optimum
trähandtag trähandtag skrev:
Yippi, andra gången vi firar 80%.

[bild]
Jag firar när vi passerar 80% för 3:e dosen.

Fel att kalla det färdigvaccinerade med endast 2 doser. Snarare vaccinerade och med 1 dos påbörjade.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:

Fel att kalla det färdigvaccinerade med endast 2 doser. Snarare vaccinerade och med 1 dos påbörjade.
Eller varför inte 80% av varje dos för detta med påfyllnadsdoser lär väl fortsätta kan man tänka. Man är bara färdigvaccinerad tills man inte är det längre

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
..och nu har jag fått min tredje dos samtidigt som jag vaccinerade mig mot influensan. Kan meddela att jag mår utmärkt !

• Gilla
Lilllen och 4 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:

Ja nu blir det ju lite annorlunda då det behövs 3 doser mot Omicrion. Jobbigt läge för vaccinatörerna som nu skulle behöva vaccinera så många som möjligt på kortast tänkbara tid med en tredje spruta.

Blir intressant att följa hur man kommer att leva upp till det.

En stor fördel är att vi fira många fler gånger.

• Gilla
  • Haha
pmd och 2 till
  • Laddar…
Snailman
D djac skrev:
Sweden ranked seventh best in world at handling health crises
[länk]
Intressant att Australien och Nya Zeeland har platserna precis före oss:thinking:

optimum
trähandtag trähandtag skrev:
En stor fördel är att vi fira många fler gånger.
Kan garantera att det blir fest och firande den dagen pandemin är över.

A Abies koreana skrev:
..och nu har jag fått min tredje dos samtidigt som jag vaccinerade mig mot influensan. Kan meddela att jag mår utmärkt !
Jaha, får man ta vaccin samtidigt nu? Vid första dosen skulle man inte tagit något annat vaccin inom en vecka före. (Fick tajma min TBE-spruta där i maj…)

BirgitS
B b8q skrev:
Jaha, får man ta vaccin samtidigt nu? Vid första dosen skulle man inte tagit något annat vaccin inom en vecka före. (Fick tajma min TBE-spruta där i maj…)
Bara vaccin mot covid och influensa, annars är det minst en vecka emellan. Gissningsvis finns det någon studie på den kombinationen som visade att biverkningarna inte blev värre. Inför nästa höst finns det en studie om att kombinera de två sorternas vaccin i en enda vaccindos.

optimum
Det ser ut att bli en spännande jul i år också.
Vi har lyckats genom gemensamma ansträngningar få fart på smittspridningen.
Jag måste erkänna att jag inte hjälp till den här gången heller.

Ja julhandeln blir nog intressant
Någon som vet om fjolårets trix som Stefan Löfven körde med i köpcentret,
alltså snabbt in och snabbt ut, är ok i år?

Birgit, du behöver inte svara mig för jag läser aldrig dina inlägg mera.

Graf över dagliga nya fall av Covid-19 i Sverige med 3- och 7-dagars rullande medelvärden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nissens
optimum optimum skrev:
Det ser ut att bli en spännande jul i år också.
Vi har lyckats genom gemensamma ansträngningar få fart på smittspridningen.
Jag måste erkänna att jag inte hjälp till den här gången heller.

Ja julhandeln blir nog intressant
Någon som vet om fjolårets trix som Stefan Löfven körde med i köpcentret,
alltså snabbt in och snabbt ut, är ok i år?

Birgit, du behöver inte svara mig för jag läser aldrig dina inlägg mera.

[bild]
Frågan är ju vad smittspridningen gör för skillnad numera…

BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Frågan är ju vad smittspridningen gör för skillnad numera…
Påverkar sjukhusbeläggningen.

optimum optimum skrev:
Kan garantera att det blir fest och firande den dagen pandemin är över.
Fast börjar man inte att misströsta nu? Är den nånsin över? Eller ens hanterbar? Gissar att det är många pastejer och revbensspjäll som hamnar på tippen i år(igen).

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
L lob skrev:
Fast börjar man inte att misströsta nu? Är den nånsin över? Eller ens hanterbar? Gissar att det är många pastejer och revbensspjäll som hamnar på tippen i år(igen).
Ja det är tungt men visst finns det ett slut och det vi försöker göra nu är att hantera läget. Tyvärr finns också en liten risk för att det kan bli värre eller mycket värre.

Vid spanska sjukan avled runt 5 % av hela världens befolkning. Covid-19 är en "walk in the park" i jämförelse.

P
D djac skrev:
Det kan jag inte säga något om, kan vara att de är bättre än alla andra men regionledningar överlag verkar genomgående misslyckas med det mesta, inte bara sjukvård utan allt som de ska ansvara för. Sen handbollsräddas väl sjukvården ofta av sin personal, som ju är tydligt från en annan och högre begåvningshylla än sin ledning.
Jag vet inte om de är bättre än alla andra i Uppsala, men just vaccination mot covid-19 har de skött bra. Jag har ingen erfarenhet av andra landsting (sen många decennier) så jag kan inte säga så mycket om dem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.