1 014 066 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Det kan de man jag antar att de flesta arbetsplatser av samhällskritisk karaktär är en återspegling av statistiken. Jag arbetar på en skola med 25-30 anställda och där har vi två uttalade anti-vaccers och resten pro-vaccers.Nissens skrev:
Bara att gilla läget och möta dessa med ryggen emot. Distansarbete är ju inte heller genomförbart på en F-6 skola i någon högre grad..
Så är det, men det kan vara bättre att de lämnar sina tjänster till personer som har bättre förmåga att förstå vad det handlar om. Jag skulle inte vilja att de skulle vara förebilder till mina barn.L lob skrev:Det kan de man jag antar att de flesta arbetsplatser av samhällskritisk karaktär är en återspegling av statistiken. Jag arbetar på en skola med 25-30 anställda och där har vi två uttalade anti-vaccers och resten pro-vaccers.
Bara att gilla läget och möta dessa med ryggen emot. Distansarbete är ju inte heller genomförbart på en F-6 skola i någon högre grad..
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Så var hittar du alla lärare som behövs?Nissens skrev:
Var hittar du all personal till äldreomsorgen, räddningstjänsten, polisen, leveranser etc. av mat och apoteksvaror, servicefolk som elektriker, rörmokare, städare etc. som behövs för att sjukvården mm. ska fungera?Nissens skrev:
Dock ej i samma utsträckning, så vitt jag förstår.optimum skrev:
Ja, helst, men det är viktigare att ovaccinerade håller sig undan än att vaccinerade gör det. Alla bör förstås tillämpa sällskapligt avståndstagande.
Dito.
Det är jag. Det hjälper inte sjukvården ett dugg, eller får ovaccinerade att vaccinera sig, om jag börjar bete mig som innan pandemin. Alltså är det bättre att jag försöker bidra till att inte vara en vaccinerad smittspridare. (Jag är trippelvaccinerad).Nissens skrev:
"It must often be so, Sam, when things are in danger: someone has to give them up, lose them, so that others may keep them”. – Frodo Baggins
Finns det någon lag som hindrar en arbetsgivare att omplacera en ovaccinerad till en arbetsuppgift där det inte förekommer kontakter med andra människor?L lob skrev:Det kan de man jag antar att de flesta arbetsplatser av samhällskritisk karaktär är en återspegling av statistiken. Jag arbetar på en skola med 25-30 anställda och där har vi två uttalade anti-vaccers och resten pro-vaccers.
Om anti-vaccarna är lärare så finns det fog för att omplacera dem omedelbums.L lob skrev:Det kan de man jag antar att de flesta arbetsplatser av samhällskritisk karaktär är en återspegling av statistiken. Jag arbetar på en skola med 25-30 anställda och där har vi två uttalade anti-vaccers och resten pro-vaccers.
Det är långt ifrån all personal som är motståndare till vaccinering, det borde vara en bråkdel av dem.BirgitS skrev:
Jag tror att tex elektriker, rörmokare o städare kan sköta sina arbeten utmärkt och ändå hålla avstånd.
Den lilla minoritet som vägrar vaccinera sig och tex arbetar i hemtjänsten tycker jag är diskvalificerade för jobbet helt enkelt. Tycker du det är viktigare att de har jobb än att de äldre skall klara sig undan covid? Verkligen?
Då är vi olika, jag vaccinerar mig max också förstås, men att jag skulle begränsa mitt liv för att någon annan inte tar sitt ansvar är orealistiskt. Det är ungefär som att inte gå ut för att man är rädd att bli rånad istället för att se till att polisen stävjar rånandet…P pmd skrev:Det är jag. Det hjälper inte sjukvården ett dugg, eller får ovaccinerade att vaccinera sig, om jag börjar bete mig som innan pandemin. Alltså är det bättre att jag försöker bidra till att inte vara en vaccinerad smittspridare. (Jag är trippelvaccinerad).
"It must often be so, Sam, when things are in danger: someone has to give them up, lose them, so that others may keep them”. – Frodo Baggins
Hmm, vet inte om jag håller med. Att man inte tillåts jobba med riskgrupper tycker jag vore bra. Men att inte tillåta någon att undervisa pga en åsikt, det är jag skeptisk till. Var ska gränsen dras? Vilka andra åsikter är inte OK? Allt som (ännu) inte stöds av forskning? Om man utövar en religion, är det ok?P pmd skrev:
Har du missat den norska julfesten?P pmd skrev:
Där smittades 70 av sällskapets 120 personer av Omikron varianten.
Alla var fullvaccinerade.
Alltså nästan 60% blev smittade.
Verkar inte som vaccinet har så stor nytta mot smittspridning när det gäller Omikron.
Dock blev ingen allvarligt sjuk.
Vaccinet verkar fungera hyfsat bra mot alla varianter fram till Omikron när det gäller att bli smittad och då även att minska risken för smittspridning.
Nu när Omikron mer och mer tar över så är det inte ovaccinerade som är enda problemet.
Vill man inte bli smittad och sjuk bör man hålla sig borta från riskområden är min slutledning.
Här är en aktuell bild över fördelning (se längs ned) av de olika varianterna och man ser att Sverige här har 37% som är omikron. För en vecka sedan ca 10% och lägg till att vår redovisning släpar en del nu när det är helger så skulle jag anta att vi passerat 50% och om någon vecka 75%
Med julhelger och det jag sett hur folk beter sig på stan under julhandeln så kommer detta gå riktigt fort och många kommer bli smittade även som fullvaccinerade. Lägg till influensan också som få har vaccin mot så kommer det nog märkas på många arbetsplatser att folk kommer vara hemma.
Jag känner mig inte speciellt trygg för att bli smittad men med 3 doser covidvaccin och även influensavaccin så är jag inte orolig för att bli allvarligt sjuk. Dock hatar jag att vara sjuk.
Från FHM:s sida om nya råden.
- Alla bör undvika miljöer med trängsel.
- Alla bör arbeta hemifrån när arbetet så tillåter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Edit: länk till sidan
https://ourworldindata.org/grapher/...A~ZAF~CAN~SWE~DNK~NOR~NLD~PRT~POL~AUT~FIN~THA
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Många kommuner omplacerar ovaccinerad hemtjänstpersonal till att bara jobba med städ, tvätt och annat som kan göras på långt avstånd. Men det finns ju en gräns på hur stor andel av de anställda som kan syssla med den sortens arbetsuppgifter och i en del kommuner är antagligen en alltför stor del av personalstyrkan ovaccinerad.P pmd skrev:
Många kommuner nyanställer bara vaccinerade personer till hemtjänsten.