BirgitS
Och hur många som vaccinerades för mer än 270 dagar sen tror du är med i en studie som publicerades i oktober?
Med så få får du ju stora konfidensintervall så man kan ju inte alls dra en sån slutsats som du gör.

Det viktigaste att ta med sig från den studien är:
The effectiveness against severe illness seems to remain high through 9 months, although not for men, older frail individuals, and individuals with comorbidities.
Alltså även efter mer än 6 månader kvarstår ett mycket bra skydd mot allvarlig sjukdom. Men eftersom det inte är lika bra för alla grupper så får alla en ny vaccindos efter 5-6 månader.

Det är detta som gör att så mycket mindre andel av de vaccinerade behöver sjukhusvård än de ovaccinerade. Det är därför som de ovaccinerade behöver vaccinera sig så att de inte belastar sjukvården i onödan.

Tillägg:
Detta är nyhetstråden och inte rätt ställe för att diskutera studier som kom för två månader sen.
 
  • Gilla
Lilllen och 3 till
  • Laddar…
.."although not for men"..
Ska man förstå det som att halva befolkningen (minst) är/var undantagen från högt skydd mot allvarlig sjukdom?
 
P
optimum optimum skrev:
Problemet är nog snarare att folk struntar i vad FHM och regeringen kommer med som råd. Allt som inte är tvingande struntar de flesta nog i att följa.
I så fall hjälper det inte hur råd och rekommendationer formuleras. Ska istället för bör gör inte råden mer tvingande.
 
J
D Dilato skrev:
.."although not for men"..
Ska man förstå det som att halva befolkningen (minst) är/var undantagen från högt skydd mot allvarlig sjukdom?
Man ska förstå det som att skyddet verkar avta snabbare beroende på riskfaktorer. Vilket ju är rimligt.
 
  • Gilla
Leifur och 1 till
  • Laddar…
Ok det fattar jag, men att vara Man visste inte jag var en så hög riskfaktor....
 
J
D Dilato skrev:
Ok det fattar jag, men att vara Man visste inte jag var en så hög riskfaktor....
Det är nog en av de största vanliga riskfaktorerna efter ålder.
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Jadu, vem man är är nog ganska klart för de flesta, för skolor finns det ett tillsynsorgan och då är det den "mannen" som gör det :)
Jag har inte gått i skolan på flera decennier så jag vet inte. Kan du inte bara berätta?
Löfven fälldes som du vet i en misstroendeomröstning och min reflektion var samma som din, jag känner inte till att det finns liknande mekanismer för regionråden, om det inte gör det så anser jag att det är en brist.
Det hade ingenting med inkompetens att göra. Det var en politisk omröstning.
Jag gissar att även ett landsting kan avsätta ett landstingsråd på liknande sätt, men då handlar det, precis som i riksdagen, om politik.
Ditt snedsteg med att åkalla "folkets vilja" har ingenting med det att göra, även en demokrati ska ha säkerhetsventiler och jag tycker att det skulle vara rimligt även på regionnivå.
Jag tycker inte att "snedsteg" är en bra benämning på demokrati. Hur tycker du att säkerhetsventilen bör se ut?
 
P
J Jonobe skrev:
Det är något väldigt galet med den artikeln. Det är ju troligt att skyddet sjunker då det även stämmer med tidigare studier, men det är ju helt biologiskt osannolikt att vaccinet helt plötsligt skulle öka risken för smitta. Det är få fall det handlar om, som troligen är rätt selekterat pga vem som provtagits, dessutom har olika personer och åldrats vaccinerats vid olika tidpunkter, lägg därtill fler variabler så ökar risken att man får galna resultat. Artikeln är ju inte särskilt transparent i övrigt. Invänta slutgiltig artikel och fler på samma ämne.

Den ena slutsatsen du kan dra nu är att skyddet sjunker över tid, kanske snabbare för omikron än delta vilket inte är osannolikt.
Eftersom artikeln är en preprint bör man inte dra alltför säkra slutsatser av den innan den har granskats.
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
J
P pmd skrev:
Eftersom artikeln är en preprint bör man inte dra alltför säkra slutsatser av den innan den har granskats.
Det bör man inte göra oavsett. Litet och selekterat material med många variabler.
 
  • Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
Nissens
S Surly skrev:
Här kan ni läsa ett inlägg angående bla den stora svenska studien som länkats till tidigare, länk till studien finns i början av inlägget. [länk]

Samma tendens med negativ effektivitet finns även där, dock på lite längre sikt.
[bild]
Detta är alltså före omikron kom in i bilden.
I inlägget jag länkar till finns också denna graf från UK, även det innan omikron. Det är ju inte heller ett så bra betyg för vaccinen när det kommer till effektivitet mot smittspridning.[bild]
Åter igen, det viktigaste med vaccinen är att de hindrar död, lidande och utarbetad vårdpersonal. Pandemin är de ovaccinerades pandemi, så isolerar man dem så är det största problemet löst.
 
  • Gilla
Lilak och 2 till
  • Laddar…
optimum
Intressant utveckling av Delta och att man ser att Omikron verkar ta över, graf 2
Och tredje grafen visar utveckling när Alfa tog fart och sedan ersattes av Delta
(Alfa från UK)
Troligen kommer Omikron bli helt dominerande om ett tag. I Sverige troligen i början av januari. (mitt antagande utifrån tillgängliga fakta)

Delta
Graf som visar den relativa förekomsten av virusvarianter per region över tid, med fokus på Alfa, Delta och Omikron.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Omikron
Linjediagram som visar den relativa genomsnittliga frekvensen av virusvarianter per region över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alfa
Graf som visar den relativa genomsnittliga frekvensen av Covid-19-varianter per region över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Källa: https://www.gisaid.org/hcov19-variants/
Edit rubriker till graferna
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
Intressant utveckling av Delta och att man ser att Omikron verkar ta över, graf 2
Och tredje grafen visar utveckling när Alfa tog fart och sedan ersattes av Delta
(Alfa från UK)
Troligen kommer Omikron bli helt dominerande om ett tag. I Sverige troligen i början av januari. (mitt antagande utifrån tillgängliga fakta)

Delta
[bild]
Omikron
[bild]
Alfa
[bild]

Källa: [länk]
Edit rubriker till graferna
På vilket sätt är det intressant menar du?
Det känns betydligt mer intressant att få kontroll över belastningen sjukvården utsätts för. Alltså att begränsa rörligheten för de som inte vaccinerat sig…
 
optimum
Nissens Nissens skrev:
På vilket sätt är det intressant menar du?
Det känns betydligt mer intressant att få kontroll över belastningen sjukvården utsätts för. Alltså att begränsa rörligheten för de som inte vaccinerat sig…
Jo det verkar som om Omikron ger mildare sjukdom om den ens ger någon sjukdom.
Troligen kommer vi alla få covid med Omikron varianten. Både vaccinerade och de med tidigare genomgången covid. En del kommer aldrig märka den och en del blir sjuka. Vi kommer troligen få flockimmunitet av Omikron precis som det verka bli i Sydafrika nu.
Alltså Omikron kan vara slutet på pandemin.
Dock är det en stor fördel att vara vaccinerad eller genomgått en covid tidigare De verkar ha ett bra skydd mot allvarlig sjukdom. Nej jag tror inte på någon större fara för sjukvården på grund av Omikron.
Dock har vi en hel del Delta fortfarande och den är troligen värre.
Vi får se. Läs du fakta från andra ställen så ser du också utvecklingen.
Du fick en bra länk i mitt förra inlägg. Den har jag följt ett bra tag nu.
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Troligen kommer Omikron bli helt dominerande om ett tag. I Sverige troligen i början av januari. (mitt antagande utifrån tillgängliga fakta)
Det stämmer med den bedömning som Fohm gör.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
På vilket sätt är det intressant menar du?
Det känns betydligt mer intressant att få kontroll över belastningen sjukvården utsätts för. Alltså att begränsa rörligheten för de som inte vaccinerat sig…
Det ena behöver ju inte göra det andra ointressant :)
För övrigt anser jag att även vi som är fullvaccinerade bör begränsa vår egen rörlighet så mycket som möjligt tills detta är över. Så mycket som möjligt betyder dock att mår man tex psykiskt dåligt av att inte träffa människor, så träffar man andra ändå, dock i liten skala. Har själv valt att inte resa någonstans under ledigheten och att fira jul och nyår med bara sambon.
 
  • Gilla
växelventil och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.