BirgitS
optimum optimum skrev:
Sluta tramsa.
Är du nöjd med en så välbetald person kommer med så helt felaktiga spådomar?
Det finns ju fortfarande folk som tror på vad han säger.
Dessutom är sådan uttalanden farliga då folk kan tro att det är lugnt med smittspridningen nu.

Nå?
Dels har inte Tegnell kommit med någon spådom och dels vet vi som sagt inte vad som hände under juldagarna förrän om en vecka. Man kan ju undra vem som tramsar egentligen.

Jag noterar att du tycker att en statsepidemiolog ska ljuga eller vägra svara när hen får vissa frågor.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Tre scenarior på en av pressträffarna redovisandes (14 dec??), så det där med att vi inte såg det komma är bara dumheter. Det kanske fanns scenarior ännu tidigare. Hur se ni som anser att Sverige är sämst på att Danmark har fem ggr fler fall än Sverige per 100 000 inv.

Diagram som visar covid-19 fall och intensivvårdsscenarier i Sverige, från en pressträff.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
trähandtag trähandtag skrev:
Hur se ni som anser att Sverige är sämst på att Danmark har fem ggr fler fall än Sverige per 100 000 inv.
Det kommer att förklaras med att Danmark testar så mycket mer.

Däremot hur man bortförklarar att Danmark har ungefär dubbelt så många på sjukhus och som dör i förhållande till befolkningsstorlek vet jag inte.
https://ourworldindata.org/explorer...on=true&Align+outbreaks=false&country=SWE~DNK
 
BirgitS BirgitS skrev:
Dels har inte Tegnell kommit med någon spådom och dels vet vi som sagt inte vad som hände under juldagarna förrän om en vecka. Man kan ju undra vem som tramsar egentligen.

Jag noterar att du tycker att en statsepidemiolog ska ljuga eller vägra svara när hen får vissa frågor.
Jag har själv stort förtroende för Tegnell och samma syn uttryckte gurun Anders Sönnerborg före jul i TV4 morgon angående en eventuell nedgång i smittan. Den stora motorn i smittan är ju skolor samt arbetsplatser och historiskt har man sett nedgångar under jul/nyår men i år så ligger de röda dagarna mindre bra.
 
  • Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
Sluta tramsa.
Är du nöjd med en så välbetald person kommer med så helt felaktiga spådomar?
Det finns ju fortfarande folk som tror på vad han säger.
Dessutom är sådan uttalanden farliga då folk kan tro att det är lugnt med smittspridningen nu.

Nå?
Tja, det märks att du själv inte haft några högre positioner. Det du ägnar dig åt är efterklokhet och historieförvrängningar. Antagligen inser du inte det själv eftersom du verkar helt övertygad om att din version är den rätta.

Om du hade förstått vilken grymt kompetent och orädd person Anders Tegnell är så hade du nog hållit inne lite galla.. hans CV är minst sagt imponerande. Det är lite annat virke i honom än i en gruppchef på någon fabrik…

Du kan vara helt säker på att ingen som rör sig på dessa sidorna hade gjort ett ens hälften så bra jobb som FHM med Tegnell i spetsen har gjort.

Det är väl bara du och Ulltanden som fortfarande inte begripit att Tegnell är en del av ett team, som han representerar.
 
  • Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
BirgitS BirgitS skrev:
Det kommer att förklaras med att Danmark testar så mycket mer.

Däremot hur man bortförklarar att Danmark har ungefär dubbelt så många på sjukhus och som dör i förhållande till befolkningsstorlek vet jag inte.
Enkelt, man bara ignorerar de frågor som inte passar ens världsbild. Det har vi vett exempel på redan från början av pandemin.

Exempel 1: När Sverige var sämst i norden så berodde det inte på att vi hade olika förutsättningar, för enligt FHM-hatarna så var förutsättningarna lika mellan länderna, skillnaderna i utfall berodde bara på FHM och deras rekommendationer. Frågan om hur det kom sig att Skåne hade liknande resultat som Norge och Danmark trots samma rekommendationer som Stockholm, ignorerades då och har ignorerats sen dess.

Exempel 2: När Sverige har haft höga siffror och Norge och/eller Danmark låga så är det för att Sverige är sämst och vi borde titta på Norge/Danmark. När siffrorna är de omvända så besvaras aldrig någonsin frågan om Norge/Danmark då är dåliga, den ignoreras helt.

Exempel 3: När det kommer en rapport om att Sverige klarat pandemin bra så ignoreras den helt eller förkastas som felaktig.När det kommer en rapport om att Sverige är sämst i världen så tas den fram som bevis gång efter annan, oavsett kvalitet på rapporten eller vad den ens handlade om.

Det är helt enkelt så att vissa som klagar på alla som faktiskt tycker Sverige klarat sig rätt bra, inte perfekt, men rätt bra i dessa personers ögon har helt fel. Allt Sverige har gjort och allt FHM har gjort är fel, fel fel.
 
  • Gilla
  • Älska
vanpire och 6 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Menar du på allvar att analyserade prover under förra veckan avspeglar hur många som smittades under julhelgen?
Någon sorts siare som är inblandad eller?

De som smittades under julhelgen kommer nog inte att synas i statistiken förrän om en vecka eller så (det tar mer än en vecka från smittotillfälle tills analysen är klar).

Eftersom folk testar sig mindre under en julledighet betyder det att det finns ett mörkertal. Fler smittade än nominellt. Precis som FHM kommit fram till.

