1 015 158 läst ·
19 546 svar
1015k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Det gäller ju inte bara att de kan utföra sina jobb utan de åker många gånger kollektivt till jobbet och handlar mat också. Sen är frågan vad som är tillräckligt avstånd inomhus när det gäller omikron eftersom det är så väldigt smittsamt.Nissens skrev:
Det är långt ifrån all personal som är motståndare till vaccinering, det borde vara en bråkdel av dem.
Jag tror att tex elektriker, rörmokare o städare kan sköta sina arbeten utmärkt och ändå hålla avstånd.
Den lilla minoritet som vägrar vaccinera sig och tex arbetar i hemtjänsten tycker jag är diskvalificerade för jobbet helt enkelt. Tycker du det är viktigare att de har jobb än att de äldre skall klara sig undan covid? Verkligen?
Absolut att jag tycker att t.ex. hemtjänstpersonal ska vara vaccinerad men om man genomförde det på en gång så skulle det saknas hemtjänstpersonal i många kommuner, dvs. det drabbar också de som har hemtjänst och lösningen ska förstås inte vara att gamla inte får hjälp med hygien och mat. Kom ihåg att smittspridningen är stor vilket leder till att en större andel av personalen än vanligt är sjukskriven eller vabbar. Ytterligare en anledning till att alla försöker hålla nere smittspridningen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Det är ju ingen som vet vad som hade hänt om den smittsamma hade varit ovaccinerad, då kanske alla 120 hade blivit smittade. Alltså man kan inte ta en enstaka händelse och från det dra någon slutsats om smittsamhet när det gäller vaccinerade. Man behöver nu liksom tidigare undersöka virushalter i luftvägarna, både när det gäller mängd och tid, samt hur stor del av viruspartiklarna som är inaktiverade av antikroppar.optimum skrev:
Med tanke på att antalet offentliggjorda helgenomsekvensieringar under denna vecka är 54 st så anser jag att man inte kan dra någon slutsats alls gällande denna vecka än. Dessutom kommer de väl från den region som är snabbast att helgenomsekvensiera, dvs. Skåne där det är känt att omikron är en större andel än i andra regioner (24 % under v.49).optimum skrev:
Lärare ska inte vara radikaliserade, det är självklart för mig.L Lilllen skrev:Hmm, vet inte om jag håller med. Att man inte tillåts jobba med riskgrupper tycker jag vore bra. Men att inte tillåta någon att undervisa pga en åsikt, det är jag skeptisk till. Var ska gränsen dras? Vilka andra åsikter är inte OK? Allt som (ännu) inte stöds av forskning? Om man utövar en religion, är det ok?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
IVA-avdelningarna i Region Jönköping är fulla och sex av deras patienter vårdas i stället i andra regioner. Tre av de fjorton på deras IVA är covidpatienter. De är oroliga för vad som händer efter helgerna. Man har bett 5000 sköterskor om att jobba extra men bara 50 har svarat ja.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/j...ings-lan-ovanligt-manga-vardas-i-annan-region
Verkligen en anledning till att försöka hålla nere smittspridningen så att vården inte får in fler covid- och influensapatienter etc. för det leder till ökad dödlighet.
Tillägg:
I Frankrike vårdas nu över 800 barn under 10 år på sjukhus enligt DN:s liveflöde kl. 19.30
De har ung. 16 000 på sjukhus så det är 5 %. Var rädd om våra barn och håll nere smittspridningen.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/j...ings-lan-ovanligt-manga-vardas-i-annan-region
Verkligen en anledning till att försöka hålla nere smittspridningen så att vården inte får in fler covid- och influensapatienter etc. för det leder till ökad dödlighet.
Tillägg:
I Frankrike vårdas nu över 800 barn under 10 år på sjukhus enligt DN:s liveflöde kl. 19.30
De har ung. 16 000 på sjukhus så det är 5 %. Var rädd om våra barn och håll nere smittspridningen.
Redigerat:
Jo men.... ser man till rubrikerna i våra tidningar under helgen så ser det inte ut att ha varit några större problem.BirgitS skrev:
IVA-avdelningarna i Region Jönköping är fulla och sex av deras patienter vårdas i stället i andra regioner. Tre av de fjorton på deras IVA är covidpatienter. De är oroliga för vad som händer efter helgerna. Man har bett 5000 sköterskor om att jobba extra men bara 50 har svarat ja.
[länk]
Verkligen en anledning till att försöka hålla nere smittspridningen så att vården inte får in fler covid- och influensapatienter etc. för det leder till ökad dödlighet.
Tillägg:
I Frankrike vårdas nu över 800 barn under 10 år på sjukhus enligt DN:s liveflöde kl. 19.30
De har ung. 16 000 på sjukhus så det är 5 %. Var rädd om våra barn och håll nere smittspridningen.
Facit kommer väl i morgon när FHM samt Socialstyrelsen uppdaterar sin lägesbeskrivning.
