Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
Eftersom källan står på rad ett så är den redan angiven. Jag har ingen URL till källan så den får alla söka själva om man så önskar.
Du blandar ihop tidningen som skrev det hela med personen som uttalade sig. Båda är inte källan.

Du har ingen url, men påstår att det tar 5 sekunder att googla fram, varför inte bara göra det och klistra in istället för att skriva inlägg efter inlägg där du säger att du angett källan? Det tar ju längre tid än 5 sekunder.

För saken skull så hittade jag något som stämmer: Länk

Då får vi hoppas att journalistens tolkning och översättning stämmer med vad MichelleGroome faktiskt sa.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
""KAPSTADEN. Barn under fem år är den näst största gruppen som smittats av omikron i Pretoria.
Två som var yngre än två år har avlidit.
– Vi har sett en stor ökning i alla åldersgrupper, framför allt för de under fem år, säger sydafrikanska läkaren Wassila Jassat."" Från expressen som knappast har grävt fram informationen själva

Förutsatt att vaccinet ger ett skydd mot svårare sjukdom är detta då information som direkt borde påverka vaccinationsplaneringen. I betydelsen att vi borde börja vaccinera (eller redan ha gjort det) gruppen 5-12 år.
Jag hjälper dig med länken, eftersom du inte klarar av det: länk

• Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
I betydelsen att vi borde börja vaccinera (eller redan ha gjort det) gruppen 5-12 år.
Anser du att det är viktigare att vaccinera den åldersgruppen än att ge de som är över 65 år en tredje dos?
För det är just det valet som gäller just nu och några veckor till.

Anser du att det är viktigare att vaccinera den åldersgruppen än att ge de som ingår i en riskgrupp en tredje dos?
För det är det valet som börjar gälla om några veckor.

Fairlane Fairlane skrev:
Då får vi hoppas att journalistens tolkning och översättning stämmer med vad MichelleGroome faktiskt sa.
Eftersom den sydafrikanska forskarenn sannolikt inte talar svenska finns alltid en risk i översättningar och tolkningar från journalister.

BirgitS BirgitS skrev:
Anser du att det är viktigare att vaccinera den åldersgruppen än att ge de som är över 65 år en tredje dos?
Man borde göra både och.

Hade FHM varit lite snabbare med tredje dosen och satt upp en målsättning när den skulle vara klar hade vi haft resurser över nu.

Som man bäddar får man ligga. Senfärdighet präglar myndighetens agerande även denna gång.

BirgitS
Fairlane Fairlane skrev:
Jag hjälper dig med länken, eftersom du inte klarar av det: länk
Tack, det fanns ju mycket mer intressant information på den sidan.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Man borde göra både och.

Hade FHM varit lite snabbare med tredje dosen och satt upp en målsättning när den skulle vara klar hade vi haft resurser över nu.

Som man bäddar får man ligga. Senfärdighet präglar myndighetens agerande även denna gång.
Nej, man kan inte vaccinera alla samtidigt när det är många fler som kan vaccineras jämfört med hur många personer det finns som kan vaccinera. Man måste prioritera. Det är ett begränsat antal personer som kan vaccinera och nu är många fler av dem upptagna med att vårda fler sjuka på sjukhusen än i somras. Nu håller du på och svävar ut i ett utopiskt land igen.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
enl tv-avisen så planerar danskarna att vaccinera en 1/2 miljon på en vecka, de snabbutbildar tex bönder o piloter till det, de får bl.a öva på en apelsin

• Haha
  • Gilla
Box of rain och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
T tergo skrev:
enl tv-avisen så planerar danskarna att vaccinera en 1/2 miljon på en vecka, de snabbutbildar tex bönder o piloter till det, de får bl.a öva på en apelsin
Jag är i alla fall glad att jag har vaccinerats av sjukvårdspersonal med längre utbildning i hygien och omhändertagande.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
D
T tergo skrev:
Kul yrkesval, borde kanske ta sömmerskor istället, slaktare som är vana att rimma?

BirgitS BirgitS skrev:
Jag är i alla fall glad att jag har vaccinerats av sjukvårdspersonal med längre utbildning i hygien och omhändertagande.
det borde man kunna lära sig på ett par dagar

• Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
T tergo skrev:
det borde man kunna lära sig på ett par dagar
Själva handgreppen kanske, men det är en annan sak att klara av att fortsätta hålla samma höga hygienkrav dag ut och dag in, många tenderar nog att börja slarva när de ska göra samma handgrepp med 5-10 minuters mellanrum 8 timmar om dagen, många dagar i sträck. Det är också en annan sak att veta hur man lugnar en orolig eller spruträdd människa.

• Gilla
Lilak och 1 till
  • Laddar…
J
BirgitS BirgitS skrev:
Själva handgreppen kanske, men det är en annan sak att klara av att fortsätta hålla samma höga hygienkrav dag ut och dag in, många tenderar nog att börja slarva när de ska göra samma handgrepp med 5-10 minuters mellanrum 8 timmar om dagen, många dagar i sträck. Det är också en annan sak att veta hur man lugnar en orolig eller spruträdd människa.
I ärlighetens namn tror jag att kvaliteten är tillräckligt bra med snabbutbildade med, i alla fall om sjuksköterskor eller rutinerade undersköterskor finns på plats med.

optimum
T tergo skrev:
Ja hur svårt kan det vara.
Det enda svåra är att ta hand om de som behöver vård efteråt vilka jag hittills inte sett en enda under den tid jag varit på ställen för vaccination, men händer i vissa fall.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
BirgitS
J Jonobe skrev:
I ärlighetens namn tror jag att kvaliteten är tillräckligt bra med snabbutbildade med, i alla fall om sjuksköterskor eller rutinerade undersköterskor finns på plats med.
Jag är glad att jag slipper i alla fall ;)
Det känns absolut tryggare med en vårdutbildad person som jag kan lita på klarar hygienkraven. Det har ju varit svårt att få personalen i hemtjänsten och äldreomsorgen att nå upp till de mest basala hygienkraven.

• Gilla
Klacken och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.