1 013 992 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Javisst, men det är knepigare med hygienkraven vid omvårdnad än en vaccination på 20s. Jag hade inte varit särskilt orolig för den aspekten, det är snarare när folk svimmar etc som det kan vara bra att ha personal med högre kompetens närvarande.BirgitS skrev:
För mig känns det som att rätt typ av person är viktig. När tjejen fick sin första dos (på Huddinge sjukhus) stack killen henne mycket snabbt. Det gjorde ont och strålade upp mot halsen och ner mot handen. Blodkärlen i handleden svällde upp. Så, gissningsvis drog han inte tillbaka och kollade att han inte träffat en blodåder. Risken finns väl att man får en person med rätt utbildning, men som jobbat med annat än att sticka och kanske är rätt slarvig som person. Men om det enda jag vet är att jag antingen kan bli stucken av en sjuksköterska eller en pilot, så väljer jag absolut sjuksköterskan. Men, vilken utbildningsnivå de än har, så skulle det ju gå att följa upp alla som sticker och kolla att de gör rätt även tex även efter en lång arbetsvecka. Med fungerande kontrollsystem skulle jag nog även kunna lita på piloten, om det finns sjukhuspersonal tillgänglig i närheten som kan rycka in om någon nystucken mår dåligt.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 863 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 863 inlägg
Precis den sydarfrikanska forskaren talar nog inte svenska, dvs det var nog inte ett citat. Det är anledning till att man vill se varifrån informationen kommer så man kan leta vidare därifrån. Det blir t ex lättare att avgöra om det är något journalisten själv skrivit eller om det kommer från någon annan källa, eller om det finns mer information, exempelvis en video som man kan se och höra Michelle Groome själv uttala orden. En källa helt enkelt...Ulltand skrev:
Att jag påstår att du har sagt något gör dig inte direkt till någon säker källa. Jag kan ju missuppfattat eller hittat på vad du sa.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 863 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 863 inlägg
Ny siffror om antal smittade: Länk
Några citat:
Rimlig slutsats, vaccinet fungerar
Några citat:
- "FHM: Fullvaccinerade står för nästan hälften av de nya fallen"
- "Av de som behövde intensivvård var dock en klar majoritet ovaccinerade."
- Av de bekräftade fallen var 6 248 ovaccinerade, vilket motsvarar 52 procent. Den, relativt sett, stora andelen vaccinerade bland de smittade påverkas av att de vaccinerade är i majoritet i samhället i stort – 79 procent av befolkningen har fått minst två doser.
Ja det är bara att se på statistiken av smittade och som avlidit och jämföra med länder med låg andelen vaccinerade. Ukraina mot utvecklingen i SverigeFairlane skrev:
Några citat:
- Av de bekräftade fallen var 6 248 ovaccinerade, vilket motsvarar 52 procent. Den, relativt sett, stora andelen vaccinerade bland de smittade påverkas av att de vaccinerade är i majoritet i samhället i stort – 79 procent av befolkningen har fått minst två doser.
Och nedre två grafer över antalet avlidna med covid.
Visst, det finns skillnaden i hur vården fungerar och hur almmäntilståndet är men vi ser klart att dödligheten under UK varianten i Sverige var betydligt lägre än den varit om vi inte vaccinerat äldre och riskgrupper som vi gjorde i våras och vågen med delta som kom in i slutet av sommaren fick ingen stor ökning.
De som fått för sig att deltan är snällare kan se utvecklingen i Ukraina att den ser inte speciellt snäll ut.
OBS från en amatörs analys av statistiken. (jag) men borde stämma rätt hyffsat. Också en rimlig slutsats.
Vaccinet fungerar men avklingar i effekt för sjukdom och behöver påfyllnad precis som FHM fått fram.
Jag är tacksam för att jag fått tredje dosen och tar gärna emot en fjärde om man kommer fram till att det behövs någon gång nästa år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det är skrämmande att vi inte ännu har lärt oss hantera vaccineringar på ett bättre sätt.
Inte konstigt att en del struntar i vaccinering.
En eloge till dessa människor som envist står kvar i kylan för att få sina doser. Fantastiska människor.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lVe3w9/carla-och-sebastian-16-svart-att-fa-vaccintid
Inte konstigt att en del struntar i vaccinering.
En eloge till dessa människor som envist står kvar i kylan för att få sina doser. Fantastiska människor.
Logga in
Skapa konto
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lVe3w9/carla-och-sebastian-16-svart-att-fa-vaccintid
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 088 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 088 inlägg
Eftersom DN-artikeln är låst så kan den som vill läsa senaste veckorapporten för mer information (mycket av infon kommer därifrån): https://www.folkhalsomyndigheten.se...vid-19-veckorapporter/senaste-covidrapporten/Fairlane skrev:
Några citat:
Ja det bästa sättet om du är skeptisk till ett okontroversiellt uttalande från en forskare om smittbalansen i ett land är väl att googla hen. Namn och befattning står ju som sagt i första meningen. Jag tvivlar dock på att det kommer att ge något i sakfrågan.P pmd skrev:
Att lära sig att aspirera kan nog vara lite knepigt, också.BirgitS skrev:
Själva handgreppen kanske, men det är en annan sak att klara av att fortsätta hålla samma höga hygienkrav dag ut och dag in, många tenderar nog att börja slarva när de ska göra samma handgrepp med 5-10 minuters mellanrum 8 timmar om dagen, många dagar i sträck. Det är också en annan sak att veta hur man lugnar en orolig eller spruträdd människa.