1 014 056 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
NejT Thomas_Blekinge skrev:
Kommuner kan inte införa lagar alls men de kan införa föreskrifter t.ex. ordningsföreskrifter som ett komplement/förtydligande till ordningslagen. Det krävdes att regeringen och riksdagen införde pandemilagen innan kommunerna fick möjlighet att förbjuda folk att vistas på allmänna platser i våras och somras och det utnyttjades i en del kommuner då.
https://www.engelholm.se/nyhetsarki...-det-kravs-for-att-minska-smittspridning.html
Jag tycker du tar väldigt lätt på mänskliga fri- och rättigheter, vilket jag tycker är lite förvånande.
Fanns inget behov av några förbud för folk att samlas under de två första vågorna för under första så lät folk bli i alla fall och under andra var det för kallt.
Tycker det blir bra med coronapass för det behövs speciellt för dom som är vaccinerade så dom kanske fattar att man smiitar när man är sjuk.Våran chef satt och snorade på jobbet igår och menade att han var förkyld
Men lite possitivt för nu börjar det hända lite possitiva saker ang sjukvård för nu testar man ett medel sedan ett tag tillbaka och det ger man patienter som blivit svårt sjuka i covid och om man ger medlet i bra tid så behöver man inte lägga patienterna i högflödesmaskin och man har även gett medlet till dom som hamnar i högflödesmaskin så har man sett att patienterna inte behövt använda högflöde så det är positivt.Ganska nytt och återkommer när man sett fler resultat men helt klart possitivt.
Men lite possitivt för nu börjar det hända lite possitiva saker ang sjukvård för nu testar man ett medel sedan ett tag tillbaka och det ger man patienter som blivit svårt sjuka i covid och om man ger medlet i bra tid så behöver man inte lägga patienterna i högflödesmaskin och man har även gett medlet till dom som hamnar i högflödesmaskin så har man sett att patienterna inte behövt använda högflöde så det är positivt.Ganska nytt och återkommer när man sett fler resultat men helt klart possitivt.
Medlem
· Blekinge
· 12 222 inlägg
Det tror jag inte på alls. Kommunerna kan fatta ordnungsstadgar eller vad fan det heter, t ex att folk inte få dricka vin på allmänna platser, och det efterlevs av poliser. Varför ska man inte kunna utfärda liknande regler vad gäller samlingsförbjud utan regeringens lagar?BirgitS skrev:
Nej
Kommuner kan inte införa lagar alls men de kan införa föreskrifter t.ex. ordningsföreskrifter som ett komplement/förtydligande till ordningslagen. Det krävdes att regeringen och riksdagen införde pandemilagen innan kommunerna fick möjlighet att förbjuda folk att vistas på allmänna platser i våras och somras och det utnyttjades i en del kommuner då.
[länk]
Jag tycker du tar väldigt lätt på mänskliga fri- och rättigheter, vilket jag tycker är lite förvånande.
Fanns inget behov av några förbud för folk att samlas under de två första vågorna för under första så lät folk bli i alla fall och under andra var det för kallt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Varför tror du då att Ängelholms kommun anser att pandemilagen var nödvändig för att kunna förbjuda folk att vistas på vissa platser, vet du mer än deras jurister?T Thomas_Blekinge skrev:
Att dricka vin offentligt hör nog inte till de rättigheter som grundlagen ska skydda, till skillnad från rätten att befinna sig på en allmän plats.
Medlem
· Blekinge
· 12 222 inlägg
Kommunerna var väl byxis som många andra aktörer som inte vågar ta egna beslut utan behöver bakomliggandes stöd.
Utlägg gärna hur rätten att befinna sig på offentlig plats skiljer sig från att dricka vin på offentlig plats på grundlagsnivå.
Skillnaden är att de flesta accepterar ett kommunbeslut mot att dricka vin (det drabbar inte mig) men kanske inte ett beslut att vistas i trånga grupper.
Utlägg gärna hur rätten att befinna sig på offentlig plats skiljer sig från att dricka vin på offentlig plats på grundlagsnivå.
Skillnaden är att de flesta accepterar ett kommunbeslut mot att dricka vin (det drabbar inte mig) men kanske inte ett beslut att vistas i trånga grupper.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Det var du som började med att påstå att något förhåller sig på ett visst sätt så då är det du som får börja med att visa att det juridiskt inte är någon skillnad mellan att förbjudas dricka vin i en park och förbjudas att över huvud taget vara i parken eller vad det nu är du hävdar.T Thomas_Blekinge skrev:Kommunerna var väl byxis som många andra aktörer som inte vågar ta egna beslut utan behöver bakomliggandes stöd.
