1 014 016 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Har vi inte redan rett ut att det inte finns lagstöd för tvingande karantän eller obligatorisk testing i Sverige av personer som inte har symtom?Ulltand skrev:
I bekämpningen av covid-19 är det allra viktigaste att inte tumma på rättssäkerheten.
Och vilka tycker du ändå ska få passera gränsen dagligen? Svenskar som jobbar i grannländer? Danskar som bor eller jobbar i Skåne? Mat- och varutransporter? Det blir isåfall ändå ganska många tusen som dagligen åker in och ut ur landet.Ulltand skrev:
Jodå, tror dock inte att matematiken är syftet med hela detta caset, utan att personerna som vill ha ut infon mer eller mindre kan glömma det.P pmd skrev:
Kanske liknande uppgivenhet som om att ens hus brinner och brandkåren meddelar att dom kommer förbi om 55 år och släcker branden.
Fairlane skrev:
Det beror på vad vi vet om några veckor. Om vaccin eller sjukdom inte ger någon immunitet att tala om så ät det bästa att behålla gränsen stängd, Det kommer ta mindre tid än ett år innan vi har ett bra vaccin mot varianten.
Det är bättre med en stängd gräns och ett öppet samhälle än tvärt om.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 867 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 867 inlägg
Utan att vara alltför insatt i FDAs rutiner eller i denna fråga så uppstår några tankar.
1. Varför vill man inte lämna ut allt på en gång?
2. Varför vill någon ha allt på en gång?
3. Vad skulle krävas för att lämna ut allt på en gång?
etc, det är inte svårt att komma på fler frågor.
Med reservation för det jag sagt ovan, att min kunskap i ämnet är begränsad så tänker jag mig ändå några svar:
1) För att det innehåller data som kan vara känslig, som kräver manuell hantering för att filtrera bort. Det kan vara personuppgifter etc. T.ex. Person X som fick vaccinet lider också av sjukdom Y. Det är kanske inget som ska ut till allmänheten.
2) Inte direkt för att någon kommer läsa igenom 330,000 sidor. Kanske visste man redan när man begärde ut detta att det skulle bli som det blev och att det var huvudskälet, för att kunna spela kortet "FDA döljer något"?
3) För att det skulle krävas enorma personalresurser. Det är också det argument som FDA själva ger: "By processing and making interim responses based on 500-page increments, FDA will be able to provide more pages to more requesters, thus avoiding a system where a few large requests monopolize finite processing resources and where fewer requesters’ requests are being fulfilled,” wrote Department of Justice lawyers, pointing to other court decisions where the 500-page-per-month schedule was upheld."
Visst, FDA skulle kunna anställa personal som jobbade med endast detta under en period, men det är nog inte gjort i en handvändning ändå och till en rätt hög kostnad. Om det är värt pengarna eller inte beror nog på vem man frågar.
1. Varför vill man inte lämna ut allt på en gång?
2. Varför vill någon ha allt på en gång?
3. Vad skulle krävas för att lämna ut allt på en gång?
etc, det är inte svårt att komma på fler frågor.
Med reservation för det jag sagt ovan, att min kunskap i ämnet är begränsad så tänker jag mig ändå några svar:
1) För att det innehåller data som kan vara känslig, som kräver manuell hantering för att filtrera bort. Det kan vara personuppgifter etc. T.ex. Person X som fick vaccinet lider också av sjukdom Y. Det är kanske inget som ska ut till allmänheten.
2) Inte direkt för att någon kommer läsa igenom 330,000 sidor. Kanske visste man redan när man begärde ut detta att det skulle bli som det blev och att det var huvudskälet, för att kunna spela kortet "FDA döljer något"?
3) För att det skulle krävas enorma personalresurser. Det är också det argument som FDA själva ger: "By processing and making interim responses based on 500-page increments, FDA will be able to provide more pages to more requesters, thus avoiding a system where a few large requests monopolize finite processing resources and where fewer requesters’ requests are being fulfilled,” wrote Department of Justice lawyers, pointing to other court decisions where the 500-page-per-month schedule was upheld."
Visst, FDA skulle kunna anställa personal som jobbade med endast detta under en period, men det är nog inte gjort i en handvändning ändå och till en rätt hög kostnad. Om det är värt pengarna eller inte beror nog på vem man frågar.
B b8q skrev:
Länder som har stängd gräns och inga fall av omikron kan man ju ha öppet till. Det är inte så himla komplicerat. Flera länder lyckades hålla Covid-19 utestängt länge. Tiden vi talar om är till det kommer ett nytt vaccin i så fall. Tre månaders utvecklingstid för vaccin. Med tester och godkännande talar vi om 6-9 månader innan det kan finnas tillgängligt
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 867 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 867 inlägg
Ja, fast i praktiken kommer vi behöva hålla gränsen stängd för evigt eller tills smittspridningen i hela världen avtagit för det är väl ingen som tror att detta är den sista mutationen?Ulltand skrev:
Sen undrar jag, liksom flera andra, hur vi ska klara det. Sverige är inte självförsörjande på många varor, exempelvis har vi dåligt med egen olja... Alltså går det inte att stänga gränsen så som du vill, iallafall inte i praktiken. Då har vi inte heller tagit hänsyn till de som arbetar i Danmark, men bor i Sverige och tvärtom etc. Samhällsekonomiskt kommer det vara en katastrof, allt för att vi skydda oss mot en variant som kanske inte är ett problem.
Nej bara tills vi har ett bra vaccin. Kanske måste vi stänga den igen i framtiden det vet vi inget om.Fairlane skrev:
Ja, fast i praktiken kommer vi behöva hålla gränsen stängd för evigt eller tills smittspridningen i hela världen avtagit för det är väl ingen som tror att detta är den sista mutationen?
Sen undrar jag, liksom flera andra, hur vi ska klara det. Sverige är inte självförsörjande på många varor, exempelvis har vi dåligt med egen olja... Alltså går det inte att stänga gränsen så som du vill, iallafall inte i praktiken. Då har vi inte heller tagit hänsyn till de som arbetar i Danmark, men bor i Sverige och tvärtom etc. Samhällsekonomiskt kommer det vara en katastrof, allt för att vi skydda oss mot en variant som kanske inte är ett problem.
Att stänga gränsen betyder inte ordagrant att ingen kommer in i Sverige. Men de som gör det måste följa en rad rutiner. karantän, testning tex
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 867 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 867 inlägg
Inte särskilt många länder. Nya Zeeland, Nordkorea, Turkmenistan?Ulltand skrev:
Och ett år eller mer innan folk är vaccinerade med den nya vaccinen. Så i praktiken talar du om en stängd gräns i minst ett år och troligen mycket längre än så, när det kommer nya mutationer.Ulltand skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 099 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 099 inlägg
Och under den tiden har folk, inkl. barn, blivit undernärda och fått skador som ger sämre hälsa för resten av livet. Utan transporter, inkl. lastbilschaufförer blir det mycket tomt på butikshyllorna och på bensinmackarna, det är ju bara att jämföra med vad Brexit har ställt till med i England.Fairlane skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 099 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 099 inlägg
En rapport från en sydafrikansk läkare:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset som hämtat det från en intervju i brittiska The Telegraph.
Lever du in postapokalyptisk dröm? Har du någon aning hur mycket mat, varor transporter av människor som vi dagligen behöver? Jag hittar inget exakt på nätet om daglig persontransporter över gränsen, men min bedömning är ca 100 000 om dagen. Inte bara för personens egna nöje, utan att det jobbas på andra sidan gränsen, alla lastbilar, båtar, fritidsresor jobbresor mm. Vårt samhälle skulle kollapsa efter 5-7 dagar om allt ströps, med kravaller, stölder osv. Kom igen då vi är i princip helt självförsörjande.Ulltand skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 099 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 099 inlägg
61 personer på två flyg (ung. 600 pers.) från Sydafrika hade då lämnat ett positivt PCR-test och nu har dessa analyserats och man har kommit fram till att 13 av dem bär på omikronvarianten.BirgitS skrev:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset som fått det från VG.