1 014 040 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 112 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 112 inlägg
Så här skriver de själva:B b8q skrev:
https://www.folkhalsomyndigheten.se...r-covid-19-rekommenderas-for-alla-med-symtom/Orsaken till rekommendationen är dels en ökande smittspridning i många länder i Europa, dels att Folkhälsomyndighetens scenarier har pekat mot en trolig ökning även i Sverige de kommande veckorna. Några regioner, som Västmanland och Örebro, har en ökad smittspridning nu.
Detta gör sammantaget att en återgång till storskalig testning åter bedöms vara en ändamålsenlig åtgärd.
Man kan också notera att det fortfarande finns undantag:
Medlem
· Blekinge
· 12 220 inlägg
Ok, men nu kommer covidpassen även i Sverige. Det används redan i andra EU länder.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 112 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 112 inlägg
Anpassar sig gör de ju inte utan en stor del av personal inom hemtjänsten och även i viss mån på äldreboendena är ovaccinerade. Det är ju rätt vanligt att de som träffar många personer har låg lön och det finns ett samband mellan låg lön och låg vaccintäckning. Det är nog de som är lätta offer för konspirationsteorier.D djac skrev:Det är ju svårt att ta ansvar för de oansvariga men kanske kan dessa övertalas att anpassa sitt leverne till sin sårbara status, jag vet faktiskt inte hur de tänker.
Men att i detta läget gå tillbaks och begränsa befolkningen i stort "för deras eget bästa", är nog vanskligt.
Kontanter eller presenter till de som vaccinerar sig, kanske hjälper?
Vaccinationspass för större evenemang kanske får några att vaccinera sig.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 112 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 112 inlägg
Fast det som föreslås nu är ju ytterst begränsat jämfört med de flesta andra länder. Men det kanske ändå kan få upp vaccinationsgraden lite.Nissens skrev:
Tillägg: Här står det vad som gäller: https://www.folkhalsomyndigheten.se...tgarder-for-att-minska-spridning-av-covid-19/
Om ett arrangemang inte tillämpar vaccinationsbevis så kan det återigen bli krav på max antal antal personer per kvadratmeter tillgänglig yta och krav på avstånd mellan sällskap.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 112 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 112 inlägg
Jag tror det ligger mycket i det som sju läkare och forskare vid Sahlgrenska nyligen framförde: https://www.dn.se/debatt/coronakommissionen-ger-fel-bild-av-smittspridningen/T Thomas_Blekinge skrev:
Folks beteendeförändring i de nordiska länderna var mycket lika när länderna införde restriktioner i stort sett samtidigt och i Stockholm gick smittspridningen ner kraftigt på en gång.
Eller tror du att det var olika restriktioner i Stockholm och Västra Götaland jämfört med Västerbotten, Norrbotten och Gotland som alla tre inte hade någon överdödlighet alls under första vågen?
Jag hoppas verkligen inte att smittspridningen kommit igång redan. Men jag blir lite misstänksam att de vet mer än vad vi får via nyhetsmedia.B b8q skrev:
Jag hade hoppats på en bra vinterperiod. Hoppas fortfarande.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 112 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 112 inlägg
Framgår på https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa/page/page_0/ att det var fler bekräftade fall under förra veckan än veckan innan.optimum skrev:
I senaste veckorapporten kan man se att några regioner har haft en uppåtgående trend i några veckor och Västmanland har väldigt hög incidens jämfört med övriga Sverige. Att förlita sig på att media skulle vidarerapportera allt som är väsentligt ska man nog inte göra. Särskilt Aftonbladet och Expressen verkar ju mest skriva när de lyckas få till en saftig rubrik och små förändringar uppmärksammas inte då.
Medlem
· Blekinge
· 12 220 inlägg
Ni som kan alla källor: var får man egentligen dagsfärska siffor om antal nyupptäckta fall per dygn, antal nyupptäckta fall per 100.000 invånare senaste veckan (incidenstalet) för Sverige?
I Sverige talades det först om att det skulle ta många månader att lagstifta. När pandemilagen trädde i kraft slutligen i januari 2021 innehöll den fortfarande inga förbud utan bara bemyndigade andra aktörer att göra det.
Hur många har bötfällts i Sverige för att dom inte har följt FHMs rekommendationer, t ex i kollektivtrafik?
Jag läste att vissa retauranger fick reprimander men saknar uppgifter om antal.
Polisen lyser med sin frånvaro på gator och torg som vanligt medan det stod polisbilar i mängder i europeoska städer för att skingra festfolk.
Vilken kommun som helst kan införa ordningslagar som t ex föbjuder större folksamlingar på öppna platser. Och då talar jag om bötesbelagda förbud, inte mesiga rekommendationer.P pmd skrev:
I Sverige talades det först om att det skulle ta många månader att lagstifta. När pandemilagen trädde i kraft slutligen i januari 2021 innehöll den fortfarande inga förbud utan bara bemyndigade andra aktörer att göra det.
Hur många har bötfällts i Sverige för att dom inte har följt FHMs rekommendationer, t ex i kollektivtrafik?
Jag läste att vissa retauranger fick reprimander men saknar uppgifter om antal.
Polisen lyser med sin frånvaro på gator och torg som vanligt medan det stod polisbilar i mängder i europeoska städer för att skingra festfolk.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 112 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 112 inlägg
Det där frågade du ju om rätt nyligen och jag skrev då ett svar till dig. #2081T Thomas_Blekinge skrev:
En diskussion fungerar bättre om man läser de svar man får.