P
P pmd skrev:
Eftersom den websidan ständigt uppdateras så är det inte så lätt att hitta det du refererade till, men flockimmunitet är inte en metod utan ett resultat som kan uppnås med flera olika metoder. Rubriker ska man, rent allmänt, undvika att läsa men just den här rubriksättaren tycks vara sällsynt okunnig om ämnet för rubriken.
Birgit ger en tidsangivelse, inte svårt att hitta refetensen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
Nix. Jag får ingen träff på 14.23 (eller 14:23) på den sidan.
Det spelar inte så stor roll, dock. BirgitSs referat var dugligt.
 
Nissens
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P
P pmd skrev:
Nix. Jag får ingen träff på 14.23 (eller 14:23) på den sidan.
Det spelar inte så stor roll, dock. BirgitSs referat var dugligt.
Då kan du få den från mig, jag hade inte svårt att hitta den, det var bara att scrolla ner i flödet.
Skärmdump av en nyhetsartikel om Israels övervägande av flockimmunitet som strategi mot covid-19.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
P pmd skrev:
Eftersom den websidan ständigt uppdateras så är det inte så lätt att hitta det du refererade till, men flockimmunitet är inte en metod utan ett resultat som kan uppnås med flera olika metoder. Rubriker ska man, rent allmänt, undvika att läsa men just den här rubriksättaren tycks vara sällsynt okunnig om ämnet för rubriken.
P pmd skrev:
Nix. Jag får ingen träff på 14.23 (eller 14:23) på den sidan.
Det spelar inte så stor roll, dock. BirgitSs referat var dugligt.
Tydligen var det 14:22. Eftersom i alla fall jag behöver trycka på en knapp längst ner för att få upp fler nyheter så kan det vara svårt att söka över huvud taget på den sidan. Dessutom så när nyheter är mindre än en timme gamla så skriver de inte absoluttiden utan relativ tid typ "9 min" så då utgick jag från min datorklocka och drog bort det angivna antalet minuter men tydligen blev det en minut fel i det här fallet. Beklagar.

Tack :)
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
optimum
tusenett skrev:
Då kan du få den från mig, jag hade inte svårt att hitta den, det var bara att scrolla ner i flödet.
[bild]
Inget nytt, Storbritannien och Anders Tegnell var uppenbarligen inne på den idén i början av 2020
Vem vet, de kanske hade rätt men till priset av väldigt många avlidna.
Storbritannien backade på den planen och här fick man pyssel med att övertyga folk om att det aldrig var vår strategi.

Anders Tegnell reflekterar bredvid en spegelyta, källtext i bakgrunden om flockimmunitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.aftonbladet.se/nyheter/...rittisk-tanke-kring-flockimmunitet-dit-vi-beh
 
  • Haha
Nissens
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
Inget nytt, Storbritannien och Anders Tegnell var uppenbarligen inne på den idén i början av 2020
Vem vet, de kanske hade rätt men till priset av väldigt många avlidna.
Storbritannien backade på den planen och här fick man pyssel med att övertyga folk om att det aldrig var vår strategi.

[bild]

[länk]
Kvällstidningarna håller stilen…
Jag tror knappast Tegnell ”hyllar” någonting, det är inte hans stil direkt. Men rubriker och vinklade artiklar säljer. Det funkar uppenbarligen på dig. :)

”Till priset av många avlidna” säger du… men vi har haft högre dödlighet i Sverige än 2020, typ under 13 av de 20 föregående åren.

Det har aldrig slagit dig att många av de som gått bort med Covid ändå hade gjort det under året? De var ju sköra innan nästan allihop.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
En dansk studie som omfattar nästan 12 000 hushåll där någon smittades 9-12 december:

Risken för en vaccinerad att bli smittad är 2,3 gånger större om man bor i ett hushåll drabbat av omikron jämfört med ett som utsatts för deltavarianten.
En tredje vaccindos generellt gav 62 procent ytterligare skydd mot smitta.
Ovaccinerade är mer smittsamma än vaccinerade och de med tidigare genomgången sjukdom.
Omikronvarianten i sig har inte visat sig mer smittsam än delta utan den ökade smittspridningen beror på alla genombrotts- och återinfektioner.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 11.55
Här är en lång artikel om studien: https://videnskab.dk/krop-sundhed/u...ikron-er-bedre-til-at-undslippe-immunitet-end
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
optimum
Nissens Nissens skrev:
Kvällstidningarna håller stilen…
Jag tror knappast Tegnell ”hyllar” någonting, det är inte hans stil direkt. Men rubriker och vinklade artiklar säljer. Det funkar uppenbarligen på dig. :)

”Till priset av många avlidna” säger du… men vi har haft högre dödlighet i Sverige än 2020, typ under 13 av de 20 föregående åren.

Det har aldrig slagit dig att många av de som gått bort med Covid ändå hade gjort det under året? De var ju sköra innan nästan allihop.
Ryktet spred sig ända bort till USA om vår så kallade "flocken" Missade du det?

Om vi eller UK hade gått på denna linje hade vi överbelastat sjukvården och många hade fått ligga hemma och föröka överleva.

Du fortsätter förakta alla de som gick bort med denna vidriga sjukdom.
Detta blir det sista inlägget som jag svarar dig på då jag nu även kommer stänga av dina inlägg precis som jag gjort med några till som tillhör förnekarna mm.

Tack och adjö.
 
Kanske OT, men åter finner vi er konspirationsteoretiker informera oss andra att staten, med Tegnell i spetsen, hade en dold agenda att alla ska smittas med C19 i inledningen av pandemin. Detta är ju bullshit! Smittan skulle hållas nere, så att inte vård samhälle kollapsade, och här kan man säkert hitta saker som borde gjorts effektivare, nog om detta.

Att man sedan under inledningen av pandemin vill få klarhet hur många som haft smittan är ju inte svårt att se och det finns säkert någon som hade funderingar på att göra smärtan kort. Dock såg vi snart att sjukvården var nära att haverera (jag tror att den faktiskt gjorde det) och detta snabba infektionsförlopp var inget alternativ. I början var det inget som visste att ett vaccin skulle vara klart 12 månader senare. Många trodde nog det skulle handla om fler år. Ur detta perspektiv är det också förståligt att Fohm med flera ville ha klarhet om flockimmunitet och hur långt borta detta var. Det vore tjänstefel om Fohm inte hade kontroll av hur många som smittats.
 
  • Gilla
  • Älska
djac och 5 till
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
Ryktet spred sig ända bort till USA om vår så kallade "flocken" Missade du det?

Om vi eller UK hade gått på denna linje hade vi överbelastat sjukvården och många hade fått ligga hemma och föröka överleva.

Du fortsätter förakta alla de som gick bort med denna vidriga sjukdom.
Detta blir det sista inlägget som jag svarar dig på då jag nu även kommer stänga av dina inlägg precis som jag gjort med några till som tillhör förnekarna mm.

Tack och adjö.
Jag föraktar ingen och inget. Att du inte accepterar fakta är ditt egna problem.

SCB har liksom inte samma intressen som Aftonbladet som vältrar sig i vinklade artiklar och ständiga onyanserade rubriker… och räknar döda hela tiden… vilket du säger att du inte gillar?
 
  • Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
En dansk studie som omfattar nästan 12 000 hushåll där någon smittades 9-12 december:

Risken för en vaccinerad att bli smittad är 2,3 gånger större om man bor i ett hushåll drabbat av omikron jämfört med ett som utsatts för deltavarianten.
En tredje vaccindos generellt gav 62 procent ytterligare skydd mot smitta.
Ovaccinerade är mer smittsamma än vaccinerade och de med tidigare genomgången sjukdom.
Omikronvarianten i sig har inte visat sig mer smittsam än delta utan den ökade smittspridningen beror på alla genombrotts- och återinfektioner.

[länk] kl. 11.55
Här är en lång artikel om studien: [länk]
Tillägg efter att jag har läst artikeln också.
  • Ovaccinerade har 1,4 gånger större risk för att smitta vidare och 2,3 gånger att bli smittad jämfört med en vaccinerad eller en som tidigare har haft covid. Gäller både delta och omikron.
  • En tredje dos gav 28 % skydd mot att smitta vidare jämfört med dubbelvaccinerade och tidigare sjuka.
  • Risken för en som tidigare har haft covid att bli smittad är 2,3 gånger större om man bor i ett hushåll drabbat av omikron jämfört med ett som utsatts för deltavarianten.
"»Det viser, at selvom vaccinen ikke er et perfekt match, så hjælper den noget til at dæmpe smitten. Og så beskytter den stadig godt mod død og indlæggelse. Derfor er vaccinen stadig vores vigtigste kontrolredskab."
Men behöver kombineras med restriktioner.
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
P
tusenett skrev:
Då kan du få den från mig, jag hade inte svårt att hitta den, det var bara att scrolla ner i flödet.
[bild]
Tack!

Jag använde browserns inbyggda sökning (som söker på den nerladdade websdan) och den hittade inte tidsangivelsen 14:23.

Hade du websidan i din browser sen längre tillbaka än då jag sökte?
 
BirgitS
P pmd skrev:
Tack!

Jag använde browserns inbyggda sökning (som söker på den nerladdade websdan) och den hittade inte tidsangivelsen 14:23.

Hade du websidan i din browser sen längre tillbaka än då jag sökte?
Så här ser det ut nästan längst ner på SVT-sidan för mig:
Skärmdump från SVT:s webbsida med knappen "Visa fler inlägg" för att se äldre innehåll.
Så man får trycka på knappen för att komma till äldre inlägg än vad som visas nu och man kan ju inte söka innan man har gjort det.
 
P
optimum optimum skrev:
Inget nytt, Storbritannien och Anders Tegnell var uppenbarligen inne på den idén i början av 2020
Vem vet, de kanske hade rätt men till priset av väldigt många avlidna.
Storbritannien backade på den planen och här fick man pyssel med att övertyga folk om att det aldrig var vår strategi.

[bild]

[länk]
Flockimmunitet är det enda realistiska sättet att stoppa smittspridningen. Den 16:e mars 2020 fanns inget vaccin och det var inte direkt klart hur snabbt ett sånt skulle kunna komma. Vaccination är förstås att föredra framför massinfektion när man vill uppnå flockimmunitet.
 
  • Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.