997 227 läst ·
19 546 svar
997k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Alla tre är vi länder som hade rätt stor spridning av den tidiga alfa-varianten. Det har gett en viss immunitet så att inte lika många nu kan bli sjuka i delta, vilket inte gäller för t.ex. våra nordiska grannländer som undvek den värsta alfa-spridningen.optimum skrev:
Nej, jag var ironisk.optimum skrev:
Visserligen håller jag med om att tester är bra för att snabbt se hur smittspridningen utvecklas för att sätta in åtgärder i tid, men samtidigt inser jag att vårdpersonalen inte är en oändlig resurs utan bör sättas in där den gör mest nytta för tillfället - och det kanske inte är i storskalig testning just nu.
Det är just såna prioriteringsbeslut som jag gärna överlåter till de experter som jobbar i branschen, jag har inte tillräcklig kunskap om vårdsituationen för att säga vad som är bäst.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
Som sagt, eftersom Norge och Finland inte testar alla dubbelvaccinerade som har symtom så är det väl just rättat in sig och hakat på grannländerna som Sverige har gjort.optimum skrev:
Du får bestämma dig om du vill att Sverige ska göra som grannländerna eller testa förkylda dubbelvaccinerade.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
Menar du de första varianterna för 1,5 år sen?B b8q skrev:
För alfavarianten var den som gav våg 3 i våras.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
Nej, även dubbelvaccinerade blir svårt sjuka ibland och en del avlider som framgår av senaste veckorapporten. Ju större smittspridning ju fler dubbelvaccinerade som blir inlagda på sjukhus och avlider:Nissens skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
https://www.folkhalsomyndigheten.se...covid-19-veckorapport-2021-vecka-44-final.pdf
Redigerat:
Ja, så är det ju. Men dom jag uppfattat det är det inte värre än att vården hanterar det med ”normala” resurser?BirgitS skrev:
Det är ju belastningen på vården som varit den primära anledningen till att vacinationsprogrammet var akut…
Jag vet inte vad jag menar, annat än att de tre länderna som just nu uppvisar låga smittnivåer, också är de som drabbades hårt i början. (Hur länge sedan "början" varade, är också en defnitionsfråga).BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
Nuvarande läge verkar fungera hyfsat inom vården men stiger smittspridningen så blir det ju fler som behöver vård och/eller intensivvård. I Italien, Finland och Norge stiger antalet på sjukhus sen ett tag. I de två första även inskrivningar på IVA. Detta trots att vaccinationstäckningen är minst lika stor i dessa länder som i Sverige och när det gäller Italien så är det inte få som har varit sjuka som i Norge och Finland. Nuvarande vaccinationsläge och antal tidigare sjuka i Sverige är inte tillräckligt för att skydda vården om smittspridningen ökar.Nissens skrev:
Ja, men då pratar vi väl främst om de som inte vaccinerat sig?BirgitS skrev:
Nuvarande läge verkar fungera hyfsat inom vården men stiger smittspridningen så blir det ju fler som behöver vård och/eller intensivvård. I Italien, Finland och Norge stiger antalet på sjukhus sen ett tag. I de två första även inskrivningar på IVA. Detta trots att vaccinationstäckningen är minst lika stor i dessa länder som i Sverige och när det gäller Italien så är det inte få som har varit sjuka som i Norge och Finland. Nuvarande vaccinationsläge och antal tidigare sjuka i Sverige är inte tillräckligt för att skydda vården om smittspridningen ökar.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
Då menar du nog de varianter som gick runt för 1,5 år sen och inte alfavarianten.B b8q skrev:
Nåja, även Storbritannien och Benelux-länderna drabbades hårt i början och där är det ändå hög smittspridning nu.
Spanien hade en våg i augusti så de har just landat efter den men nu stiger det där. I Italien är det restriktioner som har ökat allt eftersom sen i augusti men ändå stiger antalet fall.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
Vaccination är ju ingen garanti för att inte bli smittad, smitta vidare, eller insjukna (även om det är mycket BÄTTRE siffror än för ovaccinerade).
Det viktigaste är ju inte hur många som blir smittade, utan hur många som hamnar på sjukhus eller avlider. Jämföra smittspridningen mellan olika länder är därför inte lika intressant - särskilt om man inte testar lika.
Det viktigaste är ju inte hur många som blir smittade, utan hur många som hamnar på sjukhus eller avlider. Jämföra smittspridningen mellan olika länder är därför inte lika intressant - särskilt om man inte testar lika.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
Håller med och så här ser det ut på IVA de senaste månaderna.B b8q skrev:Vaccination är ju ingen garanti för att inte bli smittad, smitta vidare, eller insjukna (även om det är mycket BÄTTRE siffror än för ovaccinerade).
Logga in
Skapa konto
https://ourworldindata.org/explorer...aks=false&country=SWE~NOR~FIN~PRT~ITA~ESP~GBR
Ingen kan nog säga att UK har haft låg smittspridning och de har lika hög vaccinationstäckning som Sverige och ändå är deras sjukvård hårt belastad sen några månader.
Uppenbarligen fler som vill ha kvar testningen.B b8q skrev:Nej, jag var ironisk.
Visserligen håller jag med om att tester är bra för att snabbt se hur smittspridningen utvecklas för att sätta in åtgärder i tid, men samtidigt inser jag att vårdpersonalen inte är en oändlig resurs utan bör sättas in där den gör mest nytta för tillfället - och det kanske inte är i storskalig testning just nu.
Det är just såna prioriteringsbeslut som jag gärna överlåter till de experter som jobbar i branschen, jag har inte tillräcklig kunskap om vårdsituationen för att säga vad som är bäst.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto