BirgitS BirgitS skrev:
Nu har man ju troligen minst två omikronfall i Danmark samtidigt som Sverige är beroende av transporter från/via Danmark samt arbetskraftspendling över sundet.
.
Det var ju bara ett exempel! Om smittan finns i Danmark har man så klart inte öppet till dem,

Transporter har jag redan tagit upp. Det handlar så klart inte om att ingen kan komma in till landet. Men det som gör det måste omfattas av tvingande rutiner testning och karantän. Här kan man glömma allt om frivillighet. Det har gått i fela andra länder och går givetvis även här om viljan finns.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det var ju bara ett exempel! Om smittan finns i Danmark har man så klart inte öppet till dem,

Transporter har jag redan tagit upp. Det handlar så klart inte om att ingen kan komma in till landet. Men det som gör det måste omfattas av tvingande rutiner testning och karantän. Här kan man glömma allt om frivillighet. Det har gått i fela andra länder och går givetvis även här om viljan finns.
Så de som kör lastbilar med mat ska sitta i karantän i en vecka innan de får köra maten vidare?
Eller kommer du att organisera tusentals med volontärer som dels har lastbilskörkort men inte kör lastbil idag och dels kan tänka sig att rycka in som lastbilschaufförer?

Som sagt grundlagen förbjuder tvångstestning. Det är nog bara i Kina och liknande länder som tvångstestning verkligen finns, dvs. att hålla fast någon med tvång och stoppa in en pinne i näsan på dem.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:

Är Danmark dåligt i dina ögon nu då?
Sverige var ju kass enligt dig när man inte stoppade smittan innan man visste att den var här…

Men det kanske du inte kommer ihåg?

BirgitS
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Det är väl uppenbart att tex Danmark, Sverige och Norge kan ha öppna gränser mot varandra om man har stängt mot andra länder och inga fall i landet.
Varför just de länderna? Finland, de baltiska länderna, Polen och resten av världen då?

Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
Att stänga gränsen betyder inte ordagrant att ingen kommer in i Sverige. Men de som gör det måste följa en rad rutiner. karantän, testning tex
Nu kanske jag är onödigt pessimistisk, men jag tror att karantän en vecka är problematiskt för de människor som varje dag passerar gränsen på väg till eller från sitt arbete.

• Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Varför just de länderna? Finland, de baltiska länderna, Polen och resten av världen då?
Jösses. det gäller så klart alla länder som inte har smittan och som har en kontroll att lita på. Det var exempel vilket faktiskt står i mitt inlägg.

Fairlane Fairlane skrev:
Nu kanske jag är onödigt pessimistisk, men jag tror att karantän en vecka är problematiskt för de människor som varje dag passerar gränsen på väg till eller från sitt arbete.
Ja just dessa får nog finna sig i att det inte bli något jobb i Danmark OM danskarna har smittan där.

Du vet alternativet är att få in smittan och sedan tvinga alla att arbeta hemma pga av smittspridningen. Det blir inga danmarksresor då heller.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Ja just dessa får nog finna sig i att det inte bli något jobb i Danmark OM danskarna har smittan där.
Antagligen brott mot EU-lagar om fri rörlighet etc.

Mellan Danmark och Sverige har det väl hela tiden funnits särskilda undantag för arbetspendlare, typ testning 1/vecka.

BirgitS BirgitS skrev:
Antagligen brott mot EU-lagar om fri rörlighet etc.

Mellan Danmark och Sverige har det väl hela tiden funnits särskilda undantag för arbetspendlare, typ testning 1/vecka.

Ja kan vara läge att ta bort dessa undantag en period då för att undvika det som skulle kunna bli en total lock down i ett värsta scenario.

Valet kan stå mellan en stängd gräns eller ett stängt samhälle. Men man behöver då så klart agera snabbt, Men i ett första läge i bara ett par veckor. Då vet vi hur illa det är med Omicron, eller inte.

Tänk tanken att vi om två veckor vet att omikron har 5 % dödlighet eller att 30 % får långtidscovid samtidigt som smittsamheten kanske är 5 ggr större än delta. Då skulle vi varit jäkligt glada om vi hållit den borta tills det kommer ett uppdaterat vaccin. Nu tror vi ju inte det undantaget smittsamheten men här är det läge för försiktighetsprincipen igen,

Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
Mycket tyder på att smittan finns i Danmark redan och det skulle förvåna mig om den inte finns i Sverige också.
Det är inte bara folk som bor i Sverige som arbetar i Danmark, det är åt andra hållet också och det kan påverka samhället en hel del. Liksom alla transportörer förstås.

Är tanken att vi ska betala alla som inte kan åka till sin arbetsplats full lön? Ska vi betala transportörerna ersättning för en veckas stillestånd i karantän (och var ska vi placera alla dessa lastbilar en vecka)

Ulltand Ulltand skrev:
Du vet alternativet är att få in smittan och sedan tvinga alla att arbeta hemma pga av smittspridningen. Det blir inga danmarksresor då heller.
Du vet, alla kan inte arbeta hemma, smitta eller inte. Det är sjukvårdspersonal bland annat som reser över sundet. De kan sällan arbeta hemma.
Danmarksresor skiter jag fullständigt i. Nöjesresandet rör mig inte i ryggen om det minskar.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Befintliga vaccin mot covid-19 skyddar förmodligen mot allvarlig sjukdom även om man blir smittad av omikron-varianten, säger en av Sydafrikas främsta epidemiologer
Salim Abdool Karim, rapporterar BBC.
Symtomen verkar inte vara allvarligare men varianten verkar vara smittsammare än den/de som förekommer i Sydafrika.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset

Tillägg: Här är det en fylligare notis om vad Karim har sagt: https://www.iol.co.za/news/world/pr...-variant-2b5a2c9c-41be-5893-8f55-7d0609da9d20
Professor Salim Abdool Karim added at a news conference that it was too early to say whether Omicron led to more severe clinical symptoms than previous variants, although it does appear more transmissable and more likely to infect people who have immunity from vaccination or prior infection.
Ännu mer här: https://www.ecr.co.za/news/news/south-african-scientists-were-expecting-new-variant-karim/

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Ja kan vara läge att ta bort dessa undantag en period då för att undvika det som skulle kunna bli en total lock down i ett värsta scenario.

Valet kan stå mellan en stängd gräns eller ett stängt samhälle. Men man behöver då så klart agera snabbt, Men i ett första läge i bara ett par veckor. Då vet vi hur illa det är med Omicron, eller inte.

Tänk tanken att vi om två veckor vet att omikron har 5 % dödlighet eller att 30 % får långtidscovid samtidigt som smittsamheten kanske är 5 ggr större än delta. Då skulle vi varit jäkligt glada om vi hållit den borta tills det kommer ett uppdaterat vaccin. Nu tror vi ju inte det undantaget smittsamheten men här är det läge för försiktighetsprincipen igen,
Det är ju ändå så att vaccinerna sannolikt skyddar mot svårare sjukdom hyfsat bra så länge det i grunden är samma virus.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det är ju ändå så att vaccinerna sannolikt skyddar mot svårare sjukdom hyfsat bra så länge det i grunden är samma virus.

Sannolikt ja men vi vet det först om ett par veckor,

Ulltand Ulltand skrev:
Men det som gör det måste omfattas av tvingande rutiner testning och karantän. Här kan man glömma allt om frivillighet. Det har gått i flera andra länder och går givetvis även här om viljan finns.
Du menar "om bara lagstöd hade funnits"...

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.