BirgitS
optimum optimum skrev:
Då fick vi ett gäng ny råd och förmaningar från regering och FHM igår som börjar gälla 23/12
Är det någon som på fullt allvar verkligen tror det ens är mätbar effekt på minskad smittspridning?

Den här tycker jag är rätt så mesig

"Alla bör arbeta hemifrån i den mån som arbetet tillåter."

Det borde stått SKA och inte bör. Och hotat med indragna möjligheter till stöd för de företag som inte håller sig till detta.

Övriga råd så är det flera som lätt går kringgå och ger ingen direkt ökat skydd mot smittspridning.

Här finns lista med råd och förmaningar

[länk]
Tycker din arbetsgivare verkligen att det skulle vara trevligt om myndigheter gick in och detaljstyrde arbetet?

Men naturligtvis kommer det att leda till att fler jobbar hemifrån precis som tidigare under pandemin.

För att ta ett exempel, naturligtvis påverkar det smittspridningen när nattklubbar stängs. Det är ju inte utan anledning som det är en populär åtgärd i väldigt många länder. Du har väl inte glömt hur stor smittspridningen blev i somras på nattklubbarna nere vid Medelhavet?

P pmd skrev:
Kan vi få se din dagbok över bedömningar gällande covid-19? Det vore intressantare att se dokumentation på när du kom fram till en bedömning istället för att se alla efterkloka bedömningar.

Du skulle bli imponerad men det är tyvärr för mycket jobb att gräva fram i dessa jättetrådar.

Omvänt kan du leta när FHM gör sina rekommendationer/utalanden. Det kan gälla allt från flockimmnuitet till asymtomatisk smitta eller om munskydd är en risk eller nått bra. Då ser du tydligt att man är rätt ensam om sina uppfattningar i ett globalt perspektiv.

Det är med andra ord inget som helst imponerande att ligga för FHM. Det har mer eller mindre hela vetenskapssamhället gjort från dag 1.

optimum
Fairlane Fairlane skrev:
Om man bytt ut order bör mot ska, tror du verkligen att det hade gjort någon skillnad?
Ja faktiskt för det ordet använde vi idag på företaget jag jobbar på och det ger effekt.
Bör är mer frivilligt men ska betyder att man ska göra det.
Så från och med måndag (efter julledigheten som börjar efter idag) SKA alla som inte har uppgifter som krävs att man är fysiskt på företaget arbeta hemifrån. Har man uppgifter som bara kräver en del av dagen på företaget kan resterande göras hemifrån.
Jag tror många företag gör på samma sätt och använder ordet SKA.

Men nu vill man uppenbarligen inte stöta sig med någon. Sverige måsta vara landet med folk som är mest lättkränkta.

BirgitS
optimum optimum skrev:
Ja faktiskt för det ordet använde vi idag på företaget jag jobbar på och det ger effekt.
Så från och med måndag (efter julledigheten som börjar efter idag) SKA alla som inte har uppgifter som krävs att man är fysiskt på företaget arbeta hemifrån. Har man uppgifter som bara kräver en del av dagen på företaget kan resterande göras hemifrån.

Men nu vill man uppenbarligen inte stöta sig med någon. Sverige måsta vara landet med folk som är mest lättkränkta.
Det handlar inte om att företagsledare är lättkränkta utan om juridik och vad som är tillåtet. Naturligtvis är det tillåtet för en arbetsgivare att bestämma om de anställda ska befinna sig i företaget lokaler, hos en kund eller hemma under arbetstid. Det är däremot inte tillåtet för regeringen eller Fohm att bestämma samma sak.

Det har inte stått något annat än bör tidigare under pandemin heller och ändå har folk jobbat hemma eftersom arbetsgivare vill hålla nere smittspridningen så att deras anställda inte i onödan behöver vara sjukskrivna.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
optimum optimum skrev:

Jag håller inte med alls. Vad är det för poäng att skriva ordet ska och hota med indraget stöd om man bryter mot det, när det i praktiken är omöjligt att verifiera?
Vi har ordet bör, snarare än ska (det är inte riktigt skrivet så, men andemeningen är sådan). Vi uppmanas att arbeta hemifrån om det går, men det svåra kan ju vara att avgöra om det går. Två personer med samma arbetsuppgifter kan komma till olika slutsats. Trots att vi har ordet bör så arbetar jag hemifrån så mycket det bara går. Jag jobbar som konsult så jag måste också anpassa mig efter min kund. I början av pandemin åkte jag till kunden för det var deras önskemål att mitt arbete inte skulle ske hemifrån. Teoretiskt gick det, men det skulle kräva förändringar i brandväggsregeler etc (IT-system) som man inte ville göra. Känsliga system som man inte ville skulle vara nåbara över internet. Jag var på kontoret och i kontorslandskapet var vi nog 4 personer på cirka 1200 kvm, så det kändes ok. Mitt företag får inget stöd, men kunden fick det. Känns lite kymigt att hota med indraget stöd i det läget.

Jag vet också om personer som kan arbeta hemifrån, som ändå åker till kontoret för att det är mycket bättre för deras hälsa, trots riskerna. Nej, jag tycker faktiskt att det fungerar tillräckligt bra med ett bör och ett personligt ansvar. Vi har som sagt bör och ni har tydligen ska, jag tror inte skillnaden i andel personer komemr skilja särskilt mycket.

• Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
optimum
Helt solklart att det första paketet restriktioner knappast påverkade utveckling något alls och med stor sannolikhet kommer gårdagens paket inte tillföra speciellt mycket det heller.
Man tror att julens firande kommer påverka att vi inte är på jobbet och kan smitta varandra men verkar helt glömt av allt julfirande och resor till släkt och vänner. Lägg till lite skidresor så kan det få riktigt fart på smittspridningen. Omikron kommer troligen bli dominerade här rätt snart, en gissning från mig är början av januari.

