1 014 553 läst ·
19 546 svar
1015k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Nja vet inte om jag räknas in bland dem som skulle kallas ultimata egoister då jag lever utan att aktivt ta stora risker. Hur var det nu igen med vård som beror av risktagande såsom MC-åkande, fetma, rökning och elsparkcykelåkning.Ulltand skrev:
Historien upprepar sig. Sverige sämst i norden i flera vaccinkategorier.
"Vaccineringen mot covid-19 pågår för fullt världen över, och den tredje dosen administreras i rask takt. Men jämfört med våra nordiska grannländer halkar Sverige efter i flera kategorier."
En vild gissning så är Nissen och Birgitt ändå nöjda
https://www.svd.se/sverige-samst-i-norden-i-flera-vaccinkategorier
"Vaccineringen mot covid-19 pågår för fullt världen över, och den tredje dosen administreras i rask takt. Men jämfört med våra nordiska grannländer halkar Sverige efter i flera kategorier."
En vild gissning så är Nissen och Birgitt ändå nöjda
https://www.svd.se/sverige-samst-i-norden-i-flera-vaccinkategorier
Har du inte vaccinerat dig så tar du aktivt en risk.J JBa skrev:
Att åka MC eller elsparkcykel har faktiskt också en uppsida. Det tar folk från A till B. Den uppsidan finns inte när man avstår vaccin.
Vad spelar det för roll att Fohm och regeringen kommer med nya restriktioner när de ändå inte genomförs i praktiken?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...ktioner-resenarer-behover-inte-visa-covidtest
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...ktioner-resenarer-behover-inte-visa-covidtest
Intressant artikel.
Läs gärna hela texten och fundera över hur dum kan man få bli när man sätter upp verksamheter och i detta fallet vaccinationer. Vi borde väl lärt oss fixa detta på ett smart sätt då vårt land ligger långt fram inom IT och administration men vi verkar vara ett U-land när det gäller sådant här.
Länk under bilden.
Not: Nej jag tycker inte de som bor i Stockholm är dumma utan de flesta jag träffat riktigt trevliga människor.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/x8w2ln/stockholmare-ar-dummast-i-sverige
Läs gärna hela texten och fundera över hur dum kan man få bli när man sätter upp verksamheter och i detta fallet vaccinationer. Vi borde väl lärt oss fixa detta på ett smart sätt då vårt land ligger långt fram inom IT och administration men vi verkar vara ett U-land när det gäller sådant här.
Länk under bilden.
Not: Nej jag tycker inte de som bor i Stockholm är dumma utan de flesta jag träffat riktigt trevliga människor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/x8w2ln/stockholmare-ar-dummast-i-sverige
Hade redan läst den, och håller med. Bor ju i Region Stockholm och har ofta stött på dessa dumheter. (Och försöker rösta emot de som styr i landstinget, men hittills är det för få som gör som jag - tveksamt om det skulle ha någon effekt dock, oppositionen är troligen lika inkompetent den).optimum skrev:
Intressant artikel.
Läs gärna hela texten och fundera över hur dum kan man få bli när man sätter upp verksamheter och i detta fallet vaccinationer. Vi borde väl lärt oss fixa detta på ett smart sätt då vårt land ligger långt fram inom IT och administration men vi verkar vara ett U-land när det gäller sådant här.
Länk under bilden.
Not: Nej jag tycker inte de som bor i Stockholm är dumma utan de flesta jag träffat riktigt trevliga människor.
[bild]
[länk]
Jag tror att det är just att vi är så ”bra” på administration i Sverige som ofta ställer till det. Vi har slutat vara agila och följer bara framtagna rutiner (för då sitter man ’safe’).
Man brukar säga att ”Man kan göra rätt saker, eller man kan göra saker rätt”. I Sverige (och kanske särskilt Stockholm) är det viktigt att göra saker rätt (dvs på rätt sätt, by the book), när det i många fall hade varit bättre att se vad som måste göras och bara göra det, även om det inte blir gjort enligt gällande regler och rutiner.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Nu är du ju bara löjlig med tanke på hur jag (till skillnad från dig) argumenterar i vaccintråden för att folk ska vaccinera sig. Du verkar då inte särskilt angelägen om att folk ska vaccinera sig.Ulltand skrev:
Historien upprepar sig. Sverige sämst i norden i flera vaccinkategorier.
"Vaccineringen mot covid-19 pågår för fullt världen över, och den tredje dosen administreras i rask takt. Men jämfört med våra nordiska grannländer halkar Sverige efter i flera kategorier."
