BirgitS
Det är ju ingen presskonferens i morgon men det har kommit ut ett pressmeddelande med en statusuppdatering.

"Under vecka 51 ökade antalet covid-19-fall med 14 procent jämfört med veckan innan, enligt en preliminär analys av data inrapporterad fram till och med 28 december."
"Också under vecka 52 ser ökningen ut att fortsätta."

"Resultaten från typnings-PCR-analyserna av prover från landets regioner är ännu inte fullständigt rapporterade för vecka 51, men indikerar att andelen fall som då utgjordes av omikron varierade mellan 3 och 51 % i landets regioner."

"Hittills har 52 nya intensivvårdade patienter med bekräftad covid-19 rapporterats under vecka 51. Under de fyra senaste veckorna var antalet intensivvårdade per 100 000 invånare tolv gånger högre bland ovaccinerade än bland vaccinerade personer."
https://www.folkhalsomyndigheten.se...v/2021/december/fortsatt-okad-smittspridning/

Det är Skåne som beräknas ha 51 % omikron under förra veckan.
Sen kommer Västra Götaland, Stockholm och Västerbotten (31 %), dock är uppgiften för Västra Götaland mer osäker eftersom bara 21 % av de bekräftade fallen har kollats med typnings-PCR.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...virusvarianten-omikron/vecka-51-2021-omikron/
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
optimum
Nu har vi fått fyr i brasan här i Sverige.
Jäkligt bra råd vi fått från myndigheterna. Nej förresten dem kan man inte klaga på och de har ju julledigt fram till mitten av januari.
Hihi, de tror nog viruset tagit julledigt.

Eller vad var det de brukar säga?
-Vi såg det aldrig komma

Linjediagram visar dagliga nya fall av Covid-19 i Sverige med en ökande trend i slutet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P
Ulltand Ulltand skrev:
Tegnell tror på minskad smitta under julhelgen

[länk]

Verkligt utfall. Ökad smitta under julhelgen.

[länk]
Nja, ”Anders Tegnell tror att samma sak kan ske i år” enligt länken.
 
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
Nu har vi fått fyr i brasan här i Sverige.
Jäkligt bra råd vi fått från myndigheterna. Nej förresten dem kan man inte klaga på och de har ju julledigt fram till mitten av januari.
Hihi, de tror nog viruset tagit julledigt.

Eller vad var det de brukar säga?
-Vi såg det aldrig komma

[bild]
Nä, det är väl bara du som sett allt långt före alla andra. :crysmile::rofl:
 
  • Haha
optimum
  • Laddar…
optimum
Ulltand Ulltand skrev:
Tegnell tror på minskad smitta under julhelgen

[länk]

Verkligt utfall. Ökad smitta under julhelgen.

[länk]
Att en sådan spågubbe får fortsätta.
Jo han har troligen bara otur när han tänker. Hahaha:crysmile:

Han har uppenbarligen inte fattat att Omikron tar sig förbi skyddet från vaccinet.
Bara att se på exemplet med julfesten i Norge där ett sällskap på 120 vaccinerade där 70 blev smittade.
Vi ser det på fler platser där smittspridningen tagit rejäl fart trots hög vaccinationstäckning.
Tack och lov så verkar vaccinet fortfarande ge bra skydd mot allvarlig sjukdom även mot Omikron.
Vi har även sett hur Omikron snabbt sprider sig och troligen konkurrerar ut deltan.

Vore det inte på tiden att gubben kliver åt sidan och tar ut pension och släpper fram andra mer kunniga personer som inte har otur när de tänker.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Att en sådan spågubbe får fortsätta.
Jo han har troligen bara otur när han tänker. Hahaha:crysmile:

Han har uppenbarligen inte fattat att Omikron tar sig förbi skyddet från vaccinet.
Bara att se på exemplet med julfesten i Norge där ett sällskap på 120 vaccinerade där 70 blev smittade.
Vi ser det på fler platser där smittspridningen tagit rejäl fart trots hög vaccinationstäckning.
Tack och lov så verkar vaccinet fortfarande ge bra skydd mot allvarlig sjukdom även mot Omikron.
Vi har även sett hur Omikron snabbt sprider sig och troligen konkurrerar ut deltan.

Vore det inte på tiden att gubben kliver åt sidan och tar ut pension och släpper fram andra mer kunniga personer som inte har otur när de tänker.
Du och Ulltand kan dela på tjänsten, eller kanske den där bläckfisken som brukar spå fotbollsresultat?
 
  • Gilla
  • Haha
pmd och 2 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Att en sådan spågubbe får fortsätta.
Jo han har troligen bara otur när han tänker. Hahaha:crysmile:
Speciellt när det finns gott om kompetenser som lyckas tänka mer rätt.

""Folkhälsomyndigheten vill vänta med nya restriktioner till efter jul, men det är för sent, tycker Sveriges tidigare statsepidemiolog Annika Linde.

– Jag tycker att det är i senaste laget att gå in med nya restriktionerna först då, säger hon.""

https://www.svd.se/lindes-kritik-mot-fhm-agerar-for-langsamt/i/senaste/om/sverige
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Tegnell tror på minskad smitta under julhelgen

[länk]

Verkligt utfall. Ökad smitta under julhelgen.

[länk]
Han kunde ju inte ta i beaktande alla som sket i alla invanda rutiner när de fick sitt vaccinationspass 1 december och då återgick till ett liv som det såg ut innan pandemin.

Nu vet jag att BirgitS kommer med försvar till hur vaccinerade beter sig och att de absolut INTE kan vara orsaken men jag utgår från hur folket i min närhet på jobbet och i bekantskapskretsen beter sig och det är de som är vaccinerade som driver alla sociala aktiviteter. Det är inte de ovaccinerade i min omgivning som driver socialt umgänge på ett smittdrivande sätt. Själv håller jag mig i min skrubb trots genomgången infektion och vaccin.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Tegnell tror på minskad smitta under julhelgen

[länk]

Verkligt utfall. Ökad smitta under julhelgen.

[länk]
Menar du på allvar att analyserade prover under förra veckan avspeglar hur många som smittades under julhelgen?
Någon sorts siare som är inblandad eller?

De som smittades under julhelgen kommer nog inte att synas i statistiken förrän om en vecka eller så (det tar mer än en vecka från smittotillfälle tills analysen är klar).
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
optimum
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du och Ulltand kan dela på tjänsten, eller kanske den där bläckfisken som brukar spå fotbollsresultat?
Sluta tramsa.
Är du nöjd med en så välbetald person kommer med så helt felaktiga spådomar?
Det finns ju fortfarande folk som tror på vad han säger.
Dessutom är sådan uttalanden farliga då folk kan tro att det är lugnt med smittspridningen nu.

Nå?
 
BirgitS
optimum optimum skrev:
Han har uppenbarligen inte fattat att Omikron tar sig förbi skyddet från vaccinet.
Och du har uppenbarligen inte förstått att om man träffar färre personer så blir smittspridningen mindre oavsett hur smittsam sjukdomen är.

Du tramsar ju bara eftersom du borde veta att de scenarier som Fohm har tagit fram just handlar om att omikron är mer smittsam och att vaccinet inte skyddar så bra. Det är nog du som borde kliva åt sidan.
 
  • Gilla
  • Älska
pmd och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Speciellt när det finns gott om kompetenser som lyckas tänka mer rätt.

""Folkhälsomyndigheten vill vänta med nya restriktioner till efter jul, men det är för sent, tycker Sveriges tidigare statsepidemiolog Annika Linde.

– Jag tycker att det är i senaste laget att gå in med nya restriktionerna först då, säger hon.""

[länk]
Då måste du ju tycka att det var jättebra av Fohm att inte vänta till efter jul utan att fler restriktioner infördes förra veckan.
 
BirgitS
J JBa skrev:
Han kunde ju inte ta i beaktande alla som sket i alla invanda rutiner när de fick sitt vaccinationspass 1 december och då återgick till ett liv som det såg ut innan pandemin.

Nu vet jag att BirgitS kommer med försvar till hur vaccinerade beter sig och att de absolut INTE kan vara orsaken men jag utgår från hur folket i min närhet på jobbet och i bekantskapskretsen beter sig och det är de som är vaccinerade som driver alla sociala aktiviteter. Det är inte de ovaccinerade i min omgivning som driver socialt umgänge på ett smittdrivande sätt. Själv håller jag mig i min skrubb trots genomgången infektion och vaccin.
1. Ingen vet hur smittspridningen var under julhelgen i år. Det är normalt att influensa och förkylningar går ner efter julen och sen stiger igen när skolor och jobb börjar. Samma sak hände med covid förra året.

2. Du verkar lämna lite motstridiga besked, eftersom du som är vaccinerad håller dig i din skrubb samtidigt som du säger att du utgår från folk du känner (och jag antar att du känner dig själv) som handlar tvärtom. Jag kunde inte märka folk började bete sig mer lössläppt 1 december men jag noterade att restaurangbranschen för några veckor sen började klaga på att så många avbokade sina julbord. Med tanke på att det fortsatt är mycket högre incidens bland de ovaccinerade än bland de vaccinerade så verkar det ju inte som att ovaccinerade ser till att skydda sig själva i alla fall.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.