Så här är nuvarande redovisning av antalet smittade och ökningen är kraftig.
Det mesta vi ser nedan är Delta men Omikron kommer ta över och då tar det rejäl fart.

Graf över dagliga nya COVID-19-fall i Sverige med tre- och sjudagars glidande medelvärde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Helt solklart att det första paketet restriktioner knappast påverkade utveckling något alls
Du har ju ingen aning om hur kurvan hade sett ut om det första paketet inte hade kommit. Det kunde ju då ha varit ändå brantare, typ som början på våg 2.

optimum optimum skrev:
Man tror att julens firande kommer påverka att vi inte är på jobbet och kan smitta varandra men verkar helt glömt av allt julfirande och resor till släkt och vänner. Lägg till lite skidresor så kan det få riktigt fart på smittspridningen.
Man utgår från vad som hände förra julen så det är inte fråga om att bara gissa. Skidåkning bidrar inte till smittspridning och after-work finns ju i princip inte med restriktionerna som börjar i morgon.

optimum optimum skrev:
Omikron kommer troligen bli dominerade här rätt snart, en gissning från mig är början av januari.
Det verkar bli olika i olika regioner för förekomsten är ojämnt fördelad över landet.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...s-cov-2-virusvarianter-av-sarskild-betydelse/

Tillägg:
I Stockholm gör man bedömningen att 10 % av fallen förra veckan var omikron. Har inte andra länder fått fram en fördubbling per vecka?
I så fall är det mer än 50 % om två veckor. Men i andra regioner har man ju inte hittat några omikron alls.

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
optimum optimum skrev:
Helt solklart att det första paketet restriktioner knappast påverkade utveckling något alls och med stor sannolikhet kommer gårdagens paket inte tillföra speciellt mycket det heller.
Svårt att säga förstås, men jag tror det är marginell skillnad på att säga att folk bör jobba hemifrån och att folk ska jobba hemifrån.
De flesta som kan lär göra det oavsett ordval och de få som det skiljer på gör nog ingen större skillnad.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Ska man skratt eller gråta? Ja det är en bra fråga.
:rofl::p:sweat:

[bild]

[bild]
[bild]

[länk]
Återigen ett bevis på att det är folk själva som vill ta risker och sprida smitta. Den egna friheten är viktigare än att rädda några liv (även om det kan vara ens eget).

• Gilla
Lilak
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
Då fick vi ett gäng ny råd och förmaningar från regering och FHM igår som börjar gälla 23/12
Är det någon som på fullt allvar verkligen tror det ens är mätbar effekt på minskad smittspridning?

Den här tycker jag är rätt så mesig

"Alla bör arbeta hemifrån i den mån som arbetet tillåter."

Det borde stått SKA och inte bör. Och hotat med indragna möjligheter till stöd för de företag som inte håller sig till detta.

Övriga råd så är det flera som lätt går kringgå och ger ingen direkt ökat skydd mot smittspridning.

Här finns lista med råd och förmaningar

[länk]
Du inser väl att FOHM inte kan kommendera oss?

• Gilla
Leifur och 1 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Skolledningen är folkvald men den enskilde rektorn inte, när man tvångsförvaltar en skola så ersätter man skolledningen.
Vilka/vem är "man"?
Ja, det råkade ju Löfven ut för, så där finns det absolut rutiner.
När byttes Löfven ut pga inkompetens och av vem?
Hur ser rutinerna ut för att byta ut regionledningar?

Jag inser att ett landstingsråd kan avsättas pga brottslighet, men det är det knappast frågan om här. En politiker kan göra många dumheter helt lagligt.

Nä, folket ska faktiskt bestämma vem som styr landstingen.

P
Ulltand Ulltand skrev:
Du skulle bli imponerad men det är tyvärr för mycket jobb att gräva fram i dessa jättetrådar.
Gräva fram? Har du inte fört dagbok, alltså?

P
optimum optimum skrev:
Stämmer bra. Tror du att det skulle göra någon skillnad i det här fallet? Vad skulle hända om någon struntar i ett FOHM-råd om det säger "bör" och vad skulle hända om någon struntar i ett FOHM-råd som säger "ska"?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
optimum
P pmd skrev:
Stämmer bra. Tror du att det skulle göra någon skillnad i det här fallet? Vad skulle hända om någon struntar i ett FOHM-råd om det säger "bör" och vad skulle hända om någon struntar i ett FOHM-råd som säger "ska"?
Problemet är nog snarare att folk struntar i vad FHM och regeringen kommer med som råd. Allt som inte är tvingande struntar de flesta nog i att följa.

De som är vaccinerade anser sig nog många att de har tillräckligt skydd och att den nya Omikronen inte verkar vara mer än en förkylning så väljer nog folk i allmänhet att "ta en förkylning" till förmånen för friheten att få göra som de själva vill.

Vi får verkligen hoppas att Omikron är betydligt snällare och att en ökad smittspridning inte kommer belasta sjukvården mer än den redan är. Inte så många covid på IVA men de har en del influensa och RS patienter. Dock berättade frugan igår att RS verkar vara på väg ned igen. Gott.

Trots att jag har 3 doser vaccin mot covid och vaccin mot influensa så håller jag mig till råden plus mina egna regler nu i jul/nyårshelgen. Och jag SKA jobba hemifrån i den mån det är möjligt. För det är just så ledningen på företaget anser det ska vara.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.