P
Nissens Nissens skrev:
Då är vi olika, jag vaccinerar mig max också förstås, men att jag skulle begränsa mitt liv för att någon annan inte tar sitt ansvar är orealistiskt. Det är ungefär som att inte gå ut för att man är rädd att bli rånad istället för att se till att polisen stävjar rånandet…
Jag försöker agera för att maximera chansen att smittan försvinner så mycket som möjligt. Det är viktigare än min personliga tillfredsställelse över att kunna känna mig överlägsen de ovaccinerade.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
L Lilllen skrev:
Hmm, vet inte om jag håller med. Att man inte tillåts jobba med riskgrupper tycker jag vore bra. Men att inte tillåta någon att undervisa pga en åsikt, det är jag skeptisk till. Var ska gränsen dras? Vilka andra åsikter är inte OK? Allt som (ännu) inte stöds av forskning? Om man utövar en religion, är det ok?
Det beror helt och håller på om de försöker sprida irrläror bland sina elever.
Religiös propaganda ska förstås inte förekomma i skolor.
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
Har du missat den norska julfesten?
Där smittades 70 av sällskapets 120 personer av Omikron varianten.
Alla var fullvaccinerade.
Alla bör förstås tillämpa sällskapligt avståndstagande, skrev jag ju.
 
P
optimum optimum skrev:
Men FHM har ju bara sagt åt folk att de bör undvika sådant vilket folk säkert tolkar som att de kan göra som de vill.
FOHM kan inte tvinga någon att göra något. FOHM ger ut råd och rekommendationer och inget annat. FOHM har inte lagstöd till mer än så.

Skillnaden mellan råd och rekommendationer och tvingande påbud är att de förra kan man strunta i (men man bör förstås följa dem för allas vårt bästa) medan de senare kan man inte strunta i utan risk för att bli lagförd.

Förhoppningsvis är det här sista gången jag behöver förklara det här, men jag misstänker att det inte kommer att bli så …
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
Kunde varit enklare administrativ personal som hämtat och tagit hand om dokument mm och sköterskan kunde enbart gett mig dosen i armen.
Så har det gått till för alla de tre doserna covidvaccin jag har fått (Uppsala landsting).
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Eller tycker någon det är bra att förutsättningarna för vård beror på var man bor i landet?
Subsidiaritetsprincipen är bra. Hur stora områden som är optimala för bra vård har jag dock ingen stark åsikt om. Det krävs bättre expertis än mig för att avgöra det.
 
Nissens
P pmd skrev:
Jag försöker agera för att maximera chansen att smittan försvinner så mycket som möjligt. Det är viktigare än min personliga tillfredsställelse över att kunna känna mig överlägsen de ovaccinerade.
Förstår inte varför någon skulle känna sig ”överlägsen” någon annan. Det är ju inte det detta handlar om. Att några har problem med att förstå vad det handlar om och då inte vaccinerar sig skall ju inte drabba andra. Alla kommer förr eller senare att bli utsatta för viruset, det lär inte gå att hindra det…
Åter igen; det är de ovaccinerade som har en pandemi, och det är den gruppen som riskerar att få vårdapparaten på knä. Därför bör man införa restriktioner mot de gruppen helt enkelt…
 
Nissens
optimum optimum skrev:
Då är Omikron dominerande varianten även i Sverige nu med 51%

[bild]

[länk]
Jahapp, då vet vi det!

Det gör ju en stor skillnad för alla. Är det bra eller dåligt förresten? :)
 
Redigerat:
optimum optimum skrev:
Då är Omikron dominerande varianten även i Sverige nu med 51%

[bild]

[länk]
Intressant hur snabbt vi gick om Danmark och Norge, trots att de var tidigare ute med Omikron och trots att de väl fortfarande har betydligt högre smittotal än vi.
Så siffrorna säger väl egentligen bara att väldigt få blir smittade av Delta i Sverige just nu.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
BirgitS
B b8q skrev:
Intressant hur snabbt vi gick om Danmark och Norge, trots att de var tidigare ute med Omikron och trots att de väl fortfarande har betydligt högre smittotal än vi.
Så siffrorna säger väl egentligen bara att väldigt få blir smittade av Delta i Sverige just nu.
De där siffrorna säger inte ett skvatt.

Om man väljer visning av Table i stället för Chart så ser man att de har utgått från 105 fall av delta och 114 fall av omikron. Det är förstås alldeles för få fall för någon sorts beräkning av hur vanliga de två varianterna är i hela landet. Eftersom Skåne är den region som helgenomsekvensierar snabbast säger det möjligen något om hur läget är i den regionen.

Den officiella statistiken finns på sidan https://www.folkhalsomyndigheten.se...s-cov-2-virusvarianter-av-sarskild-betydelse/
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Ja allt kommer inte bli perfekt men bättre. :)
Så även efter den förändring du vill ha så gäller att förutsättningarna för vård beror på var man bor i landet. Varför ställde du då följande fråga?
Ulltand Ulltand skrev:
Eller tycker någon det är bra att förutsättningarna för vård beror på var man bor i landet?
Det verkar vara en rätt meningslös fråga eftersom det inte förändras även efter dina önskade förändringar.

Sen verkar det konstigt att anse att Sverige ska följa Danmark eftersom Danmark har 5 regioner som har ansvar för sjukhusen etc. inom sin region.
Ifølge regionsloven er regionens opgaver:[5]
  • Sygehusvæsenet, herunder sygehusene, psykiatrien samt sygesikringen, herunder privatpraktiserende læger og speciallæger
https://da.wikipedia.org/wiki/Danmarks_regioner
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Att några har problem med att förstå vad det handlar om och då inte vaccinerar sig skall ju inte drabba andra.
Men det gör det.
Alla kommer förr eller senare att bli utsatta för viruset, det lär inte gå att hindra det…
Inte om smittan blir endemisk.
Åter igen; det är de ovaccinerade som har en pandemi, och det är den gruppen som riskerar att få vårdapparaten på knä. Därför bör man införa restriktioner mot de gruppen helt enkelt…
Så gjordes också i slutet av september, men i det läge vi är i nu så räcker inte det. Vi vill ju inte att fler hamnar på IVA.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det verkar vara en rätt meningslös fråga eftersom det inte förändras även efter dina önskade förändringar.
Det måste du väl ändå förstå att det gör om det finns 1 beslut som gäller alla eller om det fattas 30 beslut som gäller 30 olika områden.

Dessutom så kommer det då att finnas en gemensam finansiering där man kan styra mot lika vård på ett annat sätt än vad man kan idag.

Att lägga ner Regionerna är nummer 1 på listan för att kunna få en likvärdig och kostnadseffektiv sjukvård. Dessutom slipper man ödsla en massa pengar på den politiska koloss Regionerna i dag är.
 
Nissens
P pmd skrev:
Men det gör det.

Inte om smittan blir endemisk.

Så gjordes också i slutet av september, men i det läge vi är i nu så räcker inte det. Vi vill ju inte att fler hamnar på IVA.
Nej, man har absolut inte begränsat de ovaccinerades rörlighet så mycket som det skulle behövas.
Den dagen det sker så kan vi andra leva betydligt friare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.