1 014 505 läst ·
19 546 svar
1015k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Det kryper stadigt uppåt på IVA. Men ännu är lugnet före stormen som komma skall.
""Antalet svårt covidsjuka i behov av intensivvård har fortsatt stiga under julveckan och passerat 100-strecket.
Enligt intensivvårdsregistret intensivvårdas 101 personer på tisdagen, 15 procent fler än för en vecka sedan.
Medianåldern för de covidsjuka iva-patienterna är 63 år och, som tidigare, är männen i majoritet (71 procent). Åtta av tio har någon riskfaktor, som en kronisk sjukdom. Närmare sex av tio (58 procent) var helt ovaccinerade.
Senast mer än 100 covidpatienter vårdades på iva var i mitten av juni."" Aftonbladet.
""Antalet svårt covidsjuka i behov av intensivvård har fortsatt stiga under julveckan och passerat 100-strecket.
Enligt intensivvårdsregistret intensivvårdas 101 personer på tisdagen, 15 procent fler än för en vecka sedan.
Medianåldern för de covidsjuka iva-patienterna är 63 år och, som tidigare, är männen i majoritet (71 procent). Åtta av tio har någon riskfaktor, som en kronisk sjukdom. Närmare sex av tio (58 procent) var helt ovaccinerade.
Senast mer än 100 covidpatienter vårdades på iva var i mitten av juni."" Aftonbladet.
Oavsett, så var dödligheten i Sverige högre 13 av de 20 åren innan 2020 än vad den var 2020.BirgitS skrev:
Detta enligt SCB, och det kan inga grafer i världen ändra på.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Visst men det tar ju dålig hänsyn till trender som förbättrad sjukvård så det är inte så man brukar räkna fram överdödlighet. Men det har vi ju diskuterat förr och vi lär nog inte ändra oss om vad som är en vettig representation av den dödlighet som covid har orsakat.Nissens skrev:
Ja, sjukvården lär ju inte ha över en natt förändrats dramatiskt. Och som vi också sagt tidigare var dödligheten exceptionellt låg i Sverige 2019, så sannolikt hade vi en ovanligt stor andel sköra i Sverige 2020.BirgitS skrev:
Du vet att sannolikheten att man skall avlida när man har corona men av något annat är väldigt liten.Nissens skrev:
Det gör i sig att dödstalet + 15.000 är en ganska säker siffra.
Men hade vi lyckats lika bra som Norge hade vi stället haft en underdödlighet 2020.
Men Nisse, lever du instängd?Nissens skrev:
Du verkar ju ute och resa mera än flertalet här.
Det är knappast de ovaccinerade som hindrar mig utan pandemin.
Dessutom verkar det vara en myt att vi skulle bli av med pandemin om tillräckligt många vaccinerar sig.
Från början var det typ 60% som behövdes för att få flockimmunitet, sedan höjdes den gränsen och nu verkar inte det räcka med 100% vaccinerade för Omikron biter på vaccinerade också.
Vi passerade 51% idag med Omikron och jag tror kommande veckor kommer bli väldigt avgörande för hur vi ska klara samhällets viktigare funktioner. Tänker då på räddningstjänst, sjukvård och polis. Vi har sett hur det påverkat flyget med ökad smittspridning och hoppas vi klarar oss igenom en besvärlig tid nu.Ulltand skrev:
Jo mycket talar tyvärr för att vi kommer att drabbas lika hårt eller hårdare av Omicron än Danmark och Norge.
Danmark har en stor fördel i att att man kommit mycket längre med tredje sprutan och Norge med att man har tuffare restriktioner än vi har.
En liten fördel har Sverige dock i och med att vi haft så många fall av Corona redan (15.500 döda) att det finns en viss immunitet. Dock tror jag inte det räcker för att vi skall klara den här vågen bättre än våra grannar.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Vi får väl hoppas att det ändrar sig när det kommer uppdaterade vaccin som är anpassade just för omikron i stället för Wuhan-varianten. Men det blir väl först under kvartal 2 som de kommer.optimum skrev:
Kraftig ökning av antalet positiva test. 21247 redovisade idag. Rekord, Nästan dubbelt så många som högsta tidigare. Verkar som råden vi fått är på tok för svaga för att ens märkas.
Men folk skiter väl i ordet "bör"
Men folk skiter väl i ordet "bör"
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Misshandlad statistik det där eftersom flera dagars analyser sammanförs till en enda dag och idag gäller det 4 dagars analyser i stället för de vanliga 3 på måndagar. Så här ser det ut fördelat på analysdatum:optimum skrev:
https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa/page/page_0/Det är högt men ska inte väldigt mycket högre än tidigare höga dagar under december.
Naturligtvis tar det i Sverige, precis som i alla andra länder, tid innan införda restriktioner syns. Dels är det normalt minst 7 dagar från smittotillfället tills ett analyserat prov och dels fortsätter smittspridning i familjen även efter ett totalt utegångsförbud.
Nästan 60% av de som hamnar på IVA är ovaccinerade. Med tanke på hur liten andel av befolkningen de utgör så är det de som ställer till mycket elände. Minskar du trycket på vården med säg 40%, vilket det sannolikt skulle bli om de ovaccinerade vaccinerar eller isolerar sig, så är en stor del av problemet borta.optimum skrev:
Men Nisse, lever du instängd?
Du verkar ju ute och resa mera än flertalet här.
Det är knappast de ovaccinerade som hindrar mig utan pandemin.
Dessutom verkar det vara en myt att vi skulle bli av med pandemin om tillräckligt många vaccinerar sig.
Från början var det typ 60% som behövdes för att få flockimmunitet, sedan höjdes den gränsen och nu verkar inte det räcka med 100% vaccinerade för Omikron biter på vaccinerade också.
Du får följa din egen uppmaning och tänka själv…
Det ändrar inte att dödligheten i Sverige 2020 var ganska normal. Det betyder att många av de 15500 sannolikt hade avlidit av något ändå under 2020.Ulltand skrev:
Jag vet att det inte stämmer med din subjektiva bild, men det är så verkligheten ser ut.
Frågan är varför du inte reagerade de 13(!) av 20 föregående åren som hade HÖGRE dödlighet än 2020….
Av de 100 nu på IVA är då alltså 60 ovaccinerade.Nissens skrev:
Nästan 60% av de som hamnar på IVA är ovaccinerade. Med tanke på hur liten andel av befolkningen de utgör så är det de som ställer till mycket elände. Minskar du trycket på vården med säg 40%, vilket det sannolikt skulle bli om de ovaccinerade vaccinerar eller isolerar sig, så är en stor del av problemet borta.
Du får följa din egen uppmaning och tänka själv…
Var hittar du de uppgifterna?
Dock påverkar de ovaccinerade inte din frihet som du skrev om.
Nu får du förklara dig, eller har du otur när du tänker?
Nisse, du hade rätt om de 60%.Nissens skrev:
Nästan 60% av de som hamnar på IVA är ovaccinerade. Med tanke på hur liten andel av befolkningen de utgör så är det de som ställer till mycket elände. Minskar du trycket på vården med säg 40%, vilket det sannolikt skulle bli om de ovaccinerade vaccinerar eller isolerar sig, så är en stor del av problemet borta.
Du får följa din egen uppmaning och tänka själv…
Skrämmande. Men vissa kan vara sådana som inte kunnat ta vaccin av problem med hälsan. Övriga borde skämmas.
Hittade uppgifterna i AB och medelåldern bland ovaccinerade var betydligt lägre.
Sådant gör mig upprörd.