Utlägg gärna hur rätten att befinna sig på offentlig plats skiljer sig från att dricka vin på offentlig plats på grundlagsnivå.
Skillnaden är att de flesta accepterar ett kommunbeslut mot att dricka vin (det drabbar inte mig) men kanske inte ett beslut att vistas i trånga grupper.
Inte godtyckliga förbud. Det regleras iT Thomas_Blekinge skrev:
Förordning (1993:1632) med bemyndigande för kommuner och länsstyrelser att meddela lokala föreskrifter enligt ordningslagen (1993:1617)
Menar du att kommunerna skulle agera utifrån smittspridningen i sin kommun? Jag har aldrig hört talas om kommunala epidemiologer, men det kanske finns sådana?
Det går inte att införa något slags undantagstillstånd i Sverige i fredstid.I Sverige talades det först om att det skulle ta många månader att lagstifta. När pandemilagen trädde i kraft slutligen i januari 2021 innehöll den fortfarande inga förbud utan bara bemyndigade andra aktörer att göra det.
Hur många har bötfällts i Sverige för att dom inte har följt FHMs rekommendationer, t ex i kollektivtrafik?
Jag läste att vissa retauranger fick reprimander men saknar uppgifter om antal.
Polisen lyser med sin frånvaro på gator och torg som vanligt medan det stod polisbilar i mängder i europeoska städer för att skingra festfolk.
Jag är fortfarande nyfiken på vid vilken tidpunkt du kom på att saker och ting borde ha gjorts annorlunda och vilken grund du hade till det då.
F.ö. så tycks väl Sveriges covidbekämpningsstrategi ha varit ganska lyckad på lång sikt, eller hur?
Här har vi något att diskutera:
https://www.bmj.com/content/375/bmj-2021-068302
Ny stor studie som visar att munskydd ger 53% minskning av smittspridningen - och att tvätta händerna ger ungefär lika bra resultat, dock med större osäkerhetsintervall.
https://www.bmj.com/content/375/bmj-2021-068302
Ny stor studie som visar att munskydd ger 53% minskning av smittspridningen - och att tvätta händerna ger ungefär lika bra resultat, dock med större osäkerhetsintervall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Editorial på annan plats i BMJ skriver:B b8q skrev:
”What can we take from this new review? It might be reasonable to conclude that a bundle of PHSMs is modestly effective but that individual components cannot be reliability assessed owing to lack of adjustment for confounders or use of randomised or factorial trials.10 Face masks seem to have a real but small effect for wearer and source control, although final conclusions should await full reports of the trials from Bangladesh and Guinea-Bissau. However, the quality of the current evidence would be graded—by GRADE criteria11—as low or very low, as it consists of mainly observational studies with poor methods (biases in measurement of outcomes, classification of PHSM, and missing data), and high heterogeneity of effect size. More and better research are needed.”
https://www.bmj.com/content/375/bmj.n2729
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
EMA har godkänt Lagevrio (molnupiravir) för användning i nödfall. Den antivirala tabletten tillverkas av Merck och har visat sig halvera risken för allvarlig sjukdom och död.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 19.23
https://en.wikipedia.org/wiki/Lagevrio
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 19.23
https://en.wikipedia.org/wiki/Lagevrio
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
The Guardian skriver om en opinionsundersökning i sju eurpeiska länder med två frågor om covidbevis.
1. Hur de såg på covidbevis vid större offentliga tillställningar?
2. Och vid restauranger?
I Spanien och Storbritannien är stödet störst med 64 % som svarar ja på 1, lägst i Polen med 45 %. I Sverige var det 62 % som svarade ja på 1 och 48 % på 2.
Det förekom även en fråga om hur man ser på den egna regeringens hantering av pandemin. I Sverige är det 54 % som är positiva, vilket är högsta andelen, medan Polen ligger sist med 35 %.
Från DN:s liveflöde kl. 19.00 som hämtat informationen från https://www.theguardian.com/world/2...europe-support-covid-vaccine-passports-survey
1. Hur de såg på covidbevis vid större offentliga tillställningar?
2. Och vid restauranger?
I Spanien och Storbritannien är stödet störst med 64 % som svarar ja på 1, lägst i Polen med 45 %. I Sverige var det 62 % som svarade ja på 1 och 48 % på 2.
Det förekom även en fråga om hur man ser på den egna regeringens hantering av pandemin. I Sverige är det 54 % som är positiva, vilket är högsta andelen, medan Polen ligger sist med 35 %.
Från DN:s liveflöde kl. 19.00 som hämtat informationen från https://www.theguardian.com/world/2...europe-support-covid-vaccine-passports-survey
Var så god,P pmd skrev:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ALxovn/sverige-exporterade-corona-till-andra-lander


