1 014 226 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Finland befarade ju ökad smitta, så de valde att dra in vaccinpassen i tre veckor.optimum skrev:
Det är inte bara covid utan allt annat som belastar sjukhusen. vanliga olyckor, övrig sjukdom, influensa, en del RS virus och frånvaro av personal med förkylningssymptom som ska testas, personal med covid och annat.
Men ändå ska folk ut i butikerna, skidresor, nyårsfester mm.
Men FHM har ju bara sagt åt folk att de bör undvika sådant vilket folk säkert tolkar som att de kan göra som de vill.
Antar att det var för att alla vaccinerade inte skulle yra runt och smitta varandra?
Sverige verkar ha valt den motsatta metoden för att nå samma mål. Verkar lite ologiskt, men det förvånar mig ju inte precis
Det var ju snällt skrivet.D djac skrev:Optimum, för en gångs skull ser jag inget helknasigt i det du säger
Våra regioner är generellt i fritt fall pga inkompetent styre, Coronan accelerar möjligen saker något men det vi ser nu är oundvikligt, har varit så länge. Nu kan man kanske rädda några ansikten genom att skylla på Coronan, det är jag ok med så länge någon adresserar de långsiktiga problemen.
Har ganska god insyn, genom familj och vänner som jobbar i Malmö/Lund och den massiva ström med i första hand sjuksköterskor som lämnar är inte Coronarelaterad, detta situationen har jobbats upp under många år och nu blev det den perfekta stormen.
Jo jag har också hyffsad inblick via frugan som jobbat 40 år inom vården och nu på en ledande position på ett större sjukhus här inom Västra Götaland. Ett av problemen är just regioner. System med politiker och "beställare" och olikheter i vård inom Sverige. Det skulle behövas en "bomb" i skiten och göra om det på rätt sätt så vi får ut mer vård för befintliga skatter samt skapa en arbetssituation som är hållbar för folk att jobba i hela sin yrkesverksamma tid.
Det var sådant jag i minnet när de drog valsen om att beredskapen var bra.
Hon fick då göra paus för ett besparingsprogram med avsikt att plocka bort personal mm för att sänka kostnaderna. Kommer garanterat fortsätta så fort pandemin är över.
Så totalt annorlunda än den värld jag är van inom industrin. Visst vi rationaliserar och effektiviserar men vi sysslar inte med självstrypning. Vi ökar med personal varje år men vi får ut mer per person genom effektiva maskiner som de använder mm.
Edit: fixat fel.
Redigerat:
Vad jag förstått så fungerar vården bättre i Norge och jag nu ska tro det som läses, tycks de får mer pang för pengarna. Eller finns då en stor minussida som inte redovisas?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Det är väl inte mycket som vaccinbevisen kan användas till i Sverige nu?Snailman skrev:
Omikron satte ju lite käppar i hjulet för vaccinbevisen eftersom det är oklart hur mycket mindre vaccinerade smittar med den varianten. Med delta vet man ju att vaccinerade smittar mindre än ovaccinerade.
Vi känner personer som jobbar inom vården i Norge och de trivs bättre , inte bara bättre betalt de har mer tid att ägna de sjuka också. Frugan jobbar inom vården i Sverige och de hinner inte ens äta vissa dagar med högt tryck. Pga besparingar är de inte full styrka alla dagar utan får försöka klara sina uppgifter ändå .trähandtag skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Låter lättare att säga än att göra. Det är ju fortfarande så att det krävs typ 5 personer för att vända på en covidpatient på iVA. Man kan inte lägga om sår etc. fortare för det osv.D djac skrev:
Hade någon annan verksamhet uppvisat såna resultat i personalmätningar, haft så många uppsägningar, fått så många skyddstopp, etc, så hade VD och ledning varit arbetsbefriade för många år sen, att vi kan acceptera såna arbetsplatser, som dessutom drivs av "oss", är inget mindre än skandal, praktskandal.BirgitS skrev:
Hade det inte varit vård och med så pass lojal personal, så hade det varit både strejker och förmodligen stora fackliga konflikter.
Sen tycker jag det är mer än stötande när tex Sonesson, region skåne, ganska öppet sätter politisk agenda före tex pandemin, det är jag övertygad sker i många regioner.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Det tror jag säkert men frågan är hur det rimmar med vård som ska vara lika över hela landet. För hur ska man veta om det är lika över hela landet om man inte kontrollerar/mäter hur det fungerar, vilket för mig låter som ändå mer administration. Likaså under pandemin kräver många att det ska finnas statistik tillgänglig om allt möjligt och det omedelbart. Sånt som har skrivits i covidtrådarna är ju att det är helt tokigt att läkarna har tre veckor på sig att skriva dödsfallsintygen, att det är helt tokigt att vaccineringen inte kan följas i realtid, att det finns eftersläpning i rapporteringen om antal covidpatienter inom vården osv. Allt sånt som kräver mer administration.G gaidin skrev:
troligen ,som det är nu så har region skåne +stockholm+västra götaland hand om om halva befolkningen och de andra 18 regionerna delar på den andra halvan, där hade nog varit en del att spara på byråkratinBirgitS skrev:
och det hade blivit mer lika vård i landet och bättre rapportering
Faran är om man bantar overheaden med regioner och småpåvar är att många konferensanläggningar och restauranger får stänga.G gaidin skrev:
Tar man sedan bort alla mutmiddagar och mutluncher läkemedelsrepresentanter håller på med så kanske det kan bli ordning på deras verksamhet också.
Problemet sitter inte i botten utan det sitter i toppen.
(botten på pyramiden där typ undersköterskor, sjuksköterskor och läkare mm jobbar)