1 014 450 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Jag glömde denna.Nissens skrev:
Nu är det så att både ovaccinerade och vaccinerade sprider smittan.
Se på festen i Norge där alla var vaccinerade och testades före festen. Ändå fick man med smittan in från två som varit i Sydafrika och trots att de var vaccinerade så spreds smittan och 70 av de 120 i sällskapet blev smittade av Omikron varianten.
Om vi ska begränsa rörligheten så borde det gälla alla.
Alltså det hjälper inte om man är vaccinerad, dock minskar risken något men inte så bra som vaccinet gjorde mot den ursprungliga varianten.
Det finns de som förespråkar att inte sätta upp några hinder för de drar bara ut på förloppet. Dock tror jag själv att vissa hinder kan vara bra för att inte riskera att sjukvården kollapsar och mest beroende på att vi har en hel del Delta kvar samt ovaccinerade som kan bli allvarligt sjuka utan skydd.
Hänger du inte med i utvecklingen Nisse?
Här får du en riktigt bra länk till Nisse (jag är snäll idag för än är julen inte över.
Många bra inlägg från Dr John Campbell
https://www.youtube.com/c/Campbellteaching
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
I Frankrike har man nu fyra gånger fler på sjukhus än Sverige och Danmark det dubbla antalet. Vilken ökning anser du vara acceptabel för Sverige?optimum skrev:
https://ourworldindata.org/explorer...rue&Align+outbreaks=false&country=DNK~FRA~SWE
Ja, teoretiskt sett skulle ju Omikron kunna vara en självspridsnde vaccination. Vore ju trevligt, men vågar inte hoppas alltför mycket. Problemet är ju att en stor spridning av Omikron även kommer medföra fler mutationer till något som kanske är ännu mer smittsamt, men mer farligt igen.optimum skrev:
Jo det verkar som om Omikron ger mildare sjukdom om den ens ger någon sjukdom.
Troligen kommer vi alla få covid med Omikron varianten. Både vaccinerade och de med tidigare genomgången covid. En del kommer aldrig märka den och en del blir sjuka. Vi kommer troligen få flockimmunitet av Omikron precis som det verka bli i Sydafrika nu.
Alltså Omikron kan vara slutet på pandemin.
Dock är det en stor fördel att vara vaccinerad eller genomgått en covid tidigare De verkar ha ett bra skydd mot allvarlig sjukdom. Nej jag tror inte på någon större fara för sjukvården på grund av Omikron.
Dock har vi en hel del Delta fortfarande och den är troligen värre.
Vi får se. Läs du fakta från andra ställen så ser du också utvecklingen.
Du fick en bra länk i mitt förra inlägg. Den har jag följt ett bra tag nu.
Jo, men du verkar inte hänga med. Har man som i Sverige vaccinerat riskgrupperna och mer därtill så är smittan i sig inte speciellt intressant. Återstår gruppen som kan orsaka stor belastning på sjukvården; de ovaccinerade.optimum skrev:
Jag glömde denna.
Nu är det så att både ovaccinerade och vaccinerade sprider smittan.
Se på festen i Norge där alla var vaccinerade och testades före festen. Ändå fick man med smittan in från två som varit i Sydafrika och trots att de var vaccinerade så spreds smittan och 70 av de 120 i sällskapet blev smittade av Omikron varianten.
Om vi ska begränsa rörligheten så borde det gälla alla.
Alltså det hjälper inte om man är vaccinerad, dock minskar risken något men inte så bra som vaccinet gjorde mot den ursprungliga varianten.
Det finns de som förespråkar att inte sätta upp några hinder för de drar bara ut på förloppet. Dock tror jag själv att vissa hinder kan vara bra för att inte riskera att sjukvården kollapsar och mest beroende på att vi har en hel del Delta kvar samt ovaccinerade som kan bli allvarligt sjuka utan skydd.
Hänger du inte med i utvecklingen Nisse?
Här får du en riktigt bra länk till Nisse (jag är snäll idag för än är julen inte över.
Många bra inlägg från Dr John Campbell
[länk]
Så, begränsar man smittspridningen hos de ovaccinerade så är detta inget större problem längre.
Detta är enkel logik som i stort sett vem som helst som tänker själv kommer fram till.
