligen diskuterade vi om det är rätt att spara hälften av doserna för att säkertälla att det finns en dos två

Jag konstaterar att du tycker som Regionerna har en avvikande uppfattning från FHM. Vilket vetenskapligt stöd har du för det?

Fråga två som har glidit in lite från sidan. Är det smart att vänta längre med dos två för att vaccinera så många som möjligt med en dos? Upprepar frågan till dig. Hur motiverar du att inte göra det när det betyder att människor avlider och vet att en dos ger ett bra skydd?

Du har ju en förkärlek för att länka till olika ståndpunkter. Men vad säger din analys av situationen?
Fråga 1 och 2 hänger förstås ihop eftersom att inte spara kanske leder till att det inte blir någon dos 2.

Jag tycker vare sig det ena eller det andra är självklart utan jag bara konstaterar att det finns för- och nackdelar med båda delarna och att man idag inte vet vilket som leder till flest dödsfall i längden. Jag vänder mig alltså mot din uppfattning att det är självklart att välja det ena alternativet. I DN-artikeln jag länkade till togs det just upp synpunkter från olika håll så där hittar du just vetenskapligt stöd för att det är dumt att inte ge alla två doser med 3-4 veckors mellanrum.

Ulltand Ulltand skrev:
Hur motiverar du att inte göra det när det betyder att människor avlider och vet att en dos ger ett bra skydd?
Det vet man ju inte när det gäller skröpliga människor kring 90 år och om du inte gillar att just jag skriver det så tas det ju upp i DN-artikeln också. Din fråga blir därför meningslös.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Din fråga blir därför meningslös.
Den kanske är meningslös för dig men den diskuteras för fullt i forskarvärlden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.