1 014 014 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 863 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 863 inlägg
Du blandar ihop tidningen som skrev det hela med personen som uttalade sig. Båda är inte källan.Ulltand skrev:
Du har ingen url, men påstår att det tar 5 sekunder att googla fram, varför inte bara göra det och klistra in istället för att skriva inlägg efter inlägg där du säger att du angett källan? Det tar ju längre tid än 5 sekunder.
För saken skull så hittade jag något som stämmer: Länk
Då får vi hoppas att journalistens tolkning och översättning stämmer med vad MichelleGroome faktiskt sa.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 863 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 863 inlägg
Jag hjälper dig med länken, eftersom du inte klarar av det: länkUlltand skrev:
""KAPSTADEN. Barn under fem år är den näst största gruppen som smittats av omikron i Pretoria.
Två som var yngre än två år har avlidit.
– Vi har sett en stor ökning i alla åldersgrupper, framför allt för de under fem år, säger sydafrikanska läkaren Wassila Jassat."" Från expressen som knappast har grävt fram informationen själva
Förutsatt att vaccinet ger ett skydd mot svårare sjukdom är detta då information som direkt borde påverka vaccinationsplaneringen. I betydelsen att vi borde börja vaccinera (eller redan ha gjort det) gruppen 5-12 år.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Anser du att det är viktigare att vaccinera den åldersgruppen än att ge de som är över 65 år en tredje dos?Ulltand skrev:
För det är just det valet som gäller just nu och några veckor till.
Anser du att det är viktigare att vaccinera den åldersgruppen än att ge de som ingår i en riskgrupp en tredje dos?
För det är det valet som börjar gälla om några veckor.
Man borde göra både och.BirgitS skrev:
Hade FHM varit lite snabbare med tredje dosen och satt upp en målsättning när den skulle vara klar hade vi haft resurser över nu.
Som man bäddar får man ligga. Senfärdighet präglar myndighetens agerande även denna gång.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Nej, man kan inte vaccinera alla samtidigt när det är många fler som kan vaccineras jämfört med hur många personer det finns som kan vaccinera. Man måste prioritera. Det är ett begränsat antal personer som kan vaccinera och nu är många fler av dem upptagna med att vårda fler sjuka på sjukhusen än i somras. Nu håller du på och svävar ut i ett utopiskt land igen.Ulltand skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Själva handgreppen kanske, men det är en annan sak att klara av att fortsätta hålla samma höga hygienkrav dag ut och dag in, många tenderar nog att börja slarva när de ska göra samma handgrepp med 5-10 minuters mellanrum 8 timmar om dagen, många dagar i sträck. Det är också en annan sak att veta hur man lugnar en orolig eller spruträdd människa.T tergo skrev:
I ärlighetens namn tror jag att kvaliteten är tillräckligt bra med snabbutbildade med, i alla fall om sjuksköterskor eller rutinerade undersköterskor finns på plats med.BirgitS skrev:
Själva handgreppen kanske, men det är en annan sak att klara av att fortsätta hålla samma höga hygienkrav dag ut och dag in, många tenderar nog att börja slarva när de ska göra samma handgrepp med 5-10 minuters mellanrum 8 timmar om dagen, många dagar i sträck. Det är också en annan sak att veta hur man lugnar en orolig eller spruträdd människa.
Ja hur svårt kan det vara.T tergo skrev:
Det enda svåra är att ta hand om de som behöver vård efteråt vilka jag hittills inte sett en enda under den tid jag varit på ställen för vaccination, men händer i vissa fall.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Jag är glad att jag slipper i alla fallJ Jonobe skrev:
Det känns absolut tryggare med en vårdutbildad person som jag kan lita på klarar hygienkraven. Det har ju varit svårt att få personalen i hemtjänsten och äldreomsorgen att nå upp till de mest basala hygienkraven.