optimum
P pmd skrev:
Flockimmunitet är det enda realistiska sättet att stoppa smittspridningen. Den 16:e mars 2020 fanns inget vaccin och det var inte direkt klart hur snabbt ett sånt skulle kunna komma. Vaccination är förstås att föredra framför massinfektion när man vill uppnå flockimmunitet.
Enda realistiska, hmmm.
Var det på det viset man fick bort SARS?

Att köra flockimmunitet via att låta folk smittas är vanskligt om det visar sig att sjukdomen är rätt så dödlig.
De funderingar som fanns i UK mars 2020 hade blivit en katastrof.
 
BirgitS
I England uppskattar man att 4 % av befolkningen skulle ha lämnat ett positivt PCR-test under 7-dagarsperioden innan julafton om de hade testat sig och i London 7 % av innevånarna.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset för 8 minuter sen (ca 16.40)

Som jämförelse kan man ta den undersökning som gjordes i Stockholm under toppen av första vågen där 2,5 % var positiva.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Var det på det viset man fick bort SARS?
SARS var ju inte lika smittsam och speciellt inte alls innan man fick symtom så då gick det ju att isolera bort sjukdomen.

optimum optimum skrev:
Att köra flockimmunitet via att låta folk smittas är vanskligt om det visar sig att sjukdomen är rätt så dödlig
Hur stor dödligheten var visste man ju på ett ungefär i mars 2020 för det hade ju Kina rapporterat om. Utan vaccin och ett smittsamt virus så blir det flockimmunitet förr eller senare oavsett vad man gör, jämför barnsjukdomarna innan de vaccinerades bort.
 
P pmd skrev:
Flockimmunitet är det enda realistiska sättet att stoppa smittspridningen. Den 16:e mars 2020 fanns inget vaccin och det var inte direkt klart hur snabbt ett sånt skulle kunna komma. Vaccination är förstås att föredra framför massinfektion när man vill uppnå flockimmunitet.
Jo men man måste ju skilja på smittan och varför man vaccinerar sig. (för att minimera risken för svår sjukdom)
Jag postade den här längre artikeln från Israel igår där en mer framstående professor på allvar menar att nu är det ett bra läge för flockimmunitet.
https://www.timesofisrael.com/what-...-like-and-why-it-may-be-premature-for-israel/
Jag är ganska säker på att Johan Giesecke mfl är klart nöjda med utvecklingen men ingen vågar nämna ordet. Idag kom även nyheter om att Syd-Afrika häver sin lock-down.
 
BirgitS
P paralun skrev:
Idag kom även nyheter om att Syd-Afrika häver sin lock-down.
Sydafrika har fortfarande kvar en del restriktioner. Det är faktiskt så att den pågående vågen i Sydafrika utseendemässigt är rätt lik förra vinterns våg, också väldigt brant både upp och ned jämfört med europeiska vågor. Sommarvågorna är bredare.
Graf över dagligen bekräftade COVID-19-fall per miljon i Sydafrika med tydliga vågor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://ourworldindata.org/explorer...ation=true&Align+outbreaks=false&country=~ZAF
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Sydafrika har fortfarande kvar en del restriktioner. Det är faktiskt så att den pågående vågen i Sydafrika utseendemässigt är rätt lik förra vinterns våg, också väldigt brant både upp och ned jämfört med europeiska vågor. Sommarvågorna är bredare.
Jo men jag ser ännu positivare på framtiden när man ser funderingarna i Israel samt utvecklingen i Syd-Afrika.
Omikron kan göra att vi kommer allt närmare flockimmuniteten och det har jag då även läst från flera håll.
Sen viktigast förändrar det här inte min syn på att givetvist ska alla som kan vaccinera sig för att minimera risken för svår sjukdom när omikron nu på allvar ska härja på i Sverige!
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
P paralun skrev:
Jo men jag ser ännu positivare på framtiden när man ser funderingarna i Israel samt utvecklingen i Syd-Afrika.
Omikron kan göra att vi kommer allt närmare flockimmuniteten och det har jag då även läst från flera håll.
Sen viktigast förändrar det här inte min syn på att givetvist ska alla som kan vaccinera sig för att minimera risken för svår sjukdom när omikron nu på allvar ska härja på i Sverige!
Jag håller med dig i sak men det ser ju inte så bra ut för sjukvården i många europeiska länder för närvarande.
https://ourworldindata.org/explorer...n+outbreaks=false&country=FRA~ITA~PRT~DNK~SWE

Alla vågor har ju gjort att man kommer närmare flockimmunitet, i Sverige typ med 10 % per våg.

Tillägg: Sveriges kurva i den grafen verkar vara felaktig när jag jämför med https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag håller med dig i sak men det ser ju inte så bra ut för sjukvården i många europeiska länder för närvarande.

Alla vågor har ju gjort att man kommer närmare flockimmunitet, i Sverige typ med 10 % per våg.
Jag nöjer mig med Ecdc sammanställningar
https://www.ecdc.europa.eu/en/covid-19

Jag tar Danmark som exempel och de har då haft en våldsam smittutveckling men klarar vården.
Danmark har då även en högre vaccination än Sverige så Danmark kanske går mot flockimmuniteten?

Jag tror det blir en mycket hög smittspridning även i Sverige under Januari och det är ju synd om de som inte skyddat sig när det här brakar loss.

Slutligen så ser jag att det här kanske är den stora vändpunkten och att omikron är något positivt !?
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
BirgitS
P paralun skrev:
Jag nöjer mig med Ecdc sammanställningar
[länk]

Jag tar Danmark som exempel och de har då haft en våldsam smittutveckling men klarar vården.
Danmark har då även en högre vaccination än Sverige så Danmark kanske går mot flockimmuniteten?

Jag tror det blir en mycket hög smittspridning även i Sverige under Januari och det är ju synd om de som inte skyddat sig när det här brakar loss.

Slutligen så ser jag att det här kanske är den stora vändpunkten och att omikron är något positivt !?
Har du någon information från Danmark om hur de anser att det går i vården?
För det ser ju inte så bra ut när det gäller hur många som är på sjukhus med nästan lika många som under förra vinterns våg och dubbelt så många som i Sverige och många svenska sjukhus har stora problem och har prioriterat bort patienter, dragit in julledigheter osv.
Graf som visar antalet COVID-19-patienter på sjukhus per miljon invånare i Danmark och Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://ourworldindata.org/explorer...on=true&Align+outbreaks=false&country=DNK~SWE

Problemet är att eftersom vaccin och tidigare sjukdom skyddar så dåligt mot omikron så behöver ju nästan alla bli sjuka med just omikron för att det ska bli någon flockimmunitet och ska det göras på 1-2 månader kommer sjukvården att kollapsa.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Har du någon information från Danmark om hur de anser att det går i vården.

Problemet är att eftersom vaccin och tidigare sjukdom skyddar så dåligt mot omikron så behöver ju nästan alla bli sjuka med just omikron för att det ska bli någon flockimmunitet och ska det göras på 1-2 månader kommer sjukvården att kollapsa.
Färskaste information tror jag vi finner hos danskarnas största tidning.
https://jyllands-posten.dk/indland/...antallet-af-smittede-indlagte-og-vaccinerede/

Sen missar du poängen att är man ett land med hög vaccinationsgrad så spelar hög smitta mindre roll.
(det finns ju en stor missuppfattning kring vaccination/smitta/svår sjukdom)

Den gode gurun Ali Mirazimi var inne på samma resonemang för en stund sedan i Tv4morgon men ingen vågar ju nämna ordet "flockimmunitet" i Sverige! :geek:
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
BirgitS
P paralun skrev:
Färskaste information tror jag vi finner hos danskarnas största tidning.
[länk]

Sen missar du poängen att är man ett land med hög vaccinationsgrad så spelar hög smitta mindre roll.
(det finns ju en stor missuppfattning kring vaccination/smitta/svår sjukdom)

Den gode gurun Ali Mirazimi var inne på samma resonemang för en stund sedan i Tv4morgon men ingen vågar ju nämna ordet "flockimmunitet" i Sverige! :geek:
Okej, men jag hittade inget där om de danska sjukhusen tycker att det fungerar bra fast de har så väldigt många covidsjuka.

Jag är fullt medveten om att antalet smittade nu inte kan jämföras direkt med andra vågor och det är därför som jag just kollar beläggningen inom sjukvården. Det är många svenska sjukhus och regioner som har haft problem i ett par veckor och har gått upp i stabsläge för att kunna prioritera bort patienter och extrainkalla vårdpersonal. Det är för mig en viktigare indikering på att smittspridningen är för stor än antalet smittade i sig.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Okej, men jag hittade inget där om de danska sjukhusen tycker att det fungerar bra fast de har så väldigt många covidsjuka.

Jag är fullt medveten om att antalet smittade nu inte kan jämföras direkt med andra vågor och det är därför som jag just kollar beläggningen inom sjukvården. Det är många svenska sjukhus och regioner som har haft problem i ett par veckor och har gått upp i stabsläge för att kunna prioritera bort patienter och extrainkalla vårdpersonal. Det är för mig en viktigare indikering på att smittspridningen är för stor än antalet smittade i sig.
Kort så ser det ju ut så att hög smittspridning inte spelar någon roll om man har en högt vaccinerad befolkning. Det är ju slutsatsen även i den israeliska artikeln jag postade men Edelstein erkänner ju att det är en viss osäkerhet hur många som blir svårt sjuka.
Sedan tror jag det här blir en komplicerad fråga för våra epidemiologer att klura ut ett bra svar.
Slutligen skulle jag verkligen rappa på med att vaccinera mig för att Januari kan bli en mycket rörig månad när smittan garanterat tar fart! Tror jag ska lägga ner min debatt för vi kommer nog inte mycket längre.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
BirgitS
P paralun skrev:
Kort så ser det ju ut så att hög smittspridning inte spelar någon roll om man har en högt vaccinerad befolkning. Det är ju slutsatsen även i den israeliska artikeln jag postade men Edelstein erkänner ju att det är en viss osäkerhet hur många som blir svårt sjuka.
Sedan tror jag det här blir en komplicerad fråga för våra epidemiologer att klura ut ett bra svar.
Slutligen skulle jag verkligen rappa på med att vaccinera mig för att Januari kan bli en mycket rörig månad när smittan garanterat tar fart! Tror jag ska lägga ner min debatt för vi kommer nog inte mycket längre.
Se #11663

Lite sent att vaccinera sig nu för det ger ju just inget skydd förrän i slutet av februari.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Okej, men jag hittade inget där om de danska sjukhusen tycker att det fungerar bra fast de har så väldigt många covidsjuka.
enligt vad jag hörde på tv-avisen så var det största problemet att frånvaron ibland personalen var hög
 
  • Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
T tergo skrev:
enligt vad jag hörde på tv-avisen så var det största problemet att frånvaron ibland personalen var hög
Tack!
Ja, det är ju följden av hög smittspridning (drabbar inte bara sjukvården förstås). Rapporteras från t.ex. Stockholm också: #11663
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.