Nja, jag vet inte. Om någon lyckas förklara vilka det är vi skall skydda så… jag är inte beredd att begränsa mig på grund av de som valt att inte vaccinera sig.L Lilllen skrev:Det ena behöver ju inte göra det andra ointressant
För övrigt anser jag att även vi som är fullvaccinerade bör begränsa vår egen rörlighet så mycket som möjligt tills detta är över. Så mycket som möjligt betyder dock att mår man tex psykiskt dåligt av att inte träffa människor, så träffar man andra ändå, dock i liten skala. Har själv valt att inte resa någonstans under ledigheten och att fira jul och nyår med bara sambon.
För vaccinerade tror jag inte att covid är speciellt mycket dödligare än en svårare influensa, och sådana är samhället rustat att klara av.
Dock skall jag självklart ta tredje sprutan så dnart det är möjligt.
Nisse, inse att du kan sprida smittan vidare till äldre och svaga även om du är vaccinerad. Dock endast två doser. Omikron varianten rundar vaccinerade rätt så effektivt och speciellt de med endast två doser.Nissens skrev:
Nja, jag vet inte. Om någon lyckas förklara vilka det är vi skall skydda så… jag är inte beredd att begränsa mig på grund av de som valt att inte vaccinera sig.
För vaccinerade tror jag inte att covid är speciellt mycket dödligare än en svårare influensa, och sådana är samhället rustat att klara av.
Dock skall jag självklart ta tredje sprutan så dnart det är möjligt.![]()
Jag har fått tre doser men håller mig ändå till FHM och mina egna extra regler. Det gäller att tänka själv, något du uppenbarligen behöver förbättra.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Dock är inte samhället rustat för både en svårare influensa (vilket det är i år) och en till infektionssjukdom som orsakar lika mycket problem samtidigt. I Stockholm rapporterade regionen rätt nyligen att de hade lika många influensapatienter som covidpatienter.Nissens skrev:
De vaccinerade utgör en rätt stor andel av de som IVA-vårdas. Det varierar mellan veckorna men 20-60 % har det varit i närmare två månader nu.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...covid-19-veckorapport-2021-vecka-50-final.pdf
Så det är verkligen inte så att vaccinerade inte kan bli allvarligt sjuka.
Tänk på att skydda andra vaccinerade så att de inte blir allvarligt sjuka.
Tillägg:
Det ställs nu in en massa flyg och tåg därför att så stor andel av personalen är sjukskriven eller vabbar. På samma sätt har sjukvården problem därför att personalen inte kan jobba. Vad händer den dag det blir ett utbrott på Icas centrallager och det inte går just några transporter därifrån?
Eller något annat liknande.
Då drabbas alla av problem och det är därför viktigt att hålla nere smittspridningen i samhället nu. Platta till kurvan!
Redigerat:
Jag tror inte att någon här sagt att vaccinerade inte kan bli allvarligt sjuka, däremot att det är ovanligt.BirgitS skrev:
Dock är inte samhället rustat för både en svårare influensa (vilket det är i år) och en till infektionssjukdom som orsakar lika mycket problem samtidigt. I Stockholm rapporterade regionen rätt nyligen att de hade lika många influensapatienter som covidpatienter.
De vaccinerade utgör en rätt stor andel av de som IVA-vårdas. Det varierar mellan veckorna men 20-60 % har det varit i närmare två månader nu.
[länk]
Så det är verkligen inte så att vaccinerade inte kan bli allvarligt sjuka.
Tänk på att skydda andra vaccinerade så att de inte blir allvarligt sjuka.
Eftersom minoriteten som är ovaccinerad utgör en så stor del av belastningen på vården så är det förstås effektivast att begränsa smittspridningen bland dem.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Eftersom de vaccinerade utgör en stor grupp så blir även en ovanlig händelse (relativt mått) vanligt förekommande (absolut mått) och orsakar belastning på vården mm.Nissens skrev:
Det behövs nog en begränsad smittspridning bland alla för att inte riskera en överbelastad vård i januari. Det är ju för att det inte längre räcker att begränsa smittspridningen bland ovaccinerade med hjälp av vaccinpass som det i stället infördes generella begränsningar för t.ex. gym, restauranger, matcher och konserter.
Visst, men lyckas man få de ovaccinerade att vaccinera eller isolera sig så är vi nog ”hemma”.BirgitS skrev:
Eftersom de vaccinerade utgör en stor grupp så blir även en ovanlig händelse (relativt mått) vanligt förekommande (absolut mått) och orsakar belastning på vården mm.
Det behövs nog en begränsad smittspridning bland alla för att inte riskera en överbelastad vård i januari. Det är ju för att det inte längre räcker att begränsa smittspridningen bland ovaccinerade med hjälp av vaccinpass som det i stället infördes generella begränsningar för t.ex. gym, restauranger, matcher och konserter.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg