1 014 325 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Detta är ju en stor anledning till våra problem inom vården, man har skurit ner på just "billiga" administratörer, så nu sitter dyra läkare och gör admin istället för att möta patienter.BirgitS skrev:
Det tror jag säkert men frågan är hur det rimmar med vård som ska vara lika över hela landet. För hur ska man veta om det är lika över hela landet om man inte kontrollerar/mäter hur det fungerar, vilket för mig låter som ändå mer administration. Likaså under pandemin kräver många att det ska finnas statistik tillgänglig om allt möjligt och det omedelbart. Sånt som har skrivits i covidtrådarna är ju att det är helt tokigt att läkarna har tre veckor på sig att skriva dödsfallsintygen, att det är helt tokigt att vaccineringen inte kan följas i realtid, att det finns eftersläpning i rapporteringen om antal covidpatienter inom vården osv. Allt sånt som kräver mer administration.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Region Stockholm tillhör väl de som har mest efterrapportering när det gäller vaccinering.T tergo skrev:
Det som har hänt här när man ska spara pengar är att sjukhus läggs ner och numera finns det 6 akutsjukhus, dvs. 400 000 personer/akutsjukhus i snitt. Är det något som är acceptabelt ute i regionerna?
Det skulle väl betyda att t.ex. Jönköpings län har ett akutsjukhus i stället för tre. Blekinge inget alls i stället för två.
Det finns en enormt stor byråkrati inom Region Stockholm. Jag har inte upplevt inom företagsvärlden att hopslagning och centralisering leder till mindre byråkrati utan bara tvärtom och man har fått en stor orörlig koloss.
Är väl samma problem med polisen. Där kunde mycket administration skötas av civil personal som knappast behöver den fina utbildning polisen har.D djac skrev:
Det är så enkla exempel, har en nära släkting som arbetar i Malmö och gör sina pass på akuten, hen kan sitta i en timme och ringa runt för att jaga en vårdplats åt en patient som behöver läggas in, under tiden växer kön och frustrationen hos de andra patienterna. Man skulle kunna ha "vem som helst" att sitta och jaga en sån enkel sak, då hade läkaren kunnat gå vidare och göra fler bedömningar.optimum skrev:
Är lite samma med vaccinationer.D djac skrev:Det är så enkla exempel, har en nära släkting som arbetar i Malmö och gör sina pass på akuten, hen kan sitta i en timme och ringa runt för att jaga en vårdplats åt en patient som behöver läggas in, under tiden växer kön och frustrationen hos de andra patienterna. Man skulle kunna ha "vem som helst" att sitta och jaga en sån enkel sak, då hade läkaren kunnat gå vidare och göra fler bedömningar.
När jag fick min influensa dos så var det samma sköterska som hämtade mig i väntrummet på vårdcentralen, tog hand om blanketten jag fyllt i och sedan gav mig vaccin.
Liknande historia för första dosen covid vaccin
Kunde varit enklare administrativ personal som hämtat och tagit hand om dokument mm och sköterskan kunde enbart gett mig dosen i armen.
Men så sitter min produktionstekniska läggning fortfarande kvar. Gillar att se möjligheter till förbättringar.
Du skulle nog kolla hur dåligt skydd influensavaccin ger jämfört med Covid vaccinen… tillhör man ingen riskgrupp är influensavaccin rätt meningslöst…optimum skrev:
Är lite samma med vaccinationer.
När jag fick min influensa dos så var det samma sköterska som hämtade mig i väntrummet på vårdcentralen, tog hand om blanketten jag fyllt i och sedan gav mig vaccin.
Liknande historia för första dosen covid vaccin
Kunde varit enklare administrativ personal som hämtat och tagit hand om dokument mm och sköterskan kunde enbart gett mig dosen i armen.
Men så sitter min produktionstekniska läggning fortfarande kvar. Gillar att se möjligheter till förbättringar.
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 271 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 271 inlägg
Det är vanligen vårdplatskordinatorerna som sköter det. Men det betyder inte att det hår fort att få en plats, eller att det inte krävs en arbetsinsats för läkaren… Speciellt när det inte finns några platserD djac skrev:Det är så enkla exempel, har en nära släkting som arbetar i Malmö och gör sina pass på akuten, hen kan sitta i en timme och ringa runt för att jaga en vårdplats åt en patient som behöver läggas in, under tiden växer kön och frustrationen hos de andra patienterna. Man skulle kunna ha "vem som helst" att sitta och jaga en sån enkel sak, då hade läkaren kunnat gå vidare och göra fler bedömningar.
Precis, onödig påhittad administrationD djac skrev:
Lägg ner landstingen/regionerna och sätt sjukvården under staten.
Det det räcker dock inte utan man måste göra om från grunden. Utan att försöka uppfinna hjulet igen så kolla i andra närliggande länder som tex Danmark och kör en copy/paste.
Blir det mindre administration om staten tar över, eller hur menar du?Ulltand skrev:
https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/70/wr/mm7044e1.htm
Summary
What is already known about this topic?
Previous infection with SARS-CoV-2 or COVID-19 vaccination can provide immunity and protection against subsequent SARS-CoV-2 infection and illness.
What is added by this report?
Among COVID-19–like illness hospitalizations among adults aged ≥18 years whose previous infection or vaccination occurred 90–179 days earlier, the adjusted odds of laboratory-confirmed COVID-19 among unvaccinated adults with previous SARS-CoV-2 infection were 5.49-fold higher than the odds among fully vaccinated recipients of an mRNA COVID-19 vaccine who had no previous documented infection (95% confidence interval = 2.75–10.99).
What are the implications for public health practice?
All eligible persons should be vaccinated against COVID-19 as soon as possible, including unvaccinated persons previously infected with SARS-CoV-2.
Summary
What is already known about this topic?
Previous infection with SARS-CoV-2 or COVID-19 vaccination can provide immunity and protection against subsequent SARS-CoV-2 infection and illness.
What is added by this report?
Among COVID-19–like illness hospitalizations among adults aged ≥18 years whose previous infection or vaccination occurred 90–179 days earlier, the adjusted odds of laboratory-confirmed COVID-19 among unvaccinated adults with previous SARS-CoV-2 infection were 5.49-fold higher than the odds among fully vaccinated recipients of an mRNA COVID-19 vaccine who had no previous documented infection (95% confidence interval = 2.75–10.99).
What are the implications for public health practice?
All eligible persons should be vaccinated against COVID-19 as soon as possible, including unvaccinated persons previously infected with SARS-CoV-2.
Som jag precis skrev måste sjukvårdsorganisationen göras om från grunden. Det räcker inte med att staten tar över och förvaltar ett sjunkande skepp.Gärna med ett fungerande land som förebild.G gaidin skrev:
Då är det klokt att ha en huvudman och inte 30 (eller vad det är).
Eller tycker någon det är bra att förutsättningarna för vård beror på var man bor i landet?
Jag skulle nog misstänka att om man förstatligade vården skulle det bli väldigt bra vård i Stockholm.Ulltand skrev:
Som jag precis skrev måste sjukvårdsorganisationen göras om från grunden. Det räcker inte med att staten tar över och förvaltar ett sjunkande skepp.Gärna med ett fungerande land som förebild.
Då är det klokt att ha en huvudman och inte 30 (eller vad det är).
Eller tycker någon det är bra att förutsättningarna för vård beror på var man bor i landet?
Centralisering har väl en historisk tradition av att inte bli effektivare?
Det finns fördelar med stordrift men nu skall ju ändå varje sjukhus driftar för sig så jag har svårt att se vinsten.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Även om man förstatligar vården så kommer det ju fortfarande att vara så att man i Stockholm har mycket kortare restid till ett sjukhus när man behöver akutvård än i Norrlands inland. Alltså har man inte samma förutsättning eftersom tiden är en avgörande faktor för utgången av vissa sjukdomar/olycksfall.Ulltand skrev:
Det kommer inte heller vara så att intresset av att jobba i glesbygdsområden kommer att växa så de kommer fortfarande att behöva stafettläkare och liknande, dvs. inte samma vård som i mer eftertraktade områden.
På ett stort sjukhus kommer läkarna att kunna specialisera sig och bli mycket bättre på just sin specialitet än läkare på mindre sjukhus som måste kunna ta hand om många olika sjukdomar/olycksfall och därför inte kan specialisera sig.
Så på vilket sätt gör statlig sjukvård att vården inte kommer att bero på var man bor?