En vild gissning så är Nissen och Birgitt ändå nöjda
[länk]
Däremot kan det ju finnas förklaringar som att de grupper som har lägst vaccinationsgrad (födda utomlands, boende i socioekonomiskt svaga områden etc.) är större i Sverige än i andra nordiska länder.
Eftersom artikeln är låst så går det ju inte att läsa så mycket men det står att Sverige och Norge ligger lika. Så av 4 länder är två lite bättre än de andra två.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
De genomförs i alla fall på en del ställen:B b8q skrev:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/idag-drog-polisens-granskontroll-igang
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/polisen-vid-granskontrollen-i-eda-de-flesta-har-koll
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/nya-testkrav-tvingar-gransresenarer-att-vanda
Jag tycker nog att vi kan och brukar, hålla oss för lite bättre än så, bara för att något inte är omedelbart eller hundraprocentigt så är det lite fånigt att vifta med händerna i luften och oja sig, det är massor av människor som blir avvisade baserat på dessa regler.B b8q skrev:
Sen om det har någon inverkan på spridningen av Covid är ju en annan och mer tveksam fråga, det är väl mer en handling som ska signalera något till någon.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
optimum skrev:
Intressant artikel.
Läs gärna hela texten och fundera över hur dum kan man få bli när man sätter upp verksamheter och i detta fallet vaccinationer. Vi borde väl lärt oss fixa detta på ett smart sätt då vårt land ligger långt fram inom IT och administration men vi verkar vara ett U-land när det gäller sådant här.
Länk under bilden.
Not: Nej jag tycker inte de som bor i Stockholm är dumma utan de flesta jag träffat riktigt trevliga människor.
[bild]
[länk]
Jag och de jag känner i Stockholmsområdet har inte haft några problem med att boka sina doser, inkl. den tredje.B b8q skrev:Hade redan läst den, och håller med. Bor ju i Region Stockholm och har ofta stött på dessa dumheter. (Och försöker rösta emot de som styr i landstinget, men hittills är det för få som gör som jag - tveksamt om det skulle ha någon effekt dock, oppositionen är troligen lika inkompetent den).
Jag tror att det är just att vi är så ”bra” på administration i Sverige som ofta ställer till det. Vi har slutat vara agila och följer bara framtagna rutiner (för då sitter man ’safe’).
Man brukar säga att ”Man kan göra rätt saker, eller man kan göra saker rätt”. I Sverige (och kanske särskilt Stockholm) är det viktigt att göra saker rätt (dvs på rätt sätt, by the book), när det i många fall hade varit bättre att se vad som måste göras och bara göra det, även om det inte blir gjort enligt gällande regler och rutiner.
Det är inte regionen som sköter vaccinationsbussen på Medborgarplatsen utan ett privat bolag som sa att de inte kunde öppna i tid pga. brist på sköterskor. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/senaste-nytt-om-coronaviruset-i-stockholmsregionen
Så det berodde inte på dålig administration, dåliga IT-system etc.
Stor smittspridning av allt möjligt leder till stor frånvaro pga. sjukdom och vabbande. Det är en orsakerna till varför det är så viktigt att få ner smittspridningen.
Ja, vissa borde inte ta kvällspressen så allvarligt… det är verkligen en dålig källa. Alltid…BirgitS skrev:
Jag och de jag känner i Stockholmsområdet har inte haft några problem med att boka sina doser, inkl. den tredje.
Det är inte regionen som sköter vaccinationsbussen på Medborgarplatsen utan ett privat bolag som sa att de inte kunde öppna i tid pga. brist på sköterskor. [länk]
Så det berodde inte på dålig administration, dåliga IT-system etc.
Stor smittspridning av allt möjligt leder till stor frånvaro pga. sjukdom och vabbande. Det är en orsakerna till varför det är så viktigt att få ner smittspridningen.
Såg på nyhetsmorgon att det är stora mängder virus avloppsvatten i Göteborg. I de flesta fall är det en koppling till spridningen i samhället, men om jag inte minns fel så har det var några gånger då virusnivåerna i avloppsvattnet öka, men ej medfört någon ökad smittspridning i samhället. Vi får se hur det blir.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Det står om det här: https://news.cision.com/se/sahlgren...attnet-i-niva-med-tredje-vagens-topp,c3479337trähandtag skrev:
Såg på nyhetsmorgon att det är stora mängder virus avloppsvatten i Göteborg. I de flesta fall är det en koppling till spridningen i samhället, men om jag inte minns fel så har det var några gånger då virusnivåerna i avloppsvattnet öka, men ej medfört någon ökad smittspridning i samhället. Vi får se hur det blir.
