Nissens Nissens skrev:
Frågan är varför du inte reagerade de 13(!) av 20 föregående åren som hade HÖGRE dödlighet än 2020….
Några år kommer alltid att vara sämre och andra bättre av orsaker vi inte kan påverka.

Skillnaden här består i att vi har en pandemi och förmodligen kunde har undvikit överdödlighet över huvud taget om vi hanterat pandemin lika bra som våra grannländer. Dåliga och senfärdiga beslut har kostat många människor livet och ett stort lidande. I Norge fick man en underdödlighet 2020 pga snabba och kloka beslut.
 
J
optimum optimum skrev:
Nisse, du hade rätt om de 60%.
Skrämmande. Men vissa kan vara sådana som inte kunnat ta vaccin av problem med hälsan. Övriga borde skämmas.
Hittade uppgifterna i AB och medelåldern bland ovaccinerade var betydligt lägre.

Sådant gör mig upprörd.
Det är försvinnande få som ej kan ta vaccin av medicinska skäl.
 
  • Gilla
pmd och 5 till
  • Laddar…
Kunde man inte låta ovaccinerade som behöver Covid-19 vård få betala en del av kostnaden själva?
 
J
Ulltand Ulltand skrev:
Kunde man inte låta ovaccinerade som behöver Covid-19 vård få betala en del av kostnaden själva?
Undrar om det verkligen skulle påverka vaccinationsviljan. De som låter bli tror väl ändå inte att de kan behöva sjukhusvård pga covid19.
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Kunde man inte låta ovaccinerade som behöver Covid-19 vård få betala en del av kostnaden själva?
Igen? Är det inte bättre att du emigrerar till ett land där man inte har skattefinansierad sjukvård och människor anses ha lika värde?
 
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Vi passerade 51% idag med Omikron och jag tror kommande veckor kommer bli väldigt avgörande för hur vi ska klara samhällets viktigare funktioner. Tänker då på räddningstjänst, sjukvård och polis. Vi har sett hur det påverkat flyget med ökad smittspridning och hoppas vi klarar oss igenom en besvärlig tid nu.
Man kan förstås inte ta uppgifter från Skåne och kanske några från Stockholm och tro att de gäller hela landet. Förrförra veckan var det ungefär 24 % av de bekräftade fallen i Skåne som var omikron, i Stockholm var det då mindre men fortfarande rätt många men det fanns också regioner som då inte hade hittat ett enda omikronfall.

Så vitt jag förstår från dagens lägesrapport från Region Stockholm har man inte kommit upp i 50 % än men förväntar sig att det snart är så. I Västra Götaland tror man att omikron stod för 14 % under förra veckan. Skåne, som har högst andel, har ännu inte kommit med någon uppgift för förra veckan.
https://www.dn.se/sverige/omikronvarianten-pa-vag-dominera-i-stockholm/

Stora skillnader mellan regionerna alltså och regionerna är också olika snabba på att helgenomsekvensiera (Skåne och Stockholm snabbast). Uppskattningarna om förra veckan ovan lär vara med PCR-typning som inte är lika säker som helgenomsekvensiering men går snabbt.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
T
Ulltand Ulltand skrev:
Kunde man inte låta ovaccinerade som behöver Covid-19 vård få betala en del av kostnaden själva?
Gillar du att vara en fascist? Men jag betalar gärna min vård själv om jag slipper betala skatt, deal?
 
BirgitS
T tank77 skrev:
Gillar du att vara en fascist? Men jag betalar gärna min vård själv om jag slipper betala skatt, deal?
Sen när blev USA fascistiskt?

Nu är det ju bara en del av skatten som går till vården.
Hur har du tänkt att betala vården den dag du behöver betala någon miljon t.ex. pga. att du blir påkörd?
 
T tank77 skrev:
Gillar du att vara en fascist? Men jag betalar gärna min vård själv om jag slipper betala skatt, deal?
Säg upp medborgarskapet och flytta till Monaco då. Slipper du både skatt och får betala din sjukvård själv.

Verkar var en win/win för alla.
 
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
T
BirgitS BirgitS skrev:
Sen när blev USA fascistiskt?

Nu är det ju bara en del av skatten som går till vården.
Hur har du tänkt att betala vården den dag du behöver betala någon miljon t.ex. pga. att du blir påkörd?
Hade haft många miljoner om jag inte hade betalat in skatt så det är inga problem det i så fall!
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
D
T tank77 skrev:
Gillar du att vara en fascist? Men jag betalar gärna min vård själv om jag slipper betala skatt, deal?
Uppmuntrar alla som inte kan finna lyckan här att fortsätta leta någon annanstans.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
J JBa skrev:
Igen? Är det inte bättre att du emigrerar till ett land där man inte har skattefinansierad sjukvård och människor anses ha lika värde?
Just för att vi har skattefinansierad vård är det svårt att ta höjd för ultimat egoism där (du?) kommer att beröva systemet pengar som kunde gå till att hjälpa andra sjuka som inte valt att aktivt ta en stor risk.
 
T
Ulltand Ulltand skrev:
Säg upp medborgarskapet och flytta till Monaco då. Slipper du både skatt och får betala din sjukvård själv.

Verkar var en win/win för alla.
Bra idé, kan våra svenska sportstjärnor göra det så kan väl jag:cool:
 
D
T tank77 skrev:
Hade haft många miljoner om jag inte hade betalat in skatt så det är inga problem det i så fall!
Nja, jag misstänker att du som alla andra som resonerar så inte hade varit någonting alls utan det stöd som du fått via skattefinansierade resurser. De andra som förstår hur saker och ting hänger samman hade haft väsentligt större chans, men varsågod :)
 
  • Gilla
Huzzbutt och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
T tank77 skrev:
Hade haft många miljoner om jag inte hade betalat in skatt så det är inga problem det i så fall!
Som sagt det är inte hela skatten som går till vården. För ett enkelt överslag kan man säga att 10 % av lönen går till sjukvården och om man då tjänar 350 000 efter grundavdrag etc. så blir det 35 000 kronor till sjukvården, vilket betyder att det tar ungefär 30 år att komma upp till en miljon. Sen behöver du ju, förutom pengarna till trafikolyckan, även pengar för sjukvård regelbundet under dina sista 10 år i livet då du får diverse åldersrelaterade problem att ta hand. För det behöver du då 10 % av din inkomst under resterande del av din arbetsföra tid. Det verkar som att du inte kommer att vinna något på att inte betala landstingsskatten.

Eller om du får Alzheimers och behöver bo de två sista åren av ditt liv på ett demensboende till en kostnad av kanske 1 miljon kr/år.
 
  • Gilla
Huzzbutt och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.