BirgitS
B b8q skrev:
Eller så anpassar de sig efter den dagsaktuella situationen inom smittspridningen, som sig bör.
Så här skriver de själva:
Orsaken till rekommendationen är dels en ökande smittspridning i många länder i Europa, dels att Folkhälsomyndighetens scenarier har pekat mot en trolig ökning även i Sverige de kommande veckorna. Några regioner, som Västmanland och Örebro, har en ökad smittspridning nu.

Detta gör sammantaget att en återgång till storskalig testning åter bedöms vara en ändamålsenlig åtgärd.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...r-covid-19-rekommenderas-for-alla-med-symtom/

Man kan också notera att det fortfarande finns undantag:
Rekommendationen gäller oavsett vaccinationsstatus, men personer som haft konstaterad covid-19 under det senaste halvåret är undantagna.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Stort antal smittade hem från Europa vintern 2000. Trångboddhet och dålig / svårt att få fram information till befolkningen. Du?
Mesigheten från myndihetshåll. Det är som att rekommendera högertrafik och nykterhet på våra vägar.

Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
Vaccinationsgraden i Sverige skiljer sig inte från den i Storbritannien och de har väl snarare haft fler sjuka än Sverige och ändå är deras vård rejält belastad. Se inlägg #13635 och länkarna där, ungefär 4 gånger fler på IVA sen flera månader.
Ok, men nu kommer covidpassen även i Sverige. Det används redan i andra EU länder. :)

BirgitS
D djac skrev:
Det är ju svårt att ta ansvar för de oansvariga men kanske kan dessa övertalas att anpassa sitt leverne till sin sårbara status, jag vet faktiskt inte hur de tänker.

Men att i detta läget gå tillbaks och begränsa befolkningen i stort "för deras eget bästa", är nog vanskligt.

Kontanter eller presenter till de som vaccinerar sig, kanske hjälper?
Anpassar sig gör de ju inte utan en stor del av personal inom hemtjänsten och även i viss mån på äldreboendena är ovaccinerade. Det är ju rätt vanligt att de som träffar många personer har låg lön och det finns ett samband mellan låg lön och låg vaccintäckning. Det är nog de som är lätta offer för konspirationsteorier.

Vaccinationspass för större evenemang kanske får några att vaccinera sig.

BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Ok, men nu kommer covidpassen även i Sverige. Det används redan i andra EU länder. :)
Fast det som föreslås nu är ju ytterst begränsat jämfört med de flesta andra länder. Men det kanske ändå kan få upp vaccinationsgraden lite.

Tillägg: Här står det vad som gäller: https://www.folkhalsomyndigheten.se...tgarder-for-att-minska-spridning-av-covid-19/
Vid allmänna sammankomster och offentliga tillställningar, som till exempel sportevenemang, bio- och teaterföreställningar och konserter, samlas ofta många människor. Här kommer åtgärder mot smittspridning att vara nödvändiga.
Folkhälsomyndigheten har därför i en så kallad hemställan bett regeringen att införa vaccinationsbevis för personer som är 18 år och äldre från den 1 december. Myndigheten ser behovet vid arrangemang inomhus med fler än 100 deltagare.
Om ett arrangemang inte tillämpar vaccinationsbevis så kan det återigen bli krav på max antal antal personer per kvadratmeter tillgänglig yta och krav på avstånd mellan sällskap.

Redigerat:
BirgitS
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag har en uppfattning om det. Vad är din uppfattning om anlednigarna?
Jag tror det ligger mycket i det som sju läkare och forskare vid Sahlgrenska nyligen framförde: https://www.dn.se/debatt/coronakommissionen-ger-fel-bild-av-smittspridningen/
En ny beräkning visar att spridningen av covid-19 i början av pandemin var högre i Sverige än övriga Norden.Spridningen av covid-19 mer än dubbelt så hög som i Danmark, fem gånger högre än i Norge och 15 gånger högre än i Finland.
Folks beteendeförändring i de nordiska länderna var mycket lika när länderna införde restriktioner i stort sett samtidigt och i Stockholm gick smittspridningen ner kraftigt på en gång.

Eller tror du att det var olika restriktioner i Stockholm och Västra Götaland jämfört med Västerbotten, Norrbotten och Gotland som alla tre inte hade någon överdödlighet alls under första vågen?

• Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
optimum
T tergo skrev:
Uppgifter: FHM vill införa covidpass för större inomhusevenemang - Nyheter (Ekot) | Sveriges Radio
Äntligen kommer man med åtgärder i tid
Däremot kanske det borde varit lite mer kraftfullt.

Covidpass på krogen så får ovaccinerade välja att tänka om eller vara hemma.

• Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
optimum
B b8q skrev:
Eller så anpassar de sig efter den dagsaktuella situationen inom smittspridningen, som sig bör.
Jag hoppas verkligen inte att smittspridningen kommit igång redan. Men jag blir lite misstänksam att de vet mer än vad vi får via nyhetsmedia.
Jag hade hoppats på en bra vinterperiod. Hoppas fortfarande.

BirgitS
optimum optimum skrev:
Jag hoppas verkligen inte att smittspridningen kommit igång redan. Men jag blir lite misstänksam att de vet mer än vad vi får via nyhetsmedia.
Jag hade hoppats på en bra vinterperiod. Hoppas fortfarande.
Framgår på https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa/page/page_0/ att det var fler bekräftade fall under förra veckan än veckan innan.

I senaste veckorapporten kan man se att några regioner har haft en uppåtgående trend i några veckor och Västmanland har väldigt hög incidens jämfört med övriga Sverige. Att förlita sig på att media skulle vidarerapportera allt som är väsentligt ska man nog inte göra. Särskilt Aftonbladet och Expressen verkar ju mest skriva när de lyckas få till en saftig rubrik och små förändringar uppmärksammas inte då.

P
optimum optimum skrev:
Uppenbarligen fler som delar min åsikt. Dock ingen här på forumet.
Johodå. Jag tyckte att reduceringen av testningen var en dålig idé. Eventuellt skrev jag inget om det då, men eventuellt gjorde jag det.

• Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
P
T Thomas_Blekinge skrev:
Mesigheten från myndihetshåll. Det är som att rekommendera högertrafik och nykterhet på våra vägar.
Vilka omesiga åtgärder borde myndigheterna ha vidtagit? Hänvisa gärna till lagstöd för de åtgärder du föreslog då.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Ja, men då pratar vi väl främst om de som inte vaccinerat sig?
Belastningen på vården bryr sig nog inte om huruvida de som vårdas är vaccinerade eller ovaccinerade.

• Gilla
växelventil
  • Laddar…
Nissens
P pmd skrev:
Belastningen på vården bryr sig nog inte om huruvida de som vårdas är vaccinerade eller ovaccinerade.
Så är det förstås, men nu kommer restriktioner riktade mot de ovaccinerade, vilket känns helt rätt. Så är det sedan tidigare i flera EU länder som har större problem än Sverige.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Ni som kan alla källor: var får man egentligen dagsfärska siffor om antal nyupptäckta fall per dygn, antal nyupptäckta fall per 100.000 invånare senaste veckan (incidenstalet) för Sverige?
P pmd skrev:
Vilka omesiga åtgärder borde myndigheterna ha vidtagit? Hänvisa gärna till lagstöd för de åtgärder du föreslog då.
Vilken kommun som helst kan införa ordningslagar som t ex föbjuder större folksamlingar på öppna platser. Och då talar jag om bötesbelagda förbud, inte mesiga rekommendationer.
I Sverige talades det först om att det skulle ta många månader att lagstifta. När pandemilagen trädde i kraft slutligen i januari 2021 innehöll den fortfarande inga förbud utan bara bemyndigade andra aktörer att göra det.
Hur många har bötfällts i Sverige för att dom inte har följt FHMs rekommendationer, t ex i kollektivtrafik?
Jag läste att vissa retauranger fick reprimander men saknar uppgifter om antal.
Polisen lyser med sin frånvaro på gator och torg som vanligt medan det stod polisbilar i mängder i europeoska städer för att skingra festfolk.

BirgitS
T Thomas_Blekinge skrev:
Ni som kan alla källor: var får man egentligen dagsfärska siffor om antal nyupptäckta fall per dygn, antal nyupptäckta fall per 100.000 invånare senaste veckan (incidenstalet) för Sverige?
Det där frågade du ju om rätt nyligen och jag skrev då ett svar till dig. #2081
En diskussion fungerar bättre om man läser de svar man får.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.