Jag är själv försiktigt optimistisk att det här går bra för Sverige med då enbart mer lokala problem.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Fohm har hittills väl trott att de stora problemen kommer under andra halvan av januari om folk inte bryr sig om situationen tillräckligt mycket. Men trots det så finns det regioner och sjukhus som redan är i stabsläge vilket ju just är en indikering på att de har problem att få vården att fungera och måste prioritera bort vård för vissa personer. Sånt leder till ökad dödlighet av olika orsaker.P paralun skrev:Jo men.... ser man till rubrikerna i våra tidningar under helgen så ser det inte ut att ha varit några större problem.
Facit kommer väl i morgon när FHM samt Socialstyrelsen uppdaterar sin lägesbeskrivning.
Jag är själv försiktigt optimistisk att det här går bra för Sverige med då enbart mer lokala problem.
Nu tror jag det är mycket svårt att modellera det här för FHM-folket och vi ser ju redan att i Norge har IVA-läget förbättrats under helgen.BirgitS skrev:
Fohm har hittills väl trott att de stora problemen kommer under andra halvan av januari om folk inte bryr sig om situationen tillräckligt mycket. Men trots det så finns det regioner och sjukhus som redan är i stabsläge vilket ju just är en indikering på att de har problem att få vården att fungera och måste prioritera bort vård för vissa personer. Sånt leder till ökad dödlighet av olika orsaker.
https://www.vg.no/spesial/corona/?utm_source=coronav-new-front&utm_content=norway
Jag är fortfarande optimist att det här går bra men skulle fortfarande önska att alla bokar sina vaccinationer!
Det är inte bara covid utan allt annat som belastar sjukhusen. vanliga olyckor, övrig sjukdom, influensa, en del RS virus och frånvaro av personal med förkylningssymptom som ska testas, personal med covid och annat.P paralun skrev:Jo men.... ser man till rubrikerna i våra tidningar under helgen så ser det inte ut att ha varit några större problem.
Facit kommer väl i morgon när FHM samt Socialstyrelsen uppdaterar sin lägesbeskrivning.
Jag är själv försiktigt optimistisk att det här går bra för Sverige med då enbart mer lokala problem.
Men ändå ska folk ut i butikerna, skidresor, nyårsfester mm.
Men FHM har ju bara sagt åt folk att de bör undvika sådant vilket folk säkert tolkar som att de kan göra som de vill.
Givetvist är det så och därav borde ju alla logiskt tänkande människor vaccinera sig.optimum skrev:
Det är inte bara covid utan allt annat som belastar sjukhusen. vanliga olyckor, övrig sjukdom, influensa, en del RS virus och frånvaro av personal med förkylningssymptom som ska testas, personal med covid och annat.
Men ändå ska folk ut i butikerna, skidresor, nyårsfester mm.
Men FHM har ju bara sagt åt folk att de bör undvika sådant vilket folk säkert tolkar som att de kan göra som de vill.
Sen på det stora hela så är vi svenskar mycket medvetna om hur vi ska klara av den här sjukdomen och jag är fortfarande optimist!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Naturligtvis är alla modelleringar uppskattningar utifrån vissa grundvärden som man ju inte ens vet om de stämmer eftersom omikron är så nytt. De tar ju inte heller hänsyn till de restriktioner som har införts.P paralun skrev:
Utmärkt att den inbromsade smittoökningen i Norge sen ungefär två veckor nu har gett utslag inom sjukvården. Den i sin tur beror väl på de restriktioner som infördes under de två veckorna innan. Vi får hålla tummarna för att restriktionerna i Sverige också leder till det.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Folk tänker själva med andra ord. Är det inte vad du brukar förespråka?optimum skrev:
Nåja, nu är det ju bindande regler som gäller butiker, serveringsställen etc. så det tar ju bort folks möjligheter att shoppa och festa hur som helst.
Tråkiga är att Omikron tar sig runt vaccineringen. Vi såg det på festen i Norge.P paralun skrev:
Dock verkar folk inte bli så allvarligt sjuka men med en kraftig ökning av smittade så kan det bli för många som behöver sjukhusvård.
Och hur tror du myndigheterna ska råda bot på alla som inte vill ta vaccin?
Avser inte de som har medicinska orsaker att inte vaccinera sig.
De som är emot vaccinet anser att det är de som står för det logiska tänkandet och anser vaccinet som något mer farligt än covid.
Optimum, för en gångs skull ser jag inget helknasigt i det du sägeroptimum skrev:
Det är inte bara covid utan allt annat som belastar sjukhusen. vanliga olyckor, övrig sjukdom, influensa, en del RS virus och frånvaro av personal med förkylningssymptom som ska testas, personal med covid och annat.
Men ändå ska folk ut i butikerna, skidresor, nyårsfester mm.
Men FHM har ju bara sagt åt folk att de bör undvika sådant vilket folk säkert tolkar som att de kan göra som de vill.
Våra regioner är generellt i fritt fall pga inkompetent styre, Coronan accelerar möjligen saker något men det vi ser nu är oundvikligt, har varit så länge. Nu kan man kanske rädda några ansikten genom att skylla på Coronan, det är jag ok med så länge någon adresserar de långsiktiga problemen.
Har ganska god insyn, genom familj och vänner som jobbar i Malmö/Lund och den massiva ström med i första hand sjuksköterskor som lämnar är inte Coronarelaterad, detta situationen har jobbats upp under många år och nu blev det den perfekta stormen.