1 015 831 läst ·
19 546 svar
1016k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Nej jag tror själv inte det, vi har redan så många med immunförsvar.BirgitS skrev:
Sen varför skulle man göra mer? Det ska vara då i "landet bakvänt" att det är orättvist mot de som inte vaccinerat sig?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 928 inlägg
Har den inte varit uppe tidigare i tråden? Den har ju funnits några veckor...T tergo skrev:
Men hursomhelst, den är rolig att scrolla i... Verkar som Sverige har minst dödsfall i typ hela världen. Bara Kanada är liknande... Så endera är det vänstervridna public service som ägnar sig åt cherry picking, eller så har hanteringen av tredje vågen lyckats bäst här...
Är det en politisk höger/vänsterfråga om hur pandemin hanterats? Hur menar du?Dan_Johansson skrev:
Har den inte varit uppe tidigare i tråden? Den har ju funnits några veckor...
Men hursomhelst, den är rolig att scrolla i... Verkar som Sverige har minst dödsfall i typ hela världen. Bara Kanada är liknande... Så endera är det vänstervridna public service som ägnar sig åt cherry picking, eller så har hanteringen av tredje vågen lyckats bäst här...![]()
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Vården har ju redan problem med att ovanligt hög andel av personalen är sjukskrivna eller vabbar och det skulle ju bara bli värre om smittspridningen av covid, influensa etc. ökar. Samtidigt som allt fler behöver vård pga. covid, influensa etc., där är det en starkt uppåtgående trend.P paralun skrev:
Så begränsningar behövs för att klara vården av vaccinerade covidsjuka och alla andra som behöver sjukhusvård av andra skäl. Man har ju sen ett tag börjat prioritera bort patienter igen.
Tillägg:
SVT skrev för 22 minuter sen att brittiska regeringen har bett de offentliga verksamheterna att se vad 25 % frånvaro betyder och det är en del av landets strategi för att begränsa smittspridningen. 25 % frånvaro i svensk sjukvård skulle innebära en mycket stor kris.
Redigerat:
Vi får se, jag tror mycket av åtgärderna just nu är mer ett "spel för galleriet" och att man måste lugna sina befolkningar. Vi är ju tillbaka på ruta 1 med den stora skillnaden att många länder har högt vaccinerade medborgare. Så för mig ser det ut som ett gyllene tillfälle att ta kål på det här viruset.BirgitS skrev:
Vården har ju redan problem med att ovanligt hög andel av personalen är sjukskrivna eller vabbar och det skulle ju bara bli värre om smittspridningen av covid, influensa etc. ökar. Samtidigt som allt fler behöver vård pga. covid, influensa etc., där är det en starkt uppåtgående trend.
Så begränsningar behövs för att klara vården av vaccinerade covidsjuka och alla andra som behöver sjukhusvård av andra skäl. Man har ju sen ett tag börjat prioritera bort patienter igen.
Tillägg:
SVT skrev för 22 minuter sen att brittiska regeringen har bett de offentliga verksamheterna att se vad 25 % frånvaro betyder och det är en del av landets strategi för att begränsa smittspridningen. 25 % frånvaro i svensk sjukvård skulle innebära en mycket stor kris.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Stängda nattklubbar och hemarbete etc. har nog visat sig vara betydelsefullt i många länder för det har blivit mycket vanliga åtgärder under flera vågor. Så jag tycker inte att det är ett spel för gallerierna.P paralun skrev:Vi får se, jag tror mycket av åtgärderna just nu är mer ett "spel för galleriet" och att man måste lugna sina befolkningar. Vi är ju tillbaka på ruta 1 med den stora skillnaden att många länder har högt vaccinerade medborgare. Så för mig ser det ut som ett gyllene tillfälle att ta kål på det här viruset.
Man kan inte ta kål på ett starkt muterande virus.
Tillägg: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tegnell-restriktioner-fortsatt-nodvandiga
Allvetare
· Västra götaland
· 10 928 inlägg
Att stänga nattklubbar och hemarbete är att nagga lite i kanten.BirgitS skrev:
Skolor samt arbetsplatser (majoriteten kan inte arbeta hemma) är den stora motorn och är Omikron så smittsam som vi läst så kommer smittan att explodera kommande vecka. Men det är ju inte särskilt mycket att oroa sig över om man är vaccinerad!
Med att "ta kål på" menar jag då att den pandemiska utvecklingen avstannar, givetvist så kommer nya mutationer, ser man globalt så bygger just nu hela världen ett immunförsvar värt namnet.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Även om det inte är alla som kan jobba hemifrån så är det en tredjedel av arbetskraften och eftersom arbetsplatser är en stor källa till smittspridning så påverkar det att en tredjedel av de källorna försvinner. Dessutom minskar då trängseln i kollektivtrafiken och mataffärer. Nattklubbar etc. är ställen där virus sprids mellan olika kompisgäng.P paralun skrev:Att stänga nattklubbar och hemarbete är att nagga lite i kanten.
Skolor samt arbetsplatser (majoriteten kan inte arbeta hemma) är den stora motorn och är Omikron så smittsam som vi läst så kommer smittan att explodera kommande vecka. Men det är ju inte särskilt mycket att oroa sig över om man är vaccinerad!
