tusenett skrev:
Corona-antikroppar kvar efter åtta månader

”Immunitet mot covid-19 kvarstår troligen i minst åtta månader efter insjuknande, enligt resultatet i en amerikanske studie.

I en studie som publicerats nyligen i tidskriften Science, har amerikanska forskare studerat flera olika komponenter av immunförsvaret hos över 180 personer som tillfrisknat från covid-19, de allra flesta med milda symptom.”


[länk]

Forskningsartikeln: [länk]
På inslagen bana är jag då skeptiskt till urvalet. Det står tom i artikeln samtidigt som det är positiva nyheter och bra data, hur nu det går ihop.

Kan man baserat på de här resultaten säga att man troligen har en robust immunitet mot covid-19 i minst 8 månader?

– Den här datan talar för det, men det är en liten grupp, endast 38 eller 40 individer. Så jag tycker inte man kan dra så jättestora växlar, men det är positiva nyheter och bra data.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P
P Pin skrev:
På inslagen bana är jag då skeptiskt till urvalet. Det står tom i artikeln samtidigt som det är positiva nyheter och bra data, hur nu det går ihop.

Kan man baserat på de här resultaten säga att man troligen har en robust immunitet mot covid-19 i minst 8 månader?

– Den här datan talar för det, men det är en liten grupp, endast 38 eller 40 individer. Så jag tycker inte man kan dra så jättestora växlar, men det är positiva nyheter och bra data.
De hade personer med både milda infektioner och sådana som behövt läkarvård och någon/några som behövt IVA och från 19-81 år och inte bara antikroppar utan även T-celler. Det är bra för då blir resultatet lite mer relevant för gemene man vill jag hävda.

8 månader är längre än FoHMs uppskattning på 6 mån vilket också är positivt.
 
tusenett skrev:
De hade personer med både milda infektioner och sådana som behövt läkarvård och någon/några som behövt IVA och från 19-81 år och inte bara antikroppar utan även T-celler. Det är bra för då blir resultatet lite mer relevant för gemene man vill jag hävda.

8 månader är längre än FoHMs uppskattning på 6 mån vilket också är positivt.
Naturligtvis är 8 bättre än 6 och vi önskar alla längre immunitet så det vore positivt. Frågan är om det med någon större säkerhet är så. Detta är baserat på ett väldigt litet antal individer, och urvalet är inte representativt.
 
P
P Pin skrev:
Naturligtvis är 8 bättre än 6 och vi önskar alla längre immunitet så det vore positivt. Frågan är om det med någon större säkerhet är så. Detta är baserat på ett väldigt litet antal individer, och urvalet är inte representativt.
Danderyds sjukhus skulle tydligen börja titta på sina 8-månadersdata för sin liknande studie på sina anställda snart och då kommer förhoppningsvis mer bitar till pusslet.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Vi har en exceptionell situation. Vi ligger runt de 20 värst drabbade länderna i världen OCH vi har stor brist på vaccin OCH har hög dödlighet i realtid

För tex Israel ser det bättre ut med 20 % av befolkningen vaccinerade. De kan vacciner en andra dos efter tre veckor. Riskgrupperna är redan vaccinerade.

Storbritannien håller andra dosen 12 veckor för att rädda så många liv som möjligt.
Om du kallar situationen i Sverige för exceptionell, undrar jag vad du tar till för superlativ för att beskriva situationen i London-området där antalet sjuka just nu beräknas vara ung. 5 gånger högre än i Sverige, beräknat per innevånare förstås. 5 % av innevånarna resp. 1 %.
 
BirgitS
tusenett skrev:
KI skulle tydligen börja titta på sina 8-månadersdata för sin liknande studie på KI-anställda snart och då kommer förhoppningsvis mer bitar till pusslet.
Menar du Danderyd som det står om på den länkade sidan hos SR eller finns det uppgifter någonstans om KI också?
 
P
BirgitS BirgitS skrev:
Menar du Danderyd som det står om på den länkade sidan hos SR eller finns det uppgifter någonstans om KI också?
Danderyd var det.
 
Redigerat av moderator:
harry73
Ulltand Ulltand skrev:
Vi ligger runt de 20 värst drabbade länderna i världen OCH vi har stor brist på vaccin OCH har hög dödlighet i realtid
Ja vi ligger t ex långt över Ryssland i bland annat dödstal per miljon. Å andra sidan vet vi att Ryssland underrapporterar grovt och att de egentligen har 3-4 ggr så många covid-döda. Därmed ligger de långt över Sverige i antal dödsfall per miljon. Det finns fler länder som underrapporterar ( t ex USA, Nederländerna, Spanien, Portugal, mm).
Det är dags att acceptera att Sverige inte ligger särskilt högt i statistiken, men vi är bättre på att rapportera.
 
  • Gilla
Huzzbutt och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Om du kallar situationen i Sverige för exceptionell, undrar jag vad du tar till för superlativ för att beskriva situationen i London-området där antalet sjuka just nu beräknas vara ung. 5 gånger högre än i Sverige, beräknat per innevånare förstås. 5 % av innevånarna resp. 1 %.
En exceptionell situation är egentligen inte relativ andra länder. Sverige får det inte bättre för att Storbritannien får det sämre

Många länder har just nu en exceptionell smittsamhet och borde följa WHOs rekommendation om att vänta med dos 2.
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
BirgitS
Pfizer fyller flaskorna med lite extra vaccin för att vara säkra på att det alltid går att få ut minst 5 doser men under vissa förutsättningar kan det gå att få ut 6 doser. EMA godkände i fredags att denna sjätte dos får användas under förutsättning att sprutan har en dödvolym under 35 mikroliter. Rester från flera flaskor får inte blandas ihop pga. risken för kontaminering.
TT via t.ex. https://www.sydsvenskan.se/2021-01-11/slatten-kan-anvandas-till-fler-vaccindoser
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
BirgitS
Det covid-19-vaccin som utvecklas av Sanofi och Glaxosmithkline kräver ytterligare utveckling.
Orsaken är att interimsresultat från fas I/II-studien visar att vaccinkandidaten ger ett alltför dåligt immunsvar hos personer som är äldre än 49 år.
Ny fas 2 planeras efter förändringen.
Därför kommer det troligen inte att vara klart förrän tidigast under kvartal 4.
Vaccinet är mer konventionellt konstruerat än t.ex. Pfizers.
https://www.lakemedelsvarlden.se/dalig-effekt-hos-50-forsenar-covid-19-vaccin/
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.