"Trenden är tydlig – omikronfallen ökar och varianten väntas fortsätta ta över allt mer, enligt Folkhälsomyndigheten. Under julveckan steg också den totala smittspridningen, visar en preliminär analys."


https://www.dn.se/sverige/fhm-smittspridningen-fortsatte-oka-under-julveckan/
 
Redigerat:
Fairlane Fairlane skrev:
Exempel 3: När det kommer en rapport om att Sverige klarat pandemin bra så ignoreras den helt eller förkastas som felaktig.När det kommer en rapport om att Sverige är sämst i världen så tas den fram som bevis gång efter annan, oavsett kvalitet på rapporten eller vad den ens handlade om..
Finns det en vetenskaplig studie som säger att Sverige klarat sig bra? Eller är det bara vad någon tycker?
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Eftersom folk testar sig mindre under en julledighet betyder det att det finns ett mörkertal. Fler smittade än nominellt. Precis som FHM kommit fram till.

"Trenden är tydlig – omikronfallen ökar och varianten väntas fortsätta ta över allt mer, enligt Folkhälsomyndigheten. Under julveckan steg också den totala smittspridningen, visar en preliminär analys."


[länk]
Vad har detta att göra med att Tegnell svarade att det brukar vara så att folk träffar färre under jullovstiden och färre då smittas än om det hade varit dagar med jobb och skolor?

Vi har ingen aning om hur många som smittades under ens de tre juldagarna eftersom de knappt har hunnit få symtom än.
Analyserade prover under förra veckan har förstås inget att göra med smittspridningen från julafton och framåt.
 
  • Gilla
vanpire och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vad har detta att göra med att Tegnell svarade att det brukar vara så att folk träffar färre under jullovstiden och färre då smittas än om det hade varit dagar med jobb och skolor?
Du menar att FHM har fel när dom säger att preliminära resultat visar att smittspridningen ökade under julhelgen?

Det är inget jag värderat bara att FHM först tänker att den skall nog minska men sedan säger att den har ökat. Jag har inga egna data utan refererar det som andra mätt upp.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Du menar att FHM har fel när dom säger att preliminära resultat visar att smittspridningen ökade under julhelgen?

Det är inget jag värderat bara att FHM först tänker att den skall nog minska men sedan säger att den har ökat. Jag har inga egna data utan refererar det som andra mätt upp.
Det här är vad Fohm har "sagt" idag: https://www.folkhalsomyndigheten.se...v/2021/december/fortsatt-okad-smittspridning/
Den handlar förstås om analyserade prover (bekräftade fall) och sen förra måndagen. Det handlar förstås inte om hur den "fysiska" smittspridningen har varit sen i lördags för det vet man inte förrän nästa vecka.

Jag skrev inlägg #14672 om den sidan för några timmar sen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det här är vad Fohm har "sagt" idag: [länk]
Den handlar förstås om analyserade prover (bekräftade fall) och sen förra måndagen. Det handlar förstås inte om hur den "fysiska" smittspridningen har varit sen i lördags för det vet man inte förrän nästa vecka.

Jag skrev inlägg #14672 om den sidan för några timmar sen.

Motsäger det detta? Har FHM fel enligt nedan?

"Trenden är tydlig – omikronfallen ökar och varianten väntas fortsätta ta över allt mer, enligt Folkhälsomyndigheten. Under julveckan steg också den totala smittspridningen, visar en preliminär analys."
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Motsäger det detta? Har FHM fel enligt nedan?

"Trenden är tydlig – omikronfallen ökar och varianten väntas fortsätta ta över allt mer, enligt Folkhälsomyndigheten. Under julveckan steg också den totala smittspridningen, visar en preliminär analys."
Så här skrev du från början:
Ulltand Ulltand skrev:
Tegnell tror på minskad smitta under julhelgen

[länk]

Verkligt utfall. Ökad smitta under julhelgen.

[länk]
Jag protesterade mot det eftersom du där gör en jämförelse mellan äpplen och päron.

Din DN-sida har inget med den fysiska smittspridningen under julhelgen att göra eftersom julveckan och ökningen med 14 % syftar på bekräftade fall under förra veckan.

Du förstår väl skillnaden på bekräftade fall och vid vilket tidpunkt dessa fall blir bekräftade jämfört med när tidpunkten när viruset överfördes från en person till en annan.

Om du vill veta vad Fohm anser ska du förstås inte läsa vad en journalist skriver utan läsa journalistens källa så att du vet att journalisten inte har missförstått något: https://www.folkhalsomyndigheten.se...v/2021/december/fortsatt-okad-smittspridning/
 
mnils skrev:
Frågan är väl snarare om någon bryr sig länge?
Tyvärr syns det tydligt att folk inte bryr sig längre. Men det är också naturligt när något pågått under en längre tid..

Ju mer det pratas om det på tv och press ..ju mer avtrubbade blir folk!

..de orkar inte lyssna el tänka på saken själva helt enkelt, de vill bara leva som vanligt och då är det lättare att ”stoppa huvudet i sanden” och låtsas som om allt ÄR som vanligt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Om du vill veta vad Fohm anser ska du förstås inte läsa vad en journalist skriver utan läsa journalistens källa så att du vet att journalisten inte har missförstått något: [länk]
Jo jag brukar läsa stora nyhetssajter som DN. Dom har vanligtvis bra koll på vad som skriver.

Det du föreslår är som att fråga Putin om valet gick rätt till. Han borde ju veta bäst,,,,,

""Trots eftersläpning i inrapporteringen konstaterar Folkhälsomyndigheten att smittspridningen ökade med 14 procent under julveckan""
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.