Med att "ta kål på" menar jag då att den pandemiska utvecklingen avstannar, givetvist så kommer nya mutationer, ser man globalt så bygger just nu hela världen ett immunförsvar värt namnet.
Man kan ju oroa sig för alla andra som inte får den vård de behöver eller för den delen om det händer en själv något så man behöver vård pga. något annat än covid. Sen ska man ju inte glömma att det finns vaccinerade på sjukhusen också så det är ju verkligen inte något som skyddar alla mot allvarlig sjukdom.
Enligt den danska studien om smitta i hushåll, som jag skrev om nyligen, så kunde de inte se någon skillnad mellan delta och omikron när det gällde smittspridning utan skillnaden bestod i att omikron smittade i större utsträckning de som var vaccinerade eller hade varit sjuka tidigare.
Kort avslut, jag skulle önska att matematikgurun Tom Britton åskådligjorde det här och räknade på olika sannolikheter. Fohm kommer med säkerhet att mumla om sina "modeller"....
Är man vaccinerad så är det här INTE något dramatiskt eller farligt!
Är man vaccinerad så är det här INTE något dramatiskt eller farligt!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 887 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 887 inlägg
Vaccinationen hjälper helt klart för de flesta, men det är inte bara risken att måna hamnar på sjukhus som är ett problem. Om personalen på sjukhuset drabbas så kan de inte vårda andra. De behöver inte drabbas så hårt att de måste få sjukhusvård själva, det räcker med att de tvingas stanna hemma.P paralun skrev:
På samma sätt är det med skolpersonal, förskolepersonal, etc etc.
Dvs, om för många blir sjuka samtidigt så hotas stora delar av samhället, detta även om de inte blir dödssjuka. Därför är det bra om man kan hålla nere smittan så mycket som möjligt, stoppa den kan i givetvis glömma.
Från Norge via TT.
Jag sätter en guldpeng på att detsamma händer i Sverige!
Sen de ovaccinerade får nog isolera sig ett par månader....
Mycket intressant utveckling.
Källa:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citat:
Norska Folkehelseinstituttet (FHI) befarar att spridningen av coronaviruset blir hög i början av året.
Generaldirektör Camilla Stoltenberg uppmanar fler att vaccinera sig så fort det går.
– Det brådskar. Vi väntar en stor smittovåg efter nyår och risken för att smittas blir förmodligen större än någonsin, säger Camilla Stoltenberg och uppmanar de som hittills har tackat nej till vaccin att tänka om.
– När så många smittas på kort tid är risken att bli allvarligt sjuk större än tidigare för de som inte har vaccinerats. Men vaccinerna kommer att skydda enskilda bra mot allvarlig sjukdom.
Enligt FHI:s senaste veckorapport har drygt 320 000 norrmän från 16 års ålder fortfarande inte fått sin första vaccindos.
Omikronvarianten har lett till en stor smittovåg och sjukhusinläggningar i många europeiska länder, och i Norge förbereder sig kommuner och sjukhus på att vågen kommer till landet i januari.
– Vi har troligen ett kort tidsintervall innan smittan stiger snabbt. Det måste vi använda för att få så många som möjligt vaccinerade med den första, andra eller tredje vaccindosen, säger Camilla Stoltenberg.
Under söndagen är 314 coronapatienter inlagda på sjukhus i Norge, vilket är 19 fler än dagen innan.
– Vaccinationstakten de närmaste veckorna blir avgörande för Folkehelseinstituttets rekommendationer, om vi behöver skarpare åtgärder eller kan lätta på dem. (TT)
Jag sätter en guldpeng på att detsamma händer i Sverige!
Sen de ovaccinerade får nog isolera sig ett par månader....
Mycket intressant utveckling.
Källa:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citat:
Norska Folkehelseinstituttet (FHI) befarar att spridningen av coronaviruset blir hög i början av året.
Generaldirektör Camilla Stoltenberg uppmanar fler att vaccinera sig så fort det går.
– Det brådskar. Vi väntar en stor smittovåg efter nyår och risken för att smittas blir förmodligen större än någonsin, säger Camilla Stoltenberg och uppmanar de som hittills har tackat nej till vaccin att tänka om.
– När så många smittas på kort tid är risken att bli allvarligt sjuk större än tidigare för de som inte har vaccinerats. Men vaccinerna kommer att skydda enskilda bra mot allvarlig sjukdom.
Enligt FHI:s senaste veckorapport har drygt 320 000 norrmän från 16 års ålder fortfarande inte fått sin första vaccindos.
Omikronvarianten har lett till en stor smittovåg och sjukhusinläggningar i många europeiska länder, och i Norge förbereder sig kommuner och sjukhus på att vågen kommer till landet i januari.
– Vi har troligen ett kort tidsintervall innan smittan stiger snabbt. Det måste vi använda för att få så många som möjligt vaccinerade med den första, andra eller tredje vaccindosen, säger Camilla Stoltenberg.
Under söndagen är 314 coronapatienter inlagda på sjukhus i Norge, vilket är 19 fler än dagen innan.
– Vaccinationstakten de närmaste veckorna blir avgörande för Folkehelseinstituttets rekommendationer, om vi behöver skarpare åtgärder eller kan lätta på dem. (TT)
