optimum
B b8q skrev:
Vaccination är ju ingen garanti för att inte bli smittad, smitta vidare, eller insjukna (även om det är mycket BÄTTRE siffror än för ovaccinerade).

Det viktigaste är ju inte hur många som blir smittade, utan hur många som hamnar på sjukhus eller avlider. Jämföra smittspridningen mellan olika länder är därför inte lika intressant - särskilt om man inte testar lika.
En orsak till att vi på företaget inte haft någon smittspridning bland våra medarbetare är genom testning och en vår mycket bra smittspårning. Nu vet vi inte om de som har symptom fått covid och de får komma tillbaka när de känner sig tillräckligt friska precis som nuvarande råden är från FHM. Betyder att vissa kan komma tillbaka efter ett par dagar och inte de tidigare 7 dagarna.
Jag tror vi kommer få en komplicerad vinter.

BirgitS
optimum optimum skrev:
Uppenbarligen fler som vill ha kvar testningen.
Hur stor andel av de bekräftade fallen innan förändringen tror du var den typ av fullvaccinerade som inte längre behöver testa sig?
Med tanke på att andelen vaccinerade av de bekräftade fallen var i stort sett samma veckan före och efter förändringen samt att incidensen är som allra störst i åldrarna 10-15 år och i andra hand bland deras föräldrar som kommer att testas oavsett vaccination pga. smittspårning.

BirgitS
optimum optimum skrev:
En orsak till att vi på företaget inte haft någon smittspridning bland våra medarbetare är genom testning och en vår mycket bra smittspårning. Nu vet vi inte om de som har symptom fått covid och de får komma tillbaka när de känner sig tillräckligt friska precis som nuvarande råden är från FHM. Betyder att vissa kan komma tillbaka efter ett par dagar och inte de tidigare 7 dagarna.
Jag tror vi kommer få en komplicerad vinter.
Men om en vaccinerad person har varit hemma några dagar och känner sig frisk så är den personen inte smittsam längre. Det är välkänt att vaccinerade personer som insjuknar är smittsamma under färre dagar än ovaccinerade.

optimum
Nu backar man från sina råd om slopad testning.
Från måndag 22/11 ska även de fullvaccinerade testas om de har symptom

De gjorde fel och bra att de ändrar sig.
Precis som min åsikt har varit.
Uppenbarligen fler som delar min åsikt. Dock ingen här på forumet.

https://sverigesradio.se/artikel/fhm-backar-fran-beslutet-att-inte-testa-dubbelvaccinerade

Kvinna håller presskonferens om reviderade COVID-19-testningsråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
tergo
  • Laddar…
Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
Hur ska du ha det, gäller det att skydda vården eller att det gör inget om vården blir belastad så länge de flesta där är ovaccinerade?
Ja, det är svårt, men det är bedrövligt om de som valt att inte vaccinerat sig belastar vården så tungt att den går på knäna. Men det känns ändå inte speciellt troligt att det händer i Sverige med den vaccinationsgraden vi har.

Nissens
optimum optimum skrev:
Nu backar man från sina råd om slopad testning.
Från måndag 22/11 ska även de fullvaccinerade testas om de har symptom

De gjorde fel och bra att de ändrar sig.
Precis som min åsikt har varit.
Uppenbarligen fler som delar min åsikt. Dock ingen här på forumet.

[länk]

[bild]
Eller så föll de för trycket, det har ju hänt tidigare.

Tyska Der Spiegel raporterar om WHO's sammanstälning över den totala mängden fall och döda i de nordiska länderna hittils (om ni inte förstår tyska så talar siffrorna för sig):

Eins ihrer Ergebnisse: »Schweden war im ersten Jahr der Pandemie ein Nettoexporteur des Sars-CoV-2-Virus in unsere nordischen Nachbarländer.« Das sagte John Pettersson von der Universität in Uppsala am Dienstag dem schwedischen TV-Sender SVT.