"Nivån är nu motsvarande toppnoteringen under pandemins tredje våg i våras. "
"Den kraftiga uppgång som nu kan konstateras är den största under en enskild vecka sedan årsskiftet, då pandemins andra våg pågick. "
Fler orter finns redovisade på sidan https://covid19dataportal.se/data_types/environment/wastewater/ .
Det är svårt att korrelera halterna i avloppsvattnet med antal människor eftersom mängden vatten per dag varierar. Man bör därför titta på trender över några veckor.
Jag tänker att kan man ordna bokningssidor för resor, hotell mm så borde det inte vara en hopplös uppgift att få till ett vettigt system för bokning av vaccin.B b8q skrev:Hade redan läst den, och håller med. Bor ju i Region Stockholm och har ofta stött på dessa dumheter. (Och försöker rösta emot de som styr i landstinget, men hittills är det för få som gör som jag - tveksamt om det skulle ha någon effekt dock, oppositionen är troligen lika inkompetent den).
Jag tror att det är just att vi är så ”bra” på administration i Sverige som ofta ställer till det. Vi har slutat vara agila och följer bara framtagna rutiner (för då sitter man ’safe’).
Man brukar säga att ”Man kan göra rätt saker, eller man kan göra saker rätt”. I Sverige (och kanske särskilt Stockholm) är det viktigt att göra saker rätt (dvs på rätt sätt, by the book), när det i många fall hade varit bättre att se vad som måste göras och bara göra det, även om det inte blir gjort enligt gällande regler och rutiner.
Jag såg spektaklet i början när det var ok för de som skulle fylla 65 samma år och skulle boka tid för första dosen. Jag gick då in via nätet och blev de tvungen att registrera mig för on-line tidsbokningar för vårdcentralen som jag använder. Sedan när jag gjort det så kom jag inte tillbaka till sidan jag gått in på för att boka tid för vaccination. Stängde ned webbläsaren och började om på nytt och då kom jag till rätt sida.
Men där kunde även de som inte hade åldern inne även boka sig för tider och personalen som ansvarade för tidsbokningar för vaccin fick manuellt plocka bort felaktiga bokningar.
Hade man fått uppge personnummer kunde man enkelt kollat att det var rätt ålder.
Väl hittat tid mm så bokade jag den och fick ingen kvittens. Kass.
När jag bokar släpkärra på Circle-K så får jag bokningsbekräftelse nästan omgående på mailen och dessutom påminnelse i mobilen inför tiden så man inte glömmer.
Måste sitt fullständig noviser och bygga bokningssystem.
Inte konstigt att så många valde att ringa vårdcentralen och boka via telefon.
Men större skandal är att man nu snart 2 år från pandemins start inte fixat detta.
Helt klart har det varit div problem med det boknings system man använt i Stockholm och säkert hade någon annan kunna gjort detta bättre om man haft klart för sig vad som skulle behävas och haft oändligt mycket med pengar.
Nu är det ju så att även detta system behövde gå den riktiga vägen med upphandling mm och ingen visste då hur mycket tryck det skulle vara på detta. Finns gott om aktörer som kan hyra ut allt från serverkapasitet till bygga av databaser. Men nu hör detta till vården med regler om var data får sparas och vilka som ska ha åtkomst.
När sedan ett flertal av iaf mina bekanta har haft bråttom i allt från att testa sig för antikroppar då det va gratis till att måste vaccinera sig först trots att man redan har antikroppar gör ju inte saken lättare.
Men för vissa är det ju "bara" att trolla med knäna så funkar det för ca 300 000 personer som ska in och titta bara för att se om de ev kan smita innan sitt datum.
Nu är det ju så att även detta system behövde gå den riktiga vägen med upphandling mm och ingen visste då hur mycket tryck det skulle vara på detta. Finns gott om aktörer som kan hyra ut allt från serverkapasitet till bygga av databaser. Men nu hör detta till vården med regler om var data får sparas och vilka som ska ha åtkomst.
När sedan ett flertal av iaf mina bekanta har haft bråttom i allt från att testa sig för antikroppar då det va gratis till att måste vaccinera sig först trots att man redan har antikroppar gör ju inte saken lättare.
Men för vissa är det ju "bara" att trolla med knäna så funkar det för ca 300 000 personer som ska in och titta bara för att se om de ev kan smita innan sitt datum.