BirgitS BirgitS skrev:
Tack!
Ja, det är ju följden av hög smittspridning (drabbar inte bara sjukvården förstås). Rapporteras från t.ex. Stockholm också: #11663
de har även isolerat de viktigast personer på sina kraftvärmeverk så att de inte får umgås med sina arbetskamrater
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
Enda realistiska, hmmm.
Var det på det viset man fick bort SARS?
Jag vet inte riktigt, men jag tycker mig minnas att sars inte var alls lika smittsamt. Har du ett bättre minne?
Att köra flockimmunitet via att låta folk smittas är vanskligt om det visar sig att sjukdomen är rätt så dödlig.
Ja, det är i allmänhet en dåligt idé, vilket jag också skrev i det inlägg som du nu kommenterade.
Vaccination är en bättre metod för att uppnå flockimmunitet.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Jo men man måste ju skilja på smittan och varför man vaccinerar sig. (för att minimera risken för svår sjukdom)
Vaccination leder både till mindre risk för svår sjukdom och till flockimmunitet (om tillräckligt många vaccinerar sig) så det finns ingen motsättning.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Alla vågor har ju gjort att man kommer närmare flockimmunitet, i Sverige typ med 10 % per våg.
Det tragiska är att kunde ha gått mycket fortare om alla hade vaccinerat sig.
 
  • Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vaccination leder både till mindre risk för svår sjukdom och till flockimmunitet (om tillräckligt många vaccinerar sig) så det finns ingen motsättning.
Jo det är ju kontentan och man kan ju tänka sig en ironisk utveckling att anti-vaxxarna börjar gapa om "lock-down" åtgärder när Omikron sätter fart på allvar när skolor/arbetsplatser öppnar efter Jul/nyår.
Spännande framtid och jag är säker på att det här är den stora vändpunkten.
 
Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
Tack!
Ja, det är ju följden av hög smittspridning (drabbar inte bara sjukvården förstås). Rapporteras från t.ex. Stockholm också: #11663
Hur kom du fram till det? Influensan går tex hårt fram nu. Har en sambo och vänner som åkt på den. VC säger att den är riktigt elak och det tar ett par veckor att komma igenom den…
 
optimum
P paralun skrev:
Jo det är ju kontentan och man kan ju tänka sig en ironisk utveckling att anti-vaxxarna börjar gapa om "lock-down" åtgärder när Omikron sätter fart på allvar när skolor/arbetsplatser öppnar efter Jul/nyår.
Spännande framtid och jag är säker på att det här är den stora vändpunkten.
Ja det blir en intressant tid kommande veckorna. Hoppas bara vi klarar samhällsviktiga funktioner med en hög sjukfrånvaro.
Dock har vi fortfarande en hel del delta i Sverige så lite för tidigt att ropa hej.
 
BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Hur kom du fram till det? Influensan går tex hårt fram nu. Har en sambo och vänner som åkt på den. VC säger att den är riktigt elak och det tar ett par veckor att komma igenom den…
Jag vet inte riktigt vad du frågar om eller vad jag skulle ha kommit fram till men vampire skrev om läget i Region Stockholms sjukvård i inlägget jag hänvisade till.
 
optimum optimum skrev:
Ja det blir en intressant tid kommande veckorna. Hoppas bara vi klarar samhällsviktiga funktioner med en hög sjukfrånvaro.
Dock har vi fortfarande en hel del delta i Sverige så lite för tidigt att ropa hej.
Jo, tolkar vi signalerna rätt så var man då mycket orolig över om det skulle sätta fart under Jul/Nyår men det verkar ha gått bra. Sen kom en viktig signal före Jul att man med all sannolikhet kommer att sänka "karantäntiden" vid sjukdom till 5 dygn. Spännande utveckling!
 
Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
Jag vet inte riktigt vad du frågar om eller vad jag skulle ha kommit fram till men vampire skrev om läget i Region Stockholms sjukvård i inlägget jag hänvisade till.
Du skrev att sjukskrivning av sjukvårdspersonal beror på ”smittspridning”. Som jag uppfattat det behöver det inte vara pga covid, det florerar mycket annat elände nu också.
 
BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Du skrev att sjukskrivning av sjukvårdspersonal beror på ”smittspridning”. Som jag uppfattat det behöver det inte vara pga covid, det florerar mycket annat elände nu också.
Smittspridning av covid, influensa mm.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
Ja det blir en intressant tid kommande veckorna. Hoppas bara vi klarar samhällsviktiga funktioner med en hög sjukfrånvaro.
Dock har vi fortfarande en hel del delta i Sverige så lite för tidigt att ropa hej.
Nu får du börja mäta influensan också, för enligt vården i Västra Götaland så är väldigt många sjuka i en elak influensa just nu. Den tar typ två veckors sjukskrivning…
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
optimum
P paralun skrev:
Jo, tolkar vi signalerna rätt så var man då mycket orolig över om det skulle sätta fart under Jul/Nyår men det verkar ha gått bra. Sen kom en viktig signal före Jul att man med all sannolikhet kommer att sänka "karantäntiden" vid sjukdom till 5 dygn. Spännande utveckling!
Så länge delta är relativ stor tror jag inte man kommer ändra karantäntiden.
Att smittan inte "verkar" ta fart är för att vi redovisar statistiken lite dåligt nu när det är helg. Men redan förra veckan hade vi en del på jobbet som hade symptom men var nästan hopplöst att få test samt de som fick test fick vänta länge på svar. I förhållande till att många var lediga hade vi mer frånvaro än tidigare veckor i december.
Finns säkert en del som struntar i test då de ändå är lediga så de kommer passerat 7 dagar före de kommer tillbaka till arbetet.
Därför tror jag smittspridningen är större än vi kan se i statistiken just nu.
Se bara den globala ökningen på denna sidan med dagliga nya fall och även att många haft helg och inte redovisat allt. Men ger en indikation på vad som händer.
https://www.worldometers.info/coronavirus/
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Så länge delta är relativ stor tror jag inte man kommer ändra karantäntiden.
Att smittan inte "verkar" ta fart är för att vi redovisar statistiken lite dåligt nu när det är helg. Men redan förra veckan hade vi en del på jobbet som hade symptom men var nästan hopplöst att få test samt de som fick test fick vänta länge på svar. I förhållande till att många var lediga hade vi mer frånvaro än tidigare veckor i december.
Finns säkert en del som struntar i test då de ändå är lediga så de kommer passerat 7 dagar före de kommer tillbaka till arbetet.
Därför tror jag smittspridningen är större än vi kan se i statistiken just nu.
Se bara den globala ökningen på denna sidan med dagliga nya fall och även att många haft helg och inte redovisat allt. Men ger en indikation på vad som händer.
[länk]
Smittan är ju inte något problem med en högt vaccinerad befolkning.... så släpp loss smittan så har vi med all sannolikhet snabbt en flockimmunitet! (det är ju kontentan över vad man funderar på i Israel, men ingen skulle våga säga det här högt i Sverige)
 
BirgitS
P paralun skrev:
Smittan är ju inte något problem med en högt vaccinerad befolkning.... så släpp loss smittan så har vi med all sannolikhet snabbt en flockimmunitet! (det är ju kontentan över vad man funderar på i Israel, men ingen skulle våga säga det här högt i Sverige)
Släpper Sverige på alla restriktioner nu så kollapsar sjukvården pga. ökad efterfrågan och ökad sjukskrivning av personalen. Samt förstås risk för mycket hög påverkan på andra samhällsviktiga funktioner.
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.