Schweden hatte eine höhere Zahl von Covid-19-Fällen und -Todesfällen. Die Weltgesundheitsorganisation WHO listet folgende über die Pandemie kumulierten Inzidenzen auf:

• Schweden: 11.450 Coronafälle und 146 mit Covid-19 zusammenhängende Todesfälle pro 100.000 Menschen,

• Dänemark: 7333 Fälle und 48 Todesfälle pro 100.000 Menschen,

• Norwegen: 4276 Fälle und 18 Todesfälle pro 100.000 Menschen

• Finnland: 3099 Fälle und 22 Todesfälle pro 100.000 Menschen,

• Island: 4385 Fälle und 9 Todesfälle pro 100.000 Menschen.
Link:https://covid19.who.int/

Ser inte så bra ut för Sverige i jämförelsen.
Men visst, WHO har troligen fel. Dom är ju inte kända för att vara seriösa.

• Gilla
växelventil
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Tyska Der Spiegel raporterar om WHO's sammanstälning över den totala mängden fall och döda i de nordiska länderna hittils (om ni inte förstår tyska så talar siffrorna för sig):

Eins ihrer Ergebnisse: »Schweden war im ersten Jahr der Pandemie ein Nettoexporteur des Sars-CoV-2-Virus in unsere nordischen Nachbarländer.« Das sagte John Pettersson von der Universität in Uppsala am Dienstag dem schwedischen TV-Sender SVT.

Schweden hatte eine höhere Zahl von Covid-19-Fällen und -Todesfällen. Die Weltgesundheitsorganisation WHO listet folgende über die Pandemie kumulierten Inzidenzen auf:

• Schweden: 11.450 Coronafälle und 146 mit Covid-19 zusammenhängende Todesfälle pro 100.000 Menschen,

• Dänemark: 7333 Fälle und 48 Todesfälle pro 100.000 Menschen,

• Norwegen: 4276 Fälle und 18 Todesfälle pro 100.000 Menschen

• Finnland: 3099 Fälle und 22 Todesfälle pro 100.000 Menschen,

• Island: 4385 Fälle und 9 Todesfälle pro 100.000 Menschen.
Link:[länk]

Ser inte så bra ut för Sverige i jämförelsen.
Men visst, WHO har troligen fel. Dom är ju inte kända för att vara seriösa.
Det stämmer säkert men finns massor av anledningar till varför också, eller hur?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Uppenbarligen fler som vill ha kvar testningen.

[bild]
[bild]
Jag är inte förvånad över att politiker (framförallt från oppositionen) försöker samla sympatier. Det hade varit mer intressant att få veta vad sjukhuschefer i regionerna anser, de borde ha bättre koll på hur de bäst disponerar sin personal...

• Gilla
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Eller så föll de för trycket, det har ju hänt tidigare.
Eller så anpassar de sig efter den dagsaktuella situationen inom smittspridningen, som sig bör.

• Gilla
Lilllen och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det stämmer säkert men finns massor av anledningar till varför också, eller hur?
Jag har en uppfattning om det. Vad är din uppfattning om anlednigarna?

• Gilla
växelventil
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag har en uppfattning om det. Vad är din uppfattning om anlednigarna?
Stort antal smittade hem från Europa vintern 2000. Trångboddhet och dålig / svårt att få fram information till befolkningen. Du?

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
D
BirgitS BirgitS skrev:
Hur ska du ha det, gäller det att skydda vården eller att det gör inget om vården blir belastad så länge de flesta där är ovaccinerade?
Det är ju svårt att ta ansvar för de oansvariga men kanske kan dessa övertalas att anpassa sitt leverne till sin sårbara status, jag vet faktiskt inte hur de tänker.

Men att i detta läget gå tillbaks och begränsa befolkningen i stort "för deras eget bästa", är nog vanskligt.

Kontanter eller presenter till de som vaccinerar sig, kanske hjälper?

BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Ja, det är svårt, men det är bedrövligt om de som valt att inte vaccinerat sig belastar vården så tungt att den går på knäna. Men det känns ändå inte speciellt troligt att det händer i Sverige med den vaccinationsgraden vi har.
Vaccinationsgraden i Sverige skiljer sig inte från den i Storbritannien och de har väl snarare haft fler sjuka än Sverige och ändå är deras vård rejält belastad. Se inlägg #13635 och länkarna där, ungefär 4 gånger fler på IVA sen flera månader.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.