1 016 172 läst ·
19 546 svar
1016k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Jag vet inte riktigt, men jag tycker mig minnas att sars inte var alls lika smittsamt. Har du ett bättre minne?optimum skrev:
Ja, det är i allmänhet en dåligt idé, vilket jag också skrev i det inlägg som du nu kommenterade.
Vaccination är en bättre metod för att uppnå flockimmunitet.
Jo det är ju kontentan och man kan ju tänka sig en ironisk utveckling att anti-vaxxarna börjar gapa om "lock-down" åtgärder när Omikron sätter fart på allvar när skolor/arbetsplatser öppnar efter Jul/nyår.P pmd skrev:
Spännande framtid och jag är säker på att det här är den stora vändpunkten.
Hur kom du fram till det? Influensan går tex hårt fram nu. Har en sambo och vänner som åkt på den. VC säger att den är riktigt elak och det tar ett par veckor att komma igenom den…BirgitS skrev:
Ja det blir en intressant tid kommande veckorna. Hoppas bara vi klarar samhällsviktiga funktioner med en hög sjukfrånvaro.P paralun skrev:
Dock har vi fortfarande en hel del delta i Sverige så lite för tidigt att ropa hej.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Jag vet inte riktigt vad du frågar om eller vad jag skulle ha kommit fram till men vampire skrev om läget i Region Stockholms sjukvård i inlägget jag hänvisade till.Nissens skrev:
Jo, tolkar vi signalerna rätt så var man då mycket orolig över om det skulle sätta fart under Jul/Nyår men det verkar ha gått bra. Sen kom en viktig signal före Jul att man med all sannolikhet kommer att sänka "karantäntiden" vid sjukdom till 5 dygn. Spännande utveckling!optimum skrev:
Du skrev att sjukskrivning av sjukvårdspersonal beror på ”smittspridning”. Som jag uppfattat det behöver det inte vara pga covid, det florerar mycket annat elände nu också.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Nu får du börja mäta influensan också, för enligt vården i Västra Götaland så är väldigt många sjuka i en elak influensa just nu. Den tar typ två veckors sjukskrivning…optimum skrev:
Så länge delta är relativ stor tror jag inte man kommer ändra karantäntiden.P paralun skrev:
Att smittan inte "verkar" ta fart är för att vi redovisar statistiken lite dåligt nu när det är helg. Men redan förra veckan hade vi en del på jobbet som hade symptom men var nästan hopplöst att få test samt de som fick test fick vänta länge på svar. I förhållande till att många var lediga hade vi mer frånvaro än tidigare veckor i december.
Finns säkert en del som struntar i test då de ändå är lediga så de kommer passerat 7 dagar före de kommer tillbaka till arbetet.
Därför tror jag smittspridningen är större än vi kan se i statistiken just nu.
Se bara den globala ökningen på denna sidan med dagliga nya fall och även att många haft helg och inte redovisat allt. Men ger en indikation på vad som händer.
https://www.worldometers.info/coronavirus/
Smittan är ju inte något problem med en högt vaccinerad befolkning.... så släpp loss smittan så har vi med all sannolikhet snabbt en flockimmunitet! (det är ju kontentan över vad man funderar på i Israel, men ingen skulle våga säga det här högt i Sverige)optimum skrev:
Så länge delta är relativ stor tror jag inte man kommer ändra karantäntiden.
Att smittan inte "verkar" ta fart är för att vi redovisar statistiken lite dåligt nu när det är helg. Men redan förra veckan hade vi en del på jobbet som hade symptom men var nästan hopplöst att få test samt de som fick test fick vänta länge på svar. I förhållande till att många var lediga hade vi mer frånvaro än tidigare veckor i december.
Finns säkert en del som struntar i test då de ändå är lediga så de kommer passerat 7 dagar före de kommer tillbaka till arbetet.
Därför tror jag smittspridningen är större än vi kan se i statistiken just nu.
Se bara den globala ökningen på denna sidan med dagliga nya fall och även att många haft helg och inte redovisat allt. Men ger en indikation på vad som händer.
[länk]
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Släpper Sverige på alla restriktioner nu så kollapsar sjukvården pga. ökad efterfrågan och ökad sjukskrivning av personalen. Samt förstås risk för mycket hög påverkan på andra samhällsviktiga funktioner.P paralun skrev:
